Editointi – mitä ja milloin?

• pihlajapuu hahmo Kirjoittaja
  • pihlajapuu
23.02.2014 12:31 #1 : pihlajapuu
Editoinnista on ehditty puhua jonkin verran jo toisaalla, joten ajattelin, että ansaitsisikohan aihe omankin ketjunsa? Eli mitä editointi tarkoittaa sinun tapauksessasi? Missä vaiheessa kirjoittamista editoit, miten rankalla kädellä missäkin vaiheessa, kuinka paljon editointia teksti mielestäsi vaatii ennen valmistumistaan? Osa ilmoittaa tekevänsä useitakin editointikierroksia jne.

Itse olen aika huono editoimaan; takerrun helposti tekstiini. Kuitenkin pidempien tekstien kirjoittamisen aikana suoritan välillä semmoisen kevyen editointikierroksen – yleensä silloin, kun kirjoittamisesta on ollut hetki taukoa, niin luen tekstin läpi päästäkseni tunnelmaan ja samalla poistelen turhia lauseita, siistin rakennetta ja korjaan epäloogisuuksia yms. Sen sijaan valmiita tekstejä olen huono editoimaan, ellei valmistumisen ja editoinnin välissä ole pidempi aika niin, että tekstistä on ehtinyt etääntyä jo, ja pystyy näkemään sen kankeudet.

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
23.02.2014 12:36 #2 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Mä yleensä luen tekstin tai tekstin osan läpi kerran heti kun se on valmistunut, siinä bongaa jo isoimmat möhläykset. Yleensä annan tekstille sitten päivän tai pari aikaa, ihan omista aikatauluista riippuen, ja luen uudestaan. Sillon yleensä koitan kiinnittää huomiota kohtiin, jotka ontuu, ja kirjotan ne yleensä uudestaan, mieluiten ihan eri tavalla. Välillä se johtaa sitten tekstin muuttumiseen isomminkin, välillä taas muutos jää yhden kappaleen tasolle. Jos tekstin lähettää johonkin kilpailuun tms. on sitten luvassa vielä viimeinen editointikierros juuri ennen lähetystä.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

23.02.2014 13:29 #3 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Suollan tekstiä, aivoistani sanoja valuttelen. Kenties kiinnyn liikaa virtaalialustalle siirtämääni materiaaliin, sillä usein materiaalin karsiminen tuntuu samalta kuin riipisi kukkivia oksia omenapuusta. "Tiivistä, tiivistä! Karsi, karsi", hoen itselleni lähes itsekseni (kirjastossakin) ja liki tippa linssissä poistelen suoltamiani syheröitä. Minun todella tarvitsisi oppia nasevoittamaan ilmaisujani: olen näet usein saanut tiivistämiskehotteen julkaisijalta, joka suostuu suolteeni tuotannossaan jakamaan. Runosuonenikin vuotaa liian pitkin pisaroin!

Mitä asiallisempi teksti, sen tiukemmin se pitäisi editoida. Asiajuttujen lukija ei oletettavasti viitsi penkoa tietoa sanaröyhelöitten seasta. Mutta ei kuvitteellistenkaan tuotosten lukija viitsi kahlata löysässä lössössä. Editointitaitoa vaaditaan, kun halutaan erotella tarinan rauhaisan sanaisa eteneminen sanaturhakevirrasta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: StaCa

23.02.2014 13:56 #4 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Itse kirjoitan pääasiassa pitkää proosaa, mikä omalla kohdallani tarkoittaa noin 150-300 sivuisia romaanikäsikirjoituksia. Sen jälkeen kun teksti on valmis, jätän sen hautumaan kuukaudeksi tai pariksi. Se auttaa ottamaan tekstiin etäisyyttä.

Sitten kun lähden oikolukemaan tekstiä, korjailen lähinnä pikkuasioita. Sanajärjestyksiä, liiallista toistoa, pikkusanojen liikakäyttöä jne... Joskus kuvailusta lähtee isojakin pätkiä, jos sitä tuntuu olevan liikaa. Juoneen tai hahmoihin en puutu.

En yleensä jaksa oikolukea tekstiä kuin kertaalleen. Jos joskus pidemmän ajan päästä alan lukea tekstiä omaksi huvikseni, silloin voin muokata sitä lisää, jos muokkausta vaativia kohtia osuu silmään.

Novelleja oikoluen vielä vähemmän. Niitä tosin kirjoitan myös harvemmin. Niissäkin yleensä odotan pari päivää ennen kuin alan oikolukea niitä. Sitten taas korjailen pieniä asioita. Joskus novelli ei vielä ensimmäisenä versiona kelpaa ja kirjoitan novellin uudestaan. En tuhoa vanhaa, vaan kirjoitan kokonaan uuden novellin; otan siihen vain juonen, hahmot ja joskus kokonaisia kohtia vanhasta tekstistä. Usein varsinkin novellin lopetus on huono ja se pitää kirjoittaa uudelleen... Ensimmäisellä kirjoituskerralla on alkanut into loppua ja lopetuksesta on tullut liian äkkinäinen. Joskus sellaistakin sattuu.

23.02.2014 23:43 #5 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Wau, tänäänhän (onhan vielä tänään?) on keskusteltu paljon Turinatuvassa. Tai ainakin aiheita näkyy syntyneen. :wink:

Editointi, kirottua puuhaa, mutta parhaimmillaan inspiroivaa.

Editoin kirjoitusvirheitä ja sanavalintoja. Lisään ajatuksia. (Kuusitoista ihmistä ymmärtänee. :wink: ) Ehkä joskus olen hiukan kertonut pari asiaa toisin, mutta pääsääntöisesti pyrin kirjoittamaan kohtauksen "kerralla" niin hyvin kuin osaan. Editoimalla en saa tekstistä luettavampaa. Tavallaanhan kohtauksen deletointi (leikkaaminen poistetut kohtaukset -tiedostoon) ja kolmesti uudelleenkirjoittaminen on editointia, mutta kuitenkin on viime aikoina kuulunut selkeämmin kirjoitusprosessiin.

Editoida. Deletoida. Kivoja sanoja.

Editoin silloin kun kykenen ja jaksan. Olen kirjoittanu neljä viidesosaa Pääprojektista (enää viidesosa, ENÄÄ VIIDESOSA!) ja yritän viivaillaa ylimääräisiä sanoja pois tulostetuilta ekoilta sivuilta. Kun olen kirjoittanut Sen Viimeisen Pisteen, tarvitsen voittokaakaon ja vähän lepoa. Sen jälkeen alkaa valtava editointi, "Et avaa konetta ennen kuin kaikki virheet on tiedossa!!!"

Yhtäaikainen editointi inspiroi joskus. "Eikun hei, täähän on aika hyvä... Jos tuosta sit jatkaa..."

Väsynyt viesti. Ei sillä, että olisin jättänyt taas lukematta mantsaa huomiseen kokeeseen. Ei sillä, että tarvitsisin yöunet valvotun viikonlopun jälkeen. Aina on aikaa kirjoittaa risingille. :roll:

25.02.2014 00:50 #6 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Ekan version valmistuttua ja kun olen korjannut siitä suurimmat typeryydet pois, kierrätän sen aika nopeasti ensimmäisellä esilukijalla. En ole kovinkaan lahjakas tekemään suuria muutoksia ilman ylimääräistä ja kriittistä silmäparia. Lisään ja poistan. Ensimmäisessä vaiheessa lisään, koska helmasyntini on liiallinen tiiviys. Lopussa sitten poistan turhia.
Saatan viihtyä tuntikausia sanatasolla. Valiten juuri oikeaa muotoa ja korjaillen virheitä ja typeryyksiä kauniimmiksi.

Editointikierrosten määrä riippuu ihan tekstin tarkoituksesta ja pituudesta. Romaanikässäreissä olen jo luopunut laskemisesta.

21.03.2014 10:43 - 23.03.2014 10:19 #7 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Nyt kun se on tehty, voin vastata.

Minulla on ollut tapana hioa tekstiä loputtomasti niin, että ensimmäistä versiota on editoitu 7 kertaa, jonka jälkeen se muuttuu epäloogisesti "toiseksi versioksi", jota editoidaan toiset 7 kertaa. Ja niin eespäin.

Nyt yritin olla tahdikkaampi. Kirjoitin raakaversion jälkeen tekstin uudestaan ja sen jälkeen editoin kolme kertaa. Raakaversio ei edennyt ihan loppuun asti, joten kirjoittaessani tekstiä uudestaan, vein sen loppuun. Seuraavalla kierroksella muokkasin muutamaa kohtaa palautteen mukaan (tässä vaiheessa se kävi kahdella koelukijalla) ja korjasin jotain epämääräisiä kohtia.

Muokkausten jälkeen kävin vielä kertaalleen kaiken läpi ja korjailin jättämäni ajatusvirheet ja paikkojen nimet (en jaksanut tarkistella niitä, joten kaupungin nimi saattoi olla Kaupunki yms.), lisäsin yhden pitkän kohtauksen ja muutin pari pienempää juttua. Tässä välissä käsikirjoitus meni neljälle uudelle koelukijalle, joista YKSIKÄÄN ei lukenut sitä. Olisin käyttänyt palautetta hyväkseni, mutta nyt mentiin ihan omalla intuitiolla.

Viimeiseksi piti käydä kirjoitusvirheet läpi ja tein vielä yhden lisäyksen, hyvin minimaalisen.

Lopuksi piirsin söpön kartan ja huomasin, ettei kuvaus ja kartta oikein sopineetkaan yhteen (kyseessä siis ei ollut maailmankartta vaan pienen alueen), joten joudun vielä korjaamaan kuvausta, sillä karttaa en jaksanut tehdä uusiksi.

Kyseessä oli 227-sivuinen romaanikässäri, fontti 12, riviväli 1,5, mikä taitaa olla normi. Aikaa meni melkein 5 kuukautta. Tein kyllä pirusti töitä sen eteen ja nyt vähän itkettää, kun se loppui! Että, mitäs sitten tekisi?

EDIT: Laitan vielä sanamäärän, n. 71300 sanaa + se pieni kartta
Viimeksi muokattu: 23.03.2014 10:19 Nunia.

21.03.2014 16:41 #8 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Editointi – mitä ja milloin?

Nunia kirjoitti: Nyt kun se on tehty, voin vastata.

Oho! 1,5 riviväli? Jeesus kristus, tuolla tyylillä minulla jokainen teksti olisi joku tuhatsivuinen jötkäle. Itse käytän 1,15 riviväliä. Se on sen verta löysä, että tekstiä pystyy lukemaan ilman, että silmä alkaa hyppiä rivien yli, mutta sen verta tiivis, että tarinassa ei ole puolet ilmaa.

...uh. Tuli mieleen kirjoitanko ehkä liian pitkiä käsikirjoituksia. Osa on sellaisia oikein nättejä noin 200 tai alle sen, mutta sitten on nämä pari, jotka ovat liki 300 sivua. Pisin on se 299 sivua. Fontti on times, koko 12 ja riviväli 1,15.

21.03.2014 18:10 - 21.03.2014 18:11 #9 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Muistaakseni fontti 12 (times tai arial) ja riviväli 1,5 - 2 ovat kustantajien yleisimmät vaatimukset. Oli melkoinen shokki aikoinaan, kun tykkäsin kirjoittaa fontilla 10 ja rivivälillä 1.

Ja tämä uusin on muuten lyhyin kirjoittamani käsikirjoitus :wink: Pisin oli päälle 500 sivua parhaimmillaan, mutta taisin lyhentää sen 300-sivuiseksi. Uskon, että omakin syntini on ollut liiallinen pituus. Nyt pistin nipun pieneksi ja parisataa sivua olin alun alkaenkin tavoite.

EDIT: kirjotusvihre, se yksi, jonka löysin
EDIT 2: Toinen! Huomaako, että syön mielikuvituskakkuja samaan aikaan?
Viimeksi muokattu: 21.03.2014 18:11 Nunia.

21.03.2014 18:25 #10 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Juuri tämän takia sanamäärä kertoo enemmän ;)

21.03.2014 21:06 #11 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Editointi – mitä ja milloin?

Luinwen, suosittelen vaihtamaan sen siihen 1,5 riviväliin. Itse olin kanssa näitä, joilla väli on ollut 1:ssä, mutta se on hyvä opetella olemaan reilu. Sitä kuitenkin sinulta vaaditaan kun lähetät sen jonnekin. Ei tule yllätyksiä, kun käsikirjoitus paisuu älyttömästi. Siihen tottuu varsin nopeasti ja sitten elämä onkin jo paljon helpompaa.

22.03.2014 09:35 #12 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Editointi – mitä ja milloin?

VMN kirjoitti: Kuten Staca sanoi, sanamäärillä mennään. Varsinkin Amerikoissa kaikki kirjat ovat vain X määrä sanoja, sehän se oikeasti kertoo miten paljon pituutta on. Outoa on, että suomessa varsin usein puhutaan sivuista (tai liuskoista).

Uudesta wordista ei vaan meinaa löytää sanalaskuria millään... Sitä saa aina hakea.

Nääh, se 1,15 on fine. 1,5 näyttää omiin silmiin kirjoittaessa vain häiritsevältä. Sitten kun lähettelen sitä, lähettelen kuitenkin sähköistä versiota, koska tulostin on vieläkin rikki. Muutenkin mustesuihkutulostin ei tule hyvin toimeen kässärieni kanssa, joten ne firmat, jotka eivät hyväksy muuta kuin paperisen version, saavat nyt sitten pärjätä ilman. :3

23.03.2014 21:53 #13 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Mulla on käytössä Scrivener, joten en edes tiedä kuinka monta sivua olen kirjoittanut kun kirjoitan. Siinä ei ole sivuja. Mutta sanamäärä kyllä näkyy. Mulle jokin "100 liuskaa" ei sano mitään. 30 000 sanaa kertoo jo paljon enemmän.

24.03.2014 08:53 #14 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Mulle vaan ei aukene tämä sanamäärälogiikka. Jotenkin, hyvin alkeellisella tavalla, saatan ymmärtää sen amerikkalaisissa teksteissä, mutta ne eivät ole mitenkään verrannollisia suomenkielisiin teksteihin. 30 000 sanaa ei sano minulle yhtään mitään. 100 liuskasta saa jo jotain otetta. Tosin tykkää liuska-sanasta, tykkään myös sanoista arkki, matta, himmeä, puolikiiltävä ja rulla. Varmaan johtuu siitä, että isi myi paperia, kun olin pikkutyttö :wink: Olin äärimmäisen hämmentynyt muutama vuosi sitten luennolla, kun muille oppilaille ei näyttänyt avautuvan sana "riisi" ja mitä se oikeastaan tarkoittaa, kun puhutaan paperista eikä kiinalaisesta ruoasta. Tykkään paperista, joten kai sen takia tykkään ajatella tekstin sivuina, en sanoina.

Tosin, olen myös puhtaasti sitä mieltä, ettei sivujen (tai sanojen) määrä ole oleellisin vaan niiden laatu. Onhan se tällä kertaa myös kivaa, ettei tarvitse tulostaa sitä koko riisiä yhtä kopiota varten.

24.03.2014 10:29 #15 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Sanamäärä kertoo enemmän kuin liuskat siksi, että vaikka Harry Potter ja Tulen ja Jään laulussa olisi melkein yhtä paljon sivuja, on jälkimmäisessä todella paljon enemmän sanoja. Toinen kirjoittaa tiivistä fantasiakuvausta ja toinen tekee nopeatempoista dialogia. Sanoja voi olla sama määrä, mutta sivuja voi olla moninkertaisesti. Se siis kertoo kunnolla sen, paljonko on luettavaa.

Vaikeahan sitä itsekin on toisinaan hahmottaa, paljon tekstiä siinä oikeasti on. Liuskan voi jollain tavalla hahmottaa paremmin.

Luonnollisesti laatu on tärkeintä, mutta kyllä se pituuskin merkkaa. Niin myös riviväli. Laitapa fantasiatekstiisi riviväli 1,5, siis se vakio, jota vaaditaan jos sen joskus lähettää jonnekin. Varmasti tulee lisää pituutta.

24.03.2014 11:30 #16 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Editointi – mitä ja milloin?

Nunia kirjoitti: Riviväli muuten ei hirveästi sivumäärään vaikuta. Kattelin, että oma tekeleeni olisi 180 sivua, jos riviväli olisi 1. No, onpahan kerrankin tiivis paketti fantasiaa, vaikka en ole ihan varma, onko se edes fantasiaa. Ehkä se siksi on lyhyt?

Kyllä se vaikuttaa. Jos vaihtaa rivivälistä 1 riviväliin 1,15, se tuo heti noin 30 sivua lisää (tämä siis kun kyseessä on pidempi tarina). Jos taas vaihtaa rivivälistä 1 riviväliin 1,5 sivumäärä lähes kaksinkertaistuu!

En pidä rivivälistä 1,5. Se on liian harva. Inhottaa, kun sivuja selaillessa puolet on tyhjää. 1,15 riittää minulle ja se saa kelvata myös kustantajalle. Jos silmä siltikin harittaa, niin sitten sitä voi laittaa leveämmäksi, siksi se on word-tiedosto. Tulostamaan en vieläkään ala tekstejäni, koska se on hankalaa, kallista eikä edes kamalan luontoystävällistä.

24.03.2014 12:41 #17 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Editionnista kun tässä ketjussa piti olla kyse, niin pitää vielä tuoda esille, että minusta tulostaminen on todella hyödyllinen keino, varsinkin jos etsii kirjoitusvirheitä. Kovin keskeneräistä tekstiä ei kannata tulostaa (turhauttaa vain kun ei voi muokata), mutta kun se on suhteellisen valmis, tuo minun mielestä oikea paperiversio uuden näkökulman tekstiin. Silloin itse ainakin löydän virheet helpommin. En kuitenkaan tee tätä usein, kuten Luinwen toi esille, kallistahan se on pitkiä tekstejä jatkuvasti tulostaa.

24.03.2014 18:20 #18 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Editointi – mitä ja milloin?
Mä muuten melkein vaadin ensiluettavat tekstit kakkosen rivivälillä :) Ahdistavaa lukea liian tiukkaa näytöltä.

Ja toisaalla just totesin, että en osaa editoida paperilta. Jokin novelli vielä menee, mutta pidemmän kanssa menee vain hermot paperin kanssa puljatessa.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Maria Tiktok