Esikoisteoksen julkaiseminen

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    4.52

22.10.2015 01:10 #161 :: Dyn
Helsingin kirjamessuilla järjestetään Haluatko kirjailijaksi? -ohjelmaa, jossa kustannustoimittajat ja tulevat kirjailijat voivat kohdata toisiaan. Henkilökohtaisen keskusteluajan voi saada 15 minuutiksi, ja se varataan saman päivän aikana.

Mukana olevat kustantajat ja lista kellonajoista löytyy messujen sivuilta: linkki . Mukana on myös spefin parissa kunnostautuneita keskisuuria kustantomoita, kuten Teos, Basam, Karisto, Like ja Bazar, sekä tietysti kaikki alan isot yleisyhtiöt kuten Gummerus, Otava ja WSOY. Kannattaa siis ehkä tsekata tämä, jos olet messuille tulossa ja kirjan julkaisu kiinnostaa!

Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
23.10.2015 17:09 #162 :: Nunia

Dyn kirjoitti: Helsingin kirjamessuilla järjestetään Haluatko kirjailijaksi? -ohjelmaa, jossa kustannustoimittajat ja tulevat kirjailijat voivat kohdata toisiaan. Henkilökohtaisen keskusteluajan voi saada 15 minuutiksi, ja se varataan saman päivän aikana.

Yritin viime vuonna mennä tuonne keskustelemaan, mutta kaikki ajat kaikille kustantajille oli mennyt ihan ensimmäisillä minuuteilla. Joten jos haluaa ajan, kannattaa käyttää portilla kyynärpäitä ja JUOSTA! :)

19.05.2016 15:00 #163 :: Luinwen
Voisin päivittää tänne kokemuksiani e-kirjan maailmasta...

Päätin sitten kokeilla Elisa Kirja -palvelua. Lähinnä huvin vuoksi ja koska halusin tietää, miten se toimii. Noh, itse asiassa Elisa Kirja ei tee enää mitään; julkaisuhommelit on ulkoistettu Books on Demandille. Joten itse asiassa sain sitten tutustua BoD:iin.

Ensimmäinen vinkki: jos mietit e-kirjan julkaisua, niin kannattaa aloittaa jostakin pienestä. Itse aloitin novellikokoelmasta ja hyvä niin. Hermo meinasi senkin kanssa mennä. BoD toimii kohtuullisen hyvin. Paino sanalla kohtuullinen. Vaikka siellä oli sellainen muka hienon näköinen nappula, jonka tarkoitus oli importata Word-tiedosto suoraan Epubiksi, niin ei se toiminut. Muotoilut sun muut menevät päin honkia. Niinpä parempi keino oli siirtää teksti kappale kerrallaan BoD:in ohjelmaan... Aika vaivalloista ja työlästä ja vaati oikolukua ja tarkkaa silmää, ettei leikkaa-liimaa operaatiossa huku mitään vahingossa pois.

Valmiita kansia oli muutama (eli todella vähän). Kannattaa siis joko itse osata käyttää kuvanmuokkausohjelmia tai sitten palkata toinen tekemään kansi. Itse näppäränä tyttönä laadin kansikuvan itse.

Kolmas vinkki: mieti markkinointia jo etukäteen. Jos haluat oikeasti myyntiä e-kirjallesi, sitä pitää mainostaa. Paljon. Mainostaminen voi viedä rahaa, siihenkin kannattaa varautua. Itse olen mainostanut kirjaa lähinnä tutuille ja puolitutuille facessa ja blogissani. Kirjaani on ladattu kahdeksan kertaa. Olen hirmuisen ylpeä siitä, koska oikeasti en ole mainostanut kirjaani juuri yhtään. Oikealla mainostamisella kirjaani olisi ehkä ladattu enemmän.

Että tällaista. En oikein osaa sanoa suosittelisinko BoD:ia ensikirjastaan haaveileville. Paljon työtä se vaatii kaikin puolin. Mutta toisaalta lopputulos on ihan hienon näköinen.

09.07.2016 00:29 #164 :: punnort
Lähetin juuri kustantajalle kokoelman miesnäkökulmasta kirjoitettuja eroottisia tarinoita.

Viikonlopun aikana hion lähetyskuntoon ja lähetän kokoelman uskontoon kriittisesti suhtautuvia raapaleita. Elikkäs nyt olisi mahdollisuus vinkata, mikä kustantamo julkaisee kokeellisessa formaatissa (raapale) olevaa katsomuksellista kaunokirjallisuutta. Jos ei muita idoita tule, lähetän Gummerrukselle. He ovat ainakin julkaisseet lestadiolaisuutta käsittelevää kaunokirjallisuutta.

Ja sitten vaan hylsyjä odottelemaan.

muoks: Lähti Gummerukselle.
Muokannut 10.07.2016 15:54 punnort

Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
14.09.2016 17:23 #165 :: Nunia

Nunia kirjoitti: Ei tosiaan kannata luovuttaa tai menettää toivoaan. Jos on halua ja intoa, keinoja löytyy.

Yhdeksän kuukautta lähettämisestä sain yllättäen sähköpostia suuresta kustantamosta:

Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta *****. Se on erittäin koukuttava ja sujuva seikkailu. Pidimme siitä kovasti.

Pahoittelut, että vastaamisessa on kestänyt. Mieluusti juttelisimme kanssasi enemmän, jos vielä etsit käsikirjoitukselle kustantajaa?

Mielenkiintoisia ovat nämä byrokratian rattaat :) Sain tosiaan tuon sähköpostin loppuvuodesta 2014 ja vasta nyt ovat rattaat rusahtaneet vähän eteenpäin. Uuden toimittajan kanssa oli pari pitkää keskustelua ja taas uudet korjausohjeet. Sitten on vain odotettu tuomiota. Ja tuomiopäivä lähenee.

Tänään sukat pyöri jaloissa, kun sain tällaisen viestin:

-- Huolimatta näistä työstettävistä asioista käsikirjoitus on minusta nyt tosi vahva, ja olemme päättäneet vakavasti harkita sen ottamista kustannusohjelmaan!

Tämän vuoden puolella tulee todennäköisesti lopullinen vastaus. Ainakin harkinta on jo vakavaa! ;)
Muokannut 14.09.2016 17:26 Nunia

01.11.2016 21:45 #166 :: punnort
Jos saan tällaisen hylsyn

Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta. Se ei valitettavasti valikoitunut kustannusohjelmaamme.

niin tarkoittaako se, että käsikseni julkaisemista on oikeasti harkittu?

Ja antakaas vihjeitä kustantamoista, jotka julkaisee naisille suunnattua eroottista kirjallisuutta. Sitä julkaistan, joten tällaisia kustantamoja on pakko olla olemassa. Lähettäisin heille miehille suunnatun eroottisen käsiksen.

25.11.2016 15:56 #167 :: Nunia
Ihan vielä en uskalla heittää volttia, mutta tällä hetkellä 7/2017 on luvattu.

25.11.2016 20:57 #168 :: Salmikki
Ooh! Tuo täytyy sitten kyllä lukea ^_^ lykkyä tykö!
Tykännyt: Nunia

26.11.2016 08:39 #169 :: Nunia
Kiitos :) Laittelen tarkempaa infoa, sitten kun sitä tuolta pikkuhiljaa tulee. Tällä hetkellä kuitenkin heinäkuu on valittu julkaisukuukaudeksi.

MUOKS. sen verran, että viimeisimmässä viestissä kässärini on laatua "fantasiatrilleri" :) En tiedä, miten hyvin oikeasti osuu, mutta kuulostaa kivalta. Se on pyörinyt siinä välimaastossa, onko se fantasiaa vai scifiä vai mitä, mutta näköjään sitten fantasiaa.

Tää alkaa olla se vaihe, kun tulee usko siihen, että tämä oikeasti toteutuu. Töitä on tehty sairaasti ja nyt se alkaa ottaa lopullista muotoa. Menen tässä parin kuukauden sisään valokuvattavaksi. Mikä on seuraava rasti siitä? Saanko nähdä jo kannen tai voisinko jopa päästä vaikuttamaan siihen? :)
Muokannut 26.11.2016 09:06 Nunia

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto
    Tasolla 19
    26.19

26.11.2016 17:55 #170 :: Iikh
Onneksi olkoon Nunia! Luen kirjasi aivan varmasti :smile:

16.12.2016 12:30 #171 :: Luinwen

punnort kirjoitti: Ja antakaas vihjeitä kustantamoista, jotka julkaisee naisille suunnattua eroottista kirjallisuutta. Sitä julkaistan, joten tällaisia kustantamoja on pakko olla olemassa. Lähettäisin heille miehille suunnatun eroottisen käsiksen.

WSOY (Calendar Girl-sarja) ja Otava (S.E.C.R.E.T.-sarja) ainakin julkaisevat kyseisiä eroottisia sarjoja, käännöskirjallisuutta siis tosin. Mutta ehkä kotimaistakin sinne sopii.
Tykännyt: punnort

09.01.2017 18:04 #172 :: Nunia
No niin! Nyt on nimi paperissa :grin: Julkaisu siirtyi kevääseen 2018, että joutuu vähän aikaa vielä odottelemaan itse kirjaa. Kansikuva oli jo valmiina ja oli ihan siisti :grin:

Muutamia pieniä muutoksia pitää vielä tehdä kässäriin, sitten lähtee ensimmäiset liuskat käännettäväksi enkuksi. Tuolla on joku uusi systeemi, että aletaan markkinoida melkein heti Britteihin ja haluavat mun kässärin sinne. En tosiaan valita!

Oon ihan täpinöissäni! Tänään musta tuli kirjailija :)

09.01.2017 19:11 #173 :: Piru Naiseksi
Onneksi olkoon! Puurtamisesi palkittiin: tavoitit unelman, jota moni muu vain tavoittelee.
Muokannut 09.01.2017 19:13 Piru Naiseksi Syy: lisäys

09.01.2017 19:43 #174 :: Nunia
Kiitos :) Nyt kun voi jo vähän kokemuksesta puhua, sanoisin, että käsikirjoituksen kanssa pääsee todella pitkälle h*lvetin hyvällä tarinalla, sitkeydellä, nöyryydellä ja kärsivällisyydellä. Ripaus onnea ei myöskään olisi pahitteeksi.

Mulla kävi siinä mielessä hyvin, että kässärini luki juuri oikea henkilö, joka tajusi tarinan jutun ja näki siinä potenttiaalia. Sen jälkeen tein järjettömän paljon töitä, jotta sain muutaman muunkin innostumaan :) Ei sillä, kannatti ja tekisin kaiken uudestaan. Sen verran hyvältä tuntui allekirjoittaa sopimus ja nähdä kansikuva, se oli jotenkin koko urakan peilikuva (Onko toi mun kirja? Toi on mun.). Niin, ja se hämmentynyt olo, kun useampi henkilö kättelee, onnittelee ja toivottaa tervetulleeksi taloon ;)

09.01.2017 19:52 #175 :: Celestine
Aaaa onnea!!!:heart: :heart:

Valvojat: IivariDyn