Kirjoituspiirit?

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
26.04.2014 22:10 #21 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Kirjoituspiirit?

punnort kirjoitti:

MannhaiKotka kirjoitti: En ole minäkään mikään kummoinen palautteenantaja. Yleisimmät kommenttini kurssilla olivat: "Mä pidin tästä" ja "Tää oli oikein hyvä".

Minusta taas kaikkein hyödyllisin palaute nimenomaan ei pelaa hyvä-huono -akselilla, tai edes hyvää-huonoa -akselilla. Jo oman lukukokemuksen kuvailu on paljon hyödyllisempää, ainakin itseäni kiinnostaa aina se, kuinka toinen on kokenut tekstin, ja hyvä osa-huono osa -arviostakin sen joutuu lukemaan rivien välistä.

Joo, mulle ainakin raapaleprojektin kanssa hyödyllisin palaute oli se, kun yks kaveri jako mulle tiedoston, johon se oli kirjottanu asioita ylös lukemistaan raapaleista: siis ihan vaan musitiinpanoja siitä, mitä raapaleessa tapahtu, mikä sen teema oli, mikä jäi mietityttämään. Siinä huomas tosi hyvin sen, mitkä asiat tekstissä kiinnitti huomiota ja miten sitä tulkittiin.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

26.04.2014 23:42 #22 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kirjoituspiirit?

VMN kirjoitti: Kun juttu meni palautteen antamiseen - niin itse en ole koskaan edes ymmärtänyt, mitä vaikeaa on antaa palautetta. Kunhan vain kertoo oman mielipiteen - pidin tästä, tässä kohti alkoi tökkiä, hahmo ei toiminut ja loppu tuntui yllättävältä ja hyvältä. Ei siinä sen hankalampaa :)

Monia tuntuu hieman pelottavan palautteen antaminen, vaikka esimerkiksi elokuvista voi helposti sanoa, ettei pitänyt tästä, mutta tämä oli kiva. Vaati harjoitusta, mutta jokainen siihen pystyy.

Samaa mieltä. Yleensä riittää, että kysyy itseltään "miksi". Miksi tykkäsin tästä kohdasta, miksi tämä tarina ei herättänyt tunteita suuntaan tai toiseen, miksi aloitus sai lukemaan tarinaa eteenpäin.

On tietenkin analyyttisempaa ja vähemmän analyyttista palautetta, mutta tuolla "miksi"-kysymisellä pääsee jo pitkälle miun mielestäni.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Lupus hahmo
  • Lupus
27.04.2014 12:14 #23 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Kirjoituspiirit?

tiarAnon kirjoitti: Mä ainakin suosittelen jonkunlaiseen piiriin liittymistä kaikille, jotka haluu yhtään vakavammin kirjottaa. Mulla oli vaikee tilanne, kun ei pitkään aikaan oikeestaan ollu ketään, joka ois aktiivisesti kommentoinu mun tekstejä, ja siinä meinas koko kirjottamisharrastus kuolla.

Tämä liittyy varmaan siihen, etten kirjoita erityisen "vakavasti" (en ole edes varma, tarkoitetaanko tuolla jotain muuta kuin julkaisupyrkimyksiä), mutta minun kirjoitusintoni ei ole koskaan ollut palautteensaannista kiinni. Ehkä juuri siksi en olekaan palautetta ikinä aktiivisesti hakenut. Varmaan sellaiseen totuttelu voisi olla minulle ringin tärkeintä antia.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
27.04.2014 22:05 #24 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Kirjoituspiirit?
Jos kirjoittaa vain itselleen, niin sitten muiden palaute on vihoviimeinen mitä kaipaa. Mutta jos haluaa joskus ryhtyä pätemisprojektiin (tähtää kirjajulkaisuun, tai edes tuotoksiin joista muutkin pitävät) niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mahdollisimman suuren palautekasan haaliminen ja siitä oppiminen.

Mitä tulee palautteen antamisen vaikeuteen: Minä kysyisin aina, että "maksaisinko tämän kirjoittajan teoksesta rahaa kirjakaupassa, jos vieressä olisi muitakin vaihtoehtoja?" Jos joudun toteamaan että en, niin sitten minä varmaan pystyn sanomaan edes jotenkin mikä on syy. Ehkä toisella kirjailijalla on vetoavammat hahmot. Tai lennokkaampi kertomistyyli. Tai paremmat tarinat.

"Ei vain tempaissut mukaansa" on sekin ihan hyvä palaute. Jos ei muuten, niin siitä on hyvä aloittaa tarkempi perkaaminen (mikä kohta oli sellainen, jossa suurin piirtein alkoi lopullisesti tympiä jne.)

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
28.04.2014 12:08 #25 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Kirjoituspiirit?

Lupus kirjoitti: Olen periaatteessa kiinnostunut jonkinlaisesta kirjoituspiiritoiminnasta, mutta esimerkiksi Facebookissa en ole, joten sitä kautta en voi osallistua.

Vakavalla kirjottamisella tarkotan nimenomaan kirjoittamista, joka tähtää julkaisuun. Tietysti voidaan keskustella siitä, onko "vakava kirjottaminen" arvottava ilmasu (varmastikin) tai kuvaako se parhaalla mahollisella tavalla kaikkea julkastavaa kirjallisuutta (ei varmastikaan). Mitenkään haluamatta halveksua niitä ihmisiä, jotka kirjoittavat omaksi ilokseen pöytälaatikkoon tai kavereilleen, haluaisin silti voida erotella puhtaasti harrastuskirjottamisen ja jonkinlaiseen ammattilaisuuteen pyrkivän. Varsinaisia kirjallisuuden ammattilaisiahan Suomessa on valitettavan vähän, joten sekään ei varmasti ole paras mahdollinen ilmaus. Hankalaa tämä terminologia. Tässä kuitenkin vakavalla kirjoittamisella tarkoitetaan julkaisuihin tähtäävää kirjottamista.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

• Jokipakka hahmo Kirjoittaja
  • Jokipakka
    Vintiö
28.04.2014 16:46 - 29.04.2014 00:02 #26 : Jokipakka
Vastaus käyttäjältä Jokipakka aiheessa Kirjoituspiirit?
Jos joku ois kiinnostunut rinkeilystä nin laittakaa mulle vaikka sähköpostiä: jokipakka(at)suomi24(piste)fi

Mieheltä, äidiltä ja koiralta kiskottu palaute ei enää riitä minulle!

Jotta roskapostia ei alkaisi sadella, muokkailin mailiosoitteen ilmaisua vähän. :) - Rinja
Viimeksi muokattu: 29.04.2014 00:02 Rinja.

• Lupus hahmo
  • Lupus
30.04.2014 11:33 #27 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Kirjoituspiirit?

tiarAnon kirjoitti: Hankalaa tämä terminologia. Tässä kuitenkin vakavalla kirjoittamisella tarkoitetaan julkaisuihin tähtäävää kirjottamista.

Minulla on varmaan tässä hankaluutena lähinnä se, etten osaa ajatella niin siististi vastakkainasetellen, että kaikki kirjoittaminen, joka ei suoraan pyri julkaisemiseen, olisi jotenkin vain omaksi iloksi. Omalla kohdallani on vähän niin, että minusta olisi hienoa saada jotain joskus "julkaisukuntoonkin", mutta aika ei tunnu riittävän, ja siinä sitten kyhäilee kaikenlaisia "harjoituksia" ym., eikä sellaisilla oikein kehtaa vaivata ketään palautteenpyyntömielessä.

Rasimus kirjoitti: Jos kirjoittaa vain itselleen, niin sitten muiden palaute on vihoviimeinen mitä kaipaa.

Tämäkin on varmaan aika yksilökohtaista. Kyllä minusta on kiva testauttaa ideanraakileita ja sen semmoisia puhelemalla niistä tutuille, ja siinähän saa palautetta siinäkin.

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
30.04.2014 19:37 #28 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Kirjoituspiirit?

tiarAnon kirjoitti: Nyt oon liittyny Turussa paikalliseen kirjottajapiiriin

Mmmh, niin, eikö Turussa toimi jokin oikein osuuskunta, jonka osakkaat ovat siis kaikki tavalla tai toisella kirjoittamisesta kiinnostuneita? Joku kapustarinta vai mikä sen nimi oli?

Kaikkein siisteintähän olisi juuri sellainen, että pääsee oikeasti tapaamaan toisia kirjoittamisesta kiinnostuneita ihmisiä ja saa ihan face to face sitä palautetta teksteistään. Itsekin kerran harkitsin sitä tuohon paikkaan liittymistä, mutta lopulta annoin olla, kun en kuitenkaan ihan Turussa asu, vaikka asunkin lähellä.

Kirjoittamispiiri facebookissa voisi olla seuraavaksi paras asia, mutta ongelma on vain se, että en kirjoita paljoakaan novelleja... Mitä nyt kisoihin joskus. Kirjoitan lähinnä vain pitkää proosaa... Se tarkoittaisi sitä, että toinen joutuisi lukemaan ehkä monta sataa sivua tekstiä samalla, kun itse vastavuoroisesti lukisin vain pari novellia... Ei ehkä kaikkein reiluinta. Helpointa olisi, jos toinenkin kirjoittaisi pitkää tarinaa. No jaa. Joka tapauksessa hankalaa.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Maria Tiktok