Kielioppi

Dyn loi aiheen: Kielioppi
30.09.2013 20:41 #1

Hankaluuksia kieliopin kanssa? Jaa huolesi ja kysy! Ehkä joku täällä osaisi vastata. Myös linkkivinkkejä voi jakaa.

ISO suomen kielioppi verkossa.

05.11.2013 19:36 #2

Asiaankuuluvasti kysymykseni ei liity kielioppiin, mutta kysyn silti.

Olen jo jonkin aikaa ollut hämmentynyt siitä että kirjainlyhenteitä näkee nykyään usein kirjoittavan pienellä. Joku "tv-ohjelma" on jo niin yleinen etten oikeastaan kiinnitä siihen huomiota, mutta jotenkin särähtää silmään kun Hesarissa kirjoitetaan "dna-testistä".

Minä olen aina luullut että pitäisi kirjoittaa "DNA-testi" ym. Olenko väärässä vai onko minulta mennyt jokin uudistus ohi?

Narri
Peto
Narri vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.11.2013 11:54 #3

Lupus kirjoitti: Asiaankuuluvasti kysymykseni ei liity kielioppiin, mutta kysyn silti.

Pienin kirjaimin kirjoitetaan muiden kuin erisnimien (tai valtion elinten nimien) kirjaimittain luettavat pisteettömät koostelyhenteet:

DNA ~ dna, TV ~ tv, CD ~ cd, DVD ~ dvd

www.kotus.fi/?s=4368

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.11.2013 12:20 #4

Kiitos vinkeistä ja linkeistä, tapaan näet yllättävän usein epäystäväni Kielioppiongelman ja sisaruspuolensa Oikeinkirjoitus Huoli Nykyajan silloin, kun innokkaasti suollan mielestäni pursuavaa tekstiä.

Oikeakielisyys on minulle tärkeää ja sen vuoksi turvaudun oppaisiin. Nykyaikana netistä löytää mutta miellän jo itse etsimisen taitolajiksi. Lisäksi hakijan pitää löytämästään aineistosta kyetä erottamaan luotettavat tiedonjyvät harhaa aihauttavista torajyvistä.

07.11.2013 20:31 #5

Narrille iso kiitos vastauksesta. Oletan että asia on hämmentänyt minua siksi että olen nähnyt kirjoitettavan dna:sta esim. sanomalehdissä, kun taas oppimateriaaleissa on musitaakseni ollut puhe DNA:sta.

Dyn vastasi aiheeseen: Kielioppi
07.11.2013 21:58 #6

Voi olla, että yleiskielen ja oppimateriaalin 'puolitieteellisen' tekstin välillä on nyt jokin pieni tyyliero. Käpistelyssä ja tekniikassa käytetään nimenomaan isoja kirjaimia suomenkielisessä tieteellisessä ja oppikirjatekstissä: TCP-protokolla, IP-osoite... Tuntuisi kyllä todella oudolta kirjoittaa näitä yleiskielessäkään pienellä. Ehkä DNA/dna on jo tarpeeksi 'maallistunut' termi? Tosin kirjoittaisin www:n pienellä, joten ota sitten näistä selvää. :D

edit// Siis hetkonen, Kotushan nimenomaan hyväksyy molemmat muodot:

Joko isoin tai pienin kirjaimin kirjoitetaan

• monet lyhennesanat:

Kela ~ KELA, Erasmus ~ ERASMUS, yva ~ YVA

• muiden kuin erisnimien (tai valtion elinten nimien) kirjaimittain luettavat pisteettömät koostelyhenteet:

DNA ~ dna, TV ~ tv, CD ~ cd, DVD ~ dvd

Viimeksi muokattu: 07.11.2013 22:02 : Dyn.

11.11.2013 21:12 #7

Onko "oltu" pelkästään puhekieltä? "Ikkunoita ei oltu pesty pitkiin aikoihin." Tekstinkäsittelyohjelma valittaa passiivin liikakäyttöä ja ehdottaa tilalle "Ikkunoita ei ollut pesty pitkiin aikoihin." Jitenkin sorahtaa virheellisesti korvaan. Kumpi on oikeassa, minä vai word?

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kielioppi
11.11.2013 21:34 #8

The Big Bad Wolf, Wordisi on oikeassa. "Oltu pesty" -muodossa on liikaa passiivia, ja "ollut pesty" on oikein.

Oltu-muoto on kyllä joskus kirjakieltäkin, mutta ei tässä tapauksessa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 11.11.2013 21:35 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

11.11.2013 21:44 #9

Okei, kiits, Rinja. :wink: Varmana vieläkin tungen "oltu"ni jokaiseen väliin, mutta tiedänpähän ainakin olevani väärässä. :cool:

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Kielioppi
11.11.2013 23:05 #10

Vähäisempien Valojen Herra

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kielioppi
12.11.2013 11:11 #11

Uutinen ahdisti minua myös siksi, että huomasin, miten vieraantunut olen oikeakielisyydestä. Kirjoittaessani en pysty muistamaan jokaista tärkeää sääntöä vaan annan sisäisen kielipoliisini työskennellä vapaasti. Tuo sisäinen kielikonsta pitäisi vain lähettää kielipoliisiopiston täydennyskoulutukseen!
Onneksi oikein etsivä löytää maailmanlaajuisesta verkosta sivustoja, joissa opastetaan nykysuomeen. Mutta tarjotun tiedon pirstaleisuus hankaloittaa oppaitten käyttöä: omaan ajankohtaiseen ongelmaan ei usein löydä ratkaisua. Kirjoittaja joutuu silloin joko ilmaisemaan itseään kenties virheellisesti tai muokkaamaan sanottavansa varmasti hallitsemaansa tyyliin ja menettämään ehkä ison osan ilmaisunsa omaperäisyydestä tai jopa ilmaisusta sinänsä.

12.11.2013 16:12 #12

The Big Bad Wolf kirjoitti: Okei, kiits, Rinja. Varmana vieläkin tungen "oltu"ni jokaiseen väliin, mutta tiedänpähän ainakin olevani väärässä.

Minusta on muuten hassua, että ylivoimaisesti suurin osa suomen puhujista tuntuu pitävän intuitiivisesti suorastaan vääränä "on menty" ja "ei ollut menty" -tyyppisiä muotoja, mutta silti niistä pidetään härkäpäisesti kiinni kirjakielessä. Semanttinen analyysi tuntuu kyllä niitä tukevan - "ollaan menty" ja "ei oltu menty" kun ovat tuplapassiiveja - mutta eihän kieli muutenkaan toimi aina loogisesti. Vaikka kovasti pidänkin kielipurismista, minusta tässä kohtaa olisi ehkä järkevää hyväksyä puhekielen muodot kirjakielisiksi.

Vumpalouska kirjoitti: Ahdistava uutinen Aamulehdessä

Mutta hei, olihan siellä hyviäkin esimerkkejä. Esimerkiksi:

Kuolon koura käyköön käsiksi häneen, joka varkain lukee tätä päiväkirjaa. Palakoon hän kauhun tulessa ikuisesti … tai ainakin hetken!

Ja tämä siis seitsemäs- tai kahdeksasluokkalaisen aineesta. Johan sitä on iät ja ajat toitotettu, että monet nuoret eivät osaa kirjoittaa, mutta ilmiselvästi päinvastaisiakin tapauksia on. Noiden esimerkkien perusteella uskoni suomen kielen tulevaisuuteen pikemminkin koheni kuin heikkeni. Lienenkö sitten ollut turhankin pessimistinen.

Viimeksi muokattu: 14.11.2013 08:16 : Metusalem.

13.11.2013 19:55 #13

Metusalem kirjoitti: Toki toistaiseksi saavat vielä äidinkielenopettajat ja kielipoliisit jatkaa epäkiitollista tehtäväänsä: kertoa ihmisille, että tämä kyllä sotii kielikorvaasi vastaan, mutta se on silti oikein. Kielitoimistohan ei kovin vikkelästi kelkkaansa käännä.

Minusta on kyllä ihan hyvä jos ihmisille opetetaan peruskoulussa missä asioissa heidän kielikorvansa on väärässä. Kieli on elävä järjestelmä ja kaikki käyttävät sitä tavallaan, mutta on kuitenkin hyvä että yhteiset säännöt ovat olemassa.

Ei sillä että asiasta mitään tietäisin, Kotus-blogin kommenteissa vain on joskus valitettu nykysuomalaisesta kielenhuollosta, jossa melkein kaikkeen vastataan (kärjistetysti) vain että voi sanoa näin tai näin tai oikeastaan kuinka vain, mikä ei lopulta ole kovin avuliasta.

14.11.2013 15:49 #14

Lupus kirjoitti: Kieli on elävä järjestelmä ja kaikki käyttävät sitä tavallaan, mutta on kuitenkin hyvä että yhteiset säännöt ovat olemassa.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Outoa olla tällä puolella, kun yleensä liputan etunenässä oikeakielisyyden puolesta. Tuplapassiiviasiassa kieli on kuitenkin muuttunut kielenhuoltajien sitkeästä vastustuksesta huolimatta siinä määrin, että käsittääkseni juuri kukaan ei enää tunnista esimerkiksi muotoa "on menty" oikeaksi, jollei muista yläasteella tankattuja oikeinkirjoitussääntöjä. Voin toki olla väärässäkin tässä, sillä en ole suorittanut mitään erityisen kattavaa tutkimusta aiheeseen liittyen.

Yleensä näissä kielioppia koskevissa kysymyksissä kyse on siitä, että ihmiset pitävät useita eri vaihtoehtoja oikeina. Kielenhuolto sitten kertoo, mikä niistä kuuluu kirjakieleen. Näin esimerkiksi verbin persoonakongruenssissa (me ollaan - olemme, ne on - he ovat), omistusliitteiden käytössä ja siinä, kannattaako käyttää sivulausetta vai lauseenvastiketta. Pilkutussäännöt sun muut ovat tietenkin vielä asia erikseen. Ne täytynee sitten vain päntätä ulkoa.

Parempi kuitenkin mielestäni näin päin, että ollaan tarkkoja kielenhuollossa. Leväperäisyyttä en missään tapauksessa kannata.

Viimeksi muokattu: 14.11.2013 15:50 : Metusalem.

Ririskainen
Peto
Ririskainen vastasi aiheeseen: Kielioppi
14.11.2013 16:01 #15

Metusalem kirjoitti:
Mutta hei, olihan siellä hyviäkin esimerkkejä. Esimerkiksi:

Tuo esimerkki on Bertin päiväkirja -nimisestä kirjasta, joten aineenkirjoittaja on tainnut tehdä kirja-arvostelua.

15.11.2013 21:23 #16

Metusalem kirjoitti: Toinen vastaava kohta, jossa mielestäni kannattaisi miettiä normitus uudestaan, on 'alkaa tehdä' vs. 'alkaa tekemään'. Jälkimmäinen on - jälleen mututuntuman mukaan - suuren suomalaisten enemmistön kielitajun mukainen muoto, edellinen taas kielenhuoltajien suosittelema.

En ole varsinaisesti kanssasi mistään eri mieltä (vaikka tunnenkin ihmisiä jotka tunnistavat kaksoispassiivin sellaisen nähdessään), mutta olen aina käsittänyt tuon rektiohomman niin että valtaosan mielestä molemmat käyvät yhtä hyvin mutta "virallisesti" hyväksytään vain alkaa tehdä -muoto.

15.11.2013 21:44 #17

Vumpalouska kirjoitti: Ahdistava uutinen Aamulehdessä: www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194845566912/a...a+tavut+hukassa.html

Ei nyt mikään yllättävä juttu minulle... Opiskelen näiden kaverien kanssa kuus tuntia päivässä ja viis päivää viikossa. On kai tavallaan huolestuttavaa ettei jätkistä (on tytöilläkin onkelmia, mutta ei meidän luokalla) iso osa osaa kirjoittaa, mutta ehkäpä puhuminen olisi hitusen vakavampi juttu. Tosi kiva kuunnella "Vittu ku te ootte vittu tiellä vittu mee pois vittu vittu vituttaa" -puhetta. Ja varsinkin niitä henkilöitä, joilla on käsittämättömän huono artikulaatio, pieni sanavarasto, paljon miettimistaukoja ja käsittämättömiä lauseita. "Ei kun se... on... hyvä juttu kun... me... mennään tonne ja... jos mennään... niin sitten... se on hyvä juttu... Katos, kässätkös?" Eikä kaverilla edes ole mitään puhevikaa muuten kuin opeille virallisesti ja sisällön kanssa puhumisessa. Välituntivittuilu käy tuosta vain.

Ope sanoo, että meidän luokalla on järjetön kuilu. Ysin ja kympin oppilaita osa, loput tasaista viitosta. Ja myös, oli kai joskus jokin koe, jolla testattiin ysien äikäntaitoja. Se, minkä arvostelijat arvostelivat vitosella, oli yläasteiden opejen mielestä seiska. Eli äikänopen vitonen on todellisuudessa... Miten huono?

17.11.2013 02:14 #18

Ririskainen kirjoitti:

Metusalem kirjoitti:
Mutta hei, olihan siellä hyviäkin esimerkkejä. Esimerkiksi:

No höh. Ovatkohan kaikki muutkin "hyvät" esimerkit tuossa jutussa sitten suoria lainauksia jostakin? Toimittaja ei ole tainnut katsoa poimimiensa esimerkkien kontekstia kovin tarkkaan.

Se oli sitten siinä. Kielikuolema koittaa.

Bensku
Bensku vastasi aiheeseen: Kielioppi
17.11.2013 11:27 #19

Kylllä useimmat osaavat kirjoittaa kieliopin mukaan ainakin oman kokemukseni perusteella. Kun kuusi vuotta paukutetaan kielioppia päähän, niin ei se ihan heti unohdu, olettaen tietenkin, että opetus on tehty asianmukaisesti. Kuulin joskus äidinkielen opettajan kertovan "kauhutarinaa" siitä, miten jollain ala-asteella oli opetettu pilkkusääntöjä periaatteella "laita pilkku, kun se tuntuu sopivalta". Onneksi minulle ei opetettu niin, olisin ollut ihan pulassa heti yläasteelle mentyäni.

Sitten toiseen aiheeseen. Käytättekö tarinoissanne puhekieltä hahmojen keskusteluissa? Itse en ole aikaisemmin käyttänyt, mutta mietin, voisiko se olla järkevää.

Viimeksi muokattu: 17.11.2013 11:28 : Bensku.

adira
Aseenkantaja
adira vastasi aiheeseen: Kielioppi
19.11.2013 08:00 #20

hahmoni puhuvat puhekieltä,jopa murrevoittoista, jopa liiankin kanssa. Tahtoo vaan se puhekieli, mennä kertovaankin osaa, kuten tästäkin kirjoituksesta näkyy. :blush:
Itseäni kiukuttaa eniten se kun riitelen wordin kanssa yhdyssanoista. ennen kuin vai ennenkuin. takaisinpäin, vai takaisin päin. Onko vihvahde-ero vai pelkkä kirjoitusero?

Adira

Viimeksi muokattu: 19.11.2013 08:02 : adira.

Valvojat: IivariDyn
LordStenhammar, Rasimus