09.11.2014 09:07 #1 :: LordStenhammar
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Kaikelle on luullakseni aina olemassa alku. Elikkä mistä kirjoittaminen kohdallanne lähti? Minkälainen oli ensimmäinen tuottamanne tarina tai runo? Jos tämä on aiheena loppuun kaluttu, niin ei kun poistoon vain. No harm done.

Mulla tuo kirjoittaminen lähti siitä, että aloin tehdä nuoruutemme kohtalaisen saatanalliselle bändille laulunsanoja. When Heaven Became Hell oli ensimmäisen biisin nimi, ja sen ensimmäiset rivit kuuluivat: ”Stars fell unto earth, sun started running backwards...” Muuta en siitä sitten muistakaan. Ehkä ihan hyvä, että on unohtunut...

Ensimmäisen stoorini tein jotain 8 vuotta sitten. ”Alakerran saunassa” oli sen nimi, ja se kertoi miehestä joka kulkeutui kaivon kautta helvettiin ja tapasi itse saatanan. Ei ole tämäkään tuotos tietääkseni säilynyt fyysisessä muodossa. Jostain vanhempien vintiltä saattaisi vielä löytyä.

Aika paljon noista tuotoksista – etenkin enkun kielisistä laulunsanoista – on aika ja unohdus jo haudannut. Sinänsä sääli, että olisi mukava tarkastella, mitä päässä on kulloinkin ammoisina aikoina liikkunut. Tosin, kuten sanottu, jotkut sepustukset on vain hyvä unohtaa.
Muokannut 20.04.2015 15:46 Hiistu

• LunaJei hahmo
  • LunaJei

09.11.2014 09:21 #2 :: LunaJei
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Ensimmäinen "ei koulun" kirjoitusjutun olin ehkä joskus silloin yhdentoista vanhana kirjoittanut. Se oli joku runo tyypistä, joka tapasi nätin haltiatypykän metsässä. Joku traaginen rakkausjuttu se taisi olla. Nyt kun muistelee ensimmäisiä säkeitä, niin kyllä hävettää...

Niin ja aivan pienenä, joskus esikoululaisena kirjoitin jotain "Pikkukeiju Riikan seikkailuja." Facepalm. Niitä vihkosia, joita sitten sukulaistädeille myin, löytyy vielä joskus nurkista. Ei ole nättiä katseltavaa.
Tykännyt: LordStenhammar

09.11.2014 11:37 #3 :: The Big Bad Wolf
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Kuusivuotiaana kuvitin ja sanelin tarinan nimeltään "Pieni prinsessakirja". Kuutosen olin kirjoittanut kanteen väärin päin. Pakko myöntää, hallitsin draaman kaaren paljon paremmin sen ikäisenä kuin nyt. :cheesy:

Kirjoittaminen lähti harrastuksena Joulutarinasta kakkosluokalla, mutta siitä olen maininnut jo aika liian monta kertaa. :wink:
Tykännyt: Celestine

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Baronetti

09.11.2014 13:04 #4 :: Ageha
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Koskaan en ole harrastanut kirjoittamista säännöllisesti, se on aina ollut niin satunnaista etten ole tiennyt voisiko sitä edes harrastuksekseni laskea (ja yleensä jätän laskemattakin juuri siitä syystä). Ensimmäisen koulun ulkopuolella kirjoitetun tarinani muistan kuitenkin kyllä selvästi, ainakin uskoisin sen olevan ensimmäinen.

Se oli paperinpalalle minimaalisella käsialalla joskus ala-asteella raapustettu raapale tai novelli, jossa köyhä pikkutyttö jossain ehkä 1800-luvun Englannissa paleli yksikseen syrjäkujalla talvella ja sen ohitse käveli jotain rikkaita pikkutyttöjä turkiksissa, toinen katsoi sitä myötätuntoisena mutta sitten kumpikaan ei kuitenkaan auttanut sitä ja lopuksi se lapsi jäätyi kuoliaaksi. Hirveän positiivista tekstiä olen ilmeisesti harrastanut aina. :neutral:Voisi kyllä olla mielenkiintoista löytää se teksti jälleen, olisi kyllä varmasti kirjoitettu huonommin kuin mitä muistan (tai uskallan kuvitella) mutta sisällöstä olen täysin varma.
Muokannut 09.11.2014 13:14 Ageha

09.11.2014 14:57 #5 :: Piru Naiseksi
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Ensimmäiset paperille kirjoittamani jutut ovat jo kauan kiertäneet jollain tavoin uusioituneen paperin mukana, sen paperin, jolle ne lyijykynin riipustin tuskin luettavin käsialoin.
Lähes ensimmäisen runoni muistan. Naljailin ikäiseni, noin kymmenvuotiaan, pojan kanssa. Syynä kylmäkkyyteeni lieni vain se, että mielestäni miessukukunnan edustajia ei olisi saanut lainkaan asustaa Maassa. Tätä katsantokantaani en mitenkään peitellyt, eivätkä pojat tietenkään moisesta pitäneet.

Osoitin etusormineni tuota veikkosta ja lausahdin:
"Vanha, tunkkainen vaaterisa ullakolla mätäni. Bakteerit siinä..."
Runosuoneni tyrehtyi. Poika jatkoi:
"Bakteerit siinä sulassa sovussa eleli."
yhä nassikkaa osoittaen viimeistelin riimit:
"Haju oli hirveä, ei voinut edes haistaa, kun vanha vaaterisa ullakolla mätäni."

Tällainen oli siis lähes ensimmäinen, edes osittain oma, antiromanttinen runoni.

09.11.2014 14:59 #6 :: poistettu
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
EN kyllä muista. Mutta muistan ekan hyvän kokemuksen minkä sain kirjoittamisesta. Se tapahtu ala-asteella, ku alettii kirjoittaa aineita. Kirjotin aina sillo sellasia hauskoja, niin kaikki halus open lukevan aina mun aineen. Sitä jatkui aina siihen saakka, ku ope laitto mun ainejutun pannaan, että muitten aineita tulee luettua, sitte ku se tuli pannasta ni sitä luettii taas. Kaikki aina räkätti himona, ja minä räkätin korvat punaisena. Oli kyllä mukavata. Yksi niistä monista parhaista muistoista ala-asteelta.

Tykännyt: Kirjaneito

09.11.2014 18:16 #7 :: Hiistu
Ensimmäinen tarinasi/runosi?

The Big Bad Wolf kirjoitti: Kuusivuotiaana kuvitin ja sanelin tarinan nimeltään "Pieni prinsessakirja".

Minullakin on ensimmäinen tallessa säilynyt eli muistamani tarina tuommoinen alle kouluikäisenä sanelemani ja kuvittamani paperivihkonen, äiti kirjoitti tekstit muistiin. :cheesy:Viimeksi katselin sitä tässä parin vuoden sisällä, mutta nyt en löytänyt... mutta jossain epäilemättä hyvässä tallessa se siis yhä on.

Genreltään se oli lähinnä militaariscifiä. :tongue:Tarina kertoi marsilaisista avaruuskoirista, jotka taistelivat auringonpilkkuja vastaan. (Nuo katalat auringonpilkut... Noh, ainakin niitä oli helppo piirtää.) Tunnollisesti selostin, montako kuollutta ja haavoittunutta oli kummallakin puolella. Avaruuskoirat tietty lopulta voitti ja tuli joulu ja joulupukki toi Kuuhun muuttaneille koirille lahjoja. Se oli varmaan onnellisin mahdollinen loppu, jonka kykenin keksimään. :smile:

Samoilta ajoilta on säilynyt myös vihko, johon olen piirtänyt vaaleanpunaisen elefantin iloisia seikkailuja, mutta siinä ei ole tekstejä, valitettavasti. Tai onneksi.

Ensimmäisiä runojani muistan olleen kaksi yhtä aikaa keksimääni, joskus tuolloin yhtä pienenä tai pienempänä. Tai oikeastaan olivat lauluja. En muista sisällöstä muuta kuin, että toisen nimi oli Tulikukka ja toinen Sudenhammas. Ja että olivat tavattoman yksitoikkoisia, koska en keksinyt paljoa sanoja, enkä oikein säveltäkään. :roll:Muistan hoilottaneeni niitä isoäidilleni, hänen kutoessa mattoa, raasun.

JPAP kirjoitti: Ensimmäinen julkaistu novelli julkaistiin viime pe, viikko sit. Seuraava etappi on eka julkaistu romaani.

Onnea julkaisusta! Ja onnea seuraavalle etapille. :smile:
Muokannut 09.11.2014 18:25 Hiistu

09.11.2014 18:38 #8 :: Sam Karpalosuo
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Ala-asteelta lähtien tullut tehtyä jotain fiktiota, mutta vasta yläasteella keksin että kirjoittaminenhan on kivaa, kun vanhalla tilt.tv:n foorumilla aloitin jatkotarinan johon tuli ihan järkevää jatkoa ja huomasin miten kivaa tarinan tuottaminen on. Se oli varmaan se yksittäinen... krhm.. "teos" josta vasta kunnolla innostuin.

09.11.2014 19:00 #9 :: poistettu
Ensimmäinen tarinasi/runosi?

Hiistu kirjoitti: Tarina kertoi marsilaisista avaruuskoirista, jotka taistelivat auringonpilkkuja vastaan. (Nuo katalat auringonpilkut... Noh, ainakin niitä oli helppo piirtää.)

Onnea julkaisusta! Ja onnea seuraavalle etapille. :smile:

Nuo katalat auringonpilkut :D . Repesin. Avaruuskoirat, jotka taistelee auringonpilkkuja vastaan :D .

Kiitoksia! Kohta alkaa olee taustatyö tehty romaania varten. Onkohan enää joku 4-5 kirjaa lukematta. Nyt mennään lakirjoissa ja olikohan kriisitilanteen tulkinta poliisin työssä, tai jotain, en ees muista. Ens viikolla saan kirjat :D .
Muokannut 09.11.2014 19:01 poistettu
Tykännyt: Hiistu

09.11.2014 22:22 #10 :: Celestine
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
En tarkkaan muista, mutta pienenä mulla oli tapana sanella mummolle ja papalle lähetettäviin kortteihin erilaisia tarinoita ja "runoja". Varhaisempia on varmaan tämä mestariteos: "Minä laiton kirjeen kokoon. Papalla on nimipäivä, laitetaan papalle hieno kortti. En minä pannutkaan kirjettä kokoon. Rystyset." Huomatkaa varsinkin viimeinen sana...

Myöhemmät korttitarinat olivat oikeasti juonellisia ja niissä oli filosofiset otsikot, kuten "Mikä on mikin ja kuka on kukin". Tarinoissa seikkailivat prinsessat ja usein mukana oli myös pavunvarsi, joka tunki huoneisiin. Eräs tarina kertoi tytöstä, joka oli hyvin kaunis. Hän oli aivan punainen ja hänen naamansa näytti pannukakulta. Tätä kaunista tyttöä kiusattiin. Olisivatko kaverit olleet kateellisia tämän ihanasta ulkonäöstä? :roll:

Mitä vanhemmaksi tulin, sitä kunnianhimoisemmaksi tulin ja aloin kuvittaa "paksuja" kuvakirjoja, joihin sanelin tekstit. Nallela-sarja (kyllä, niitä kirjoja oli useampi!) kertoi Nallelan perheestä, joka eli mukavaa elämää kotonaan ja lähti aina välillä kesämökilleen. Menestysteos Celestine ja eskarin kummitus koki surullisen kohtalon: tarina oli jo valmis, samoin kuvat. Kellään ei kuotenkaan ollut aikaa kirjoittaa tarinaa ylös, ja paperit hävisivät johonkin. Tarinassa oli Finlandia-palkinnon ainekset: eskaristani alkoi kummitella ja hoitotädit katosivat, ellen väärin muista. Aloin ystävieni kanssa selvittää asiaa ja paljastui, että kummitus olikin kaksi ryhmän ärsyttävää poikaa :tongue:

• Lupus hahmo
  • Lupus

10.11.2014 12:05 #11 :: Lupus
Ensimmäinen tarinasi/runosi?
Ensimmäinen varsinainen oma tarinani oli toisella luokalla aloittamani kertomus "Ekaluokka on vaarallinen". Kirjoitin sitä jonkin matkaa, mutten ollenkaan muista, mitä siinä oli tarkoituskaan tapahtua. Luokalla taisi olla jtoenkin ikävä opettaja. Ongelmanani muistaakseni oli jo ihan vain sekin, etten ensinkään muistanut, millaisia ensimmäiset koulupäivät olivat, ja ne piti sitten keksiä itse. Olisin esimerkiksi voinut kysyä yhdeltä naapurissa asuneelta ala-asteen opettajalta, mutta taustatyö oli minulle vähän tuntematon käsite.

Vaikka ei se oikeastaan ole ensimmäinen tarinani. Jo aikaisemmin olin kirjoittanut A4-kokoiselle paperille runsaasti kuvitettua juttua, jossa jotkut sisarukset lähtivät kotoaan tekemään jotain, en muista mitä. Kuvituksen laadun kanssa oli vähän niin ja näin, koska halusin vain päästä mahdollisimman nopeasti eteenpäin saadakseni tietää, mitä tapahtuisi seuraavaksi. Veljeni sai piirtää vaikeammat kuvat (kuten silmälasit yöpöydällä lojumassa). Pelottaa, että joskus vielä törmään noihin papereihin. Huoneessani on luvattoman paljon kamaa ja sotkua, joka voi kätkeä mitä vain.

Tokaluokalla kirjoittamani jutun lasken ensimmäiseksi siksi, että siitä alkoi kai jonkinlainen kirjoittamisharrastus. Sain ensimmäisen oman tietokoneeni toisella luokalla ja tuo oli ensimmäinen koneella kirjoittamani juttu. Samalla koneella kirjoitin myös ensimmäiset Maameri-kopioni ja Final Fantasy 7:n inspiroimat jutut. Sittemmin kone hajosi ja vei kaiken mukanaan. Niin on ehkä parasta.
Muokannut 10.11.2014 12:07 Lupus
Tykännyt: Celestine, Ageha