Vihatuin päähenkilö

Nylkky
Nylkky loi aiheen: Vihatuin päähenkilö
23.09.2016 12:25 #1

Aloin lukemaan 3 kertaa tulen ja jään laulun sarjaa läpi. Eka kirja menossa ja iskee itselleni taas se kuinka vihaan jotaikin näistä hahmoista joiden mukana seurataan tarinaa.

Ensimmäisessä kirjassa vihaan Branin tarinaa kun taas tulevissa kirjoissa pidän niitä parhaimpina. Cately on toinen jota vihaan aluksi mutta se paranee toisessa kirjassa. Daenerystä en vain voi sietää yhtään. EN KIRJASSA EN SARJASSA! Taidan olla niitä harvoja jotka vihaavat kyseistä hahmoa. Eniten pidän Aryan ja Jonin luvuista mitkä ei ole minusta mitenkään suuri yllätys. Greyjoin luvut ovat mielenkiintoisia mutta en vihaa enkä pidä niistä.

Nämä ovat mitkä päälimmäisenä tuli muistiini lisäilen vihojani ja tykästyistäni henkilöistä myöhemmin kun saan edettyä sarjassa. Mutta nyt kysyn teiltä. Onko teillä näitä hahmoja joiden mukana tarinaa kerrotaan. Joffreyn siis voi unohtaa koska hänen kulmastaan tarinaa ei kerrota.

Race like first!
Train like second!

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
23.09.2016 13:38 #2

Itselläkin vihatuimmat hahmot löytyvät nimenomaan Martinin kirjoista, nyt ei tule mieleen muita sellaisia hahmoja, jotka aktiivisesti ärsyttäisivät.

Päähahmoista Catelyn ärsytti itseänikin aluksi, mutta myöhemmin vähemmän. Jaime ja Cersei ärsyttävät myös. (Olihan Cerseillä omia lukuja? Siitä on jo aikaa kun luin kirjat.) Daenerys on häiritsevä, hän ei erityisesti ärsytä itseäni mutta aiheuttaa omituisia viboja. Moni vihaa Sansaa mutta itse taas en, hän oli aluksi ärsyttävä mutta myöhemmin enemminkin säälittävä.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
23.09.2016 19:23 #3

Useimmissa lukemissani kirjoissa on vain yksi päähenkilö, joten jos hän on todella rasittava(n oloinen), niin en yleensä edes aloita kirjan lukemista, saati sitten lue sitä loppuun. Joskus voi kyllä olla jokin muu syy lukea kirja kuin varsinaisesti siitä saatava ilo, jolloin tulee sitten altistuttua epämiellyttäville päähenkilöille (esim. Twilight-sarja). Ja onhan sitä toki tullut luettua Martinin ohella muitakin monen POV-henkilön kirjoja (kuten vaikkapa Ajan pyörät) ja niihin aina mahtuu käsittämättömän ärsyttäviä hahmoja.

Tulen ja jään laulussa eniten verenpainetta ovat minulla nostaneet nämä perinteiset valinnat eli Joffrey ja Ramsay Bolton. Mutta koska kumpikaan ei ole näkökulmahenkilö, niin ei sitten sanota heitä. Hmmmm. Itse asiassa minulla ei taida edes olla ketään sellaista näkkäriä, jota inhoaisin alusta loppuun. Okei, Cersei oli varsin rasittava AFFC:ssä, mutta en minä häntä inhonnut kirjoissa 1-3. Sansa puolestaan kävi hermoille ykköskirjan alkupuolella, mutta lämpenin hänelle viimeistään Nedin kohtalon myötä. Myös Tyrion osaa olla paikoitellen melko rasittava, mutta hänellä on ilman muuta hyvätkin puolensa ja olen utelias hänen tarinankaarensa suhteen. Jotkut näkökulmahahmot ovat välillä ehkä hiukan tylsiä (kuten Bran tai Brienne), mutta en minä heitä missään nimessä vihaa. Niin ikään Dany ja Jon ovat ehkä hiukan laimeita/kliseisiä, mutta periaatteessa pidän molempia sympaattisina hahmoina. Catelynista, Nedistä ja Aryasta olen aina pitänyt, ja Jaimestakin tuli nopeasti yksi suosikkinäkkärini kolmoskirjan myötä. Theon oli pitkään minulla vihatuin näkökulmahahmo, mutta ADWD:ssa aloin sääliä häntä ja siihen sekin vastenmielisyys sitten suli. Tulikohan siinä jo tärkeimmät hahmot...?

Eli summa summarum, mielestäni Martin osaa hyvin taitavasti leikitellä lukijan kiintymyksellä yksinkertaisesti vain kertomalla asioita toisesta näkökulmasta kuin aiemmin. Useimmat hänen keskeisistä hahmoistaan ovat huolella mietittyjä ja inhimillisen oloisia hyvine ja huonoine puolineen. Ja kun ymmärtää jotakuta, niin häntä on sitten vaikeampi vihata. Käy mielestäni järkeen, että ne vihatuimmat hahmot ovat juuri Joffreyn kaltaisia sivuhahmoja, jotka jäävät lukijalle vieraammiksi.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
23.09.2016 20:43 #4

Martin osaa kyllä todella kirjoittaa hyvin mietittyjä ärsyttäviä hahmoja. :grin: Harvassa sarjassa on niin monta epämiellyttävää tapausta - ihan tarkoituksella, tietysti - vaikka tuo on varmasti totta, että tuntemattomammat hahmot kuten Joffrey ärsyttävät keskimääräisesti enemmän kuin ne hahmot, joiden näkökulma esitellään lukijalle.

Itselläni hahmon epämiellyttävyys tai persoonattomuus ei ole sinällään syy ärsyyntyä hahmoon, jos se on hyvin kirjoitettu. Mutta luulen että Martinin kirjoissa hahmoihin ärsyyntyy vielä helpommin sen takia, että sarjassa kaikki menee iin totaalisen pieleen ja se aiheuttaa lukijassa helposti turhautumista?

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
26.09.2016 10:30 #5

Ensimmäisellä lukukerralla muistan Daenerysin ja Catelynin ärsyttäneen minua. Nyt olen aloittanut sarjan alusta ja ensimmäinen kirja on luettu ja uusin yhä kokonaan lukematta.

Enää toisella kerralla kumpikaan hahmoista ei ärsyttänyt. Ainakin osittain se johtunee siitä, että tulevat tapahtumat ovat sentään jollain tasolla muistissa, mutta Daeneryksen kohdalla lienee toinenkin syy. Hahmo sinällään kun ei ole ärsyttävä, mutta minua taisi silloin aikanaan pänniä, kun Daeneryksen kautta tapahtumat siirtyivät pois Westerosista. Merentakaiset maat eivät tässä sarjassa jaksa kiinnostaa aivan niin paljoa kuin Westerosin itsensä tapahtumat, joten aina Dany-luvun alkaessa tympäisi jo vähän etukäteen kun lukijan huomio siirretään toisaalle.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
09.12.2016 13:36 #6

Tällä hetkellä päähenkilöistä inhokkini ovat Dany ja Tyrion. Pidin Danystä aluksi aika paljonkin, mutta viimeisessä kirjassa en ole pitänyt siitä mihin hänen tarinansa on menossa. En myöskään välitä Jorah Mormontista, joka tuntuu roikkuvan aina hänen tarinassaan mukana. Danyssä itsessään ärsyttää hänen nykyinen roolinsa: orjien 'äiti' ja lohikäärmeiden kahlitsija. Pidän kuitenkin hänen ja Daarion romanssista.

Toinen inhokkini on Tyrion. Varsinkin viimeisessä kirjassa hän meni silmissäni aivan rappiolle. Tykkäsin hänestä vielä, kun hän oli aito Lannister, piti sukunsa puolia ja varsinkin hänen ajastaan Kourana. Sen sijaan inhosin kaikkea mitä hän teki sen jälkeen kun hän murhasi isänsä ja entisen rakastajattarensa ja pakeni Westeroksessa. Inhoan Pennyä, joka on yksi huonoimmista Martinin kirjoittamista hahmoista ja Tyrionin 'possulla ratsastamista.' Sen lisäksi Tyrion on päässyt kuin koira veräjästä vaikka hän murhasi kaksi ihmistä, eivätkä hänen omatunnon tuskansa vakuuta. Vielä on toivoa, mutta on myös erittäin mahdollista, että etenkin jos Tyrionin tarina kirjoissa on samanlainen kuin tv-sarjassa, alan inhota häntä vain entistä enemmän.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
09.12.2016 22:01 #7

Tyrion on pikemminkin yksi sarjan kiinnostavimmista hahmoista ja myös ne surmat olivat täysin oikeutettuja, koska hän oli kokenut niin suurta vääryyttä kyseisten henkilöiden taholta. Löytyy hänestä toki myös jotain ikäviäkin luonteenpiirteitä, mutta rosoisuudet tekevät melkein mistä tahansa hahmoista yleensä vain kiehtovampia ja jotenkin realistisempia verrattuna puhtoisiin sankareihin.

Muista hieman vastaavantyyppisistä hahmoista esimerkiksi Jaime ja Hurtta olivat tarinan alussa selviä pahiksia, mutta ensimmäinen on kipuamassa jo hyvää vauhtia aitojen sankarien kastiin ja jälkimmäinenkin vähintään antisankariksi.
Vastaava kehityskaari voi tapahtua myös toiseenkin suuntaan, kuten vaikka Aryan muutos tavallisesta hyvishahmosta kostonhimoiseksi antisankariksi. :tongue:

Sen sijaan esimerkiksi Cersein ja Joffreyn kaltaisista täysin itserakkaista ja pahantahtoisista henkilöistä on vaikea löytää mitään positiivista, muuten kuin arkkivihollisen kaltaisina vastapainoina tarinan hyviskaartille.
Laskisin myös Tyrionin kaltaisen antisankarinkin paljon enemmän siihen hyvien joukkoon.

Viimeksi muokattu: 09.12.2016 22:01 : FreakyMike.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
10.12.2016 10:49 #8

FreakyMike kirjoitti: Tyrion on pikemminkin yksi sarjan kiinnostavimmista hahmoista ja myös ne surmat olivat täysin oikeutettuja, koska hän oli kokenut niin suurta vääryyttä kyseisten henkilöiden taholta.

No, minä en menisi niin pitkälle, että sanoisin Tyrionin toimintaa oikeutetuksi. Kenties se voi olla ymmärrettävää sikäli että Shae ja Tywin molemmat kohtelivat häntä huonosti. Joskin etenkin Shaen kohdalla Tyrion tuntui ehkäpä enemmänkin kostavan siitä, että Tyrion itse hairahtui uskomaan omaan fantasiaansa ja suuttui sitten, kun todellisuus ei vastannutkaan sitä.

Minusta nuo murhatyöt olivat hyvin olennaisia Tyrionin hahmokehitykselle, mutta Niksun lailla olen aika pettynyt hänen osuuteensa ADWD:ssa. En ole lukenut sitä moneen vuoteen, joten muistikuvani eivät ole enää niin selkeitä, mutta sellainen tuntuma minulle siitä jäi, että lukijan pitäisi periaatteessa painaa Tyrionin kaksoismurhaaminen villaisella. Jos nyt vaikka Jaimeen verrataan, niin hänen luvuissaan sentään käsiteltiin paljon sekä Branin työntämistä alas tornista että Aerysin surmaamista. Niitä ei ohitettu vähäpätöisinä temppuina, vaan lukija näki, miten toisaalta Jaime ajatteli niitä, miten toisaalta hän selitti päätöksiään ja toimintaansa Catelynille ja Briennelle. Tyrionia ei Martin ole ainakaan toistaiseksi hennonnut laittaa samanlaisen mankelin läpi. Minusta se vähentää huomattavasti hänen kiehtovuuttaan ja realistisuuttaan - jää sellainen vaikutelma, että Tyrion ei joudu ottamaan kunnolla vastuuta tekemistään valinnoista, vaan että hän voi tehdä mitä tahansa kenelle tahansa ja silti vain porskuttaa eteenpäin uusi sutkautus huulillaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Niksu

Käkä the Cunning
Paimen
Käkä the Cunning vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
23.03.2017 20:12 #9

Aloin lukemaan kirjoja vasta kun olin nähnyt tv-sarjan 6. Kauden, ja vasta aloittamassa A Storm Of Swordsia. Eli vielä en pysty kirjoista sanomaan sitä vihatuinta hahmoa mutta mikäli edes jotenkin kirjojen ja sarjan hahmot ovat samanlaisia, niin Daenerys.

En suoranaisesti vihaa Danya mutta olen sarjan aikana niin kyllästynyt siihen uhoamiseen, ylimielisyyteen ja siihen olettamiseen, että Westerosin asukkaat vain hyväksyisi hänet. Robertin kapinan aikana käytännössä koko Westerosin suvut liittoutui tuhotakseen Targaryenit.

Mutta muuten ei oikeastaan ole sellaista vihattua hahmoa itellä. Joffrey oli ainostaan ärsyttävä, vaikka olikin pelkkä sätkynukke. Cersein, Tywinin ja Ramsayn varmaan pitäisi olla niitä vihattuja mutta rakastan heistä kaikkia. Tywin oli oma suosikki.. jyrkkä, viisas ja realistinen. Cersei ja Ramsay on ihanan pahoja ja häiriintyneitä, että heitä ei voi vihata.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
24.03.2017 00:03 #10

Mab kirjoitti: Tyrion ei joudu ottamaan kunnolla vastuuta tekemistään valinnoista, vaan että hän voi tehdä mitä tahansa kenelle tahansa ja silti vain porskuttaa eteenpäin uusi sutkautus huulillaan.

No niin, Tyrionhan oli tässä vaiheessa jo tuomittu kuolemaan kuninkaan murhasta, siinä vaiheessa karkumatkalla oleva ihminen voi tehdä mitä tahansa, joutumatta ihan hirveästi pahempaan liemeen. Mikä on tavallaan realismia, oikeastikin aikaisemmin henkirikosten tutkinta saattoi olla hyvinkin epämääräistä ja syyllinen saattoi yksinkertaisesti painella jonnekin kauas eri nimellä. (Aina ei ollut edes selvää onko tapahtunut henkirikos lainkaan vaan onko uhri puolestaan häipynyt johonkin).

Ja noin muuten, koko tapaus kaikkine seuraamuksineen on vain yksi syy miksi Tyrion on ratkennut ryyppäämään. Hän vain purkaa kaiken sarkasmiin.

Viimeksi muokattu: 24.03.2017 00:03 : Echramath.

Kuupposen päivä
Vintiö
Kuupposen päivä vastasi aiheeseen: Vihatuin päähenkilö
26.04.2018 19:29 #11

En nyt varsinaisesti vihaa ketään päähenkilöä (muutamia sivuhenkilöitä kylläkin), mutta onhan siellä joukossa sellaisiakin hahmoja, joista en pidä niin paljon kuin muista. On erotettava kaksi asiaa: kenen juonikuviot ovat tylsimmät ja kuka on hahmona epäonnistunein. Ajattelin nyt vastata jokaisen kirjan osalta erikseen.

Valtaistuinpeli: Dany tylsistytti minua aluksi, kun hän tuntui olevan niin kaukana kaikesta. Ajatus katkesi aina kun alettiin kertoa jostain maanpakolaisesta, joka linkittyi vain etäisesti Westerosin tapahtumiin. Kirjan loppua kohti hahmo alkoi kuitenkin vähitellen viehättää, kun hänen juoneensa tuli enemmän dramatiikkaa. Kokonaisuus huomioiden hänen lukunsa ovat silti tylsintä luettavaa tässä kirjassa. Ei hän kuitenkaan erityisemmin ärsytäkään. Ärsyttävimmän hahmon titteli puolestaan menee armoitetusti Sansalle, joka on etenkin tässä avausosassa niin raivostuttavan typerä ja sinisilmäinen, että tekisi mieli paiskata koko opus seinään useamminkin kuin kerran hänen aivoituksistaan lukiessa.

Kuninkaiden koitos: Davos ja Theon eivät aluksi kiinnostaneet minua ollenkaan, koska he olivat uusia näkökulmahahmoja ja tuntuivat pitkään jotenkin etäisiltä. Nyt kun olen lukenut kaikki ilmestyneet kirjat ja vieläpä moneen kertaan, pidän heistä tässäkin enemmän kuin aikaisemmin mutta vieläkin vähemmän kuin muista. Davos on herttainen miekkonen, mutta samaan aikaan valitettavan tylsä statisti. Theon puolestaan puolestaan parantaa osakkeitaan myöhemmissä kirjoissa, mutta tässä hän on suoraan sanoen pelkkä kusipää. No okei, ehkä voin jotenkin ymmärtää hänen toimintaansa, mutta vastenmielistä se silti on.

Miekkamyrsky: Tässä minulla ei ole mitään ehdotonta inhokkia. No Bran ei jaksa juurikaan kiinnostaa, kun hän vain matkustaa. En ole koskaan tykännyt perinteisen matkailufantasian konseptista enkä yleensäkään matkailukirjallisuudesta. Bran on kyllä ihan noin hahmonakin aika tylsä. En siis kuitenkaan tietenkään vihaa häntä eikä hän edes ärsytä. Hän on ihan sympaattinen tyyppi, mutta ei vain kovin kiinnostava. Hänessä ei ole muuta mielenkiintoista kuin vamma

Korppien kestit: Tässä osassa putkahtelee uusia näkökulmahahmoja kuin sieniä sateella, enkä vieläkään edes muista heitä kaikkia. Toisaalta henkilöiden ja tapahtumien mieleenpainumattomuudesta voi väkisinväännetysti löytää hyviäkin puolia, koska tällöin jokainen lukukerta tuntuu aivan kuin ensimmäiseltä. Viime lukumaratonini aikana nautinkin Korppien kesteistä enemmän kuin vaikkapa Miekkamyrskystä (joka on periaatteessa lempparini), koska ensiksi mainitun tapahtumat eivät koskaan ole kunnolla painuneet mieleeni, kun taas jälkimmäinen alkaa olla jo turhankin hyvin hallussa. Mutta itse asiaan palatakseni: useimmat Kestien uudet näkökulmahenkilöt ovat ihan okei, eivät ainakaan persoonina kovin kiehtovia (paitsi Cersei omalla kammottavalla tavallaan), mutta kyllähän heidän jutuistaan ihan mielellään silti lukee. Victarion on kuitenkin ihan täysi hirvitys. Väkivaltainen, julma, raivohullu, raakalaismainen... Rautasyntyiset ovat muutenkin mielestäni melkoista ihmissaastaa kaikessa brutaaliudessaan – poikkeuksena Asha ja ehkä myös Theon – mutta tämä Victarion on kyllä aivan omaa luokkaansa. Eli hän on minun inhokkinäkkärini tässä kirjassa. Briennellä taasen on ehkä tylsimmät juonikuviot, mutta hän on tyyppinä todella mukava.

Lohikäärmetanssi: Tässäkin taisi esiintyä joitakuita niin mitättömiä hahmoja, että en edes muista heitä. Mutta niistä jotka muistan, sanoisin ehkä jopa että Tyrion oli huonoin. Ainakin hän tuotti suurimman pettymyksen, kun aikaisemmin olen tykännyt hänestä melkeinpä eniten heti Jaimen jälkeen. Matkailusta lukeminen tosiaankin tylsistyttää minua aina, eikä tämä Tyrionin taival ollut mikään poikkeus siihen sääntöön. Lisäksi hänen juoppoilunsa, irstailunsa ja teennäinen vitsailunsa alkoi vihdoin todellakin ärsyttää. Tyrion on inhimillinen ja taitavasti rakennettu hahmo, mutta joskus hän vain tympäisee todella pahasti. Myös Jon ärsytti tässä kirjassa erityisen paljon, kun hän käyttäytyi yksinkertaisesti niin typerästi hyvistä vaikuttimistaan huolimatta - ylenkatsoi miestensä ja neuvonantajiensa mielipiteitä, käyttäytyi kuin mikäkin diktaattori ja oli kaiken kaikkiaan todella kelvoton johtaja.

Palaan kuitenkin vielä Victarioniin. Tarkemmin ajateltuna en olekaan aivan varma enkä nyt jaksa tarkistaa, tuliko hänestä näkökulmahahmo Korppien kesteissä vai vasta Lohikäärmetanssissa. Oli miten oli. Raivostuttava hahmo hän on joka tapauksessa. Eli tämän pitkähkön paatoksen päätteeksi sanoisin, että Victarion on eniten vihaamani näkökulmahahmo, jos joku pitäisi valita. Jopa Cerseissä on enemmän inhimillisiä piirteitä. Victarion on pelkkä raakalainen.

Viimeksi muokattu: 26.04.2018 19:50 : Kuupposen päivä.

Jussi, LordStenhammar
Uusin jäsen: Elina