03.10.2014 11:50 #1 :: poistettu
Risingshadow-kirjoituspiiri

Tarkoitus: edistää kykyä kirjoittaa ja antaa palautetta, myös tuoda tekstejään muitten luettavaksi.

Keinot: kirjoituspiiri tapahtuisi foorumin sisäisellä piiloalueella, jossa ryhmän kesken tapahtuva kommunikointi on rajoitettu ryhmän jäsenten luettavaksi.

Osallistujamäärä: 5-10

Suunnitelma ryhmän toiminnasta:
Kerran kuukaudessa (5 henkeä), tai kerran puolessatoista/kahdessa kuukaudessa (10 henkeä) tekstien palautus. Jokainen vuorollaan antaa aiheen mistä kirjoitetaan. Aihe on vapaa. Tarinoiden kirjoittaminen jokaisen omalla ajalla, ja valmiit tekstit palautetaan kirjoituspiirin foorumille, jokainen omaan topikkiinsa. Jokaisella osallistujalla on oma topikki, minne kaikki tekstit laitetaan. Kommentit annetaan myös samaan topikkiin, heti tekstin perään. Jokainen kommentoi jokaisen tekstiä, ja onkin toivottavaa että kommenteista keskustellaan. Se samalla syventää palautteen saantia, kun voi jutella palautteen antajan kanssa. Tarinoiden pituudella ei väliä, kuhan ne ovat sen mittaisia, että ne on luettavissa määrätyssä ajassa. Eli käytännössä homma menisi näin (5 henkeä); kaksi viikkoa aikaa kirjoittaa ja kaksi viikkoa aikaa antaa palautetta. Mikäli halutaan yhteisellä päätöksellä pidentää esim. kirjoitusjaksoa kolmen viikon mittaiseksi ja lyhentää palautteenantoa viikon mittaiseksi, tämä on mahdollista. Tai vice versa. Kukin voi valmiit, kommentoidut ja korjatut tekstit myös postata Risingshadowin julkiselle puolelle, miten kukin haluaa.

Palautteenanto: omin sanoin ja omin keinoin. Palaute on perusteltava. Eli jos olet mieltä että pilkku on väärässä paikassa, on kerrottava miksi se on väärässä paikassa. Jos haluat palautetta muista teksteistäsi ryhmän sisällä, se on mahdollista. Muille jutuille tehdään oma topikkinsa.

Kirjoittaminen: aivan vapaasti kukin omalla tyylillään. Jos tarinasi sisältää K-18 materiaalia, kysythän että se on kaikille ok, ennen kun palautat. Foorumeilla tulee olemaan tällaisille kysymyksille oma topikkinsa.

Piiri on vasta suunnitteluvaiheessa, eli äkkiä suunnittelemaan jos haluat että jokin onkin toisin. Tähän ketjuun halukkaiden ilmoittelu ja juttelu aiheesta.
Muokannut 03.10.2014 13:23 poistettu

04.10.2014 13:22 #2 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri
Täällä näytti niin yksinäiseltä, kun ei ole vielä kukaan kerennyt vastata, niin päätin aloittaa itse keskustelun sanomalla: :lol:

Mun mielestä kirjoituspiiri olisi todella hyvä juttu, kuten oli tuolla Kirjoittaminen harrastuksena ja yhteisöllisyys - topikissa juttua.

Se kun on suljettu, niin jos haluaa näyttää jotain kilpailutyötään/ julkaisuun menossa olevaa työtään, niin sekin käy. Kiitos Hiistulle vinkistä tonne privapuolelle. Meigä olis valmis aloittaa moisen kirjoituspiirin vaikka heti, ja mulle kyllä kävis vaikka kirjoitettaisiin se 5 tekstiä kahdessa viikossa, mulla kun toi kirjoitusnopeus on niin suuri.
Muokannut 04.10.2014 20:13 poistettu

04.10.2014 19:22 #3 :: Pianisti
Ilmoittaudun halukkaaksi piirikirjoittajaksi.

Ehdotuksia aiheen määräämisestä: Projektissa voisi olla aina useampi mahdollinen aihe vapauden lisäämiseksi. Aiheet voivat olla eri tasoisesti rajoitettuja, esim. Tiukka rajoitus - määrätään tapahtumapaikka tai henkilö, jonka on oltava tarinassa; keskitason rajoitus - otsikko, josta voi rakentaa mieleisensä tarinan; löysä rajoitus - esim. Inspiroidu laulusta ja tee sen aiheuttamille ajatuksille mitä tahdot. Tämä tekisi luultavasti ainakin oman kirjoittamiseni mukavammaksi.

04.10.2014 19:53 #4 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Ehdotuksia aiheen määräämisestä: Projektissa voisi olla aina useampi mahdollinen aihe vapauden lisäämiseksi. Aiheet voivat olla eri tasoisesti rajoitettuja, esim. Tiukka rajoitus - määrätään tapahtumapaikka tai henkilö, jonka on oltava tarinassa; keskitason rajoitus - otsikko, josta voi rakentaa mieleisensä tarinan; löysä rajoitus - esim. Inspiroidu laulusta ja tee sen aiheuttamille ajatuksille mitä tahdot.

Kannatetaan. Plus kannattaisin, että olis mahdollista sanoa vaikka että : Sormi jossa on sormus. Siitä olis sitten pakko saada jotain aikaseksi. Tai karvainen käsi kaulimella (tulisi hyvä komedia) . Eli että joutuisi yhdestä pienestä yksityiskohdasta rakentamaan koko juonen ja tarinan.

Meinasin unohtaa. Olin kirjallisuusseuran proosakurssilla kesällä, niin siellä opettaja käski kaikkien kirjoittamaan kolme asiaa paperille; henkilö, paikka ja teema. Minä kirjoitin muistaakseni Pekka Töpöhäntä, karuselli ja kosto, tai jotain vastaavaa. Itse sain kumminkin Andy McCoy, ravintola nimeltään Satama ja selviytyminen. Noista oli tosi, tosi upeeta rakentaa juttuja. Kaikki tykkäs tosi paljon. Tuota vois kans kokeilla.
Muokannut 04.10.2014 20:14 poistettu
Tykännyt: Piru Naiseksi

• Nunia hahmo

• käyttäjä
04.10.2014 21:38 #5 :: Nunia
Mukana olisin myös :)

Aiheiden määräytyminen varmasti hakee paikkaansa jonkin aikaa ryhmän muodostamisen jälkeen, mutta näin alkuun vaikuttaa ihan hyvältä :)

Oma kokemukseni kirjoitusringistä rajoittuu tasan yhteen kertaan, jolloin sain rinkiläisten tekstit postilla kotiin, kirjoitin niihin palautteet ja lisäsin oman tekstini, pistin postiin, enkä sitten koskaan enää kuullut aiheesta. Kutakuinkin samoin muuten kävi siinä ainoassa kirjoituskurssissa, jonka kävin. Tekstit piti lähettää sähköpostilla vetäjälle. Siitä on nyt mennyt puoli vuotta ja olen kyllä saanut mainoksia jatkokurssista vaan en edelleenkään palautettani! Eli siis olen hyvin avoin kaikelle :)

04.10.2014 22:05 #6 :: Hiistu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Nunia kirjoitti: Mites muuten, jos on omia juttuja, voiko niitä lisäillä joukkoon muuten vaan? Itselläni olisi ainakin, kröhöm, pari kolme kässäriä ja niistä pätkiä, joista ottaisin mielelläni vastaan palautetta. Samanlaisessa tilanteessa olisivat varmaan kilpailunovellit yms. tekstit.

En ole itse piiriin osallistumassa, mutta kommentoin, että juuri tuollaisten omien tekstien hiomista varten piiri ja piiloalue olisivat juuri omiaan. Oli kyse sitten kisateksteistä tai muutoin teksteistä, joita ei halua aivan julkisesti levittää mutta joille kaipaisi kommenttia. :smile:

Yhden piirin kokoa ei kannata varmaan kohtuuttomasti kasvattaa, vaan jos osallistujamäärä alkaa olla lähempänä kymmentä kuin viittä, voinee harkita toisenkin piirin perustamista.

04.10.2014 22:12 #7 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Mjoo. Mun mielestä ainakin kyllä. Tekee niille vain sitten kullekkin ihkaoman uuden topikin. Mitä enemmän tekstiä ja tarinoita, ni aina mukavampaa.

04.10.2014 22:18 #8 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Hiistu kirjoitti: Kirjoitushaasteita kannattaa mahdollisuuksien mukaan laittaa myös Tarinatehtaaseen, jotta muutkin kirjoittajat pääsevät osallistumaan. Aina välillä kokeilla, kuinka innokkaita muitakin kirjoittajia ja kommentoijia täällä liikkuu. Saattaa yllättyä positiivisesti. :wink:

Mitäs nämä kirjoitushaasteet olivatkaan? Tarkoititko nyt näitä meidän aiheita? Jos niitä, niin joo sehän olisi kiva. Mitä enemmän saadaan tänne aktiivisia kirjoittajia ni sitä parempi. Samaa mieltä tuosta piirin koosta. Mitä intiimimpi ni sitä parempi, ja helpottaa työmäärää kummasti kaikille.

Kaikki vaan mukaan ja kirjoittamaan. Joku yhteinen kokoelma meidän kirjoituksista sitten vaan kasaan, miten kukin haluaa tietysti, mutta se että saa julkaistua, oli se sitten mitä tahansa, on iso askel aina eteenpäin.
Muokannut 04.10.2014 22:20 poistettu

04.10.2014 22:34 #9 :: Hiistu
Risingshadow- kirjoituspiiri

JPAP kirjoitti: Mitäs nämä kirjoitushaasteet olivatkaan? Tarkoititko nyt näitä meidän aiheita? Jos niitä, niin joo sehän olisi kiva. Mitä enemmän saadaan tänne aktiivisia kirjoittajia ni sitä parempi.

Meinasin haasteilla tuollaisia kirjoitustehtäviä tai -projekteja, joissa sovitaan yhteisesti vaikka aihe tai otsikko tai vastaava tehtävänanto, josta kaikki sitten kirjoittavat oman tekstinsä. :smile:

Tämän uuden foorumin Tarinatehtaassa on tähän mennessä pyörinyt vain tuollaisia suurempia "virallisia" syys-, kesä- jne. projekteja, mutta sinne alueelle saa siis kuka hyvänsä perustaa kirjoitushaasteita. (Erona on, että virallisissa projekteissa kukin osallistuja perustaa omalle tekstilleen uuden ketjun, mutta kirjoitushaasteiden tuotokset lähetetään kaikki siihen samaan haasteketjuun.) Esimerkki yhdestä edellisen foorumin kirjoitushaasteesta: Linkki.
Muokannut 04.10.2014 22:34 Hiistu

04.10.2014 22:38 #10 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Hiistu kirjoitti: Esimerkki yhdestä edellisen foorumin kirjoitushaasteesta: Linkki.

Joo näähän ois hyviä. Aivan varmasti meidän nuo aiheet mistä kirjoitetaan, tulevat valmiiksi sellaiseen muotoon, että siitä saisi jonkun yhteisen haasteen aikaiseksi.
Tykännyt: Hiistu

06.10.2014 10:47 #11 :: Piru Naiseksi

06.10.2014 11:47 #12 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Piru Naiseksi kirjoitti: Hyvä idea,kunhan kommentoijat muistavat olla moittimatta tehtävän väär...omintakeisesti ymmärtänyttä kirjoittajaa. :cool:

No eihän siinä mitään. Kuhan vaa selittää että miten ymmärsi, sitten pitää vaa kommentoida sen mukaan, miten toinen ymmärsi tehtävän.

Joo koskas aletaan? Mulla ainaki syyhyää sormet päästä kirjoittamaan. :cool:
Tykännyt: Piru Naiseksi

• Nunia hahmo

• käyttäjä
06.10.2014 14:44 #13 :: Nunia
Risingshadow- kirjoituspiiri
Mun puolestani voidaan aloittaa vaikka heti :)

06.10.2014 14:47 #14 :: poistettu
Mitenköhän me saadaan tuo piiloalue auki? Osaako kukaan hakkeroida? :lol:

06.10.2014 15:30 #15 :: Chain-of-destiny

06.10.2014 16:49 #16 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

Chain-of-destiny kirjoitti: Hei joo mieki voisin yrittää olla messissä täs:D vaik onki pari juttuu kesken nyt, ni yrittäsin ehk väsätä jotain uuttakin:)

Teretulemast. :wink:

06.10.2014 20:57 #17 :: Hiistu
Risingshadow- kirjoituspiiri

JPAP kirjoitti: Mitenköhän me saadaan tuo piiloalue auki? Osaako kukaan hakkeroida? :lol:

Darkki perustaa kirjoituspiirille oman alueen, kun piiri on valmis aloittamaan. :smile:Mitä nyt käytännössä vielä tarvitaan, niin lista piirin osallistujista, koska heille/teille täytyy säätää oikeudet päästä sille perustettavalle alueelle. Oikeuksia voinee säätää myöhemminkin, mutta helpointa on, jos ne saa laitetuiksi mahdollisimman paljon heti kerralla.

Tällä hetkellä mukaan ilmoittautuneet (/ovatko ilmoittautuneet) :

JPAP
Kuurosokea Pianisti
Nunia
Piru Naiseksi
Chain-of-destiny
noreen

Onko vielä muita mukaan tulijoita?

Piirin toiminta on selostettuna JPAP:n aloitusviestissä. Kannattaa lukea ajatuksella läpi ja miettiä, onko valmis sitoutumaan piirissä kirjoittamiseen ja kommentointiin. (Tietenkin piiristä saa aina halutessaan erota ja piiriläiset keskenään sopia mahdollisista tauoista jne. Alussa olisi kuitenkin hyvä, että piiri pääsisi aktiivisesti käyntiin.)
Muokannut 08.10.2014 17:50 Hiistu

• noreen hahmo
  • noreen

06.10.2014 22:21 #18 :: noreen
Risingshadow- kirjoituspiiri

Jos se ei haittaa, että minulta ei välttämättä tule joka aiheeseen omaa tekstiä, voisin liittyä mukaan.

08.10.2014 00:45 #19 :: poistettu
Risingshadow- kirjoituspiiri

noreen kirjoitti: Periaatteessa haluaisin mukaan, mutten tiedä, miten paljon ehdin kirjoittaa omia tekstejä. Tietenkin piiri voisi toimia sopivana potkuna takapuolelle, mutten sitten tiedä.. Kommentoimaan ehdin kyllä.

No tuu kokeilee. Eihän sitä ikinä tiedä vaikka kirjoittaisit romaanin. Sieltähän voi lähteä pois kesken, vapaa maailma. Mutta oishan se iha kiva, että siellä pysyis, jos on tullut. Ainakin vähän aikaa.

Kommentointi pelkästään on jo ihan kiva juttu, mutta ois se kiva lukea kommentoijankin tekstejä. Kato pääsee sit antaa takas kommenttia. :cheesy:
Muokannut 08.10.2014 00:45 poistettu

08.10.2014 07:23 #20 :: Pianisti
Risingshadow- kirjoituspiiri
Nyt meitä taitaa olla kuusi, mikä on varmaan aika ihanteellinen määrä yhdelle piirille. Olen valmis aloittamaan.

Valvojat: IivariDyn