"Pahukset julkaisivat minun ideani/kirjani/tarinani!"

17.02.2014 14:37 #1 : pihlajapuu
Tuli tuosta esikoisteoksen julkaisua käsittelevästä ketjusta mieleen, kun siellä nyt ideoista ja niiden ainutkertaisuudesta puhutaan, että kertokaapas, minkä teosten kohdalla teille on käynyt niin, että olette miettineet kovasti jotain ideaa - ehkä jopa kirjoittaneetkin osan tarinasta - ja sitten seuraavassa hetkessä huomaattekin pitelevänne käsissänne vasta julkaistua kirjaa, joka perustuu ihan vastaavaan ideaan? En siis puhu ideoiden varastamisesta, vaan ihan puhtaasta sattumasta. Enkä varmaan ole ainut, jolle tätä on tapahtunut, koska kuten todettu, kaikki hyvät ideat on jo joskus keksitty? :P

Omalla kohdallani viimeisimpiä esimerkkejä, joista on erityisesti tullut sellainen olo, että voi äh, kun menivät kirjoittamaan jo "minun" ideani, ovat olleet ainakin Ally Condien Matched-sarja (siis siitä erityisesti koneohjattu yhteiskunta, parinmuodostus speksien perusteella näkemättä, valinta yksin elämisestä tai parinmuodostukseen päätymisestä, kolmiodraama, pakeneminen yhteiskunnan ulkopuolelle jne.). Nyt viimeisimmäksi puolestaan tuo Divergent-sarja vaikuttaisi perustuvan samanlaiselle idealle, jota olin jo ehtinyt kirjoittaakin (siis se jako ryhmiin ominaisuuksien perusteella, kasvaminen yhdessä ja teininä valinnan paikka, jääkö vai vaihtaako). Tätä en siis ole vielä lukenut, mutta näin olen käsittänyt. Ei kumpikaan mitään uusia tai poikkeavia ideoita, mutta tuleehan siitä aina vähän sellainen olo, että "äh, turha kai miun on samaa ideaa enää toistaa heti perään". :D

Miten muuten toimitte vastaavissa tilanteissa? Jatkatteko oman tarinanne työstämistä vai unohdatteko romukoppaan periaatteella, että ei tässä maailmassa heti perään identtistä kirjaa tarvita?

17.02.2014 14:53 #2 : The Big Bad Wolf
Sinänsä ei näin ole käynyt, mutta pari kertaa olen ajatellut synkkänä "Olisin joskus voinut kirjoittaa ihan samanlaisen!" Itsevarma kaksitoistavuotias ja Nälkäpeli. :wink:

Eikun joo. Elina Rouhiaisen Kesytön ja Uhanalainen. MENIVÄT SITTEN MINUN MIESPÄÄOSANI VARASTAMAAN????? Minä keksin Mikaelin ensin. Ja Uhanalaisen läheisimmät kohtaukset... Olin itse suunnitellut samaa!!! Murr. :evil:

Oho, nyt kun ajatteli... Tulipas minusta aggressiivinen. :wink: Mitä tein asialle? Muunsin. Hiukan. Ihan vähän. :cheesy:

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
17.02.2014 16:47 #3 : Luinwen

Joskus olen oikein toivonut, että joku muu kirjoittaisi aiheesta, joka pyörii omassa päässä, ettei itse tarvitsisi kirjoittaa siitä. Mutta ei. Kerran löysin mangan, joka vaikutti kovasti tutulta idealtaan, mutta sekään ei sitten loppujen lopuksi ollut ihan tismalleen sellainen, kuin mitä itse olisin tehnyt. Joten kai se on sitten pakko kirjoittaa itse. Pöh.

17.02.2014 23:27 - 17.02.2014 23:29 #4 : pihlajapuu
The Big Bad Wolf, tuttua tuo ärsytys! :cheesy:

Luinwen kirjoitti: Itse asiassa omalle kohdalle näin ei ole tapahtunut koskaan. Joskus alkuaikoina oikein luin joitain kirjoja vain sen takia, kun ne takakansitekstien perusteella kuulostivat aivan samalta kuin jotkut omat tarinat, joita oli tullut väkerrettyä. Mutta jokaisen huomasin aina hyvin erilaiseksi kuin mitä se oma teksti oli.

Ole onnellinen! :D Toisaalta se on myös aina hieman hämmentävä tunne, kun huomaa, että jonkun toisen ihmisen ajatukset maailman toisella laidalla ovat kulkeneet ihan samoja ratoja kuin omat mietteet...

Ei toki miunkaan kohdalla tarinat ole lopulta menneet yksi yhteen - lähinnä alkuasetelma, maailman pääajatus ja joku keskeinen juonikuvio ovat olleet samoja, mutta ainakin omalla kohdalla on tuntunut, että ei vaan voi kirjoittaa heti perään esimerkiksi järjestelmästä, joka analyysin perusteella määrittelee sopivimmat avioparit ja sitten päähenkilö nousee kapinaan ja karkaa yhteiskunnan ulkopuolelle, jos pinnalla on juuri ollut vastaavaa teemaa käsittelevä kirja(sarja).
Viimeksi muokattu: 17.02.2014 23:29 pihlajapuu.

18.02.2014 14:22 #5 : Piru Naiseksi
Minulle on käynyt niin. Luulin keksineeni todella omaperäisen aiheen: tietokoneen käyttäjän koneelleen asentama avatar saa käyttäjäpolon valtaansa. Olen jo unohtanut osan monen vuoden takaisesta, esiraatiin karahtaneesta Nova-ehdokkaastani. Muistaakseni avatar pääsi käyttäjäpolon avustamana muitten ihmisten koneille ja tappoi nämä sähköiskuin yms. Lopulta taisi alkuperäinen avataren lataajakin kuolla.
Kuningatarideani hautautui siis parempien alle. Mutta kauan tarinani kirjoittamisen jälkeen huomasin, että erään TV-sarjan jakson nimenä oli ´Murhaaja koneesta` tms., ja jakson esittelyssä oli kuvattu hieman samantyyppinen tapaus kuin novaksi ehdottamani tekeleen kertoma.

Jäin miettimään: Olinko katsonut tuon jakson niin, ettei tietoiseen mieleeni jäänyt siitä mitään ja mieltänyt idean omakseni? Vai olimmeko me, niin minä kuin kyseisen TV-sarjan tekijäporukka, löytäneet samantyyppisen aiheen toisistamme riippumatta? Vai oliko aihe peräisin mystisestä oivalluspilvestä, joka leijuu yllämme näkymättömänä mutta ideaisen energisenä, varsinaisena tuotosten pilvipalveluna :roll: ?

Tämän ideakaappauksen huomasin siis vasta sen jälkeen, kun olin kirjoittanut ja lähettänyt novellini. Kun aateledi alkaa nykyään hehkua mielessäni, niin tarkkailen: onko idea varmasti riittävän omaperäinen toteutettavaksi - ja jollei ole, niin onko soveliasta tai kannattavaa työstää aiheesta omaa, erityistä versiota.

Toisaalta, eivät minunkaan ideaoutokaiseni aina aivan utopioita ole, koska joku niitä toteuttaa.

• tnjrp hahmo
  • tnjrp
    Mekaanikko
19.02.2014 10:04 - 19.02.2014 10:07 #6 : tnjrp
Alakoulussa ollessani keksin idean, jonka jonkin verran tunnettu amerikkailaiskirjailija Stephen King on naputellut novelliksi Trucks (suom. Rekat). Kummallisinta asiassa ei ole, että aikuinen suosikkikirjailija on katsonut aiheelliseksi julkaista vajaa 10-vuotiaan tasoiseen ideaan perustuvan stoorin, vaan se, että pyörittelin nerokasta ideaani suunnilleen samoihin aikoihin, kun novelli on kirjoitettu.

Sain myös jokus esiteininä (amer. tween) idean maailmasta, joka muistutti niin paljon William Hope Hodgsonin The Night Landia (jonka luin joskus 20+-vuotiaana), ettei sitä kannata kehittää koskaan eteenpäin. Semminkään kun William-sedän tekele on niin kertakaikkiaan nerokas.
Viimeksi muokattu: 19.02.2014 10:07 tnjrp.

19.02.2014 10:42 #7 : pihlajapuu
Miullakin tuo "Matched-idea" oli siis mielessä varmaan joskus yläasteella jo, ja jotenkin se vuosia myöhemmin tuntui jo sinänsä vähän pöljältä, että en kokenut sitten niin suurta paloa kirjoittamiseen. Jotenkin huvittavaa olikin huomata, että sitten joku on oikeasti kirjoittanut ihan vastaavan. Mutta kai sitä sitten teininä tietää, millaista teini mielellään lukisi. ;)

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
19.02.2014 12:37 - 19.02.2014 12:38 #8 : Sapfo
Kun aloin kirjoittaa, päätin olla lukemaata mitään samaan genreen viittaavaa.En halunut vaikutteita tai edes viitteitä.

Kun aloin lukemaan kirjoitelmaani läpi ja samaan aikaan ahmin kirjoja kolmen kirjan viikkotahdilla huomasin että, yhtäläisyyksiä oli, suoranaisia yhtäläisyyksiä.

Aloin muokkkaamaan ja muokkaamaan, kunnes koko juttu oli kaukana alkuperäisestä ja silti löysin yhtäläisyyksiä ja "kopioita". Turhautuneena jätin homman sikseen.

Nyt vasta ymmärsin että TOTTAKAI niissä on yhtäläisyyksiä, koska minä ne sieltä etsin ja samaa genreä luen tällä hetkellä.
Plagiointi on asia erikseen, se on jo niin selvää että oksettaa. Kukaan itseään kunnioittava kirjoittaja taikka muuta luovaa työtä tekevä ei tee sellaista tietoisesti.

Vaikka, idea onkin oman pään sisällä luotu hahmoineen ja maalmoineen, jollakin muulla on siihen varmasti "rinnakkaistodellisuus".

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.
Viimeksi muokattu: 19.02.2014 12:38 Sapfo.

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
19.02.2014 15:10 #9 : Luinwen
Nyt tuli kylläkin mieleen yksi yhteensattuma. Mutta se oli iloinen yhteensattuma ja siksi liippaa tätä aihetta vain vähäsen.

Kun kirjoitin tarinaa miehestä, joka muuttuu lohikäärmeeksi, keksin jostakin nimen Fafner. Tiesin, että nimi oli lohikäärmeen nimi jossain saksalaisessa tarustossa... En ole tutustunut kyseisen maan tarustoon sen enempää, joten minulla ei tosiaan ollut mitään hajua sen enempää minkälainen otus se alkuperäinen Fafner oli.

Sen jälkeen kun olin alkanut kirjoittaa, päätin huvikseni laittaa wikipediaan haun Fafnerista. Olin yllättynyt, kun huomasin, että alkuperäinen Fafner oli myös ollut joskus ihmisen muotoinen (tosin kääpiö), jonka ahneus oli muuttanut lohikäärmeeksi! Kun taas omassa tarinassani Fafner oli mies, jonka viha sai lohikäärmeen ottamaan vallan. Minusta se ei kuitenkaan haitannut tarinaa, se vain toi siihen oman hauskan lisämausteensa... ja mukavan vinkin lukijalle, jos tätä kiinnostaa googlailla hahmojen nimiä ja yrittää hakea juonispoilereita.

• VMN hahmo
  • VMN
25.02.2014 20:41 #10 : VMN
Esikoiskirja keskustelussa taidettiin lukea ihan siitä, että joku on varastanut idean, joten siitäkin olisi kiva kuulla mielipiteitä: onko joskus oikeasti niin käynyt? Koskaan en ole siitä kuullut.

Mutta itse asiassa itselleni on käynyt kerran niin. Olin kirjoittanut käsikirjoitustani niin, että se oli 80% valmis kun kuulin, että amerikkalainen nimeltä Hugh Howey on kirjoittanut jonkun, jonka nimi on Siilo. Luin takakannen ja herran jestas, sehän kuullostaa täysin samalta. Löysin tästä juoniselostuksesta niin paljon yhtäläisyyksiä, että minua todella alkoi ärsyttämään. Teenkö samaa kirjaa?

Odotin, että sain kirjan luettavaksi ja kuten arvatta saattaa - yhtäläisyyksiä oli todella vähän.

No, vielä en ole kirjoittanut omaa käsikirjoitustani valmiiksi, mutta nyt ainakin tiedän, että huoletta voin viedä sen loppuun, kun sen aika on.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/