Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja

25.04.2016 08:00 #41

Tv-sarjan ongelma on minusta se, että siinä on niin paljon hahmoja ja juonikaaria, että oikein kukaan ei ehdi saamaan tarpeeksi ruutuaikaa. Mutta toisaalta, se taas toivottavasti tarkoittaa sitä, että ehkä jokaista kohtausta on sitten pohdittu sen verran paljon, että kaikki oleellinen saadaan kerrottua.

Minä pitkään pohdin, että jatkanko tv-sarjan katsomista vai en. Lopulta päädyin siihen, että jatkan, koska tv-sarja ja kirjasarja ovat nyt jo aikalailla omia kokonaisuuksiaan. Vaikeuksia tullee ehkä sitten siinä, kun seuraava kirja tulee luettavaksi. Että muistaako mikä on hahmon juonikaari kirjoissa eikä sekoita sitä tv-sarjan juonikuvioihin.

Ihmiset ovat innokkaasti kommentoimassa/lukemassa viestejä Westerosin sivuilla, koska sen foorumipuoli on jumissa... :P

25.04.2016 11:08 #42

En ole tykännyt monistakaan kirjoista eriävistä valinnoista joita kausilla 4-5 nähtiin. Kaudet 1-3 olivat enemmän mieleeni koska ne tuntuivat olevan uskollisia kirjoille. Mielenkiintoista nähdä millainen kausi 6 on kun käsikirjoittajilla ei ole ollut mitään alkuperäislähdettä taustalla. Odotan pahinta, mutta toivon ettei se ole niin huono kuin oletan.

max
max vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.04.2016 09:50 #43

Tuntui että avausjakso loppui ennen kuin alkoikaan, mikä on toisaalta ihan positiivista, koska harvoin tunnin mittaiset tv-sarjojen jaksot liian lyhyiltä tuntuu. Miljoonilla lavastettu fantasiasarja on myös ylipäänsä yksi harvoista spefijutuista, joissa hyväksyn venytyksen. Martinin kirjoissa se on alkanut rasittaa, mutta kerran vuodessa etenevässä formaatissa ihan ok. Mielellään tätä pari kautta vielä katsoo, vaikkei mitään taaskaan tapahtunut. HD-maisemien ohella parasta oli Theonin "ovela hämäys", joka oli niin umpisurkea että alkoi naurattaa.

Viimeksi muokattu: 27.04.2016 09:52 : max.

27.04.2016 16:47 #44

Ensimmäinen jakso oli pettymys. Mitään ei tapahtunut. Kaukana ensimmäisen kauden jaksoista joissa ei tapahtumia puuttunut. Mitään järkevää ei koko jaksosta käteen jäänyt.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.04.2016 17:05 #45

Niksu kirjoitti:

Osasin kyllä olettaa, että tässä uuden kauden ensimmäisessä jaksossa ei tapahtuisi mitään uutta tai yllättävää. Jakso oli lähinnä kertausta siitä, mihin viimeksi jäätiin. Oikeastaan kutoskauden promokuvat kertoivat jo kaiken, mitä saimme televisiosta nähdä. Toivottavasti seuraavassa jaksossa päästään jo tarinassa eteenpäin.

Oli kyllä yksi ratkaisu, josta en pitänyt. Nimittäin

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Antti
Antti vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.04.2016 19:06 #46

Minustakin ensimmäinen jakso oli suoraan sanoen tylsä, mitä nyt muutamista kohtauksista pidinkin.

Ja minunkin osaltani yksi asia jäi kaivertamaan.

I do not wish to evade the world
Yet I will forever build my own
- Nightwish, My Walden

Viimeksi muokattu: 27.04.2016 19:09 : Antti.

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.04.2016 21:08 #47

Niksu kirjoitti:

Jouduin itsekin myöntämään että eka jakso oli vähän pettymys.

Pettymyksistä puheen ollen, kävin tsekkaamassa tietenkin innoissani Hall of Faces -näyttelyn vähän aikaa sitten. Se oli ihan kiva, mutta ei siellä ollut paljon mitään. Lähinnä valtaistuin oli se juttu.

Viimeksi muokattu: 27.04.2016 21:10 : Vael.

Siivetön lohikäärme
Siivetön lohikäärme vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
30.04.2016 17:55 #48

Katsoin uusimman jakson heti maanantaiaamuna ennen kouluun lähtöä, kun pystyin sittenkin tilaamaan HBO Nordicin. Eihän siinä vielä kovin paljon tapahtunut, mutta avausjaksoksi se oli kuitenkin ihan hyvä. Odotan seuraavaa jaksoa innolla erityisesti siksi, että

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
03.05.2016 23:37 #49

Onko teilläkin sellainen huoli, että sarja latistuu, kun käsikirjoittajat eivät voi enää katsoa valmiita kohtauksia kirjasta, vaan pitää edetä (jos nyt olen oikein ymmärtänyt) juonivinkkien ja -suuntien perusteella? Musta sarjan juju on ollut brutaalin väkivallan ja juonittelun lisäksi pitkälti huolella rakennetut kohtaukset ja keskustelut, joissa kukin hahmo kiteyttää omaa olemustaan repliikeillään. Mitä jos käsikirjoittajilla ei ole enää hajuakaan siitä, mitä joku tarkalleen sanoisi missäkin tilanteessa? Jäävätkö kaikki legendaariset lausahdukset kuulematta? Jos otetaan esimerkiksi

Tämä toinen jakso oli mielestäni aika

Viimeksi muokattu: 03.05.2016 23:41 : Vael.

04.05.2016 09:21 #50

Ensimmäinen jakso 6. kautta on herättänyt ilmeisesti yleensä ottaen negatiivisiä fiiliksiä, mutta minusta se oli hyvä kauden aloitus. Käytiin lähes kaikkia juonikuviota sen verran läpi, että palautettiin katsojille mieleen (erityisesti niille jotka eivät muista mitä viime kauden lopussa tapahtui), että missä kukakin hahmo on ja millaisessa tilanteessa. Mitään kovin erikoista tai mullistavaahan siinä ei tapahtunut, enkä kyllä sitä odottanutkaan.

Toinen jakso olikin sitten hämmästyttävämpi, muutama "I didn't see that coming..." hetki,

Tosin sitten taas

Vael kirjoitti: Musta sarjan juju on ollut brutaalin väkivallan ja juonittelun lisäksi pitkälti huolella rakennetut kohtaukset ja keskustelut, joissa kukin hahmo kiteyttää omaa olemustaan repliikeillään. Mitä jos käsikirjoittajilla ei ole enää hajuakaan siitä, mitä joku tarkalleen sanoisi missäkin tilanteessa? Jäävätkö kaikki legendaariset lausahdukset kuulematta?

Legendaarisille lausahduksille nyt ei voi mitään, jos/että ne jäävät pois, mutta haluan uskoa ja luottaa sarjan tekijöihin niin paljon, että heillä on hyvä tuntuma sarjan hahmoihin, jolloin suurin osa teoista yms. tulee oikeanlaisina hahmoilta. Ja kaippa näyttelijätkin nyt osaavat sen verran sanoa, että jos joku ei vaan tunnu oikealta hahmon kannalta. Se on toki eri asia, kuunteleeko kukaan... Mutta yleisesti ottaen en oikein osaa olla huolissani sarjan tasosta. :) Toivotavasti en joudu pettymään.

Onraj
Kisälli
Onraj vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
05.05.2016 00:28 #51

Ne Dornen keihäs kädessä joka paikassa kävelevät muoviset xena-heman-naiset ovat sarjan surkeinta antia. Itse asiassa television historian top5 paskinta hirveyttä. Kelaisin, jollei jaksot olisi niin lyhyen oloisia että masokistin lailla nämäkin pitää kärsiä.

23.06.2016 10:59 #52

Vielä yksi jakso jäljellä 6. kautta. Jakson 9 jälkeen minusta on melkein ihan sama millainen viimeinen jakso on, olen vieläkin pari päivää 9. jakson katsomisen jälkeen ihan täpinöissäni. Yksi parhaimmista jaksoista (tosin The Door tulee kyllä aika nopeasti kakkosena), ainakin tällä kaudella. Pitäisi katsella aikaisemmatkin kaudet, niin osaisi taas suhteuttaa.

Mutta, ajatuksia jaksosta 9 spoiler-tagien sisässä.

Viimeksi muokattu: 23.06.2016 11:01 : Emelie.

wispie
Kaartilainen
wispie vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
26.06.2016 00:49 #53

Olen vihdoin päässyt kärryille sarjassa. Ysijakson taistelukohtaus oli sinänsä hyvin toteutettu, että kaaoottisuus tuli ilmi ja mutta toisaalta samalla...

Pate64
Pate64 vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.06.2016 20:14 #54

No niin, nyt on kutoskausi paketissa. Huhhuh ja huh mitä teeveetarinaa tää on, ei kyllä vertaista löydy mistään muusta sarjasta tai elokuvasta. Finaali oli vähintäänkin ysijakson veroinen ja monta juonikuviota saatiin hienoon päätökseen tai ainakin virstanpylvääseen. Olen erityisen innoissani seuraavista jutuista:

27.06.2016 23:17 #55

Sanoisin, että koko kauden ajan oli vähän sellaisia löysiä jaksoja ja sitten niitä huikeita hetkiä, jotka tekivät parista ekasta kaudesta huippuja. Toisiksi viimeisen jakson eeppiset taistelut eivät oikein vakuuttaneet ja suurimmiksi inhokeiksi muodostuivat mm. Tyrionin epäuskottava juonikaari...

Gillyn ja Samin romanssi ei sitten jaksa kiinnostaa pätkän vertaa, sitä ei olisi tarvinnut kirjoista mennä muuttamaan. Myös kirjojen suosikkihahmoni Jaime Lannister ja Loras Tyrell ovat menneet koko ajan huonompaan suuntaan ja varsinkin tällä kaudella, ikävä kyllä. Hahmot kehittyivät täysin väärään suuntaan mikä harmittaa kovasti koska heidän läpi käymänsä hahmokehitys kirjoissa on syy miksi he ovat suosikkejani.

TV-sarjassa asiat tehty täysin päin vastoin. Loras on pelkkä stereotyyppinen homohahmo ja sen on annettu määrittää hänen koko juonikaarensa - kun taas kirjassa hän on ennen kaikkea yksi Westerosin taidokkaimmista ritareista, lojaali ja ylevä. GOT on kääntänyt tämän päälaelleen ja se kyllä ärsyttää. Jaime taas kirjoissa etääntyy siskostaan ja jättää tämän, tv-sarjassa taas tämäkin on käännetty aivan toisin päin. Samoin kuten kirjassa, Tyrion on se joka kantaa kaunaa Jaimelle, kun taas TV-sarjassa on haluttu kiillottaa rakastetun Tyrionin imagoa ja tehdä hänestä veljensä vihan uhri. Tätä en siedä. Tyrion on jo hyvän aikaa ollut inhokkihahmoni ja varsinkin tämä kausi vain vahvisti sen... kirjoissakaan hän ei ole paljon parempi, kuten jo aiemmin spoilerissa mainitsin...

Hyvää sitten taas oli erityisesti Jonin ja Sansan suhde. Kaikki heidän kohtauksensa nousivat välittömästi suosikikseni. Sansasta on tullut suosikkihahmoni sarjassa, olisipa hän vain ollut aktiivisempi tekijä sivuvaikuttajan sijasta. Kyllä sarjaan pitää mahtua enemmän naispuolisia sankareita. Aryasta en juurikaan pitänyt, ainoastaan kauden viimeisessä jaksossa hän miellytti. Tormund Punaparta on edelleen villien ykkönen ja hänen kohtauksensa Briennen kanssa olivat aika hauskoja. Oikea ukko valittu rooliinsa, ehdottomasti.

Viimeinen jakso oli ehdottomasti täyden kympin arvoinen. Varmaan paras GOT-jakso sitten kolmannen kauden! Tässä oli kaikki kohdallaan ja mielestäni mestarillisesti käsikirjoitettu jakso. Tykkäsin todella paljon.

Viimeksi muokattu: 27.06.2016 23:43 : Niksu.

wispie
Kaartilainen
wispie vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
28.06.2016 00:15 #56

Huh, olipa villi meno! Ehdin viimein katsoa finaalin ja yllätti kaikkialta tulvineista spoilereista huolimatta. Got on todella hyvä & jännittävä sarja, vaikka en pidäkään suurimmasta osasta kirjan suhteen eroavista ratkaisuista. Mutta joka tapauksessa sarja on jo vähän oma ulottuvuutensa, ettei se haittaa.

Sinällään pidin enemmän tästä finaalijaksosta kuin edellisestä, sillä ei ollut överisti verta ja suolenkappaleita.

29.06.2016 08:11 #57

Emelie kirjoitti: Jakson 9 jälkeen minusta on melkein ihan sama millainen viimeinen jakso on, olen vieläkin pari päivää 9. jakson katsomisen jälkeen ihan täpinöissäni.

Eipä tarvinnut pettyä kauden päätösjaksoonkaan.

Pohdinnat ja hämmästelyt spoilertagien sisässä.

Siivetön lohikäärme
11.07.2016 14:52 #58

Kyllähän tämä kuudes kausi oli kokonaisuutena erittäin hyvä. Muutama hieman heikompi jakso oli tosin joukossa, mutta erityisesti kaksi viimeistä jaksoa olivat erittäin hyviä. Kauden päätös saattaa olla jopa suosikkijaksoni koko sarjassa.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
27.11.2016 23:59 #59

Olipas jännää katsoa kuudetta kautta, kun ei ensimmäistä kertaa tiennyt mitä seuraavaksi tapahtuu.
Omalla tavallaan kyllä myös vähän vit.. otti päähän, ettei tätä ollut lukenut ensin. Nin valtavasti laajempi on romaanien maailma. Mutta tosi asiat on vaan hyväksyttävä. Todennäköisesti TV-sarja on loppunut ennen kuin näemme seuraavan kirjan Martinilta ja senkin jälkeen on viidestä kymmeneen vuoteen vimeisen opuksen ilmestymiseen ja mistä tiedämme vaikka kirjasarja venyisi kahdeksanteen.
GoT näytti kuitenkin uskomattoman hyvältä bluraynä. (kotona 65 tuumainen 4K töllö, UHD-soitin ja 5.1.2 Doldy Atmos kaiutin setti)
Viimeisen kauden ajaksi on kyllä hankittava kaapelipaketti, koska juonipaljastuksilta on varmasti mahdotonta suojautua ja tämä on se yksi sarja koko maailmassa, jonka lopun haluan nähdä spoilaantumatta yhtään.
Sitten joskus 2020-luvun loppu puolella voidaan ihmetellä kuinka kirjasarja erosi TV-sarjasta.:grin:

Viimeksi muokattu: 28.11.2016 00:01 : KiLLPaTRiCK. Syy: Kirjoitusvirheet

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Tulen ja jään laulu ja Game of Thrones tv-sarja
29.11.2018 14:01 #60

Näköjään kaksi vuotta sitten tehty ennustus piti hyvin paikkansa. 8. kausi ilmestyy kohta ja tarina saa päätöksensä, emmekä ole yhtään lähempänä WoW ilmestymistä.

Mutta aiheeseen:

Ovat kuvanneet tänä vuonna "Game of Thrones" Reunion Specialin.
Mukana näyttelijöitä aikaisemmilta kausilta kuten Sean Bean, Jason momoa...
Mutta tärkeintä olisi, että tätä ei tulla näkemään HBO:n kanavalla vaan tämä on "se" uusi extra, jolla tullaan markkinoimaan tulevaa 1-8 kaudet boksia.