Runojen "oikeinkirjoitus?"

Aurelia
Aurelia loi aiheen: Runojen "oikeinkirjoitus?"
24.11.2014 18:00 #1

Haluaisin saada aikaan pientä keskustelua ja tietoa tämän asian tiimoilta. Olen elämäni aikana lukenut vain hyvin vähän runoja ja ne teistä jotka ovat lukeneet paljon runoja ja tietävät asiasta jotain, niin esittäisin tällaisen kysymyksen joka kiinnostaa minua.

Onko yleistä runoissa, että niissä ei kiinnitetä kovin paljon huomiota kieliopillisesti oikeinkirjoitukseen eli tarkoitan nyt lauseiden isoja alkukirjaimia, pilkkuja ja pisteitä ja sellaista.

Niissä runokirjoissa jotka minä olen lukenut kielioppiin ei paljon huomiota kiinnitetty. Onko tämä runoissa yleistä vai olivatko kirjani poikkeuksia?

Entä mitä mieltä te itse olette runojen oikeinkirjoituksesta? Minä koen omissa runoissani, että kieliopillisesti "väärin" kirjoitettu runo sanoo jotenkin paljon enemmän kuin kieliopillisesti oikein kirjoitettu.

Mutta sitten toisaalta taas välillä tunnen suurta halua kirjoittaa kaikki runoni puhtaan ja ihanan kieliopillisesti täysin oikein kirjoitetun tekstin suurena kannattajana viimeistä pistettä myöten "oikein."

Kirjoita tässä sitten runoja... :D

Aurelia

"Anteeksi saat aina. Ei kai ole sulle sen helpompaa..."

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Runojen "oikeinkirjoitus?"
28.11.2014 02:35 #2

Minusta runous on kenttänä aika avoin kaikenlaisille tyyleille kirjoittaa, mitä esimerkiksi kielioppiin tulee. Oikeakielisyys ainakaan loppusointuihin yhdistettynä ei tosin taida olla suurta huutoa enää tänä maailman aikana. Mutta kukin tyylillään.

Ei sitä turhia välimerkkejä käytetty ennenkään:

Jos rakastat minua
etsi nuorempi
minä en sietäisi asua kanssasi
koska olen sinua vanhempi

- Sapfo, 600 eKr., säilynyt katkelma

Vertailukohdaksi vaikka tämä runo, joka itse asiassa sopii aiheeseen erinomaisesti:

Apollinaire sanoi

Apollinaire sanoi
"liian jyrkkä"
"jos me pudotaan"
ja he tulivat
ja hän tyrkkäsi
ja he lensivät

- tuntematon, 1900-luku, Apollinaire-mukaelma

Tämän haluan jakaa, koska se on niin oivaltavasti kirjoitettu, että kääntämistä kaipaa vain otsikko. Pisteet ja isot kirjaimet ovat paikoillaan, mutta...:

Loch Nessin hirviön laulu

Sssnnnwhuffffll?
Hnwhuffl hhnnwfl hnfl hfl?
Gdroblboblhobngbl gbl gl g g g g glbgl.
Drublhaflablhaflubhafgabhaflhafl fl fl –
gm grawwwww grf grawf awfgm graw gm.
Hovoplodok – doplodovok – plovodokot-doplodokosh?
Splgraw fok fok splgrafhatchgabrlgabrl fok splfok!
Zgra kra gka fok!
Grof grawff gahf?
Gombl mbl bl –
blp.

- Edwin Morgan

:tongue:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aurelia

04.12.2014 17:57 #3

En suhtautuisi asiaan niin että oikea- tai vääräkielisyyteen "ei kiinnitetä huomiota" vaan niin että niin nimenomaan tehdään. Runo on proosaa vapaampi ja toisaalta yleensä suppeampi muoto, jossa jokainen tehty ratkaisu suuntaan tai toiseen on taiteellinen statement, eikä mitään neutraalia tapaa (kuten oikeakielinen proosa) tehdä asiat ole. Näin siis nykyaikana, asia on toki eri jos puhutaan aikakausista joina runolla piti olla mitta ja mitä lie muita kahleita.

"Ernamo soitti luettuaan Mechaneman luonnosta. Hänellä oli joitain kieliasuun liittyviä huomautuksia. Se tarkoittaa, ettei hän ymmärrä teoksesta mitään. Siinä on kuoret ja ydin, kirjaimellinen ja symbolinen, merkitsevä ja merkitty taso. Siinä on myös puutarhan ominaisuuksia, luonnonkierron, niin kuin lähes joka sivulla kerrotaan. Se tarkoittaa, että siinä on rönsyjä ja sattumanvaraisuutta, rikkakasvua merkityksen ja intention kanssa rinta rinnan. Se on minun päätökseni. Jos siellä on muutama romanttinen rivi, se tarkoittaa, että siinä tarvitaan muutama romanttinen rivi. Se voi olla tarpeen monista syistä, joista ironia ei ole päällimmäinen, sikäli kun tietty ironia ei luonnehdi koko suhdettani runoon ylipäänsä. Osiossa nimeltä Voynichin käsikirjoitus luetellaan keinot, joita runossani käytän. Siellä on käyttöohje ja rakennustelineet nähtävillä. Se runo on muutenkin kesken. Se on sen luonne. Teksti menee yhä tiukemmalle, enkä ole siihen tyytyväinen, mutta tuollainen se teksti on. Enää ei paljoon voi puuttua."

- A. W. Yrjänä, Päiväkirja

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aurelia

18.12.2014 14:30 #4

Aarni kirjoitti: Kirjoittajana ajattelisin niin että on toivottavaa olla jollain tasolla tietoinen siitä mitä on tavoittelemassa ja välttää asioiden tekemistä vain sillä perusteella että niin "kuuluu" tehdä.

Esitänpä toisenlaisen näkökulman, koska kirjoittajia on erilaisia. :smile:

Joillekin ihmisille selkeä runomitta (esim. suomenkielelle luonteva kalevalamitta) voi olla erittäin hyödyllinen kirjoittamisen apuväline. Varsinkin jos aloittelee runoilemisen saralla, runomitallinen kirjoittaminen voi antaa perspektiiviä sen suhteen, kuinka ylipäänsä runotekstiään rakentaa ja rytmittää.

On myös ihmisiä, kuten minä, jotka nauttivat siitä, että runomitta tai jokin muu valittu rakenne, voi haastaa omat "musta tuntuu" -ratkaisuni. Tykkään varsinkin laulutekstien kirjoittamisesta, koska sellaisten pitää olla sujuvasti laulettavissa, mikä asettaa luontevat raamit teksteille.

Mutta mutta, kieliopin suhteen on tärkeintä, että vähintään pysyy valitsemassaa tyylissä. Valittu tyyli kertoo jotain tekstistä. Jos haluaa sen kannalta tehdä jotain kummallista, kannattaa nyt ainakin miettiä, mitä tarkoitusta se palvelisi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aurelia, Ageha

18.12.2014 17:45 #5

Toislehto kirjoitti:

Esitänpä toisenlaisen näkökulman, koska kirjoittajia on erilaisia. :smile:

Hyödyllisiä pointteja kaikki, mutten allekirjoita sitä, että näkökulmasi olisi jotenkin "toisenlainen". Tuo kuvaamasi syy käyttää runomittaa on juuri sitä "tiedostaa mitä tekee ja miksi" -osastoa, jota yritin kuvata, näköjään onnistumatta välittämään sitä mitä ajoin takaa. Vähän semanttisen nillityksen puolellehan tämä menee, mutta menköön. Nillitys on ominta alaani.

18.12.2014 18:23 #6

18.12.2014 19:53 #7

Toislehto kirjoitti: Enpä minä tietenkään pysty näkemään ilmaisemattomien oletusten taakse, varsinkin kun sitä kommentoi suhteellisen väsyneenä ja nyanssisokeana. Halusin ennemmin ujuttautua mukaan keskusteluun, ja tuoda tietyn näkökulman esille. Ei mitään sen kummempaa.

Sanoakseni jotain konkreettista (?) noista esiin nostamistasi pointeista, apuväline on hyvä sanavalinta, tai väline yleensäkin, sitähän runoudessa käytetyt keinot aina ovat - ja harjoitusmielessä sekä oman ilmaisun kehittämiseksi voi olla ihan hiton hyödyllistä kirjoittaa vaikka heksametriä ja katsoa, mitä sillä saa aikaan. Kuitenkin mitallisiin (ja mitatttomiin!) runoihin liittyy tietty painolasti tai odotusten kasauma, ja se on hyvä tiedostaa: jos vaikka kirjoittaisin vuonna 2014 runoelman, jossa jauhetaan edes parin säkeen ajan siinä heksametrissä, niin se viittaa väistämättä antiikkiin, halusin sitä tai en.

Ja kuten edellisestä ehkä käy ilmi, nykyhetkikään ei ole mitenkään neutraali runon muodon suhteen: tällä hetkellä mitattomuus taitaa olla in, joten jos ei nimenomaisesti halua kiinnittää lukijan huomiota mittaan (ja sen kautta samalla kaikkialle muualle, mihin se konnotoi), niin mitta kannattanee jättää pois.

Tai jotain.

18.12.2014 20:33 #8

Aarni kirjoitti: Apua! Ei ollut tarkoitus olla vihamielinen tai sanoa että minua pitäisi ymmärtää rivien välistä, vaan ihan oma vikani jos en saanut sanottua mitä yritin. 8)

Kunhan vain huomasin olevani väsyneempi ja hämmentyneempi, mitä tiedostin, ei sen kummempaa. En ottanut pahalla. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aarni

xiarin
Otus
xiarin vastasi aiheeseen: Runojen "oikeinkirjoitus?"
29.09.2015 09:06 #9

Intohimoisena harrastelijarunoilijana työnnän lusikkani tähän (vähän vanhentuneeseen) ketjuun.

(Vastuunvapausdisclaimer: En ole julkaissut runoutta, en lue juurikaan julkaistua runoutta, en ole perehtynyt runouden historiaan tai runouden "kuuluisuuksiin"... Lue ja käytä näitä ajatuksia omalla vastuulla! :cheesy: )

Kiinnitän huomiota "oikeinkirjoitukseen", mutta aivan eri tavalla kuin proosaa kirjoittaessa. Koska kirjoitan lähinnä "itseäni varten" (tosin olen runoni julkaissut jo kohta lähemmäs kymmenen vuotta aina netissäkin), saatan antaa sen kummempia selittelemättä esimerkiksi pisteille merkityksen: useinkaan en käytä pistettä koko runon aikana kuin korkeintaan pari kertaa, silloin kuin lause kuuluu "--- PISTE" mielessäni. Piste, hiljaisen varmana, alleviivaa ehkä yhden lauseen tai runon lopun.

Samalla tavalla suluilla ja kursiivilla voi olla jokin merkitys - ehkä sulkujen sisälle tulee runon rinnalla kulkeva "sisäinen puhe", "toinen tarina" tai toisessa aikamuodossa kulkeva teksti? Riippuu paljon runosta.

Eli, pilkut ja pisteet tavallisessa kaunokirjallisuudessa ovat minulle "vain" sääntöjä kun taasen runossa ne ovat enemmän osa kieltä, sisältöä ja taideteosta - jokaisella näpyttelemälläni pisteellä ja pilkulla on tarkoitus ja merkitys (vaikka sen tajuaisin vain minä itse). Jokainen kirjoitusvirhe on tarkkaan harkittu. Jokainen välilyönti ja fontin koko tietoisesti valittu, aivan yhtä lailla kuin sanamuodot ja sanat. "Lauseet" voivat alkaa pienellä kirjaimella, jos se tuntuu siihen sopivalta. Runon saatan muotoilla visuaalisestikin mielenkiintoiseen muotoon, jolloin !?*"@,. -tapaisilla merkeillä saa korosteltua tai tuotua ilmettä tekstiin.

Tällä tavalla runojen kirjoittaminen on sananäpertelyä ja kielellistä askartelua :heart:

(Hauskana huomiona... Kahdelle ystävälleni olen runojani joskus näyttänyt, toinen ilmoitti ettei moiset runoja olekaan kun loppusoinnut eivät rimmaa ja toinen inspiroitui kirjoittamaan novellin yhdestä runostani... Ihmisiin iskee niin erilaiset asiat!)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Runojen "oikeinkirjoitus?"
09.11.2015 18:54 #10

Sen jälkeen kun perehdyin Karri Kokon runoihin, totesin, että oikeestihan mikä tahansa voi olla runo, jos tekijä sanoo, että se on runo.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Valvojat: IivariDyn
Wicked-Willie, Pisania