Kielioppi

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Kielioppi
30.03.2015 18:50 #41

Miksi sanotaan "Marsiin" mutta "Mars-planeetalle"? Miten planeetat ja muut taivaankappaleet taivutetaan sijamuotoihin? Jos lähden Jupiteriin mutta en ole varsinaisesti menossa Jupiterin pinnalle vaan oikeammin kuulle, joka on kiertoradalla Jupiterin ympärillä, enkö voisi sanoa "lähden Jupiterille"? Entäs fiktiivisten planeettojen nimissä? Onko oikein "Tatooinelle" vai "Tatooineen"?

Tuntuu että tämä ei ole yhtenäistä edes kun puhe on mantereista: mututuntumani sanoo "Aasiaan" mutta "Antarktikselle".

Viimeksi muokattu: 30.03.2015 18:51 : Tapsa.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kielioppi
10.07.2016 00:14 #42

Kumpi on oikein, kun tarinaa kerrotaan imperfektissä?

Kalle varasti kaupasta nakkipaketin. Suomen lain mukaan varastaminen oli rikos. Kallella ei kuitenkaan ollut rahaa ja hän oli nälkäinen.

Kalle varasti kaupasta nakkipaketin. Suomen lain mukaan varastaminen on rikos. Kallella ei kuitenkaan ollut rahaa ja hän oli nälkäinen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Kielioppi
10.07.2016 08:58 #43

Ihan omaan kielikorvaani perustuen: jos Suomi on yhä olemassa, ja varastaminen siellä on rikos, niin preesens. Jos Suomea ei ole tai lait ovat muuttuneet, niin imperfekti. Jos tapaus on niin kaukana menneisyydessä, että lakien voi odottaa muuttuneen, imperfektikin on perusteltu, mutta ehkä voisi lisätä "varastaminen oli silloinkin rikos" tms. Sananasettelu saattaisi riippua myös siitä, miten itsestäänselvästi kaikkien tuntemasta laista puhutaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, punnort

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kielioppi
10.07.2016 16:57 #44

Minäkin olen pähkäillyt tällaisen ongelman kanssa kirjoittaessani, ihan juuri äskettäin! Muistaakseni turvauduin omassa kyhäelmässäni kiertoilmaisuun. Tästä huomaa, että kielioppi käyttäytyy joskus kuin mikromaailma: aluksi selkeältä tuntuvat ohjeet pohdituttavat, kun aihetta laajentaa.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.11.2016 20:59 #45

Olisiko jollain antaa vinkkiä (tai linkkiä) mistä voisi tarkistaa miksi kielioppisäännöt menevät kuten menevät? Eli esim. miksi sana "antaa" taipuu "annan", kun taas "ostaa" taipuu "ostan". Plussaa jos on englanniksi, koska yritän opettaa kihlatulle suomea, niin voisin näyttää hänellekin suoraan lähteestä :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Kielioppi
07.11.2016 10:21 #46

Tuohon tapaukseen googlaa suomen astevaihtelu, löytyy selitystä ja oppimateriaaleja. Ja on kokonaisia tiiviitä kielioppejakin netissä, esim. yliopistojen kielikeskuksilla

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.04.2019 10:01 #47

Heippa! Minua on kovasti askarruttanut kuopia-verbin taivutus. Pähkäilen sitä koiralenkillä joka päivä. Kohta ymmärrätte miksi. :grin:

Onko oikea muoto: Älä kuopi! Vai älä kuovi?

Mun kielikorva sanoo, että sen pitäisi olla tuo jälkimmäinen (vrt. repiä, älä revi), mutta toisaalta lintuharrastajana kuovi merkitsee mulle ensisijaisesti lintulajia, joten tuntuisi oudolta käyttää sitä. Älä kuopi taas tuntuu kököltä. (Olenkin kiertänyt ongelman karjumalla ei saa kuopia.)

Vastauksesta kiitollisin terkuin

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.04.2019 11:07 #48

Tämänhän voi kiertää nokkelasti toteamalla: älkäämme kuopiko!
Näin vältät myös töykeyden ja sormella osoittelun ja luot kuvaa yhteisestä hyvästä :).

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kielioppi
06.04.2019 12:46 #49

Kyllä se taipuu "kuovi", valitettavasti :grin: ( Wikisanakirja ) Mutta kiertoilmaisujen käyttäminen on ovelaa!

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 06.04.2019 12:47 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

Valvojat: IivariDyn