Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja

27.07.2014 13:24 #21

Oon muuten ihan samaa mieltä Mabin kanssa noista hyvistä / huonoista muutoksista! Paitsi että Peter Dinklagen Tyrion on niin mainio hahmo, että en oikeastaan ole pahoillani siitä, ettei se ole niin suuri kusipää kuin kirjoissa.

Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 27.07.2014 13:29 : Iivari.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
28.07.2014 07:20 #22

Tv-sarja hahmoista vs. kirjan hahmoista minulla on seuraavia ajatuksia:

Sansan kehitys 4. kaudella oli suurin pettymys. Vasta tuossa kirjassa aloin pitämään häntä yhtenä mielenkiintoisimmista hahmoista, mutta sarjassa koko juttu oli ihan överi ja teennäinen. Myös tytön puvustus/kampaus-osastolla olisi tarpeen tehdä muutoksia...

Tywin, Joffrey ja Viserys olivat täydellisiä valintoja! Varsinkin Tywin on vielä mahtavampi hahmo kuin kirjoissa. Jaime oli todella kummallinen neljännellä kaudella, en tykännyt. Ja Tyrionista on tehty ihan liian kiltti kummisetä. En tykkää enää siitäkään. Varys on aika täydellinen.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
29.07.2014 09:30 #23

Mulla oli eilen sama ongelma kuin Mabilla.

En ole vielä lukenut ensimmäistäkään Lohikäärmetanssia ja tv-sarjaakin olen katsonut yhteensä ehkä noin puoli tuntia, mutta näitä keskusteluja on mukavaa lueskella. Pysyy omakin kiinnostus sarjaan yllä.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

29.07.2014 16:55 #24

Pääsen vihdoin ja viimein minäkin osallistumaan tähän keskusteluun, kun kesäprojekti alkaa olla ohi. En nimittäin ennen tätä kesää ollut lukenut kuin ensimmäiset kaksi osaa sarjasta, mutta nyt on enää jäljellä Lohikäärmetanssi 1, jonka pääsen aloittamaan torstaina. On ollut kyllä ihana kirjakesä, kun luettavasta ei ole tämän takia ollut pulaa - varsinkin kun ehdin lukea vain viikonloppuisin. Vielä minulla ei siis ole kiire saada Lohikäärmetanssin toista osaa käsiini, kun ensin täytyy lukea ensimmäinen osa. Tämän jälkeen taidan siirtyä lukemaan tulevat osat englanniksi.

Sarjan osalta olen katsonut ensimmäistä kautta lukuunottamatta koko sarjan ennen kirjojen lukemista, joten eiköhän tämä tapa jatku minulla tulevaisuudessakin. Tai mistä sitä tietää, jos nautinkin ensi kaudesta enemmän, kun osaan varautua tapahtumiin. Olen lukenut kirjoja peräkkäin isäni jälkeen, ja hän on koko ajan valittanut, että on pihalla siitä, että missäpäin joku hahmo pyörii ja välillä joutuu palaamaan takaisinpäin, kun edelliset tai risteävät tapahtumat sekoavat. Hän ei ole katsonut kuin kaksi kautta sarjaa. Minulla tätä ongelmaa ei ole ollut, osasyynä varmaan se, että tv-sarjan oikaistujen käänteiden takia tiedän, minne hahmo lopulta päätyy ja mitä kautta. Tämä on helpottanut välillä monimutkaisten juonikuvioiden selvittelyä, eikä edellisiä tapahtumia ole tarvinnut tarkistaa. Ehkä siis tv-sarja helpottaa lukemista tai 30 vuotta vanhempi isäni ei vaan enää osaa hahmottaa liian montaa juonikuviota samaan aikaan. Mene ja tiedä :smile:

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
30.07.2014 11:38 #25

haplotus kirjoitti: Onkohan tv-sarjan tuotannon parissa työskentelevillä käynyt mielessä pohtia, kuinka moni katsoja jättäisi sarjan tauolle mikäli tapahtumat ohittavat Martinin kirjoittamistahdin? Tässäkin ketjussa on mainittu että tauolle menisi tuossa tilanteessa. En tosin silti usko että katsojaluvut mahdottomasti romahtaisivat.

Minä ajattelin ensin että lopettaisin sarjan katsomisen spoilerien pelossa, mutta muutin mieleni 4. kautta katsoessa. Minua kiinnostaa suuresti mitä uutta materiaalia TV-sarjassa tulee ja pohtia heijasteleeko se mahdollisesti kirjojen tulevia tapahtumia.

Veikkaan että aika harva lopettaa sarjan katsomisen vaikka se menisi kirjojen edelle. Pikemminkin katsojaluvut tulevat nousemaan (kuten ne ovat nousseet tähän asti jokaisella kaudella) kun kirjojen lukijat (lue: odottajat) siirtyvät katsomaan sarjasta mitä nyt oikein tapahtuukaan.

Viimeksi muokattu: 30.07.2014 11:38 : Tapsa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Knox Gargol, haplotus

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
30.07.2014 13:39 #26

Tv-sarjan katsojaluvuissa tehdään seuraavalla kaudella varmasti taas uusi ennätys.

Martinilla on tapana lukea ääneen tilaisuuksissa näytteitä seuraavasta kirjasta, ja näistä löytyy paikalla olleiden fanien raportit/tiivistelmät Westeros-foorumilla. Itse maltan pysyä erossa niistä - toimin samoin A Dance with Dragonsin pitkän odotuksen aikana.

Mutta kirjojen lukijat suhtautuvat asiaan eri tavoilla. Olen nähnyt kommentteja, joissa odotetaan innokkaana sitä, että tv-sarja menee kirjojen edelle. Näin kuulemma saadaan nopeammin loppuratkaisu, varsinkin jos Game of Thronesissa on vain seitsemän kautta. Nämä ihmiset haluavat tietää mahdollisimman pian tarinan päätöksen, eikä sillä ole väliä, missä muodossa se tulee. Siitä huolimatta, että he ovat aikoinaan tutustuneet siihen kirjojen kautta.

Minä pidän tv-sarjasta kovasti, se on yllättävän onnistunut ja uskollinen tulkinta, mutta loppupeleissä se on vain kirjojen oheistuote ja sijoittuu mielessäni rinnakkaiseen todellisuuteen. Minusta GoT:n tärkein saavutus on ihmisten houkuttelu Martinin romaanien pariin. En missään nimessä halua kokea Tulen ja jään laulun seuraavia käänteitä ensimmäistä kertaa tv-muodossa.

Viimeksi muokattu: 30.07.2014 13:40 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Knox Gargol, Sushukka

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
30.07.2014 15:07 #27

Tapsa kirjoitti:

Lähinnä keskeisimmät pääjuonikuviot ovat pysyneet samoina tv:ssä kuin kirjoissa, joten mielestäni on olennaista muistaa, että pääsemme kokemaan kaksi rinnakkaista todellisuutta samasta, eeppisestä tarinasta.

Jussi kirjoitti: Minuakin kiinnostaa kovasti, miten Tulen ja jään laulun tarina etenee, mutta tärkeintä on kokea se Martinin kirjoittamana. Jos nettiin nyt vuotaisi juonirunko kahden viimeisen osan tapahtumista, niin en varmasti tarkistaisi.

Ehdottomasti samaa mieltä. Tuli ensin telkkariin tai kirjoina, haluan varmasti kokea molemat. Minulle ne ovat kaksi niin erillistä kokemusta, ettei sillä oikeastaan ole väliä, kumpi tulee ensin.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

11.08.2014 21:50 #28

Sillä varauksella, etten itse ole vielä lukenut Lohikäärmetanssi 2:sta, mutta ykkösen kylläkin ja katsonut kolmoskauden mutten nelosta: ei pitäisi olla spoilaantumisen vaaraa, vaikka parissa kohdassa käydäänkin aika lähellä. Mutta koska tosiaan neloskirja ja vitoskirja käsittelevät pääasiassa eri hahmoja samana aikana, kolmoskauden pitäisi olla suurin piirtein turvallista katsottavaa vielä.

Eikä tämä tosiaan ole ihan niin selkeä tai yksinkertainen asia kuin jossain toisesssa tv-sarjassa / kirjoissa voisi olla.

14.08.2014 18:07 #29

Kuupposen päivä kirjoitti: Ostin muuten sivumennen sanottuna tänään Game of Thrones 3 -tuotantokauden. Voisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, onko kyseisellä tuotantokaudella mitään juonikuvioita, jotka tulevat vasta Lohikäärmetanssi 2 -kirjassa?)

Mielestäni voit ihan turvallisesti 3. kauden katsoa, 4. kautta en suosittele. Itse olen lukenut kirjat vasta nyt kesän aikana ajan tasalle ja katsonut kaikki kaudet ekaa lukuunottamatta ennen lukemista. Nyt kun luin ensimmäistä Tanssia huomasin aika paljon asioita, jotka tapahtui sarjassa 4. kaudella. Jotkut kohtaukset 3. kaudella muistaakseni liippaavat aika läheltä, joten jos ihan varman päälle haluat pelata niin lue ensin kirja ja katso vasta sitten. Muistaakseni mitään vaaraa ei ole, mutta ihan 100% varma en tietenkään ole, kun voin sekoittaa jotain tapahtumia 4. kauteen.

Isälläni on kirja tilauksessa, joten joudun odottamaan, että hän saa sen luettua ennen kuin pääsen itse käsiksi. Itse en noita pokkareita osta, kun haluan kovakantiset enkä kahdesti halua maksaa, mutta onneksi sain isän vaivihkaa ostamaan kirjat itselleen, niin pääsen minäkin nauttimaan :cheesy:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Kuupposen päivä
Vintiö
Kuupposen päivä vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
15.08.2014 17:01 #30

Jee! Kävin juuri Suomalaisessa kirjakaupassa ja nyt minulla on käsissäni uutuuttaan hohtava Lohikäärmetanssi 2. Pitäisi oikeastaan lukea tenttiin, mutta se saa nyt jäädä.

Iivari ja Diara, kiitos vastauksista. Aloin sitten katsomaan sitä tv-sarjan kolmoskautta enkä ole ainakaan huomannut spoilaantuneeni. Mutta nyt pääsen onneksi vihdoin sen kirjankin pariin.

Viimeksi muokattu: 15.08.2014 17:03 : Kuupposen päivä.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
23.09.2014 14:16 #31

Tähän asti poikkeamat ovat olleet yllättävän pieniä, mutta viidennellä tuotantokaudella tilanne on ilmeisesti toinen. En itse asiassa tiedä, millaisia juonimuutoksia tv-sarjaan on tulossa (tai huhutaan olevan tulossa), sillä olen lopettanut uutisten seuraamisen.

Saatan kuitenkin katsoa viitoskauden ensi kesänä, vaikka TWoW ei olisikaan ilmestynyt. Jos nimittäin kauden päätyttyä selviää, että tapahtumat pysyivät neljännen ja viidennen kirjan sisällä, ja spoilaukset tulevista juonenkäänteistä olivat samaa tasoa kuin eräs Valkoiset kulkijat -kohtaus 4. kaudella, voin harkita tilannetta uudestaan. Toisaalta on vaikea uskoa, että Sansan kohdalla ei mentäisi spoilerien puolelle.

Neloskausi on tähän mennessä suosikkini Game of Thronesissa, ja taso on koko ajan noussut, joten uskon viitosenkin olevan laatua. Jos siis muutokset lähdemateriaaliin eivät ala häiritä liikaa; nelosen lopetuksessa tästä oli jo merkkejä. Asiasta pitäisi kyllä keskustella Teatterin puolella GoT-ketjussa...

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
01.02.2015 14:51 #32

01.02.2015 23:53 #33

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
29.02.2016 20:43 #34

1. kausi katsottuna. Komea kuvitus kirjasta. Ei mitään muutoksia, jotka pahasti häiritsisivät ja hahmot vähintään kelpaavat kaikki - varmaan auttaa, etten ole erityisen kiintynyt kehenkään. Yhden erityismaininnoista ansaitsee Lino Facioli Robin Arryninina. Taidanpa tehdä niin epäortodoksisesti, että jatkan sarjan katsomista ja palaan kirjoihin sitten joskus

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
04.03.2016 15:49 #35

maahinen kirjoitti: Taidanpa tehdä niin epäortodoksisesti, että jatkan sarjan katsomista ja palaan kirjoihin sitten joskus

Mä tein noin, kun jäin jumiin A Dance with Dragonsiin ja sarja ajoi ohi. Enpä olis uskonut tekeväni joskus niin, mutta ei voi mitään. Mielestäni tv-sarja ja kirjat vastaavat aika hyvin toisiaan, mutta onhan tv-sarja paljon koukuttavampi kun (jännittävät) tapahtumat esitetään tiivistetymmin. Vaikka en ihan tiedäkään, mikä varsinainen funktio kaikella alastomuudella siinä tv-sarjassa on, luulisi että jos on yhtään kiinnostunut sarjasta niin jaksaisi katsoa ilmankin.

Voi olla, että oon etääntynyt kirjoista liikaa huomatakseni suurta eroa kirja- ja tv-Tyrionien välillä, mutta Peter Dinklagen Tyrion on kyllä ihan mahtava.

Tyrion-huumassani jopa menin ja ostin pikku kirjan The Wit & Wisdom of Tyrion Lannister. Siinä on siis lähinnä sitaatteja kirjoista ja tv-sarjasta, sinänsä aika turha ostos mutta niin söpö ettei kaduta yhtään.
Kirja on Tukholmasta Science Fiction Bokhandelnista, jossa kävin tammikuussa. Se vierailu ylitti kaikki odotukset niin moninkertaisesti etten edes käsitä. Niin paljon kirjoja, pelejä ja kaikenlaista fanikrääsää, että meinasi loppua happi kun seilasi fandomista toiseen hyllyjen välillä.

Siivetön lohikäärme
Siivetön lohikäärme vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
07.03.2016 13:47 #36

Aloitin katsomaan tätä sarjaa alkuvuodesta ja katsoin viime viikonloppuna viitoskauden viimeisen jakson. Tästä onkin nyt tullut yksi suosikkisarjoistani. Ykköskauden katsoin kirjan lukemisen jälkeen ja kakkoskausi meni rinnakkain kirjan kanssa. Sen jälkeen päätin kuitenkin katsoa sarjan ennen kirjoja.

Kuutoskautta odotan paljon, mutta joudun varmaan odottamaan sen tulemista Yleltä. :concentrate

Viimeksi muokattu: 07.03.2016 13:54 : Siivetön lohikäärme.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
23.04.2016 11:52 #37

No niin, kaikki viisi kautta katsottuna. Täytyy vetää henkeä, katsominen tuntui melkein fyysiseltä koetukselta. Olen vaikuttunut. Näin pitkän ja intensiivisen tuttavuuden kuluessa aina jonkun nahkoihin täytyy asettua, ja valintani on Jorah Mormont

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
24.04.2016 02:55 #38

Katsoin kalenteria ja huomasin, että tällä päivällä on merkintä suurella tärkeydellä: Game of Thronesin kuudes kausi alkaa tänään USA:ssa eli maanantaina aamulla herätessä saa ehkä jo varoa spoilereita. Huoh. No, parempi että pääsemme hetkeksi eroon epätietoisuudesta... Jos ei tässä jaksossa, niin ainakin piakkoin.

24.04.2016 12:07 #39

Jep, nyt alkaa se vaikea vaihe, kun pitäisi pystyä välttelemään kaikkea sarjaan liittyvää. Minä kun päätin, että haluan lukea kirjan ensin ja katsoa uusimman kauden vasta sitten. Kavereita jo varoitin, että ei sitten mitään spoilereita, mutta saa nyt nähdä, muistavatko he varoa keskustelua minun lähellä koko tuotantokauden ajan. Toivottavasti se kirja tulisi nopeasti, niin ei tarvitse kovin montaa vuotta vältellä sarjauutisia. Pakostikin tässä varmaan jonkin verran spoilaantuu, mutta yritän parhaani mukaan vältellä uutisointia mahdollisimman pitkälle.

max
max vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
24.04.2016 19:10 #40

Rasittaa Martinin jatkuvat viivästykset, varsinkin kun taso on vain laskenut niiden myötä. Sarjankin taso on tosin laskenut, vaikka budjetti on huipussaan. Silti ehdottomasti katson, niin tarina päättyykin joskus. Kuka aikoo valvoa ja katsoa aamuneljältä?