Martin-kokoelmasi

Jussi
Jussi loi aiheen: Martin-kokoelmasi
12.11.2017 22:27 #1

Tässä ketjussa voi kertoa (ja näyttää kuvia) George R.R. Martinin kirjojen kokoelmista. Onko sinulla kirjailijan signeeraukset teoksissa? Omistatko joitain arvokkaita harvinaisuuksia? Martinin kirjoja useilla eri kielillä? Puutuuko sinulta sellaisia, joita haluaisit omistaa? Tulevaisuuden hankintasuunnitelmia GRRM:n tuotannon suhteen?

Minulla on omana kaikki Tulen ja jään laulun suomennetut osat nidottuina. Muut paitsi Korppien kestit ovat ensipainoksia. Valtaistuinpeliin otin nimmarin Martinilta tänä vuonna Worldconissa. Tarkoitus on myös hankkia Dunk & Egg -kokoelma suomeksi, kunhan se joskus ilmestyy. Tulen ja jään laulun ulkopuolista Jäälohikäärmettä en omista. Valokuvasta puuttuu Lohikäärmetanssi 2, koska se on lainassa siskollani.

Englanninkielisissä minulla on omana kaikki A Song of Ice and Firen osat kovakantisina, mukaan lukien A Knight of the Seven Kingdoms. Kirjoista A Game of Thrones, A Clash of Kings ja A Storm of Swords ovat brittiversioita vuodelta 2011, loput kolme amerikkalaislaitoksia. A Feast for Crows ja A Dance with Dragons ovat ensimmäisiä painoksia. AKotSK:n sain lahjaksi jouluna 2015, mutta paria kuukautta aiemmin ilmestyneestä kirjasta oli ehditty ottaa uusi painos. Kuvassa näkyy myös The World of Ice & Fire (sidottu brittilaitos ensipainoksena) sekä kolme Martinin ja Gardner Dozoisin yhdessä toimittamaa antologiaa, joissa kaikissa on Westeros-tarina Georgelta. Plus ASoIaF:iin liittymätön romaani Fevre Dream pehmytkantisena. Tarkkasilmäiset voivat vielä havaita kaksi nidottua The Hedge Knight -sarjakuvakokoelmaa.

A Feast for Crowsiin ja Fevre Dreamiin otin signeeraukset vuonna 2009 Helsingin keskustan Akateemisessa. Nämä olivat silloin ainoat englanninkieliset kirjat, jotka Martinilta omistin. Tänä vuonna Worldconissa jonotin nimmarin A Knight of the Seven Kingdomsiin.

Omistan Martinia englanniksi myös pokkareina. Windhaven on vuodelta 1988 ja Dying of the Light vuodelta 1990, muut ovat moderneja pokkareita 2000-luvulta. DotL ja Wild Cards I ovat jenkkipainoksia, loput brittiversioita. Martinilla oli signeeraustilaisuus vuonna 2009 myös Finnconin tapahtumapaikalla. Minulla ei ollut mitään mukana, joten ostin divarimyynnistä käytettyinä (halvalla) Windhavenin sekä Dying of the Lightin, ja hain niihin nimmarit. Silloin ei tarvinnut jonottaa...

Kuten kuvista näkyy, en omista The Armageddon Ragiä. Luin sen kirjastosta, enkä kauheasti tykännyt. Ihan hyvä kirja, mutta en halua omaan hyllyyn. Ehkä, jos tosi halvalla tulisi vastaan. Dreamsongs-novellikokoelman hankkimista omaksi olen miettinyt. Lainasin tämänkin kirjastosta vuosia sitten, ja pidin teoksesta valtavasti. Haluan lukea monet tarinoista uudestaan. A Game of Thrones -sarjakuvaan en ole tutustunut – kovakantisten kokoelmien hinta on yksinkertaisesti liian kallis. Odottelen, jos edullisemmat pehmytkantiset sarjiskokoelmat joskus julkaistaisiin.

Olen välillä miettinyt, että ASoIaF:n osat voisi omistaa myös pokkareina. Niitä olisi kevyempi kuljettaa mukana kuin kovakantisia tiiliskiviä. En kuitenkaan viitsi ostaa toiseen kertaa kirjaa, jonka jo omistan eri muodossa. Jos näkisi kirjaston vaihtohyllyssä, niin voisi napata... En kyllä haluaisi moderneja pokkareita, joissa on etukannessa iso mainos Game of Thrones -tv-sarjasta. Minulla on myös monia Martinin novelleja lukematta – sellaisia, jotka eivät sisältyneet Dreamsongsiin tai A Song for Lyaan (jonka myös lainasin kirjastosta). Jos huomaisin antikvariaatissa Songs of Stars and Shadowsin tai Sandkings-kokoelman, niin varmasti ostaisin. Molemmat ovat loppuunmyytyjä teoksia. Ja kunhan saan luetuksi Wild Cards ykkösen, niin ostan jatkoa, jos pidän antologiasta.

Omistamillani Martinin kirjoilla tuskin on arvoa. Ainoa poikkeus saattaa olla A Feast for Crowsin ensimmäinen painos alkuperäisellä amerikkalaiskannella. Vuonna 2005 Martin ei ollut supersuosittu, joten painos ei ehkä ollut älyttömän iso. Ja kirja sekä kansimuovi ovat hyvässä kunnossa – olen lukenut varovasti. Nimiösivulla on vielä GRRM:n signeeraus. Mutta luulisi, että näitä on valtavasti tarjolla, myös koskemattomina kappaleina. Minulla ei siis ole minkäänlaisia aikeita myydä kirjojani pois, vaikka niistä saisikin jotain. En ole keräillyt rahantekomielessä. Suurimman osan kuvissa näkyvistä Martinin kirjoista olen saanut lahjaksi, myös AFfC:n jouluna 2005.

Viestistäni varmasti selvisi se, etten harrasta sähkökirjoja...

Viimeksi muokattu: 13.11.2017 11:27 : Jussi. Syy: Korjailin tekstiä.

Kuupposen päivä
Vintiö
Kuupposen päivä vastasi aiheeseen: Martin-kokoelmasi
13.08.2019 16:56 #2

Yritin ladata kuvia, mutta se ei jostain syystä onnistunut. Täytyy tyytyä siis pelkkään tekstiin.

Eli asiaan. Itselläni on kaikki suomennetut Tulen ja jään laulu -teokset. Muut osat ovat nidottuja, Miekkamyrsky kovakantinen tiiliskivi. Pidän tuosta Miekkamyrskystä eniten muutoinkin kuin sisällön puolesta, koska kovakantisia on mielestäni helpompi lukea kuin nidottuja (vaikka tässä tapauksessa painavuus tosin aiheuttaa tiettyjä ergonomisia ongelmia). En ollut kiinnittänyt huomiota siihen, mitä painoksia omistamani kirjat ovat, mutta nyt tarkistin. Lohikäärmetanssi 1 ja 2 sekä Miekkamyrsky olivat ensimmäisiä painoksia. Kuninkaiden koitos oli seitsemäs painos ja Korppien kestit kuudes. Valtaistuinpelini on tällä hetkellä lainassa.

Tässä hiljattain hankin myös englanninkieliset A Song of Ice and Fire -teokset. Pehmeäkantisia ovat kaikki, koska niitä oli helpommin saatavilla. Hommasin kolmannen ja viidennenkin kirjan kokonaisina kirjoina enkä puolikkaina, koska mielestäni on jotenkin kätevämpää kun koko teos on yksissä kansissa. Fontti noissa paksukaisissa on aika minimaalinen, mutta kyllä siitä selvän saa ilman suurennuslasia. A Dance with Dragons etenkin on aika kevyt ja mukava lukea sivumäärästä huolimatta. Muutoin olen tyytymätön tuon omistamani laitoksen laatuun, koska koko kirja tuntuu hajoavan käsiin. Päällys on alkanut irtoilla jo ensimmäisellä lukukerralla.

Edellä mainittujen lisäksi omistan A Knight of Seven Kingdoms -novellikokoelman, jonka ostin toissakesänä heräteostoksena, kun olin kirjakaupassa tarkoituksenani hankkia eräs toinen opus. Muuta minulla ei Martinilta sitten olekaan. Mitenkään kovin kunnioitusta herättävä kokoelmani ei siis ole. Ei ole mitään erikoisuuksia tai muuta, nimmareista nyt puhumattakaan. En toisaalta olekaan erityisen kiinnostunut kirjojen keräilystä, vaan käytän mieluummin kirjaston palveluja. Nämä ostin itselle, koska ASoIaF on kuitenkin sellainen sarja, jota haluaa lukea uudelleen kerta toisensa jälkeen ja teoksilla riittää kirjastossakin kysyntää sen verran runsahasti, että tuntuvat olevan melkein koko ajan lainassa. Toisaalta nyt kun pääsin näiden alkukielisten makuun, ei kyllä varmaan enää tule suomennoksiin koskettua. Voisin melkein harkita hankkiutuvani eroon noista käännetyistä versioista, vievät vain turhaan tilaa hyllyssäni.

Seuraava Martin-hankintani onkin sitten varmaan Fire and Blood. Alun perin ei ollut suunnitelmissa ostaa sitä eikä edes lukea, koska minua eivät tuollaiset juonettomat fiktiiviset historiankirjat juurikaan sytytä, mutta viimeksi Suomalaisessa käydessäni unohduin selailemaan kyseistä opusta ja yllätyin tekstin mukaansatempaavuudesta. Silloin kirja jäi vielä hyllyyn, koska oli niin paljon muuta ostettavaa, mutta ehkä seuraavalla kerralla. Targaryenien historia kiinnostaa kyllä. Martinin muusta tuotannosta haluaisin lukea ainakin Jäälohikäärmeen, mutta sen taidan yrittää ensisijaisesti saada käsiini kirjastosta.

Olisi kieltämättä aika hienoa saada joskus Martinilta nimmari johonkin kirjaan. Ehkä vielä jonakin päivänä.

Viimeksi muokattu: 13.08.2019 17:10 : Kuupposen päivä.

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen