Kirjoittaminen harrastuksena ja yhteisöllisyys

• punnort
30.09.2014 12:47 - 20.04.2015 15:46 #1 : punnort

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 20.04.2015 15:46 Hiistu.

30.09.2014 15:05 #2 : poistettu

punnort kirjoitti: Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt, miksei kirjoitusharrastuksen ympärile ole muotoutunut yhteisöä, joka julkaisee kirjoituksia netissä ja lukee toistensa kirjoituksia. Elättelevätkö ihmiset tosiaan niin vahvasti toivoa saada tuotoksiaan oikeasti julkaistuiksi, että nettiin ei laiteta mitään?

Moikka Punnort. Oletko jo vähän tutustunut tähän www.kirjoittaja.fi/kirjoittaja
Oli kyllä tosi hiljainen kun viimeksi kävin.

Itseäni kiinnostaisi kirjoitus-/lukupiiri, eli olisi joku 5-10 hengen poppoo missä kirjoitettaisiin yhdessä, ja kommentoitaisiin yhdessä. Jokainen vaikka vuorollaan keksisi aiheen mistä kirjoitettaisiin, esim rutto, maaginen miekka, sormi, whatever. Sitten sovittaisiin jokin deadline (kuulostaapa viralliselta), esim kuukausi/kaksi viikkoa, miten kullekkin sopisi. Sitten siihen päälle saman verran aikaa lukea muitten kirjoituksia ja kommentoida, sitten kommentointisessio.

30.09.2014 16:49 #3 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Kirjoittaminen harrastuksena ja yhteisöllisyys

Toivon, että yhteisöllinen hiljaisuus johtuisi siitä, että kirjoittajat varjelevat tuotoksiaan ja oikeasti haluavat niitä julki, eikä siitä, ettei oikein kukaan enää kirjoita.

Itse kirjoitan pääasiassa pitkiä tekstejä, vaikka hirveästi olen yrittänyt jotain novellejakin vääntää. Kirjoitan sen verran aktiivisesti ja paljon, että ehdottomasti olen mukana, jos joku kaipailee jäseniä rinkiin :)

30.09.2014 16:55 #4 : poistettu

Nunia kirjoitti: Minuakin kiinnostaisi jonkinlainen kirjoituspiiri, kuten olen tainnut täällä mainita ;) Omassa lähipiirissäni kukaan ei harrasta kirjoittamista, koelukijoita on jokunen, mutta kunnon keskustelukumppania ei löydy. Toki palaute on kivaa ja joskus jopa pelkkä tieto siitä, että lukija on jaksanut kahlata tekstini loppuun (ja joskus on kiva huomata, että on saanut lukijan raivoihinsa), mutta vertaistukea ei ole.

Mulla on ihan sama ongelma. Kukaan mun kavereista ei kirjoita. Ainoastaan sitten noilla kursseilla. Mä olin pääsemässä yhteen kirjoituspiiriin (proosakurssin kesken), mutta se sitten kariutui johonkin ihme ongelmiin. Mutta joo, nyt meitä olis sit jo kaksi vapaaehtoista. Ainahan se on isoin työ se kaiken järjestely, mutta mä voin ilomielin sen tehdä. Maksatte sitten palkkaa, esim 10 000 euroa. :shock:
Ei vaa ihan ilmaiseksi voin tehä, tykkään kaiken tälläsen järjestelystä.

• StaCa hahmo
  • StaCa
30.09.2014 17:30 #5 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Kirjoittaminen harrastuksena ja yhteisöllisyys
Häh?
Musta kirjoittamisessa juuri parasta on yhteisöllisyys.

En ole vielä missään harrastuksessa tavannut niin paljon niin samanhenkisiä ihmisiä, tai saanut samalla tavalla yhteisön tukea. Internet on ihmeellinen asia ja kun tunkee nenäänsä vähän joka paikkaan ja jakaa omastaan (teksteistään, ajatuksistaan, ajastaan) niin kyllä vain yhteisöllisyyttä löytyy.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

30.09.2014 18:25 - 30.09.2014 18:30 #6 : Kultasuu
Minä käyn kerran viikossa Lahdessa kirjoittajapiirissä ja kyllähän se avaa ihan uusia ovia kirjoittamiseen ja miksei muuhunkin elämään ja samalla tapaa tosiaan noita samanhenkisiä ja muutnekin aika mukavia ihmisiä. Ja, vaikka itse en usein piirissä paljoa osallistukaan keskusteluun, niin silti tykkään tosiaan käydä tuolla ja oppia aina edes jotain pientä uutta kuuntelemalla itseään vanhempia ja viisaampia.

Ja, en tiedä muistaako teistä ketään sellaista foorumia muutaman vuoden takaa kuin Deathhwriters? Sillä tuli aikoinaan käytä paljon ja voi pojat, että siellä oppi paljon pelkästään jo hengailemalla foorumilla; siellä luettiin ja kommentoitiin aktiivisesti jokaisen kirjoituksia ja muutenkin meno oli todella hyvää ja siellä oli juuri sitä tässäkin ketjussa takaa-ajettua yhteisöllisyyttä ja paljon. Toki riitoja välllä syntyi, mutta ne kuuluu ihmisten väliseen kanssakäymiseen, koska ei voi olettaa, että kaikki ihmiset tulevat kaikkien kanssa toimeen.

Ja, pakko kysyä tähän loppuun, että ei ketään huvittaisi lukea minun kirjaa mikä on leirinuotiolla ja ehkä jopa kommentoida sitä?
Viimeksi muokattu: 30.09.2014 18:30 Kultasuu.

30.09.2014 20:23 - 30.09.2014 20:40 #7 : Red Ruby-00
Minäkin toivoisin kovasti jonkinlaista kirjoituspiiriä, ja varsinkin vanhemman ja kokeneemman kirjoittajan tukea ja apua. Itse olen vasta neljätoista, mutta kirjoitan kahta pitempää tekstiä unelmana joskus julkaista jompikumpi. Kumpikin on fantasiaa.
En tiedä kotipaikaltani ketään, joka harrastaisi kirjoittamista. Löytyy kyllä monia vapaaehtoisia lukijoita. Haluaisin päästä eroon pelosta antaa teksti vieraan luettavaksi, eikä se onnistu, jos vain pienen kaveripiirini jäsenet osallistuvat.

Viimeksi muokattu: 30.09.2014 20:40 Hiistu. Syy: yhdistin peräkkäiset viestit

30.09.2014 20:56 #8 : Nunia

Red Ruby-00 kirjoitti: Lukisin kyllä mielelläni, mutta olen vasta neljätoista, kirjoittanut tosissaan vasta muutaman vuoden, joten en välttämättä osaa arvostella...

Ihanteellisessa kirjoituspiirissä pitäisi, siis ainakin minun mielestäni, olla laaja ikäjakauma. Itse kirjoitan nuorille (13-18v, tai ehkä ne kauhujutut on aikuisille), jolloin kaipaisin myös teini-ikäisten rehellistä mielipidettä. Omaan lähipiiriin ei teinejä kuulu, ja kohderyhmän mielipide olisi kaiketi se tärkein... :)

Syväluotaava analyyttinen palaute on aina eräänlainen henkinen täyttymys, mutta aika usein riittää myös maallisempi näkökulma ja kutina pikkuvarpaassa, joka kertoo, ettei toi kohta tuolla nyt oikein toimi. Vuosien varrella olen oppinut olemaan tyytyväinen myös yksinkertaisesti siitä, että joku on jaksanut lukea tekstini loppuun, tai rehellisesti ilmoittanut, ettei jaksa :)

30.09.2014 21:07 - 30.09.2014 21:08 #9 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Kirjoittaminen harrastuksena ja yhteisöllisyys

JPAP kirjoitti: Pitäisi vaan löytyä vapaaehtoisia. Ja jokin paikka missä tämän tehdä (niitä löytyy varmasti).

Jos vapaaehtoisia eli piirin järjestäjiä ja piiriläisiä löytyy, täällä Risingillä olisi kyllä paikka ihan sen etäämpää etsimättäkin. :wink:

Yksinkertaisimmillaanhan voi joidenkin ihmisten kanssa ihan vain sopia, että olette kommentointipiiri ja käytte kommentoimassa toistenne tekstejä (tai vastaavaa yhteistä sääntöä), ja kukin sitten lähettää omia tekstejään Leirinuotioon. (Jossa joku ei-piiriläinenkin saattaa niitä kommentoida.) Tarinatehtaaseen saa myös vapaasti järjestää erilaisia kaikille avoimia kirjoitustehtäviä ja -haasteita.

Aiemmin on ollut puhetta, että kirjoituspiiriä varten voisi saada foorumille myös oman "piiloalueen", joka näkyisi siis pelkästään piiriin osallistuville käyttäjille. Tällainen piiloalue mahdollistaisi esim. kirjoituskilpailuihin tarkoitettujen tekstien hiomisen piirin kesken.

Mikäli halukkaita piiriläisiä on ja joku laatisi jonkinlaisen Suunnitelman piirin toiminnasta, voisi piiloaluetta jälleen kysyä Darkilta. :smile: Aluetta varten tarvittaisiin esim. lista osallistujista, jotta heille pytyisi säätämään oikeudet päästä piiloalueelle.
Viimeksi muokattu: 30.09.2014 21:08 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• StaCa hahmo
  • StaCa
01.10.2014 00:12 #10 : StaCa
Yhteisöllisyyden tunteen kannalta ei ole mitenkään pakko olla fyysisesti lähellä muita.

Minä olen parintuhannen kilometrin päässä Suomesta. Olen saanut kirjoittamisen myötä hyviä ystäviä, joita tapaan satunnaisesti myös IRL, mutta ehdottomasti suurin osa kommunikaatiosta tapahtuu internetitse. Missään vaiheessa ei ole koottu mitään muodollista piiriä. Ihmiset vain ovat, puhuvat, kirjoittavat ja kommentoivat.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

01.10.2014 19:20 - 01.10.2014 20:11 #11 : poistettu

Hiistu kirjoitti:

Toi on muuten hyvä idea. Mitenkäs ne "piiloalueet" toimii?

Tästä pitäisi melkeinpä keskustella halukkaiden kesken, että kumminka päin halutaan? Itse näkisin piiloalueen ainoaksi hyödyksi sen, että saa privaatisti kommentoida ja tuoda tesktejä näkyviin, mikä tietysti on ihan ok. Olisikohan sellainen jees, että piiloalueella tehtäisiin tekstit valmiiks, ja sitten kun valmiita niin tänne yleiselle puolelle, että muutkin pääsevät niitä lukemaan (miten kukin haluaa tietysti)?
Mun korvaan kuulostaa iha ok, mitäs muut on mieltä?

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 01.10.2014 20:11 poistettu.

01.10.2014 21:23 #12 : Hiistu

JPAP kirjoitti: Mitenkäs ne "piiloalueet" toimii?

Piiloalue on kuin mikä hyvänsä foorumialue, esimerkiksi tämä Turinatupa, jonne voi perustaa keskusteluketjuja ja ketjuihin kirjoittaa viestejä jne. Aivan kuten tännekin. Erona tavalliseen foorumialueeseen on vain, että piiloaluetta eivät näe kuin käyttäjät, joille on määritetty oikeudet tuolle alueelle. Eli esim. jos tämä Turinatupa olisi sellainen piiloalue ja meillä tähän ketjuun kirjoittaneilla olisi oikeudet tälle alueelle, olisi kaikki meidän näkökulmastamme kuten tälläkin hetkellä. Sen sijaan käyttäjät, joilla ei olisi oikeuksia tälle alueelle, eivät näkisi, että tällaista Turinatupaa on täällä foorumilla olemassakaan. Tämä alue ja nämä viestit olisivat siis heiltä piilossa. (Emmekä mekään tietenkään näkisi silloin, kun emme ole kirjautuneina sisälle.)

01.10.2014 21:46 #13 : poistettu

Hiistu kirjoitti:

JPAP kirjoitti: Mitenkäs ne "piiloalueet" toimii?

Joo toihan kuulostaa hyvältä. Voisin huomenna alkaa laatii tota suunnitelmaa.

01.10.2014 23:01 #14 : Hiistu
^ Suunnitteluun saattaa saada apua lukemalla aiemman kirjoituspiirejä koskeneen keskustelun: Linkki. Siellä on kerrottu kokemuksia, millä tavoin vastaavat piirit ovat muilla sivustoilla toimineet. :smile:

Kunhan on esittää jonkinlainen alustava suunnitelma, kuinka piiri voisi toimia, innostuvat toisetkin piiristä mahdollisesti kiinnostuneet ihmiset toivottavasti kommentoimaan ja kehittämään suunnitelmaa.

02.10.2014 09:24 #15 : Nunia
Piiloalue olisi siinä mielessä kiva, että ainakin itselläni on tekstejä, joita en toistaiseksi haluaisi jakaa täysin julkisesti, mutta palaute silti kelpaisi :) Toisaalta ei ole mitään julkistakaan piiriä vastaan.

Luultavasti suljetulla alueella olisi matalampi kynnys näyttää niitä itselle tärkeimpiä tai vähän epävarmempia tekeleitä.

03.10.2014 11:51 - 03.10.2014 13:22 #16 : poistettu
Heips.
Tein nyt tuon suunnitelman ja postasin sen omaan topiikkiinsa, että erottuu paremmin ja löytyy. Linkki
Jutellaanko aiheesta lisää siellä?

Clone Megan Fox!
Viimeksi muokattu: 03.10.2014 13:22 poistettu.

Valvojat: IivariDyn
Fievre, Pisania