Esikoisteoksen julkaiseminen

17.02.2014 13:07 #41 : Oscar Playall
Vastaus käyttäjältä Oscar Playall aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen
Idea = juoni, tarina. Näin itse käsitin asian... enkä ole millään tapaa pois sulkenut sitä totuutta, vaan enemminkin alleviivannut että kyllä, pitää osata myös kirjoittaa. Sitä en voi itse päättää, että osaisinko... rauha teille, toverit.

17.02.2014 13:22 - 17.02.2014 14:58 #42 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen
VMN kirjoitti:

Olen kuullut suurien nimien sanovan sanat: Ideat ovat halpoja. Mitä enemmän kirjoitan, sitä enemmän ymmärrän tämän olevan totta.

Totta kai mahtava ja maailmaa mullistava idea vie pitkälle. Tärkeä osa, joka saa heti huomion.

Mutta ei se riitä. Ei alkuunkaan. Ja ideoita saa jatkuvasti, niitä tulee kokoajan. Toteutus on kaikessa keskeisintä. Uskon, että "perusidealla" pärjää jos se on toteutettu hyvin. Jos sinulla taas on mieletön idea joka on kirjoitettu vasemmalla kädellä, se ei riitä.

Ideoita, niitä mahtaviakin saa aina, eikä niitä kannata säästellä. Tykittää kaiken mitä keksii ja tekee sen parhaan teoksen. Kun aloittaa uuden, niin sitten niitä tulee aikapian. Miettikää nyt esim Tulen ja jään laulua. Se on fantasiatarina jossa käydään sisällissotaa valtaistuimesta. Siis yksinkertaistettuna, siinä se on. Ei mitään muuta, ja miten mieletön tarina siitäkin on tullut?

Yep.

Mutta, millainen on loistava idea, joka on täysin oma ja jota ei kukaan voi väittää aiemmin kirjoittaneensa? "Kaikki ideat on keksitty." Ainakin hyvät. Voisin kirjoittaa pitkänkin jutun onnellisista paahtoleivistä, jotka muuttavat sateenkaarimaahan ja kohtaavat joukon vihaisia muurahaisia, kunnes lopussa ammutaan yhdessä marmeladikomeetoja. En usko kovin monen kirjoittaneen ideaa. Tekeekö se siitä hyvän? Ei.

Tai, voin kirjoittaa paranormaalin rakkaustarinan. Hiljainen, tavallinen tyttö muuttaa sateiseen kaupunkiin ja kohtaa seksikkään [valitse paranormaali hirviö]. Vuosisadan kolmiodraama, kun lisätään mukaan vielä [valitse toinen paranormaali hirviö]. Idea on oikeasti hyvä, klisee tulee toteutuksesta. Jos kerron tarinan esimerkiksi toisen maailmansodan miljöössä, teen päähenkilötytön luonteesta fiksun, kirjoitan persoonallisen kertojaäänen. [Valitse toinen paranormaali hirviö] onkin natsi, johon päähenkilötyttö ihastuu huolimatta ihanasta [valitse paranormaali hirviö]stä, johon tyttö ensin rakastui.

Okei, esimerkki meni vähän metsään, mutta pointtina yritin sanoa, että omaperäisyys on eri ideoiden miksaamista uusilla tavoilla. Ideat ovat pöydällä, kaikki mausteet rivissä, ehtymättöminä ja kaikkien otettavissa. Kuka keksii käyttää mitäkin, kenen sekoitus maistuu parhaalta. Hyvä kokki osaa olla persoonallinen, mutta tietää milloin mennään liian pitkälle ja kuinka paljon suolaa on tarpeeksi, muttei liikaa. Kuka vain voi valita samat ainekset, mutta senkään jälkeen ei varmana tule samaa tulosta. Paistoaste, haudutatko tekstiä, tarjoiletko sen puoliraakana, onko kyseessä valtava annos vai jaatko neljän ruokalajin illalliseen, missä järjestyksessä lisäät aineksesi. Ellet jaa täydellistä reseptiä vihollisesi kanssa, kahta samanlaista kirjaa ei synny. On lopulta vain teistä kiinni, kumpi on parempi kokki.

Olen kuumeessa. Terveenä en koskaan vertaisi kirjoittamista ruokaan. Nimim. Osaan keittää pikanuudelit.

Hyvä toteutus voi pelastaa huonon idean. Hyvä idea ei voi pelastaa huonoa toteutusta.

EDIT:
Oscar Playall kirjoitti:

Vaatihan se töitä, mutta kun tarpeeksi harjoittelee.. :wink: Lue paljon ja kirjoita enemmän. Pikkuhiljaa sitä voi jo sanoa kirjoittavansa hyvin. :wink:
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 14:58 The Big Bad Wolf.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

17.02.2014 14:23 - 17.02.2014 14:24 #43 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Toisaalta, puolustan kyllä edelleen myös ideaa erottautumistekijänä, vaikka poikkeuksiakin on (kuten todettu edellisissä viesteissä). Hyvänkin tarinan voi hylätä esimerkiksi siksi, että idea on ollut niin paljon pinnalla (ts. heikkeneekö markkina jo, kun aiheeseen kyllästytään, vrt. "tämä genre ei tällä hetkellä myy"). Tuoreen tuntuista ideaa on varmasti ainakin helpompi markkinoida, ellei nyt sitten mennä sinne paahtoleipä ja muurahaiset -osastolle, eikä tuoreen tuntuisella idealla varustettu teksti lennä romukoppaan heti parin sivun jälkeen vain siksi, että "tämä on jo niin nähty".

Mutta tosiaan, ideankin voi ymmärtää monella tapaa. Itse ajoin sillä takaa ehkä erityisesti jotain sellaista "catchiä", joka kiinnittää lukijan huomion ja saa tarttumaan kirjaan. Tiedättehän sen tunteen, kun takakansitekstin perusteella tulee olo, että onpas mielenkiintoisen kuuloinen idea, pitääkin lukea, onko toteutus yhtä hyvä.
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 14:24 pihlajapuu.

17.02.2014 16:44 - 17.02.2014 18:59 #44 : Oscar Playall

The Big Bad Wolf kirjoitti:
Yep.

Tästä asiasta haluaisin olla eri mieltä. Ajatteleppa, jos suomen viestijoukkueen suksissa olisi näkymätön äänetön melko kookas moottori, tai ankkuriosuudessa olisi rovaniemellä salaa kehitetty robotti... tai jääkiekossa. Tai maapalloa uhkaisi meteoriitti ja tiedemiehet oppisivat ajamaan tällä planeetalla karkuun kohti uusia galakseja kuu seuranaan. Tai etsivä voisi halutessaan olla näkymätön, mutta olisi samalla esim. kuuro tai superlihava...

Niin, koska idea ei ole tarpeeksi hyvä.

Tämä on jo parempi, mutta onko tässä jotain ainutlaatuista? Kolmiodraama... monesko sadas tuhannes? Jos se tytön valitsema hirviö olisikin vaikka sen tytön seonnut muotopuoli ja kieroon kasvanut salattu veli, niin alkaisi jo kihelmöidä ihan eri tavalla.

Itse arvostan ehkä liikaa jotain "uutta" tai tuoretta, esim. starwars (voima) tai avatar (kaukona ohjattava hahmo) jne. Kuten jo aiemmin ilmaisin, niin ainakin nykyään leffat alkavat helposti toistamaan itseään ja taitaapi olla valloillaan ns. rahat pois meininki. Tiedä häntä. Kirjoja luen valitettavan vähän, olen pahoillani.

:wink:

Totta turiset... kelluuhan se, mutta ei tuosta huonosta ideasta hyvää venettä saa.

EDIT. Nää lainaukset ei meinaa alistua komentooni, mutta nyt o hyvä...
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 18:59 Oscar Playall.

17.02.2014 16:57 #45 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

pihlajapuu kirjoitti: Olen aika pitkälti samaa mieltä The Big Bad Wolfin kanssa tuosta, että hyvä kirjoitus pelastaa heikomman idean, mutta huonolla toteutuksella ei hyvääkään ideaa muuteta luettavaksi. Ja hyvä tuo maustehyllyvertaus, samat aineksethan ne tosiaan toistuvat. :)

Tuo on ihan totta.

Ajatellaan nyt vaikka Juliaa ja Romeota. Kuinka monta eri versiota tuosta rakkauskertomuksesta on jo tehty? Ja silti ne vain puree ihmisiin. Ei niissä Twilighteissakaan mikään omaperäinen idea ollut. Se vain sattui uppoamaan juuri oikealla tavalla yleisöönsä. Pelkkä idea ei vielä pelasta tarinaa, vaikka se kyllä auttaa asiaa. Big Bad Wolf on ihan oikeassa siinä ideoiden yhdistelemisessä ja uuden sopan tekemisessä... Kaikki on jo keksitty, mutta kun sekoittaa niistä elementeistä jotakin uutta, voi keksiä jotain yllättävää. Kässärissä on tärkeää se kokonaisuus. Se että teksti on hyvää, juoni etenee järkevällä tavalla ja niin edelleen. Yksi idea ei vielä riitä.

17.02.2014 20:56 #46 : Valokaapeli
Vastaus käyttäjältä Valokaapeli aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

The Big Bad Wolf kirjoitti:
Yep.

Musta noi taas on idealtaan jo ihan puhki käytettyjä. Huijjaava urheilija, uhkaava maailmanloppu ja joku ratkasu siihen, superkyky ja sen mukanaan tuoma haittapuoli. Ideat on ihan yhtä paljon loppuun kaluttuja ku jonkun yläpuolella mainitsema Romeo ja Julia. Noi on nähty, ideat pysyy samana ja vaa nimet ja roolit vaihtelee. Eihän toi paahtoleipätarinakaan loppuen lopuks oo muutaku, et jotku muuttaa johonki mis on muitakin ja aikansa sodittuaan ne yhdistää voimansa yhteist vihollist vastaan. Joku mainitsi avatarinkin esimerkkinä, noh, ite katoin sen pikkumuksuna, mut sillon sen nimi oli Pocahontas.

• noreen hahmo
  • noreen
17.02.2014 21:29 - 17.02.2014 21:33 #47 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Luinwen kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin aiemmassa viestissäni. Lähes kaikki ideat on jo kerran keksitty ja käytetty, mutta luovuudella ja hyvällä toteutuksella niistä saa jotain uutta ja raikasta. Juuri tämän takia kenenkään on vähän hankala lähteä kopioimaan mitään kopioimatta koko toteutusta hahmoineen päivineen, ja sehän olisi jo aika iso homma. Mielestäni puhkikulutetustakin ideasta voi saada hyvän uudella toteutuksella ja erilaisia elementtejä sekaan sekoittamalla. Idea ei muuten taida olla ihan sama asia kuin juoni.
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 21:33 noreen.

18.02.2014 01:36 #48 : Oscar Playall
Vastaus käyttäjältä Oscar Playall aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

noreen kirjoitti: Idea ei muuten taida olla ihan sama asia kuin juoni.

Totta... arvasin, että joku tarttuu lopulta tähän. Näkisin kuitenkin, että ideasta kehittyy juoni ja kukaties vaikka tarina, mikäli niin haluaa.

• noreen hahmo
  • noreen
18.02.2014 08:58 #49 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Oscar Playall kirjoitti:

noreen kirjoitti: Idea ei muuten taida olla ihan sama asia kuin juoni.

Käytetystä ideastakin voi kuitenkin kehittää toimivan juonen tai tarinan. Monissa lukemissani kirjoissa, etenkin fantasiassa, on pohjimmiltaan hyvin vanha ja useasti kierrätetty idea, mutta jotain uutta siihen on silti saatu. Hyvä juttu, jos joku keksii täysin uuden idean ja kirjoittaa sen vieläpä hyvin. Lukisin erittäin mielelläni sellaisen kirjan.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
18.02.2014 10:03 #50 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen
Oscar, älä mieti vaan lähetä se!

"Jos miettii seuraavaa askelta, seisoo yhdellä jalalla koko elämänsä."

LÄHETÄ SE JO!!

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

18.02.2014 15:21 - 18.02.2014 15:26 #51 : Oscar Playall

Oscar Playall kirjoitti:
Itse odottelen päättäväisenä viestejä kustantamoilta jo toista kuukautta... on muuten melko lapsellista touhua. Tulee mieleen se lasten palikkapeli, jossa nuijitaan niitä tappeja laudan läpi. Aikansa, kun hakkaa, niin pala vaan tippuu. Nostan sen takaisin ja aloitan taas hakkaamaan... kivaa, mutta mikään ei edisty!

Lopulta käännätän tekstin jollain taholla ja hymähdän tälle ymmärrettävälle tilanteelle. Jos ei ole markkinoita, niin ei vaan ole, mutta vasaralle on käyttöä ja kärsivällisyys kasvaa. Tsemppiä!

EDIT. Olen siis lähettänä tekstin kaikille mahdollisille tahoille heti vuoden alusta ja nyt jännätään... tai sitten ei!
Viimeksi muokattu: 18.02.2014 15:26 Oscar Playall.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sapfo

19.02.2014 15:20 #52 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

noreen kirjoitti: Monissa lukemissani kirjoissa, etenkin fantasiassa, on pohjimmiltaan hyvin vanha ja useasti kierrätetty idea, mutta jotain uutta siihen on silti saatu.

Aivan. Ja kuten jo sanottiin idea on eri asia kuin juoni. Vaikka idea olisi kuinka yksinkertainen, juoni saattaa olla mutkia ja koukkuja täynnä. Ainakin minulla tarinat ovat aina uskomattoman mutkikkaita, koska sellaisista pidän... :3

06.03.2014 09:10 #53 : Oscar Playall
Vastaus käyttäjältä Oscar Playall aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen
Niin... pystyisikö nainen kirjoittamaan miehelle riittävän yksinkertaisen selviytymisoppaan?

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
06.03.2014 21:05 #54 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Ehdottomasti pystyy!!
Riippuu tietenkin siitä, mistä haluaa selviytyä.. :lol:

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

• Nunia hahmo

• Taso: 0
10.03.2014 17:45 #55 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Aikaisemmin olen viilannut yksityiskohtia niin kauan, että lopulta se oli pelkästään muutamia lauseiden muuttamista edestakaisin. Oli todella vaikea päästää irti. Parin vuoden tauon jälkeen nähtävästi psyyke on kehittynyt sen verran, että haluan valmista. Kässärini on valmis. Jäljellä olisi enää hienosäätö. En nyt kuitenkaan ole tehnyt sitä vuosia vaan aloitin sen nanowrimossa eli olen työstänyt sitä noin neljä kuukautta (jos ei lasketa suunnittelutyötä).

En vain ole saanut kunnon palautetta. Harmittaa, koska mielestäni kässäri on hyvä. Idea on erilainen, juoni on yksinkertainen, mutta on siinä muutama yllätyskin. Koelukijani ovat jostain syystä äärettömän hitaita (mikä ei tarkoita, että teksti olisi tylsää, koska silloin tietysti muokkaisin lisää, vaan sitä, ettei suurin osa ole edes aloittanut!) ja minulla on jokin sisäinen hoppu pistää tämä liikkeelle. En jaksa muokata lauseita vuosia, koska ei siitä ennenkään hyötyä ole ollut.

En tiedä, mihin minulla on kiire. Välillä tuntuu, että käsissä on kultaa, toisaalta välillä olen melko varma, että se on kuraa. Miten te toimitte? Odotatteko vastauksia hitailta ihmisiltä vai luotatteko itseenne? Perusjuoneen en kajoa, muutamia yksityiskohtia voisi ehkä palautteen perusteella muuttaa, kerronta pysyisi ja ratkaisut. Vaatiiko kustantaja esikoiselta äärimmäistä täydellisyyttä vai ehtiikö ns. pilkkuvirheet korjata myöhemmin?

11.03.2014 23:49 #56 : Oscar Playall
Vastaus käyttäjältä Oscar Playall aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Nunia kirjoitti: Miten timantiksi hiotte käsikirjoituksen ennen kuin lähetätte sen kustantajalle?

Olen ehkä väärä henkilö vastaamaan tähän, koska olen kirjoittanut vasta yhden teoksen, mutta... niin timantiksi, että tuloo ittelle hyvä mieli.

• Nunia hahmo

• Taso: 0
21.03.2014 10:15 #57 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Mites, oletko Oscar saanut vielä minkäännäköistä palautetta?

21.03.2014 14:07 #58 : Oscar Playall
Vastaus käyttäjältä Oscar Playall aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Nunia kirjoitti: Sinne meni! Pistin kässärin tänään neljään kustantamoon sähköpostilla. Jostain syystä jo se oli niin jännittävää, että yhdestä sähköpostista unohdin liitteen ja jouduin lähettämään "hups!" -viestin perään. Saavat ainakin loistavan kuvan! Paperiversiot pitää vielä saada tulostettua ja pistää postiin.

Mites, oletko Oscar saanut vielä minkäännäköistä palautetta?

HIENOA... pääsit putkeen. Laitoin omani tosiaan kaikkeen mahdolliseen ja kaksi pienintä ovat vastanneet kauniisti, että "kokonaisuus ei sovi julkaisuohjelmaamme". Olen varautunut puolen vuoden odotukseen ja kyynisyys, eiku siis realismi on vallannut minutkin :)

• Dragan hahmo
  • Dragan
21.03.2014 16:17 - 21.03.2014 16:19 #59 : Dragan
Vastaus käyttäjältä Dragan aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen
Viimeksi muokattu: 21.03.2014 16:19 Dragan.

21.03.2014 16:34 #60 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Esikoisteoksen julkaiseminen

Dragan kirjoitti: Puoli vuotta odotusta voi olla toiveikaskin aikataulu. Parilla isommalla kustantamolla kesti vastata yli vuoden verran, yhdellä pienemmällä on yhä vastaamatta puolentoistavuoden jälkeen lähetyksestä. En tiedä onko sitten ollut lähellä päästä julkaistuksi tai sitten heistä niin huono, että tyystin vain unohtunut tekstipinoon.

Kaikista paikoista ei välillä saa vastausta ikinä. Ja sitten yleensä nettisivuilla sanotaan, että älkää lähetelkö karhuamisviestejä, koska ne hidastavat käsittelyä vielä enemmän. Se on aina yhtä harmillista... :/

Valvojat: IivariDyn
Desdenova, Eija, Jossu89