Mistä keksit idean kirjoitukseesi?

Riku
Teknikko
Riku vastasi aiheeseen: Mistä keksit idean kirjoitukseesi?
21.04.2019 16:08 #41

Carpe kirjoitti: Täällä ja myös tuolla toisessa kirjoittamiseen liittyvässä osiossa jotkut kertovat että tarina on ollut tekosalla jo viisi vuotta!!! Tuli vain itsellä mieleen että jos noin kauan menee ettei se mielessä oleva ( mahtava tarina) etene, niin olisko paras unohtaa koko juttu. Jos ei se itseäkään kiinnosta niin voiko se muitakaan kiinnostaa?

Sanoivatko he, että tarina ei etene tai kiinnosta?

Itse lähetin viime marraskuussa kässärin kustantajille, noin 7 vuotta sen jälkeen kuin kirjoitin ensimmäisen sanan ensimmäiseen lukuun. Tänä aikana kirjoitin tarinan 3.5 kertaa, editoin useita kertoja enemmän, pidin kuukausien taukoja irtautuakseni tarinasta kirjoittaen yhden tauon aikana kokonaan toisen tarinan ensimmäisen luonnoksen (ei muuten mennyt kuin neljä kuukautta, vaikka vähän lyhyt se on) ja käänsin tekstin vielä kokonaisuudessaan englanniksi koska silloin huomaan enemmän editoitavaa alkuperäisessä. Sivussa olen tehnyt yli 2 romaanin edestä fanifictiota. En yritä teeskennellä, että olisin ollut erityisen tuottelias kirjoittaja, päinvastoin ja etenkin ennen 2017, mutta mitään vaihetta ei ole voinut kuvailla niin, että tarina ei olisi edennyt tai kiinnostanut niin pahasti että lopettaminen tai "unohtaminen" olisi ollut vaihtoehto.

Puhumattakaan että ihmisillä on kiinnostuksesta riippumatta erilaisia määriä aikaa kirjoittamiseen. Yllä kuvatun projektin ajalle on omalla kohdallani sopinut Lukion viimeinen vuosi, 6-7 ylioppilaskirjoitusta, yliopiston pääsykokeet ja niihin lukeminen, melkein vuosi inttiä, viiden vuoden yliopisto-opinnot vaihdon kera, joista oli vain gradu jäljellä, kun lähetin kustantajille sekä terveydellisiä ongelmia joiden takia olen pitkiä aikoja kirjoittanut lähinnä maakaavassa asennossa. Joku perheellinen täyspäivätyössä, etenkin jos elämässä on muita ongelmia ei välttämättä ehdi omistaa paljoa tunteja päivässä kirjoittamiselle ja töiden jälkeen voi luova kaivo olla kuiva muutenkin.

Ja jotta viesti pysyisi ketjun aiheessa linkitän youtube kanavan josta etenkin scifin kirjoittajat voi saada ideoita tai ainakin katsastaa ajatuksia eri scifi/futurismi käsitteistä, pääsääntöisesti tunnettujen fysiikan lakien puitteissa avaruushissistä tähtien väliseen sodankäyntiin, ja oman aurinkokuntamme asuttamisesta tähtien luomiseen, digitaalisiin sivilisaatioihin universumin lopussa, kun viimeinenkin tähti on jo kuollut ja fermin paradoksin vaihtoehtoisten ratkaisujen pohdintaan.
www.youtube.com/channel/UCZFipeZtQM5CKUjx6grh54g/videos

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Mistä keksit idean kirjoitukseesi?
26.04.2019 23:06 #42

Sanoivatko he, että tarina ei etene tai kiinnosta?

Näinpä. Mun ensi kesänä ilmestyvääni kirjoitin ensimmäisiä sanoja keväällä 2013.
Sitten se on hengannut ja odotellut ja purettu osiin ja koottu uusiksi ja käynyt saamassa yhden hylsynkin. Olen minä muutakin kirjoittanut siinä välissä, muun muassa 100K sanaa nuortenromaania, mutta kirjan kirjoittaminen nyt saattaa olla vuosien projekti.
Jos vielä kirjoitan tälle jatkoa, niin tuskin sekään ilmestyy sen nopeammin (näiden kahden ilmestymisen välillä meni nyt vahingossa viisi vuotta...) :D

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Valvojat: IivariDyn