Musiikki ja kirjoittaminen

noreen
noreen loi aiheen: Musiikki ja kirjoittaminen
22.09.2014 22:13 #1

Olen melko varma, ettei tätä kyseistä ketjua ole luotu uudelleen nuoremman risingin puolelle. Totuus & tehtävä - ketjun komentamana aloitan siis uuden ketjun.

Eli, kuunteletteko musiikkia kirjoittaessanne vai aiheuttavatko sulosoinnut säröjä luovuuteen? Minulla vähän vaihtelee omasta mielialasta ja kirjoittamastani kohtauksesta riippuen. Yleensä kuitenkin kuuntelen musiikkia, lähinnä soundtrackeja leffoista tai peleistä. Esimerkkeinä vaikkapa Hobitin ja Skyrimin soundtrackit. Erityisesti vauhdikkaissa pako - ja taistelukohtauksissa kaipaan taustalle jonkinlaista musiikkia, mutta sen pitää olla juuri oikeanlaista.

Luukutatteko aina samaa musiikkia tekstin lajista ja aiheesta riippumatta vai vaikuttaako vaikkapa oma mieliala?

22.09.2014 22:21 #2

Erittäin hyvä kysymys, ja vastaus on, että en enää kirjoita - kuin korkeintaan nettifoorumeille nykyään - mutta silloin kun kirjoittelin paljon omia tarinoitani, niin yleensä taustalla soi aina edes jonkinlainen musiikki. Ja, mulla oli kyllä mielenkiintoisesti niin, että oikeastaan kuuntelin aina samanlaista musiikkia kuin mitä muutenkin kuuntelen, eli en tarkoituksella valinnut tiettyä musiikkia joka olisi heljastanut/peilannut kirjoittamaani, vaan menin ihan mututuntumalla. Mutta, joo kyllä silloin tosiaan kirjoitin ja kuuntelin musiikkia samaan aikaan. Nykyään kuuntelen vain musiikkia, en kirjoita :tongue:

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
23.09.2014 17:38 #3

Kuuntelen aina musiikkia kirjoittaessa ja ammennan paljon tarinoihini juuri musiikin kautta. Yleensä kuuntelen randomina koneelle ladattuja levyjä tai spotifysta omaa soittolistaa.
Joskus kohtaus vaatii juuri tietyn kappaleen, että saa sen hiottua juuri sellaiseksi kuin haluaa, ilman biisiä ei pääse tarpeeksi syvälle fiilikseen.
-Ja joskus yksittäisen biisin kuuleminen saa puolestaan aikaan jonkin tapahtuman tekstissä tai avaa blockin tekstin työstämisessä. :heart:
Rakastan musiikkia ja se näkyy yleensä olennaisena osana tarinoissani. En voisi kuvitella kirjoittavani ilman musiikkia, ne on ne ympäristön äänet mitkä aiheuttavat säröjä luovuuteeni... :wink:

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
23.09.2014 18:33 #4

Musiikki on mun luovuudelle todella tärkeä juttu. Eniten menee klassista ja leffojen soundtrackeja, riippuu vähän minkälaista tarinaa kirjoitan. Todella tärkeä kyllä musa. Luin Stephen Kingin haastiksen, niin hän kuunteli heavyä tai vastaavaa. Mutta makunsa kullakin. Voisin kuvitella että hevi (mitä itseasiassa kuuntelen noin muuten), voisi toimia jossain painostavissa tilanteissa, tai missä pitää olla RAIVOA!

Clone Megan Fox!

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
24.09.2014 11:06 #5

En varsinaisesti ole mikään musiikintuntija tai -suurkuluttaja. Mutta kirjoittaessa tulee kuunneltua joskus. Toisinaan ei. Mieluiten energistä ja jotain-muuta-kuin-suomenkielistä. Suomenkielisessä jumiudun liiaksi kuuntelemaan sanoja, ja sitten kirjoittaminen häiriintyy.
Koska aihe osui näin sopivasti, niin pitää ihan linkata blogiin, viimeisimmän tekeleeni soundtrackiin .

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

24.09.2014 21:06 #6

En ole oikein koskaan osannut kuunnella musiikkia kirjoittaessani. En pysty keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan, joten jos musiikki soi ja yritän kirjoittaa, joko jätän musiikin huomiotta tai sitten en kirjoitakaan. Kyse saattaa olla myös tottumuksesta. En yleensäkään kuuntele musiikkia minkään tekemiseni taustalla. Pelkään että ajatus katkeaa ja joutoisin haromaan sen päitä jostain kynsin hampain.

Olen kyllä joskus saanut ideoita teksteihin musiikkia kuuntelemalla tai käyttänyt musiikkia apuna tiettyyn tunnelmaan pääsemisessä, mutta silloinkin kuuntelen ensin ja kirjoitan vasta sitten.

24.09.2014 21:29 #7

Joo, minulla on sama juttu eli en pysty keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan, en ainakaan kovin hyvin. Ja, nyt kun olen opetelemassa laulamaan ja säestän samalla itseäni kitaralla, niin siinä olen myös huomannut saman jutun ja kyllä hommassa riittää harjoittelemista. Ja, ilmeisesti naisilla tuo kahden tai useamman asian tekeminen samaan aikaa on helpompaa kuin miehillä. Ja, ihmekkös se, koska musta on muutenkin ruvennut tuntumaan viime aikoina, että kyllä ne on naiset niitä jotka täällä maa-planeetalla ovat se kehittyneempi sukupuoli vaikkakaan en tarkoita tätä yleistyksenä. Totean vaan, että näin minä asian näen. Ja, pahoittelut, että meni off-topiciksi :tongue:

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
24.09.2014 21:53 #8

Kuuntelen musiikkia joskus kirjoittaessani tai lukiessani koska on minusta häiritsevää jos on täysin hiljaista. Kuitenkaan kun en kirjoita kunnon pitkiä tekstejä, harvemmin kuuntelen musiikkia kirjoittaessani. Mutta kyllä se auttaa keskittymään.

Bensku
Bensku vastasi aiheeseen: Re:Musiikki ja kirjoittaminen
27.09.2014 10:41 #9

Musiikista saa kyllä ideoita, mutta on siinäkin sudenkuoppansa. Hyvin usein musiikista saadut ideat hajoavat heti ensimmäisen sivun aikana, kun taas vaikkapa omista unista otetut kestävät hyvin.

Mutta toisaalta musiin avulla voi saada jumissa olevaa tarinaa eteenpäin, jos valitsee sopivan tyylin. Silloin tosin pitäisi miettiä, onko tekstiä hyvä jatkaa, koska ainakin omissa tekeleissäni kirjoittamisen lopettamiselle on yleensä hyvä syy... Jos on kirjoittanut pari vuotta, ei kannata palata niihin ensimmäiseen teksteihin.

Eli en siis kuuntele yleensä musiikkia kirjoittaessa, näin lyhyesti sanottuna. En tiedä, miksi en; ei siitä haittaakaan olisi, mutta jotenkin ei vaan tule kuunneltua.

29.09.2014 20:57 #10

Kultasuu kirjoitti: Joo, minulla on sama juttu eli en pysty keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan, en ainakaan kovin hyvin. Ja, nyt kun olen opetelemassa laulamaan ja säestän samalla itseäni kitaralla, niin siinä olen myös huomannut saman jutun ja kyllä hommassa riittää harjoittelemista. Ja, ilmeisesti naisilla tuo kahden tai useamman asian tekeminen samaan aikaa on helpompaa kuin miehillä.

Luulisin kyllä, että kysymys on enemmän olosuhteista ja tottumuksesta kuin sukupuolesta. Olen itse sikäi onnekas, etteivät asuntoni ja ympäristön äänet häiritse keskittymistäni, mutta esimerkiksi veljeni kuuntelee aina musiikkia tietokoneella työskennellessään, koska hänen koneensa hurisee niin kovaa, ettei hän muuten pystyisi keskittymään. Kyllä minäkin varmaan taustamusiikkiin tottuisin, jos olisi pakko.

29.09.2014 21:14 #11

Lupus kirjoitti: Luulisin kyllä, että kysymys on enemmän olosuhteista ja tottumuksesta kuin sukupuolesta. Olen itse sikäi onnekas, etteivät asuntoni ja ympäristön äänet häiritse keskittymistäni

No, mun teoriaa ainakin tukee se, että mä itse asun täysin luonnon keskellä ja täällä ei ole oikeastaan koskaan mitään häiritseviä tekijoitä, mutta silti itse en ainakaan osaa näisät ihanteellisista olosuhteista huolimatta keskittyä oikeastaan kuin yhteen asiaan samanaikasesti. Ja, voi olla, että olen todella typerys kun sanon näin, mutta en silti ole ainut ihminen maan päällä, joka on sitä mieltä, että naiset ovat näppärämpiä tekemään useampaa asiaa samaanaikaan, asiasta on jopa kirjoitettu paljon.

Viimeksi muokattu: 29.09.2014 21:16 : Kultasuu.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
29.09.2014 21:22 #12

Kultasuu kirjoitti: En silti ole ainut ihminen maan päällä, joka on sitä mieltä, että naiset ovat näppärämpiä tekemään useampaa asiaa samaanaikaan, asiasta on jopa kirjoitettu paljon.

Anteeksi, jäi vain vähän häiritsemään :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

29.09.2014 21:41 #13

Strato kirjoitti:

Anteeksi, jäi vain vähän häiritsemään :smile:

Voipi olla, että olet ihan oikeassa, minä en tiedä tarpeeksi asiasta jotta rupeaisin väittämään vastaan. :roll:

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
29.09.2014 23:27 #14

Kultasuu kirjoitti:

Strato kirjoitti: Pahoitteluni pilkun viilaamisesta, mutta käsittääkseni kukaan ei varsinaisesti tee mitään asioita yhtäaikaa. Aivot ilmeisesti vaihtavat asioita ja keskittyvät vain yhteen kerrallaan. Jotkut sitten ovat siinä vaihtamisessa vain taitavampia kuin toiset.

Anteeksi, jäi vain vähän häiritsemään :smile:

Hehe liian herkullinen offtopic, pakko kommentoida tähän itsekin. :cheesy: Mutta tosiaan, ainakin kaikki tämänhetkiset teoriat kannattavat sitä että ei voi keskittyä kuin yhteen asiaan yhtäaikaa ja monen asian yhtäaika tekeminen on käytännössä sitä että vaihtaa keskittymisensä kohdetta edestakaisin nopealla vauhdilla. (Toisaalta taas tunnen ihmisen joka ei oikein selity tällä teorialla tai sitten sillä vaihtuu keskittymisen kohde niin äkkiä että puhutaan oikeasti jostain nanosekunneista niin en sitten tiedä...)

Mutta itse aiheeseen! Nuorempana en pystynyt kirjoittamaan jos kuuntelin musiikkia, ja sitten myöhemmin vain hiljaisella. Jossain kohden "opin" kirjoittaan musiikin soidessa taustalla, ja nykyään se on välillä jopa ehto sille että kirjoittainen onnistuu hyvin. Mutta sitten tulee ongelmaksi keskittymishäiriö jos biisi on liian hyvä ja sitten lopulta kuuntelee vain sitä kirjoittamisen sijaan... :')

Minulla oli joskus soittolista jossa oli musiikkia joka oli mielestäni ihan hyvää mutta ei ehdotonta suosikkiani ja joka oli tarkoitettu nimenomaan kirjoittamista varten. Siinä oli sitten eri tunnetiloihin sopivaa musiikkia jne ja se toimi sitten ihan hyvin kun ei vain ja ainoastaan juminut kuuntelemassa että ah miten hyvä biisi... :cheesy:

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

02.10.2014 10:44 #15

Hoksasin juuri, etten aikaisemmin kirjoittanutkaan kuin osatotuuden musiikinkuuntelustani kirjoittaessani.

Vaikka minusta tuntuukin siltä, että taustamusiikki pääasiassa häiritsee keskittymistäni, olen myös huomannut, että jotain puuduttavaa ja vähemmän ajattelua vaativaa kouluhommaa tehdessäni soitan joskus taustalla jotain musiikkia (mieluiten instrumentaalista), koska ajatus harhailee joka tapauksessa ja silloin on toisinaan parempi, jos on jokin ilmiselvä kakkosasia, johon hetkittäin keskittyä. Ei sitten vaikka niin helposti avaa miinaharavaa ja jää sille tielleen.

[offtopic]

Kultasuu kirjoitti: Ja, voi olla, että olen todella typerys kun sanon näin, mutta en silti ole ainut ihminen maan päällä, joka on sitä mieltä, että naiset ovat näppärämpiä tekemään useampaa asiaa samaanaikaan, asiasta on jopa kirjoitettu paljon.

Ei tämä minullekaan mikään uusi asia ole. Myönnän, etten ole juuri tähän kyseiseen asiaan perehtynyt, mutta muistaisin kuulleeni/lukeneeni, että useimmat sukupuolten väliltä löydetyt erot ovat havaittavissa suuremmissa otannoissa, mutta ryhmien sisäinen vaihtelu on (toisinaan) suurempaa kuin niiden välinen. Vaikka olisikin havaittu (on voitu havaita, en tiedä), että naiset olisivat keskimäärin miehiä parempia tekemään useita asioita "yhtaikaa", se ei tarkoita että kaikki miehet olisiva tässä auttamatta naisia huonompia. Ovathan miehet keskimäärin naisia pitempiäkin, eikä kukaan silti kai kauheasti hätkähdä, jos näkee jonkun naisen joka on jotakuta miestä pitempi.

(Muistan kyllä yhä, että sanoit heti alkuun, ettet halua yleistää.)

Viimeksi muokattu: 02.10.2014 10:45 : Lupus.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
12.02.2015 18:58 #16

Mieluiten kirjoitan hiljaisuudessa tai korkeintaan jotain instrumentaalimusiikkia hiljaa taustalla (esim. jo mainitut leffojen/pelien soundtrackit ovat ollet toimivia).

Lupus kirjoitti: Olen kyllä joskus saanut ideoita teksteihin musiikkia kuuntelemalla tai käyttänyt musiikkia apuna tiettyyn tunnelmaan pääsemisessä

Sama juttu. Minullekin on nyt muutaman kerran käynyt näin, että jostain biisistä tulee mieleen joku random kohtaus, joka on heti pakko kirjoittaa "auki" koneelle.

Samoin yhdessä tarinassani oli kovin surullinen kohtaus ja jotta sain sen kirjoitettua kunnolla, niin tarvitsin taustalle biisin, jolla oikein rääkkäsin itseäni sopivan synkkään mielentilaan. Ja joo, toimihan se. Synkkää tuli!

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
14.02.2015 13:35 #17

Joo, ei onnistu yhtäaikainen musiikinkuuntelu, varsinkaan sellainen, jossa on sanoja. En edes kyennyt kirjoittamaan tätä yksinkertaista foorumiviestiä ilman, että laitoin musiikin tauolle.

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
14.02.2015 13:47 #18

Taisin vastata jo tähän ketjuun aikaisemmin. Taisin sanoa, että musiikki on todella tärkeää luovuudelle. Mitä se on edelleen, mutta oon nyt huomannut, että mun lauseitten rakenteista tulee helposti yksinkertaisia, jos kuuntelen musaa samalla.

Nyt oon alkanut käyttää musaa siten, että jos tulee vaikka kirjoittaessa tilanne, että ei mee eteenpäin tai ei keksi mitä kirjoittaa, niin sitten laitan jotai sopivaa musaa.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 14.02.2015 13:47 : poistettu.

Toislehto
Riiviö
Toislehto vastasi aiheeseen: Musiikki ja kirjoittaminen
15.02.2015 10:45 #19

Musiikilla on tärkeä rooli itselleni energisoivana ja inspiroivana elementtinä. Myöskin vaikka musiikki saattaa joskus häiritä lyhtaikaista keskittymistä, se tuntuu ainakin omassa tapauksessani auttavan jaksamaan pitkäaikaista työskentelyä.

Varsinkin, kun kotona yritän kirjoittaa jotain omaa systeemiä, musiikki luo tilan. Asun tällä hetkellä yhden huoneen asunnossa, joten mitään muusta toiminasta erillistä kirjoittajan paikkaa ei ole, mutta se että laitan soimaan juuri sellaista musiikkia, jonka olen kirjoittussessioon varta vasten valinnut, muuttaa myös kokemusta työskentely-ympäristöstä.

Proosaa kirjoittaessa musiikin valinta ei ole niin tarkkaa, mutta runoilun suhteen se on hyvin toinen. Koska kirjoitan omia laululyriioita, valitsen sen tyylistä musiikkia, joka vastaisi myös lyriikoideni genreä: black metallia kirjoittaessa taustalla voi soida vaikka Darkthrone tai joitain doom-henkistä suoltaessa Elecric Wizard. Sitten tosin, kun pitää rakentaa tekstiä laulettavampaa muotoon, voi musiikka soittaa taustalla vain harkitusti.

Valvojat: IivariDyn
Iivari