Kirjoitusoppaat, -blogit jne.

• pihlajapuu hahmo Kirjoittaja
  • pihlajapuu
16.07.2014 19:16 #1 : pihlajapuu
Tuli vastaan tällainen uutuus kuin Kummalliset kirjoittajat - Opas fiktiivisen maailman luomiseen , ja kuulosti varsin mielenkiintoiselta. Liekö kukaan vielä ehtinyt silmäillä, että millainen teos on kyseessä?

Ajattelin, että tänne voisi koota myös hyviä linkkejä ja kirjasuosituksia kirjoittamisen avuksi, jos on jotain, mitä erityisesti haluaisi suositella muillekin.

• Wanda hahmo
  • Wanda
16.07.2014 21:10 #2 : Wanda
Vastaus käyttäjältä Wanda aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Ensimmäisenä tuli mieleen nämä:
"Pixarin 22 sääntöä tarinan kerrontaan"
io9.com/5916970/the-22-rules-of-storytelling-according-to-pixar

Hemingwayn ohjeita aloittelevalle kirjoittajalle:
www.brainpickings.org/index.php/2013/11/...ingway-on-writing-2/

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

• VMN hahmo
  • VMN
16.07.2014 21:18 #3 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Selfless selfpromoting, mutta hei, tämän takia pidän omaa blogia:

Eli sivullani Kirjailijan kellarissa on joka viikko yksi juttu Kirjoittamisesta. Aiheita on ollut palautteen antamisesta, lukujen päättämisestä, kirjoittajatyypeistä kuin hahmoista ja kaikesta muustakin.

Muita blogeja on täälläkin toimiva Luinwenin kirjoitusopas, Haaveena kirjailijan ura , päivittyy myöskin viikottain. Sivulla on kerrattu simppeleitä, mutta hyödyllisiä perusohjeita.

Kirjailija Chuck Wendig, ei valitettavasti suomennettuja kirjoja, pitää myös mielenkiintoista blogia. Terribleminds nimellä kulkeva sivusto sisältää kyllä paljon, paljon muutakin, ja itse kirjoitusohjeet ovat toisinaan vähissä. Muuten käsitellään kuitenkin kirjoittamiseen liittyviä asioita, kuten kustannusalaa. Mielenkiintoista ylipäätänsä. Toisinaan myös sellaisia aarteita kuten juuri julkaistu 25 Ways to Write a Real "Pageturner" of a Book . Varoitus, että sivustolla on hyvin värikästä kieltä, varsinkin kirosanojen suhteen.

Muita mieleen tulevia sivuja on esimerkiksi Suomi24-foorumien Kirjailijanalut, vai mikä lie, osasto. Sisältää toisinaan hienoja ajatuksia, mutta valta osa kaikesta on trolleja ja muita örrimöykkyjä, joita kannattaa välttää. Jos haluaa etsiä sonnasta helyjä, kannattaa täälläkin kävästä.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• punnort hahmo
  • punnort
16.07.2014 21:21 #4 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taru Väyrynen

• pihlajapuu hahmo Kirjoittaja
  • pihlajapuu
16.07.2014 21:57 #5 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.

punnort kirjoitti: Olen joskus kuullut ohjeen "Taiteilijalla pitää olla jotain sanottavaa ja taito sanoa se." Parempaa ohjetta en tiedä.

Tämä kyllä tiivistää olennaisen, mutta toisaalta sitä taitoa kehittäkseen voi nimenomaan kannattaa hakea muualta kokemuksia. Yhden ihmisen kokemusmaailma on kuitenkin pakostakin rajallinen, eikä kaikkea ei aina tule ajatelleeksi. :smile:

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
29.07.2014 14:17 #6 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Jaaha, joku onkin jo ehtinyt mainita minun blogini... Noh, voisin lisätä sitten tällaiset linkit:

Kirjoittaja.fi <-- Tätä blogia ei ole päivitelty enää pitkään aikaan, mutta vanhoista blogauksista löytyy ihan järkevää tekstiä kirjoittamiseen ja julkaisuun liittyen

Haluatko kirjailijaksi? <-- Ohjeita erään kustantamon sivuilta

Ja nämä loput ovat oikeinkirjoitukseen liittyviä linkkejä, tarpeellisia myös jos on kiinnostunut kirjoittamisesta:

Nykyajan kielenopas
Kotimaisten kielten keskus
Kirjoittajan ABC-kortti

• StaCa hahmo
  • StaCa
07.08.2014 23:06 #7 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Ehdoton kirjoitusopassuosikkini on James N. Freyn How To Write a Damn Good Novel .

Ja täällä kun on paljon spefiä kirjoittavia, niin toki pitää vinkkaista tuosta aloitusviestissä mainitun Kummallisen kirjoittajat -oppaan "edeltäjästä", Kirjoita kosmos -oppaasta.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
19.08.2014 14:21 #8 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Täältä löytyy pitkä lista kirjoittamisoppaita ja muuta mukavaa.

12.10.2014 19:49 - 12.10.2014 22:11 #9 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Tämän löysin itse vasta toissapäivänä, eli Iso suomen kielioppi, verkkoversio.

scripta.kotus.fi/visk/etusivu.php

Englanniksi novellista:

hrsbstaff.ednet.ns.ca/engramja/elements.html

Miten kirjoittaa nopsaan: www.how-to-type.com/touch-typing-lessons/how-to-type-home-keys/

Enkuksi tosi hyvää, nam nam: theeditorsblog.net/

Kirjoitusnopeuden tesmaaminen: 10fastfingers.com/typing-test/finnish

Enkuksi lisää hyvää, nam nam: www.scribophile.com/academy/

Enkuksi dialogista: www.novel-writing-help.com/writing-dialogue.html

Jos joku kirjoittaa enkuksi, ja ei löydä päästä rimmaavaa sanaa ja on laiska. Tosi laiska: www.rhymezone.com/ (laiskoille)

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 12.10.2014 22:11 poistettu.

• StaCa hahmo
  • StaCa
13.10.2014 10:49 #10 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.

JPAP kirjoitti:
Enkuksi dialogista: www.novel-writing-help.com/writing-dialogue.html

Muuten hyvä, mutta varoituksen sana: dialogin pilkuttamista koskevat ohjeet ovat väärin kun kirjoitetaan suomea. Luen niin paljon väärin pilkutettua dialogia, että suosittelen kaikkia vähänkään asiasta epävarmoja lukemaan huolella Nykyajan kielenoppaan ohjeet johtolauseen liittämisestä .

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

13.10.2014 11:15 - 13.10.2014 14:23 #11 : poistettu
Vastaus käyttäjältä poistettu aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.

StaCa kirjoitti:

JPAP kirjoitti:
Enkuksi dialogista: www.novel-writing-help.com/writing-dialogue.html

Erittäin hyvä pointti. Enpä ole ite ikinä tullu tota ajateltuakaan ,koska kyseessä kumminkin iha eri kieli. Mutta tosiaan, ei kannata ottaa kielioppia toisesta kielestä! :lol:

Eli siellä on tälläinen:

Punctuating Dialogue Last but not least, a look at the nuts and bolts of how to punctuate dialogue properly. Do you know whether to use single or double quotation marks? Do you know what to do if a speech in your novel runs to more than one paragraph?

Tämä ei ole suomalaista. Suosikaa suomalaista.

Eli:

- Mitä kuuluu?
- Kiitos hyvää, entäs sitten?
- No ei mitään, kysyin vain.
- Älä kysy.
- Idiootti.
- Äitis oli.
- Nii ku sut sai.

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 13.10.2014 14:23 poistettu.

• Ilkka hahmo
  • Ilkka
    Paimen
04.11.2014 16:47 #12 : Ilkka
Vastaus käyttäjältä Ilkka aiheessa Kirjoitusoppaat, -blogit jne.
Oletteko tutustuneet erilaisiin kaavoihin? Tuo yllä mainittu Frey kuulunee jollain lailla tähän osastoon. Ja onko niistä ollut teille kirjoittajina apua?

Itse olen käyttänyt kirjoittamisessa apuna esim. Blake Snyderin oppaita, jotka keskittyvät kylläkin elokuvakäsikirjoitukseen. Snyderistä ja fantasian kirjoittamisesta kiinnostuneille mainostan blogimerkintääni teemasta juonittelua ja kaavoja: miekkaamahtavampi.fi/2014/11/03/romaanin...nittelua-ja-kaavoja/

Valvojat: IivariDyn
jznq, Eileen