Mihin panostat?

25.02.2014 13:25 #1 : The Big Bad Wolf
Onko tekstin laatu tärkeintä? Panostatko syviin ja todentuntuisiin hahmoihin? Vai onko juoni tärkein? Kuuluuko kaiken olla täydellistä?

Mihin panostat ja minkä kustannuksella?

Itse älysin viimein heikon kohtani lukiessani erästä valitettavasti vielä julkaisematonta tekstiä. Olen laiminlyönyt juonen kokonaan. "No mut jos idea ja niin..." Helppo tuo on korjata. Lisään vain kaksitoista lukua ja saan syvennytettyä tapahtumia uskottavimmiksi... Ja... Niin. :wink: Tästä inspiroituneena kysynkin, keskityttekö te johonkin niin kovasti, että unohdatte jonkin toisen.

• punnort hahmo
  • punnort
25.02.2014 13:57 #2 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Mihin panostat?
Minulla on yleensä joku ajatus tai epämääräinen ajatuskimppu, jonka haluan lukijalle välittää, ja yleensä ajatuksen saaminen kunnolla esiin on se, mihin panostan eniten. Juoni tulee ehkä kakkosena, koska se on yleensä perinteisistä asioista se, millä ajatusta voi välittää eniten. Tekstin yritän tietty kirjoittaa kieleltään niin hyväksi kuin mahdollista, mutten enää viitsi viilata kieliasua tuntitolkulla niinkuin nuorempana.

Hahmoni ovat yleensä tarkoituksella ohuita. Ne lähinnä palvelevat jotain tekstin pointin ja juonen kannalta olennaista seikkaa, ja niillä on juuri niin paljon luonteenpiirteitä kuin näiden seikkojen kannalta tarvitaan. En tahdo, että syvät persoonat sotkisivat tekstin päätarkoitusta.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• StaCa hahmo
  • StaCa
28.02.2014 14:37 #3 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Mihin panostat?
Minulla taas aika lailla päinvastoin.
Hahmojen, ainakin päähenkilöiden, pitää olla viimeistä myöten mietittyjä.
Mutta juoni... ainiin, pitikö siinä olla juonikin?

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, The Big Bad Wolf

• icecube hahmo
  • icecube
    Kaartilainen
01.03.2014 14:48 #4 : icecube
Vastaus käyttäjältä icecube aiheessa Mihin panostat?
Nytpä tuli vaikea kysymys. En ole ollenkaan varma. Hahmot ovat tietenkin tärkeitä, ja niissä täytyy olla jonkinlaista syvyyttä. Itse ajattelen, että hyvät hahmot voivat pelastaa ontuvan juonen, jonka takia idea ehkä tulee toisena, vaikka tietysti perusajatuksen täytyy olla hyvä - eihän siitä muuten tulisi yhtään mitään. Kieliasuun yritän myös parhaani mukaan panostaa, jotta siitä tulisi mahdollisimman virheetön.

Joten kaikki ovat tärkeitä.

"Every story must grow old."

~ Ben Howard - Black Flies

• Nunia hahmo

• Taso: 0
02.03.2014 16:26 #5 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Mihin panostat?
Juoni ja sitten hahmot. Aikaisemmin oli toisinpäin, mutta selkeästi se ei vain toiminut minulla.

Kirjoitan lähinnä seikkailua, en draamaa. Joten juonen on pakko olla kantava. Hahmoista valitsen muutaman, joihin keskityn todella. Loput jätän tarpeen tullen pahvisiksi tai epäselviksi. Välillä täytyy priorisoida, koska kaikki ei vain mahdu pariinsataan sivuun.

Laatu tulee tietysti aina ensin. En myöskään jaksa panostaa runsaaseen kuvailuun (en kerro jokaisen puun pahkaa tai ruusun terälehtien lukumäärää), pidän enemmän painoa kerronnan sujuvuudella ja eteenpäin vievällä dialogilla. En kirjoita mitään, mitä en itse jaksa lukea.

• Lupus hahmo
  • Lupus
03.03.2014 19:59 #6 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Mihin panostat?
Tätä keskustelua on jännä lukea. Alkaa tuntua siltä että itse panostan lähinnä siihen että olisi hauskaa. (Minulla siis. Ei lukijalla, koska mikä lukija?) Saisi vinkeitä oivalluksia ja keksisi ihan yllättäen, miten ratkaista jokin pitkään roikkunut ongelma.

Ehkä panostan hahmoihin. Lukiessani kiinnitän itse huomiota mielenkiintoisiin hahmoihin, ja kai vähän ajattelen että hyvät hahmot ikään kuin kirjoittavat tarinansa itse. Jos jokin juoni ei toimi, voi yrittää toista.

Nunia kirjoitti: Sitä olen miettinyt, miten paljon tilaa pitäisi antaa huumorille tai vitseille, kun kyseessä kuitenkin on suht vakava teksti (yleensä). Välillä tulee tilannekomiikkaa, mutta aika paljon noista putsaan pois editoidessani tekstiä. En ole mikään vitsinikkari, enkä oikeastaan huumoritekstien ystävä, mutta pienet hauskat jutut tai oivallukset välillä piristävät. Mietin vain, kuinka paljon niitä pitäisi olla. Onko huono vitsi silloin tällöin huonompi vai parempi kuin ei vitsejä lainkaan?

Tähän ei minusta voi antaa yleispätevää vastausta. Kaikki riippuu tekstistä, ja varmaan myös siitä, mitä vitsillä tarkoitetaan. Tilannekomiikka on ehkä asia erikseen, mutta luulen että esimerkiksi yllättäen naljailemaan äityvä kertoja olisi enemmän häiriöksi kuin hyödyksi.

23.06.2014 10:59 #7 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Mihin panostat?
Minulla on yksi pakkomielle, joka voi joskus olla vaaraksi kirjoittamiselle. Haluan olla niin omaperäinen, että jos huomaan jonkun kohtauksen, hahmon tms. muistuttavan liikaa toisen kirjan asiaa, joudun muokkaamaan sitä, vaikka kukaan tuskin syyttäisi minua plagioinnista.

Panostan vaihteleviin sanavalintoihin, ja sanavarastoani onkin kehuttu ilmiömäiseksi.

Sekä hyvien että pahojen henkilöhahmojen on oltava syvällisiä. Heillä on oltava luonne, motiivi ja sisäinen konflikti. Tämä pätee varsinkin vihollisiin.

Mitä sitten saatan unohtaa, kun keskityn näihin asioihin? Tarinan arkimaailma voi jäädä kehittelemättä. En kerro, kuka hallitsee valtiota tai että onko valtiota olemassakaan. Juonen ulkopuolella ei tapahdu mitään: ei maallisia sotia tai muita ongelmia.

Tärkeintä kaikista on tunnelma. Jos se on kohdallaan, tiedän että olen kirjoittanut oikein. Jos jotain on pielessä, joudun pähkäilemään, mitä pitää muuttaa vai pitääkö mitään.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

• Caladran hahmo
  • Caladran
    Aseenkantaja
08.07.2014 12:00 #8 : Caladran
Vastaus käyttäjältä Caladran aiheessa Mihin panostat?
Juoni ja hahmot sekä tapahtumat ovat tärkeitä minulle, joten niihin panostan. Näin ollen maalilman pedot jäävät vähemmälle huomiolle.
Kirjottaessa huomaa, että tiellä ei ole vaarallista. ehkä pitäisi tehdä lista mitä on ja mitä puuttuu. Oikea lore map. Onko joku aikaisemmin tehnyt tuollaista?

Istu alas ja kirjoita. Joka aamu.

Valvojat: IivariDyn
blackstar