Esikoisteoksen julkaiseminen

11.04.2015 13:33 #141

Peuranpuolikas kirjoitti:

StaCa kirjoitti: Asiasta taas hieman sivuteille. Intterwebsin ihmemaailmassa tuli vastaan yhden hengen kustantamo, joka etsii kauhutarinaa ohjelmaansa. En tosiaan tiedä puljun puuhanaisesta sen enempää, mutta ajattelin linkata, jos joku haluaa tutustua lähemmin.
www.scarabekustannus.com/scarabe-kustannus

Kiitoksia tästä vinkistä! Minulla sattui juuri olemaan kauhukässäri tyrkyllä, ja nyt se on sitten Scarabeen kustannusohjelmassa, julkaisupäivä syksyllä. En jäänyt, näemmä, yhden romaanin ukoksi. :smile:

Hienoa! Onnittelut :)

21.04.2015 16:14 #142

Te, jotka olette julkaisseet kirjan, miten prosessi kokonaisuudessaan etenee? Millaisilla etapeilla tekstiä työstetään?

Itse siis sain "tule käymään" -viestin. Kävin käymässä ja käskettiin odottaa. Sen jälkeen sain uuden kutsun tulla käymään ja keskustelemaan mahdollisista muutoksista. Kävin keskustelemassa niistä (oli muuten erittäin antoisa juttutuokio!) ja sanottiin, että tekstiä pitäisi työstää "omaan tahtiin ja kaikessa rauhassa". Ei ole mitään deadlinea tai muuta. Kun saan hommat valmiiksi, pitäisi teksti lähettää suoraan kustannustoimittajalle. Jatko on täysin hämärässä.

Sain erittäin hyviä neuvoja tekstin työstämiseen ja yhdessä pohdittaessa myös loistavia ideoita, miten lähden kehittelemään sitä eteenpäin. Palaute kuitenkin oli kohtuullisen ympäripyöreää, alkupuoliskosta tykättiin hirveästi, loppupuolta pitäisi napakoittaa. Yksittäisiin juonikuvioihin ei puututtu vaan pallo jätettiin minulle. Kyselin muutamista pikkuasioista, mutta niissä ei kuulemma ollut vikaa. Lähinnä jäi kuva siitä, että he haluavat nähdä, kuinka rankalla kädellä pystyn tekstiä muokkaamaan.

Mutta mitäs tämän jälkeen? Mitä sitten, kun saan tekstin valmiiksi? Vaikka uusilla neuvoilla työstäminen onkin erittäin mielenkiintoista ja kutkuttavaa, tuntuu silti, että jatkon kannalta olen tyhjän päällä. En saa minkäänlaisia arvioita kustannusmahdollisuuksista, niitä on varmaan kiellettyä antaa. Kuitenkin koko ajan on korostettu sitä, että näin pitkälle pääsee todella harva.

Alkaako tämän työstön jälkeen uusi työstö uusilla ohjeilla? Miten pitkään töitä tehdään, jotta saisin tietää, millaiset mahdollisuudet kustantamiselle on? Jäi myös sellainen kuva, että tekstin on todella oltava timantti.

21.04.2015 16:42 #143

Oma kokemukseni perustuu kahteen kustantamoon, joista molemmat ovat pienempä kuin se, josta puhut. Silti kokemukseni on se, että hirvittävän erilaisilla tavoilla eri kustantamot toimivat: toisessa tyrkättiin ensimmäiseksi syliin kustannussopparia, toisessa varmisteltiin puolin ja toisin, että ollaan samalla sivulla muutosehdotusten ja etenemissuuunnitelmien kanssa. Tahtoisin kovasti olla enemmän avuksi, mutta jos kahdessa pienessä/keskisuuressa kustantamossa on näin suuri ero, ties miten suuri vaihtelu saattaa olla suurempien välillä.

Sinuna tekisin muokkaukset ja katsoisin mihin tilanteen sen mukaan. Mitään kiirettähän sinulla ei ole saada kirjaa ulos - oletan - joten suosittelen, että yrität sietää "tyhjän päällä" oleskelua hieman pidempään. Mututuntumalla sanoisin, että seuraavien muokkausten jälkeen saat lopullisen vastauksen - hylsyn tai kustannussopparin. Jos hyvin käy, joudut/saat tehdä vielä monen monituisia muutoksia siihen samaan teksiin :smile: Joka tapauksessa olet päässyt todella pitkälle ja siitä kannattaa ihan oikeasti olla ylpeä, vaikka viimeisllä metreillä tulisikin hylsy.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nunia

Luinwen
Luinwen vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
09.06.2015 21:27 #144

Olen jo vähän niin kuin päättänyt, että en halua julkaista mitään. MUTTA. Haluaisin muuttaa pari word/pdf tiedostoa epub muotoon, niin että voisin itsekseni, omaksi huviksi lukea niitä aina silloin tällöin järkevämmässä formaatissa kuin mitä pdf on. En vain osaa käyttää epub muuntajia (liian vaaaikeeeaaa...), joten voiko jossain julkaista tekstiä ilmaiseksi epubina ja ilman kuluja?

Bensku
Bensku vastasi aiheeseen: Re:Esikoisteoksen julkaiseminen
10.06.2015 10:26 #145

Pikainen googlaus paljasti tämän palvelun , joka lupaa muuttaa pdf/word tiedostoja epub-muotoon. Koska se on nettisivusto, en lähettäisi sinne mitään salaista tietoa, mutta normaalin tarinan voi aika huoletta käyttää tuommoisen palvelun läpi. Olettaen tietysti, että se selviää myös isoista tiedostoista... Joka tapauksessa en ole ihan varma, onko pdf yhtään parempi, kuin epub jos ei julkaise.

Ilmaista e-kirjan julkaisualustaa, joka tekisi kaiken valmiiksi ei taida olla olemassa. Periaatteessa voit itse muuntaa tiedostot (vaikka tuolla nettipalvelulla) ja ladata ne nettiin (Dropbox, Google Drive yms.), eikä se ole edes kovin vaikeaa.

Viimeksi muokattu: 10.06.2015 10:29 : Bensku.

10.06.2015 12:22 #146

Eikös Elisan E-kirjapalvelu ole ilmainen? No, se taitaa mennä kirjan julkaisemisen puolelle, mutta käsittääkseni sinne saa kuka vaan (tai ainakin melkein, käytännössä kai kuka vain) kässärinsä esille, jos haluaa.

15.06.2015 01:01 #147

Jep, Elisan Kirjoita itse -palvelu on ilmainen.
Sieltä taidetaan hylätä vain täysin julkaisukelvoton tai lain ja hyvän maun rajamailla oleva. Muuten ei juuri ole laatutarkastusta.

Jos taas haluaa julkaista tekstinsä Ihan Itse (Elisan kanssa on sopimus ja jakeluyksinoikeus), Smashwords on oikein toimiva. Kun seuraa kunnolla niiden muotoiluohjeita, ePubeista tulee ihan kelvollisia.

Luinwen
Luinwen vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
30.06.2015 16:29 #148

Okei, kiitoksia näistä vastauksista!

07.07.2015 01:45 #149

No vois vastata tännekkin. En ole vastannut tänne, koska periaatteessa vastustan internetin keskustelufoorumeiden muuttamaa sosiologista käyttäytymismallia, että kaikki pitäisi kertoa tuntemattomille. En tykkää siitä, mutta ymmärrän kyllä internetin keskustelufoorumeiden tuoman markkinoinnin kanavan. Eli itsehän julkaisin esikoisnovellini kulttuurilehti Elämäntarinassa jo viime vuonna. Sen jälkeen olen esiintynyt kaupunkini (Tornio) juhlaviikoilla, naapurikaupungissa (Ylitornio), kaksi novelliani on Tornion kansalaisopiston teatteriryhmän esitysohjelmassa (eli he tekevät niistä näytelmiä), toinen novellini samassa kulttuurilehdessä, plus novellistani maalattiin tauluja (paikalliset kuvataiteilijat), joita on esillä paikallisessa terveyskeskuksessa. Tällä hetkellä työstän romaaniani.

Vinkiksi voin sanoa, että kirjoittakaa niitä novelleja! Pistäkää niitä novelleja esille! Silleen saa sitä itsetuntoa, mitä tarvitsee kirjoittaessa romaania. Älkää väheksykö missään nimessä novelleja. Novelleistä Stephen King aloitti. Monet muut ovat aloittaneet novelleista myös.

Älkää myös välittäkö, jos kieli tuntuu hankalalta (jos ei ole kielioppi 100%:sti hallussa), koska sisältö on todella tärkeä myös. Itse olen koko tämän ajan opiskellut kielioppia (kerrannut mieleeni), ja nyt voin sanoa sen kannattaneen. Alussa minusta tuntui (kun en osannut kunnolla kielioppia), että suuni edessä on kapula, että en voi ilmaista itseäni, siten kuin haluaisin. Sen eteen tein töitä (opiskelin hulluna kielioppia ja kävin kursseilla) ja nyt voin sanoa sen kannattaneen.

Älkää olko alussa pilkunnussijoita. Kirjoittakaa ja opiskelkaa. Antakaa itsenne olla huonoja kieliopissa (jos olette), älkääkä pitäkö sitä mitenkään esteenä haaveillenne. Kielioppi on kirjoittajan tärkein asia, mutta huono kielioppi ei saa olla este kirjoittamiselle.

Pilkun nussiminen on nykyään minusta kivaa. Oikein mukavaa. Nautin siitä todella. Alussa pelkäsin sitä. Nykyään tykkään. Tekisi mieli vetää pervo vitsi tähän tuosta pilkun nussimisesta, mutta varmasti saisin modet ja herkimmät foorumilaiset kimppuuni, joten sanon vain, että kirjoittakaa.

Novellit on IN! :heart:

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 07.07.2015 02:05 : poistettu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean, Lucilla

24.07.2015 23:32 #150

Jos joku torniolainen haluaa kuulla novellejani ja runojani, niin olen esiintymässä Runo rajaton- tapahtumassa ensi kuussa. Tapahtumassa on 30 esiintyjää, eli aika iso tapahtuma. Nimikirjoituksia en kirjoita kuin paljaalle iholle.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 25.07.2015 00:01 : poistettu.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
13.09.2015 08:13 #151

One word, julkkarit.

Mitä, milloin, miksi? Miten? En ole koskaan päässyt vieraaksi enkä netistä löytänyt suuresti ohjeita järjestämiseen. Kustantamo ei järjestä pippaloita ja vähän mietin aionko itsekään kun kivasti koeviikon jälkeen ja vanhoja ennen sattuu päivämäärät.

Mutta jos kuitenkin innostun, mitä ohjelmaa yleensä on? Mistä taion vieraita? Mehua ja keksejä? Mikä olisi mukava paikka? (Ottaen sitten huomioon, että julkkareiden aikaan olen ihan nipin napin täysi-ikäinen. Baari ei innosta.)

Viimeksi muokattu: 13.09.2015 08:14 : The Big Bad Wolf.

13.09.2015 13:05 #152

The Big Bad Wolf kirjoitti: One word, julkkarit.

Oman esikoiseni kohdalla vanhempani päättivät järjestää julkkarijuhlat, jotka olivat pikemminkin sukujuhlat kuin tyypillinen julkkaritilaisuus - eli kutsuvierastilaisuus julkisen tapahtuman sijaan. Se oli kuin mikä tahansa juhla (lakkiaiset jne.), sinänsä, järjestelyjensä puolesta.

Sen sijaan tulevan kirjani, 189, julkkarit ovat ensiviikolla (18.9., luonnollisesti) Myyrmäen kirjastossa. Sen tilaisuuden, puolestaan, järjesti kustantamo, mutta olen ollut jossakin määrin prosessissa mukana. Ilmeisesti helpointa ja selkeintä on ottaa yhteyttä kirjastoihin... ja alkaa kysellä. Tyypillinen ohjelma julkkareissa: kustantaja haastattelee kirjailijaa, kirjoja myydään ja kirjailija signeeraa. Haastattelu kestää yleensä väh. 30 min, mutta kannattaa varata aikaa, jos olet höpöttelevämpi luonne. Ei mitään rakettitiedettä, siis. Esikoiseni julkkareissa - jotka olivat, kuten sanottua, hieman erikoinen keissi - pidin liki tunnin mittaisen puheen tavallisen haastattelun sijaan, mutta ymmärrän hyvin ettei se sovi kaikille. Jos järjestät julkiset julkkarit esim. kirjastossa, mainosta kavereille, sukulaisille ja tuttaville, mutta suosittelen tekemään myös jonkintyyppisiä julisteita yms., millä on mahdollista saada houkuteltua "ulkopuolisia" (eli ei kavereita/sukulaisia/tuttavia) paikalle.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. :smile:

P.S. Tervetuloa "ottamaan mallia" (tai ainakin toteamaan kuinka yhdet julkkarit tapahtuvat) perjantaina klo 18. :smile:

13.09.2015 23:43 #153

Susj,

julkkarit voi järjestää vaikka kirjastossa, niin kuin Peuranpuolikas tuossa sanoikin. (En tiedä mitä ajatella siitä, että tässä keskustelevat susi ja puolikas peura...) Mehua ja keksejä, tuttuja ja vaikka vähän vieraampia. Puhut kirjastasi, luet pätkiä, tarjoat syötävää, ehkä jokin teemaan sopiva ohjelma. Joku haastattelemaan sinua.

Vieraita saat (ainakin muutaman), kun pyydät kirjastoa ilmoittelemaan tapahtumasta, kustantajaa samoin. Kyllä markkinointi on kustantajan hommaa, vaikkei se julkkareita järjestäisikään.

Julkkarit ovat nimenomaan julkistamisjuhlat. Ne voi pitää varsin pieninäkin, vaikka omien läheisten kesken. Pääasiahan on juhlia.

Mun kirjalle pidettiin virtuaalijulkkarit. Facebookissa. Enpä minä täältä silloin päässyt Suomeen niin, että olisin voinut juhlia ihan oikeasti. Sekin oli ihan hauskaa. Ihmisiä esittämässä kysymyksiä... ja mitähän muuta? Virtuaalihaastatteluja. Jokin pieni arvonta, johon piti osallistua jollakin pienellä tehtävällä.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 14.09.2015 00:00 : StaCa.

14.09.2015 09:52 #154

Susi: Muista mainostaa myös täällä! Itse ainakin tulisin mielelläni paikan päälle :) (vaikka matka taitaa olla pitkä).

14.09.2015 10:41 #155

Nunia kirjoitti: Peuranpuolikas: Saatan pyörähtää sinunkin julkkareissa. Perjantai on siitä kiva päivä, että olen silloin Rajatorpassa, josta on 500 metriä Myrtsiin. Tosin myöhästyn ja joudun ottamaan kätyrit mukaan :)

18.09.2015 22:12 #156

Kannattaa myös muistaa, että ihmiset tulevat sinua, kirjoittaja, kuuntelemaan. Eli, jos ei ole esiintyminen hallussa, niin sitten äkkiä tsemppaamaan! Katsekontakti pitää pitää yleisöön koko ajan. Jos tekstin osaa ulkoa, se on todella hienoa. Itse en ole jaksanut niitä ulkoa opiskella. Osaan ulkoa noin puolet, eli pystyn pitämään katsekontaktin suurimman osan ajasta yleisöön.

Silmiin katsominen, hymyileminen - kaikki tämä - on hyvin tärkeää! Itse ensimmäisellä esiintymiskerralla tunsin heiluvani todella kovasti, jouduin katsomaan tossujani, että heilunko oikeesti, kun sydämeni hakkasi niin lujaa, mutta en siis heilunut. Oli jännä tilanne. Sydämeni hakkas niin lujaa, että tunsin heiluvani. Se on kuin huumetta, tuo adrenaliini.

Nyt vika kerralla, kun esiinnyin, niin pahin oli mennyt jo ohi. Eli kannattaa nauttia niistä ekojen kertojen fiiliksistä - ne eivät palaa.. :(

Mutta hauskaa se on nyttenkin esiintyminen. Sitä keskittyy sitten iha eri juttuihin.

PS. Mukana eläminen on myös hyvin tärkeää! Eli jos tekstissä on esim. dialogia, niin esitä ne hahmot eri äänillä! Pistä tunnetta siihen mukaan! Ite vasta vikalla kerralla pystyin tähän jotenkin, mutta kun katselin kokeneempia esiintyjiä, niin ne tekivät sitä koko ajan, ja sitä oli mahtava kuunnella! Eli pitää vähän näytellä! Tunne on se tärkein!

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 18.09.2015 22:28 : poistettu.

19.09.2015 12:31 #157

Peuranpuolikas kirjoitti: Tervetuloa! HSL:n lakon/mielenosoituksen johdosta epäilen jonkinasteista kuulijakatoa, joten joukkoon mahtunee hienosti :smile:

Ei sinne kyllä hienosti mahtunut ;) Näytti olevan paljon väkeä. Jäi harmittamaan, etten ehtinyt tulla ajoissa, oli mielenkiintoista kuultavaa sen verran, mitä kuulin.

Ymmärsin, että kirjasi oli kyseisen kustantamon ensimmäinen julkaisu? Aikamoinen meriitti :) Onnea vielä! En kehdannut tulla henkilökohtaisesti onnittelemaan, kun kirjailijan kohdalla oli ryysistä ;)

Niin, ja me vietiin pari keksiä ja pillimehu.

19.09.2015 14:04 #158

Nunia kirjoitti:

Niin, ja me vietiin pari keksiä ja pillimehu.

Ihmisiä oli enemmän kuin odotin, mikä on sinänsä positiivista! :smile: Kirjailija taisi tosiaan hieman juuttua höpöttelemään, mistä pahoitteluni, mutta sellaista se välillä on. Kiitos! :smile:

Dyn vastasi aiheeseen: Esikoisteoksen julkaiseminen
19.09.2015 20:00 #159

Hyvä että meni hyvin ja ihmisiä pääsi paikalle lakosta huolimatta. Me kökötettiin tiukasti kotona...

25.09.2015 13:20 #160

Torniolaisille ja Haaparantalaisille!

Esiinnyn Haaparannan Folkets Husilla 10.10.2015 klo 17 alkaen (Aleksiskivenpäivänä). En tiedä vielä muusta ohjelmasta, mutta päivittelen tätä myöhemmin.

Ruotsissa nähdään!

Valvojat: IivariDyn