23.02.2014 08:44 #41 :: Luinwen
Kun teksti ei etene...

VMN kirjoitti: Juu, tuo pihlajapuun tyyli taitaa olla suosituinta, ja tietyllä tapaa järkevintä. Ei suunnittele jokaista erillistä kohtausta valmiiksi, mutta tietää silti ne pisteet jotka tulee käymään läpi. Itse käytän tätä myös usein.

Jaa-ah. Itse taas en ole niin varma, onko se järkevin ja paras tapa kirjoittaa. Mutta taidan olla vähemmistössä.

Minulla itselläni kirjoittamisessa pelkkä alkuasetelma ei riitä. Juuri nämä pelkkä alkuasetelma -tekstit ovat niitä parin sivun raapaleita, jotka lojuvat keskeneräisinä tikun uumenissa. Ne ovat hienoja aloituksia, mutta niissä ei vain ole mitään muuta. Yksi idea ei riitä.

Jotta tarina tulisi kokonaiseksi, se tarvitsee useamman idean. Alan miettiä, että mitä kaikkea haluan tähän tarinaan. Mitä elementtejä, millaisia hahmoja, mitä juonikuvioita? Joskus olen käyttänyt ajatusriihi -tyylistä juttua; kirjoitan kaikki ideat paperille, kaikki sekaisin ja sinne tänne. Siten alan katsella niitä uudelleen. Mitä niistä voisi yhdistää toisiinsa? Mitä pitää jättää pois? Mitkä erilliset kohtaukset voisivat tulla peräkkäin? Ja siitä sitten hitaasti alan kasata juonta kasaan aivan kuin kyseessä olisi palapeli.

En ala kirjoittaa, ennen kuin koko juoni on mietitty mielessä tarkkaan läpi. Joskus kirjoitan ranskalaisin viivoin ylös juonen pääkohtia. Pienet asiat ja pikkuyksityiskohdat muuttuvat matkan varrella, kun ryhtyy kirjoittamaan, mutta muuten suunnitelma pitää paikkansa. Voisi ajatella, että kirjoittaminen on tylsää, kun juonen tietää itse jo etukäteen... Ei se ole ollenkaan niin. Tekstistä ilmaantuu silti yllätyksiä aina välillä. Ne eivät ehkä ole aina huikean suuria ylläreitä, mutta yllätyksiä kuitenkin, koska suunnitelma ei pidä koskaan kiven kovaa paikkaansa. Tarina elää ja niin suunnitelmakin joustaa aina vähäsen. Se on myös mukavaa, kun tietää etukäteen suuret juonenkäänteensä, niin niitä osaa pohjustaa jo etukäteen. On aina yhtä hauskaa antaa vinkkejä lukijalle, mitä tulossa on ja sitten naureskella, kun yksikään lukija ei siltikään osaa etukäteen arvata koukkua.
Tykännyt: Rinja

23.02.2014 11:14 #42 :: celeblith
VMN kirjoitti:

Ja sitten taas yhtä usein lähden yhdestä ideasta. Eräskin oli se, että näin miehen kävelevän aavikolla etsimässä jotain. Miksi hän oli siellä, mitä hän etsi? Ei muuta kuin tekstitiedosto auki, mies nilkkoja myöten hiekkaa ja yhdessä tarpomaan. Kummallakaan meistä ei ole minkäänlaista karttaa tai tietoa, päätyykö tämä sivulle 20, 50 vai joskus sen jälkeen.

Erikoinen matka se on, ja jatkuu ja hahmottuu kokoajan.

Minulla näin käy myös todella usein, syntyy paljon pieniä irrallisia pätkiä, joista ei vielä kirjoittaessa tiedä mihin kohtaan ne itse tarinassa sijoittuvat. Pätkät voivat olla vain muutaman rivin mittaisia ´ideoita´ tai useamman sivun tapahtumia.

Alkupuolella/aloittaessa nämä pienet pätkät ovat kyllä monella tapaa avuksi, sillä niistä usein selviää hahmojen persoonaa tai muuta oleellista. Ja usein kun en varsinaisessa tekstissä järjestelmällisesti etene, saatan tarttua johonkin tälläiseen pienempään pätkään ja ryhtyä työstämään sitä, ja tekstiä syntyy sen ympärille.

Vaikein on vaan sijoittaa osiot järjestykseen ja liittää ne toisiinsa sujuvasti, ilman epäloogisuuksia.

Ja vaikeaa on aina ollut itse tekstin alku. Monesti kirjoitan sen hutiloiden, jotta pääsisin jo kunnolla tarinaan, en voi jäädä junnaamaan ensimmäisiin lauseisiin, kun tapahtumat jo pyörivät päässäni ja ne on pakko saada ulos. Ja myöhemmin palaan alkuun ja kirjoitan sen aivan kokonaan uusiksi, vähintään kerran :lol:

23.02.2014 11:41 #43 :: Taru Väyrynen
Kun teksti ei etene...
Minäkin kirjoitin nuorena paljon raapaleita, ja usein minulla oli aloituksia, jotka jäivät kesken. Nyt tuntuu, että ne olivat tarpeellista harjoittelua. Mikään kirjoittamasi ei ole turhaa työtä, vaan kehittää sinua kirjoittajana.

Kun aloin julkaista, kirjoittamistapani oli toinen. Kun oli tarkoitus saada aikaan kokonainen kirja, hahmottelin siitä ensin mielessäni perusajatuksen, joitakin huippukohtia ja mietin suunnilleen, mihin päädyttäisiin. Sitten kirjoitin ensimmäisen version alusta loppuun välittämättä pikku kömpelyyksistä ja miettimättä yksityiskohtia. Tuota raakaversiota kävin sitten läpi muuttaen järjestystä, selventäen yksityiskohtia, ja lopulta tein viimeistelyn, jossa kiinnitin huomiota myös pikkuasioihin.

Tapa oli aika toimiva. Ei minusta suurta kirjailijaa tullut, mutta pieni kirjailija kuitenkin.
Muokannut 23.02.2014 11:42 Taru Väyrynen
Tykännyt: Sarantha, pihlajapuu

23.02.2014 23:58 #44 :: The Big Bad Wolf
Kun teksti ei etene...
Öööööhm... Meneekö liioitteluksi tunnustaa, että omat suunnitelmani ovat niinkuin... Tarkempia? Mulla on kuudesta seitsemään vihonsivua täynnä yksityskohtaista kohtausluetteloa, joka selkeästi kertoo mitä missäkin luvussa tapahtuu... :cheesy:Tiesin jo siinä alkuvaiheessa kirjoittavani kuusikymmentälukuisen (siis kuuskyt lukua, ei 60-lukuista) tarinan, jonka nätisti jaan viiteen osaan.

Suunnitelma on tarkka, mutta jos keksin paremman idean, voin helposti muuttaa tulevan. Omaa luovuuttani ei tämä tapa kurista (päinvastoin kuin suunnittelemattomuus), mutta omituiselta tuo omiinkin korviin kuulostaa. :wink:

24.02.2014 00:20 #45 :: pihlajapuu
Kun teksti ei etene...
Joo'o, kyllä se jonkinlainen paperille suunnittelu lienee ihan hyväksi. Justiinsa avasin yhden vuosi sitten tehdyn aloituksen, jossa on ehkä puolikkaan luvun verran tekstiä keskeltä tarinaa sekä luvun verran erilaisten henkilöiden ja paikkojen taustoitusta, joita voi sitten käyttää sopivassa kohden tarinaa. Lisäksi löytyy kahdeksan lukujen pääotsikkoa.

Muuten hyvä, mutta nuo pääotsikot eivät sano miulle enää yhtään mitään. :D Ei niin pienintäkään aavistusta, mitä tässä oli ajatuksena tapahtua, kun tuo valmis katkelmakin on pikemminkin semmoinen tunnelmakuva ja hidastempoinen keskustelu kuin mikään juonenedistäjä...
Muokannut 24.02.2014 00:21 pihlajapuu

• VMN hahmo
  • VMN

24.02.2014 09:01 #46 :: VMN

Luinwen kirjoitti:

Muotoillaanpa sanomiseni uudestaan: kuvailemani on (USKOAKSENI) suosituin tapa näillä discovery-writer-tyyppisillä kirjoittajilla. Eli vaikka ei suunnittelisikaan tarinaa, on silti jonkinlaiset pisteet joita pitää käydä läpi. Itselläni ei aina ole näitäkään.

Ei, en usko, että vähemmistössä olet :smile:Varmasti moni muukin (kuten täälläkin huomataan) on suunnitelmallisempi. Ja onhan niinkin sanottu, että niin monta kirjoitustyyliä on, kun on kirjailijoitakin. Kaikilla on vähän omanlaisensa tyyli, mutta näitä voidaan vähän luokitella.

Paras kirjoittaa sillä tavalla, kun itsestä tuntuu parhaalta ja saa eniten aikaa. Kaikille sopii se oma hieno keino :wink:

24.02.2014 09:52 #47 :: Taru Väyrynen
Kun teksti ei etene...
Täsmennän sanomaani. Huomaan nyt, että kerroin sen, miten tein reaalitodellisuuteen sijoittuvat kirjat. Fantasiasarjaa varten minulla oli paljon muistiinpanoja, kartat, käytössä oleva ajanlasku, mittajärjestelmät, tapakulttuurit, vaatetus, aseistus, jne. jne. Vasta sen kaiken luomisen jälkeen alkoi kirjoittaminen tavanomaiseen tapaani.

24.02.2014 09:55 #48 :: Luinwen
Kun teksti ei etene...

The Big Bad Wolf kirjoitti: Öööööhm... Meneekö liioitteluksi tunnustaa, että omat suunnitelmani ovat niinkuin... Tarkempia? Mulla on kuudesta seitsemään vihonsivua täynnä yksityskohtaista kohtausluetteloa, joka selkeästi kertoo mitä missäkin luvussa tapahtuu...

Itsekin teen joskus tuollaista! Tosin minulla tällaiset muistiinpanot ovat koneella muistioon kirjoitettuna. Laadin joskus ranskalaisin viivoin, että mitä missäkin luvussa tulee tapahtumaan... Varsinkin silloin, jos on tärkeää pysyä kärryillä, miten paljon aikaa on jo kulunut ja miten paljon sitä tulee kulumaan. Ja sitten jotenkin pysyn suunnitelmissa kiinni, mutta en aina kuitenkaan. Yleensä joko arvelin ala- tai yläkanttiin sen, paljon jonkin kohtauksen kirjoittamiseen menee sivuja ja joudun joko yhdistelemään kappaleita tai jakamaan niitä pienemmiksi palasiksi.

• Lupus hahmo
  • Lupus

24.02.2014 10:09 #49 :: Lupus
Kun teksti ei etene...
Minä suunnittelen joskus enemmän ja joskus vähemmän. Koska jutut jäävät monesti kesken tai "hautumaan", olen viime aikoina yrittänyt muistaa kirjoittaa jonkinlaisia juonirunkoluonnoksia ylös, ihan vain jotta olisi jotain osviittaa, jos väliaika jää kauhean pitkäksi.

Aikaisemmin kirjoitin nimenomaan niin, etten miettinyt turhia etukäteen. Se tuntuu minusta toimivan parhaiten silloin, kun kirjoitan jotain nopealla tahdilla alusta loppuun. Olen kuitenkin sellainen, että työstän monia eri kirjoituksia sekaisin (mikä ei ole kovin tehokasta), joten aika harvoin enää nykyään rykäisen mitään täysin suunnittelematta.

VMN kirjoitti: Itselläkin vaihtelee vähän projektista toiseen. Toinen ääripää omasta tekstistä olisi se suuri fantasiatekstini, jota en ole uskaltanut aloittaa, joten tein siihen vain muistiinpanoja. Wordtiedostosta löytyy nyt reilut 150 sivua muistiinpanoja tätä varten :tongue:Saa nähdä koska sen pariin uskallan hypätä.

Minulla on yksi tuollainen myös. Karttaluonnoksia, hahmokuvauksia ja toistasataa kohtauspätkää, jotka eivät liity päätarinaan juuri mitenkään. Muistikirjoittain tiedonrippusia, legendoja, luomistaruja, runonpätkiä ja kauhuskenaarioita. En ole aktiivisesti miettinyt hommaa vuosikausiin, ja välillä ihan hämmästyn kun mieleen nousee kaikenlaisia yksityiskohtia, joita en muistanut miettineeni.
Muokannut 24.02.2014 10:11 Lupus

• Lune hahmo
  • Lune
    Riiviö
24.02.2014 18:09 #50 :: Lune
Kun teksti ei etene...
Hyvä pointti muuten tämä esiinnostettu tekstin suunnitteleminen...

Olin varsinkin yläasteella ja lukiossa todella impulsiivinen kirjoittaja ja lähdin kirjoittamaan pidempiäkin tarinoita yhden pienen idean, tapahtuman, henkilön tai jopa pelkän aloituslauseen innoittamana. Tässä kävi aika monesti niin, että henkilöhahmoni alkoivat "määrätä", mitä tuleman piti ja heidän persoonansa saattoivat vaikuttaa juonen kulkuun siinä määrin, että jouduin toteamaan, etteivät henkilöhahmoni yksinkertaisesti toimisi suunnittelemani juonen ja sen tapahtumien edellyttämällä tavalla. (Samoja kokemuksia, anyone?) Toisin sanoen tuloksena oli aivan toinen tarina, joka ei aina nähnyt loppuaan ja joka oli usein pullollaan kaiken maailman ristiriitaisuuksia. Ja sitten saattoi käydä niin, että juoni vain levisi käsiini, kun innostuin kehittelemään siitä jotain liian massiivista ja ennen kaikkea päämäärätöntä, tai kun en vain jaksanut keskittyä miettimään turinan loppua. Kyllähän tuo intuitiivinen kirjoittaminen toimi jo silloin, kun oli toimiakseen, mutta se jumahtaneiden tekstien hautuumaa noilta ajoilta on aika laaja verrattuna varsinkin myöhemmin kirjoittamieni ja sittemmin jumahtaneiden tekstien määrään.

Tosin viimeisten noin viiden vuoden aikana olen tehnyt myös aika paljon kässäreitä pyynnöstä tai tilauksesta, joten jumahtamiselle ei ole ollut juurikaan varaa. Näitä tekstejä on myös täytynyt suunnitella hieman toisella tavalla ja usein aihe tai joku erikoisvaatimus, kuten olemassa olevat resurssit tai aikaraja, on annettu ulkoapäin. Siinä vaiheessa huolellinen suunnittelu ja jopa synopsiksen tekeminen ennen kirjoittamista (en varsinkaan yläasteella ikinä kirjoittanut synopsiksia) ja suunnitelmissa pitäytyminen osoittautui kullan arvoiseksi. Helpottaa myös editointivaihetta, varsinkin se suunnitelmissa pitäytyminen. Vaikka täytyy myöntää, että olen edelleen hyvin impulsiivinen kirjoittaja, joka on vain oppinut hyödyntämään suunnittelua ja noudattaa niitä kaikkia kauniita neuvoja ja sääntöjä silloin kun siltä tuntuu... :tongue:

• winkula hahmo
  • winkula
    Aseenkantaja
16.05.2014 11:31 #51 :: winkula
Kun teksti ei etene...
Minulle on ensiarvoisen tärkeää että juoni, henkilöt ja teemat on hyvin suunniteltu ennen varsinaista raakaa työtä. Tämä on toisaalta myös kompastuskivi ja liika suunnitteleminen vie aikaa varsinaiselta kirjoitustyöltä ja lykkää aloitusta pahimmassa tapauksessa hamaan tulevaisuuteen. Oman kokemukseni mukaan suuret linjaukset kannattaa kuitenkin suunnitella ja ne pienet yksityiskohdat syntyvät sitten kuin ohimennen prosessin aikana.

Kun teksti sitten tökkää, niin henkilökohtaisesti pyrin pääsemään tästä yli etsiskelemällä oikeaa tunnetilaa. Tämä löytyy yleensä musiikista ja lempikirjoista. Jos tunnetila on väärä, ei synny (hyvää) tekstiä.

22.05.2014 14:01 #52 :: pihlajapuu
Kun teksti ei etene...
Teksti ei nyt etene, kun pitäisi keksiä jokin tapa, jolla sepustuksestani ei heti ensimmäisenä tulisi mieleen Divergent-sarja.... Mutta kun ei keksi niin ei. :D En voi täysin purkaakaa ihmisten luokittelua/ryhmittelyä sieltä, kun sitten menisi puolet kirjan ideasta ja juonesta harakoille, mutta jotain pitäis tehdä...

• StaCa hahmo
  • StaCa

22.05.2014 23:38 #53 :: StaCa
Kun teksti ei etene...
Mulla olisi kaksi kohtausta kirjoitettavana kokonaan uusiksi. Käytin runsaasti deleteä, mutta nyt ne tyhjät kohdat ovat... tyhjiä. Vihaavat minua.

Editointi ei aina ole kivaa.

• Nunia hahmo

• käyttäjä
07.09.2014 21:29 #54 :: Nunia
Kun teksti ei etene...
Olen taas solmussa. Toistamiseen saman tekstin kanssa. Edellinen solmu aukesi pitkällä tauolla (editoin muita käsikirjoituksia) ja ratkaisin sen mielestäni hyvin. Ratkaisu poikkesi huimasti suunnitelmasta, mutta ei muuttanut juonta oleellisesti.

Tätä uutta kohtaa olen nyppinyt jo muutaman päivän (kirjoitan aika intensiivistä tahtia ja parin päivän tauko on hirveää! Olen alkanut siivota!) Tiedän, mitä pitäisi tapahtua. Tiedän, miten lopputulema puretaan. Mutta kaikki, mitä kirjoitan, on sielutonta kuivaa kökköä. Olen käyttänyt parhainta keinoani, pohdintaa, niin ulkona kuin sisälläkin, mutten vain keksi, mikä niin sanotusti kusee.

Ensimmäisessä versiossa ei edes haittaisi, vaikka teksti olisi teknisesti kömpelöä, kunhan se etenisi. Etenemisen ei tässä vaiheessa tarvitse olla loppullisen kaavan mukaista, mutta kunhan se etenisi! Odotan innolla, että pääsisin kirjoittamaan ja sitten tuijotan haukotellen konetta, eikä mitään tapahdu.

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto

14.06.2015 14:03 #55 :: Iikh
Kun teksti ei etene...
Toisinaan minulla voi mennä kuukausi ellei parikin, joiden aikana en kirjoita lainkaan. Nyt on kuitenkin kulunut jo kolme kuukautta, eikä mieleni yksinkertaisesti tee kirjoittaa. Tätä edelsi joulukuun lopulta alkanut jakso huonolaatuista tekstiä, eli oikeastaan minulla on mennyt kirjoittamisen kanssa huonosti jo puoli vuotta. Se, etten vain halua kirjoittaa, on minulle uutta, ja rehellisesti sanoen alan jo olla huolissani. Käyköhän näin muillekin? Onneksi löysin tästä ketjusta muutamia vinkkejä jumiin (joka ei ole niinkään tekninen kuin motivaatiosta riippuva), ja yritänkin nyt ryhtyä runnomaan tekstiä eteenpäin.

20.06.2015 16:46 #56 :: Kuurosokea Pianisti
Kun teksti ei etene...
Edellisten parin vuoden aikana olen aloittanut kirjan kirjoittamisen ties kuinka monta kertaa, enkä ensimmäistä yritystä lukuun ottamatta ole kertaakaan päässyt kakkoslukua pidemmälle.

Mutta nyt uskon vihdoinkin keksineeni oikean tavan kirjoittaa tarina. Aiemmin kirjoitin moniosaisen sarjan ensimmäistä osaa - nyt kirjoitan yhden kirjan, joka sisältää koko "sarjan" tiivistettynä täydelliseen muotoon. Harkitsin tätä ohimennen jo viime vuonna, mutta vasta nyt ymmärsin sen oikeasti toimivan. Jos tämä ei toimi, niin ei mikään. Olen kirjoittanut vasta suunnitelman, mutta jos koen jo siinä vaiheessa voimakkaan flow'n, eikö se olekin hyvä merkki itse tarinan kannalta? Toivon niin.

Tässä harkittavaa kaikille niille, jotka ajattelevat kirjoittavansa sarjan avausosaa: Onko koko tarinassa oikeasti riittävästi sisältöä trilogiaan tai 30-osaiseen legendaan? Minä uskoin näin vuosien ajan, mutta monien tyssänneiden yritysten jälkeen tajusin, että juuri sisällön puute tekee tarinan kuljettamisesta vaikeaa.

Tiivistettynä: neuvon tiivistämään.
Muokannut 20.06.2015 16:47 Kuurosokea Pianisti
Tykännyt: sinidean

• Nunia hahmo

• käyttäjä
06.12.2015 16:03 #57 :: Nunia
Kun teksti ei etene...
En ole oikeastaan vielä aloittanut kirjoittamaan, mutta jo etukäteen kauhistuttaa tuleva projekti. Kässärin lähtökohta on täysin erilainen kuin ikinä ennen. Tekstiä nimittäin on kiusaksi asti jo valmiina: kohtauksia, hahmoja, tapahtumia, juonenkäänteitä. Vanhoja aloituksiakin on kolme. Näistä pitäisi saada toimiva kasa :)

Kenelläkään kokemusta tai ajatuksia, miten olisi viisainta lähteä kokoamaan tekstiä? Kaikki pitäisi nivoa kivasti yhteen, lisää kirjoittaa, karsia, editoida ja niin pois päin. Vanhaa tekstiä on laskentatavasta riippuen 130 - yli 300 sivua (a4:sta).

20.01.2016 13:26 #58 :: Marski
Kun teksti ei etene...
Itsellä ollut pitkän aikaa kamala blokki. Enkä siis vähään aikaan ole kirjoittanutkaan mitään. Yks teksti on ollut ties kuinka monta kesken ja tällä hetkellä tekis mieli pyyhkii ne kaikki 11 000 sanaa ja kirjottaa kokonaan uusiks, mut toisaalta tuntuu väärältä poistaa niin iso urakka, ku mulla menis ikuisuus saada se samaan vaiheeseen uutena versiona. Ja uutta inspiraatiota ei oo näkyny moneen vuoteen.

20.01.2016 13:54 #59 :: Piru Naiseksi
Kun teksti ei etene...
Eikö sitä valmista tekstiä kannattaisi joskus vilkuilla ja koettaa työstää. Ehkä se virkoaa vielä jatkumaan. Toisaalta, kuulemma aika monia kirjoja on kirjoitettu uusiksi ja uusiksi monia kertoja, sillä kirjailija suhtautunut tekstiinsä ylenpalttisen kriittisesti.

• StaCa hahmo
  • StaCa

20.01.2016 23:54 #60 :: StaCa
Kun teksti ei etene...
Anne Leinonen kokeili hyvää keinoa tekstin editointiin: pinosta kirjoittamista.
Eli tulostetaan kaikki, ja kirjoitetaan tulosteesta uusiksi. Kaikki.
Kuulostaa työläämmältä kuin on, nyt olen itse testannut paljon muokkausta vaativan novellin kanssa. Tosin itse olen tehnyt tulostepinkkaan ihan merkintöjä, muistanpahan mitkä olivat olennaisimmat muutokset.

Anne esittelee metodia blogissaan: usvazine.wordpress.com/2015/12/27/kassari-uusiksi-pinosta/ (kts. myös tätä seuraava postaus)
Muokannut 20.01.2016 23:55 StaCa
Tykännyt: Piru Naiseksi