Esikoisteoksen julkaiseminen

02.07.2014 15:58 #101

Oscar Playall kirjoitti: Eihän tuota matskuu voi tulla niin, etteikö siitä selviäisi... eihän?

WSOY saa 1000 kässäriä vuodessa. Kyllä siinä saa ihminen jos toinenkin tehdä tovin työtä kun arvotaan mikä voisi myydä.

Sanoisin että omakustanteena kannattaa ottaa ehkä 100 kappaleen painos kirjastaan. Mulla on muistikuva, että sen kokoisen painoksen ottaminen olisi muutamia vuosia sitten maksanut ehkä 700 euroa, nykyään luultavasti jopa vähemmän. Taitosta ja kannesta voi lisäksi joutua maksamaan ammattilaiselle jotain, mutta nämä eivät ole kovin vaikeita hommia opetella itsekin. Ja kaveriapuakin voi löytyä.

Isoin ongelma on siinä, että ammattikirjoittajankaan teksti ei yleensä ole sinällään julkaisuvalmista, vaan tarvitsee jonkinlaista editointia. Siitä kannattaa olla valmis maksamaankin.

Näin. (Puoli)ammattilainen voisi tehdä kannen ja taiton siinä ehkä 300-500 euron hintaan. Eli kirjan saisi ulos noin tonnilla. Mutta tosiaan se toimittaminen. Se on lähes poikkeuksetta omakustanteiden suurin heikkous.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 02.07.2014 16:01 : StaCa.

02.07.2014 16:06 #102

Valokaapeli kirjoitti: Heräs mieleen, että onko kellään tietoa tosta ekirja versus kirja asetelmasta, onko ne kuinka toisensa pois sulkevia? Perinteiset kustantamot tuskin sallii, että sen kustantamia kirjoja kirjailijan toimesta tarjotaan esim. juuri Elisan kirjakauppaan? Mutta miten toistepäin, sulkeeko kirjan julkaiseminen Elisan kaupassa ovet perinteisiltä kustantamoilta eli salliiko Elisa sitten mahdollista julkaisua enää muualla, muussa formaatissa?

Tähän vielä, kun Elisan Kirjoita itse -sopimuksen allekirjoitin. Elisa pitää itsellään teoksen sähköisen julkaisun oikeudet kahden vuoden ajan. Eli sinä aikana e-kirjaa ei voi julkaista muuta kautta. Painetun oikeuksia sopimus ei koske.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 02.07.2014 16:07 : StaCa.

09.07.2014 09:47 #103

Zisatto kirjoitti: Näissä sopimuksissa kirjoilla taitaa olla aika isot painokset, mikä selittänee hintaa. Sanoisin että omakustanteena kannattaa ottaa ehkä 100 kappaleen painos kirjastaan. Mulla on muistikuva, että sen kokoisen painoksen ottaminen olisi muutamia vuosia sitten maksanut ehkä 700 euroa, nykyään luultavasti jopa vähemmän.

700 euroa kuulostaa omaan korvaani todella vähältä. Siinä ei kyllä sitten saa mitään muuta kuin pehmeäkantisen läpyskän... Jos kaikki puolikustannesopimuksetkin, mitä minulle on tarjottu on ollut 2000-5000 euroa, niin kyllä se kokonaan omakustannekin luulisi olevan jotain tonnin luokkaa.

Puolikustanteet on kyllä aikamoinen rahareikä. :3 Nostan hattua sille, joka niillä hinnoilla pääsee vielä omilleen kirjamyynnistä saamillaan rahoilla! En suosittelisi kyllä sellaisia (tai täysin omakustanteita sen puoleen) kenellekään.

Tuohon karhukirjeisiin, niin olen kuullut monesta paikasta saman vinkin, että kun vastaus viipyy, kannattaa alkaa soittelemaan/lähettelemään sähköpostia kustantamoille. Itse olen kokeillut tätä kikkaa ja se ei ole kyllä auttanut pätkääkään. Kaikki karhuamissähköpostit ovat kadonneet samaan paikkaan kässärin kanssa. Parhaiten auttaa kärsivällisyys ja odottelu.

13.07.2014 00:21 #104

Siinä ei kyllä sitten saa mitään muuta kuin pehmeäkantisen läpyskän...

Kovakantinen omakustanne on taloudellinen itsemurha. Tai mikâs siinä jos haluaa maksaa. Järkeä siinä ei ole.

Caladran
Aseenkantaja
Caladran vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
13.07.2014 09:57 #105

Löysin aikoinaan tämmöisen sivun Books on demand Suomenkielinen. Olen miettinyt pitkään, jos tuon kautta lähtisi, vaan enpä oikein tiedä kannattaako.

Istu alas ja kirjoita. Joka aamu.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Oscar Playall

Tohtori
Vintiö
Tohtori vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
16.07.2014 16:05 #106

Puutun nyt tähän, kun näistä asioista oman kustantamon kautta jotain tiedän ja olen ennen toiminimen rekisteröimistä jokusen kirjan omakustanteenakin tehnyt.

Jostain nappasin tämmöiset hinnat palvelukustanteelle:

- 120 kpl 4676,00 e (38,97 e/kirja)
- 150 kpl 5021,00 e (33,48 e/kirja)
- 200 kpl 5596,00 e (27,99 e/kirja)

...ja sanon että älkää nyt missään tapauksessa tuommoisia summia maksako. Suomalaisessa digipainossa sata kappaletta 150 -sivuista opusta on sikamaisen kallis, jos se maksaa yli vitosen kappaleelta. Kirja, josta nämä lainaamani tarjoukset tuli, taisi olla 600-sivuinen enkä ole niin paksua ikinä koittanut tehdä, mutta kuvittelisin ettei hinta aivan eksponentiaalisesti voi kasvaa sivumäärän mukaan (koska sivumäärän aiheuttama ero hinnoissa vaikuttaisi siinä välillä 70-150 olevan suht pieni) eli tuskin on yli kymppiä kappaleelta varsinkaan jos vähän vaivautuu kilpailuttamaan painoja. Toki tuohon tarjoukseen liittyi kaikkea muuta palvelua, mutta esim. suomalainen paino lähettää vapaakappaleet osana palvelua, ISBN:n saa ilmaiseksi kun pyytää, EAN-koodeille on ilmaisgeneraattoreita netti täynnä, esitteitäkin voi painattaa suht halvalla jossain kopiofirmassa jos semmosia välttämättä haluaa, arvostelukappaleiden tarjoamisen ja kontaktit välityspalveluihin hoitaa helposti itse kun vähän googlailee jne. Taittopuoli nyt tietysti maksaa jotain, tästä en tarkkaan tiedä kun taitan kirjani itse, mutta käsittääkseni ammattitaitoinen taittaja veloittaa euron-pari per sivu eli sittenkin tuossa on tosi paljon ilmaa välissä. (Sitä paitsi netistä saa ilmaisia taitto-ohjelmia, eikä taittaminen hirveän vaikeaa ole kun minun kaltaiseni graafinen puusilmäkin on sen oppinut ihan vaan itsekseen treenaamalla ja vähän ammattilaisilta apua kyselemällä.) Totta kai siinä on aika paljon vaivaa, kun opettelee hoitamaan nuo hommat itsekseen, mutta rahaa säästyy aika tavalla. Eli jos nyt ei ole saanut jotain lottovoittoa, amerikanperintöä tms., jonka turvin on varaa käyttää tuollaisia rahamääriä harrastustoimintaan, niin suosittelen kyllä välttämään noita palvelukustantajia kuin ruttoa.

Lisäys: Itse asiassa Stk:n kustantama Tiamatin värit oli 300-sivuinen A5-kokoinen, ja muistaakseni sen painattaminen maksoi jonkun 7-8 euroa kappaleelta. Eli vaikka hinta sivumäärän myötä tuplautuisi (mitä en usko), se olisi silti aika lailla halvempi kuin nuo palvelukustanteet.

Viimeksi muokattu: 16.07.2014 16:10 : Tohtori.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu, Oscar Playall

Oscar Playall
Mekaanikko
Oscar Playall vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
23.07.2014 09:45 #107

Caladran kirjoitti: Mie olen miettynyt näitä omakustanne juttuja kanssa. Kallistahan siitä tulee, jos lähtee semmoiseen.

Tuossa yllä Tohtorin käsistä on livennyt melkolailla kylmää faktaa. On totta, että ei noista sopimuksista kannata itselleen alkaa taloudellisesti epävakaita vuoria kasaamaan. Totta joo, tammikuinen lähestymiseni kohti suuria kustantamoja alkaa tosiaan olla finaalissa ja yksi... kaikista isoin on enää jättänyt vastaamatta kielteisesti :)

Nyt syksyä kohti siirtyessämme lämmittää sellainen kaunis ajatus, että kustantaisin sitten itse tämän esikoisteokseni. Juurikin tämä BoD mahdollistaa sen minulle, kiitos hyvästä linkistä. Onhan tuo tainnut hieman aiemminkin olla huulilla, mutta en ole ennättänyt perehtyä ennen tätä päivää. Olen nyt saanut ymmärtää, että n. satasella lähdetään liikkeelle ja itse saa jopa sitä pehmeäkantista hyvään hintaan.

Tietenkin työtä tässä on enemmän... fiilistelyä ja raakaa oikoluentaa vielä kerran. Piirtäjäkaverit sopivalla rahalla töihin, poitsu tekee kannet. Itse yritän hommata tietoa, ISBN:n ja lopulta taittaa ja viimeistellä kokonaisuuden. Eihän tässä korkealta tipu... soon moro taas vähäksiaikaa!

kespa
Riiviö
kespa vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
25.07.2014 21:50 #108

Zisatto kirjoitti:

Kärsivällinen kannattaa olla. Itse odottelin muistaakseni Otavalta tai Tammelta lähes 1.6 vuotta vastausta. Hauskinta oli se, että teos oli jo tuolloin julkaistu kuukausia aikaisemmin Crime Timen kautta:)

Kirjoitan sarjakuva-albumeja Crime Timelle ( www.crime.fi )

05.08.2014 11:11 #109

Itsekin olen jo aika kauan ja aika monella kässärillä yrittänyt päästä läpi, tuloksetta. Milloin sitä pitäisi vain antaa olla ja todeta, että ehkä nämä tekstit sitten eivät vain ole julkaisukelpoisia?

07.08.2014 22:47 #110

Luinwen kirjoitti: Tässä muuten yksi kysymys: missä vaiheessa pitäisi yksinkertaisesti vain luovuttaa?

Riippuu siitä, mikä on "aika kauan" ja "monella tekstillä"...

Noh, joka tapauksessa, luovuttaminen varmaan käy itse kunkin mielessä jossain vaiheessa. Mutta melko suuri osa esikoiskirjailijoista on pitkälti yli kolmikymppisiä. Ehkä siihen mennessä on saanut ilmaisuunsa jotain, joka kantaa paremmin (tai yksinkertaisesti tavannut sen jonkun, joka tuntee sen jonkun, jonka avulla teksti ehkä hieman paremmin erottuu nipusta).

08.08.2014 08:22 #111

StaCa kirjoitti: Riippuu siitä, mikä on "aika kauan" ja "monella tekstillä"...

Niin no, ongelmahan on lähinnä se genre. Nuortenkirjallisuus kun ei kamalasti myy ja kustantajat eivät siihen mielellään tartu. Olen alkanut miettiä, että ehkä annan olla näiden nuortenromaanien suhteen. Kirjoittelen niitä vain omaksi ja lukijoitteni iloksi... Ja sitten joskus kun kirjoitan varttuneemmille sopivaa tekstiä, koetan uudestaan saada jotakin julkaistuksi.

09.08.2014 18:03 #112

Luovutin pari kolme vuotta sitten. Olin juuri saanut tulostettua (onneksi veloituksetta) kuutena kappaleena valmiin käsikirjoituksen ja olin katsonut kustantamoiden osoitteet valmiiksi. Sitten vain iski tunne, ettei siitä kuitenkaan mitään tule. En lähettänyt niitä.

Tein muuta. Enemmän ja vähemmän. En ajatellut kirjoittamista, paitsi sen verran, että harkitsin lastenkirjan väsäämistä, mutta sekin jäi ajatusasteelle. Aivot tuulettuivat.

Sitten, salakavalasti, aloin miettiä tarinaa. Genre oli eri, mihin olin tottunut, joten en suunnitellut mitään vakavissani, lähinnä leikkimielellä silloin, kun vein koiraa ulos.

Viime marraskuussa istuin alas ja ajattelin osallistua nanowrimoon. Kirjoitin ensimmäistä kertaa vuosiin, en ollut tehnyt mitään taustatyötä, en yhtään hahmotelmaa, en mitään. Aloin kirjoittaa ja teksti tuli ulos puhtaammin ja paremmin kuin koskaan ennen.

Joten, luovutin pari kolme vuotta sitten ja nyt olen tässä taas. Taas on tekstiä kustantamoilla, taas pureskelen kynsiä, lyön päätä seinään ja heittelen tavaroita. Siis kaikkea sitä, mitä luovat rasittavat ihmiset tekevät.

Välillä luovuttaminen tekee hyvää. Kirjoittaminen ei kuitenkaan ole huippu-urheilua; kentälle voi aina palata. Välillä täytyy antaa itselleen jotain muuta. Jos kirjoittaminen on se omin juttu, kyllä sen pariin palaa ja saa miettiä samat asiat uudestaan. Vanhempana, toivottavasti myös fiksumpana :wink:

Aderyn
Kaartilainen
Aderyn vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
09.08.2014 22:03 #113

Luinwen kirjoitti:

StaCa kirjoitti: Riippuu siitä, mikä on "aika kauan" ja "monella tekstillä"...

19.08.2014 14:14 #114

Aderyn kirjoitti: Itse asiassa voin kertoa lohdullisen faktan. Kolmasosa ostetuista kaunokirjallisuutta edustavista kirjoista on nuortenkirjoja. Kyse vain on siitä, ettei kotimainen nuortenkirjallisuus myy. Kustantamot tyytyvät julkaisemaan vain ulkomaisia menestyshittejä, ja kotimaiset lahjakkuudet unohtuvat.

Niin, ulkomaiset isot nimet ovat niin tunnettuja, että niitä ei tarvitse pahemmin alkaa edes markkinoida. Kotimaisia kun pitäisi mainostaakin, että niitä joku ostaisi. Ja sehän maksaa rahaa.

Täällä kun on ollut noista omakustanteista ja palvelukustanteista puhetta niin törmäsin tällaiseen sivuun: paltta.wordpress.com/category/kuinka-julkaista-omakustanne/

19.08.2014 15:24 #115

Minusta tuntuu, että omakustanteina julkaistaan paljon (pääasiassa?) sellaista kamaa, jota syystä tai toisesta ei ole edes tarjottu kustantamoille. Eli ymmärretään, että sen saaminen julki olisi kaupallisen kustantajan kautta suunnilleen mahdotonta. Lisäksi e-kirjojen yleistyminen on laskenut omakustanneaidan todella matalaksi. Se on käytännössä ilmaista. Esim. minulla on Elisa Kirjan palvelussa tarjolla novellikokoelma höperöä teiniromantiikkaa, jota en edes unelmoisi tarjoavani jollekin kustantajalle.

Painetuissa omakustanteissa on taas paljon esim. elämäkertoja tai historiikkeja, jotka kiinnostavat hyvin rajattua lukijakuntaa.

SF/F sen sijaan... Kyllä fantasiaa kustannetaan. Vähän, ja se on valitettavan pitkälti ainoastaan nuortenkirjallisuutta, mutta silti. Scifillä sentään on Rajaniemen ja kumppaneiden myötä nyt vähän aikuisempi status.

Oscar Playall
Mekaanikko
Oscar Playall vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
31.08.2014 21:58 #116

Luinwen kirjoitti:

Ajattelin, että olisihan se ollut siistiä, jos joku olisi innostunut kustantamaan esikoisteokseni, mutta... Omakustanteen julkaiseminen ei sen sijaan herätä mitään etukäteis- tuntemuksia, paitsi ajatuksen että hyvä tarina olisi hienoa saattaa ihmisten käsiin. Ehkä sitten sieltä kautta saatu palaute nostaisi asiaan kuuluvat tunteet pintaan. Vähän sama fiilis että, kun kortit on lyöty pöytään ja katsotaan, mitä muilla on. Se voi yllättää monella eri tavalla. Kyllä lukijat ovat kuitenkin se kriittisin ryhmä, lopullinen lukko, eikä hienostikaan paketoitua kökköä kukaan kauaa osta, kun sana kiirii.

Tässä maailman taloustilanteessa omakustanne lienee ihan perusteltua ja sitä kautta ehkä hyväksyntäkin on kasvanut sen ansaitsemalle tasolle. Kaiken takana on kuitenkin yksi tai useampi ihminen, jos on sanottavaa, niin sanottakoon sitte vaikka...

Viimeksi muokattu: 31.08.2014 22:00 : Oscar Playall. Syy: lainauksen sisältä tyhjiä poistelin...

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
06.01.2015 23:38 #117

Luinwen kirjoitti: Ja sitä lukiessa tuli mieleen... Onko omakustanteen julkaiseminen säälittävää vai ylpeyden aihe? Jotenkin itselle tulee vieläkin sellainen olo, että omakustanteeseen ryhdytään vasta sitten, kun oikeat kustantamot ovat näyttäneet punaista valoa... ja siksi siinä on sellainen pieni epätoivoinen pilkahdus. Mutta nykyaikana julkaistaan niin huonosti kotimaista scifiä ja fantasiaa - tai siis ainakin niin, että sen oman tekstin julkaistavaksi saaminen on ensikirjailijalle äärimmäisen vaikeaa. Eli onko omakustanteen tekemisestä tullut jollain tapaa hyväksytympää?

Mielestäni omakustanteen julkaiseminen ei ole säälittävää. Ennemminkin se on kuin valmiin maalauksen laittamista kehyksiin. Ylpeyden aihe, siis!

Heh, 12-vuotiaana nappulana kirjoitin kirjan koirista. Äitini kannusti lähettämään sen kustantamoille. Näin jälkikäteen ajattelen, että hän tuskin olisi voinut osoittaa tukea harrastukselleni hienommalla tavalla. Tietenkään kirjaa ei kustannettu, mutta ajatus on tärkein. Kuten tässä keskustelussa jo aiemmin on todettu, vastaavat kustantamot nuorille lähettäjille varsin kauniisti. Muistaakseni Tammi kannusti jatkamaan kirjoitusharrastuksen parissa ja toivoi kuulevansa minusta myöhemmin uudelleen. Vaikka sama viesti lyötäisiin jokaiseen alaikäisille suunnattuun vastauskirjeeseen, on se mielestäni sympaattinen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

09.01.2015 13:15 #118

Ei tosiaan kannata luovuttaa tai menettää toivoaan. Jos on halua ja intoa, keinoja löytyy.

Kirjoitin tänne, kun lähetin kässärini maaliskuussa (2014) eteenpäin. Kolme kustantamoa vastasi kiitos ei. Yksi pikkuinen talo luki sen kokonaan, kehui, kieltäytyi kunniasta ja antoi muutaman ehdotuksen, joihin kannattaisi pistää eteenpäin.

Yhdeksän kuukautta lähettämisestä sain yllättäen sähköpostia suuresta kustantamosta:

Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta *****. Se on erittäin koukuttava ja sujuva seikkailu. Pidimme siitä kovasti.

Pahoittelut, että vastaamisessa on kestänyt. Mieluusti juttelisimme kanssasi enemmän, jos vielä etsit käsikirjoitukselle kustantajaa?

Kiitos, kyllä :cheesy: Ensi viikolla on tapaaminen. Vähänkö jännittää :cheesy: Joten kyllä, nähtävästi siellä jossain on reikä, josta pääsee läpi!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
09.01.2015 13:20 #119

Oooo, Nunia, onnea! Aivan mahtavaa! :cheesy: Pidä meidät ajantasalla tilanteen kehittymisestä!

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

09.01.2015 13:23 #120

Tapaaminen on tosiaan ensi viikolla, enkä tiedä yhtään mitä odottaa. Kerron tietysti, kuinka käy. Tuskin ne huutaa aikoo? ;) Sitä paitsi, lähipiiri on jo niin kurkkuaan täynnä tätä, etteivät jaksa enää kuunnella :)

Valvojat: IivariDyn
Pisania, LordStenhammar