Kielioppi

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
30.03.2015 18:50 - 30.03.2015 18:51 #41 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Kielioppi
Miksi sanotaan "Marsiin" mutta "Mars-planeetalle"? Miten planeetat ja muut taivaankappaleet taivutetaan sijamuotoihin? Jos lähden Jupiteriin mutta en ole varsinaisesti menossa Jupiterin pinnalle vaan oikeammin kuulle, joka on kiertoradalla Jupiterin ympärillä, enkö voisi sanoa "lähden Jupiterille"? Entäs fiktiivisten planeettojen nimissä? Onko oikein "Tatooinelle" vai "Tatooineen"?

Tuntuu että tämä ei ole yhtenäistä edes kun puhe on mantereista: mututuntumani sanoo "Aasiaan" mutta "Antarktikselle".
Viimeksi muokattu: 30.03.2015 18:51 Tapsa.

• punnort hahmo
  • punnort
10.07.2016 00:14 #42 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Kielioppi
Kumpi on oikein, kun tarinaa kerrotaan imperfektissä?

Kalle varasti kaupasta nakkipaketin. Suomen lain mukaan varastaminen oli rikos. Kallella ei kuitenkaan ollut rahaa ja hän oli nälkäinen.

Kalle varasti kaupasta nakkipaketin. Suomen lain mukaan varastaminen on rikos. Kallella ei kuitenkaan ollut rahaa ja hän oli nälkäinen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• maahinen hahmo
  • maahinen
10.07.2016 08:58 #43 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Kielioppi
Ihan omaan kielikorvaani perustuen: jos Suomi on yhä olemassa, ja varastaminen siellä on rikos, niin preesens. Jos Suomea ei ole tai lait ovat muuttuneet, niin imperfekti. Jos tapaus on niin kaukana menneisyydessä, että lakien voi odottaa muuttuneen, imperfektikin on perusteltu, mutta ehkä voisi lisätä "varastaminen oli silloinkin rikos" tms. Sananasettelu saattaisi riippua myös siitä, miten itsestäänselvästi kaikkien tuntemasta laista puhutaan.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, punnort

10.07.2016 16:57 #44 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Kielioppi
Minäkin olen pähkäillyt tällaisen ongelman kanssa kirjoittaessani, ihan juuri äskettäin! Muistaakseni turvauduin omassa kyhäelmässäni kiertoilmaisuun. Tästä huomaa, että kielioppi käyttäytyy joskus kuin mikromaailma: aluksi selkeältä tuntuvat ohjeet pohdituttavat, kun aihetta laajentaa.

• Strato hahmo
  • Strato
06.11.2016 20:59 #45 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Kielioppi
Olisiko jollain antaa vinkkiä (tai linkkiä) mistä voisi tarkistaa miksi kielioppisäännöt menevät kuten menevät? Eli esim. miksi sana "antaa" taipuu "annan", kun taas "ostaa" taipuu "ostan". Plussaa jos on englanniksi, koska yritän opettaa kihlatulle suomea, niin voisin näyttää hänellekin suoraan lähteestä :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• maahinen hahmo
  • maahinen
07.11.2016 10:21 #46 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Kielioppi
Tuohon tapaukseen googlaa suomen astevaihtelu, löytyy selitystä ja oppimateriaaleja. Ja on kokonaisia tiiviitä kielioppejakin netissä, esim. yliopistojen kielikeskuksilla
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

06.04.2019 10:01 #47 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa Kielioppi
Heippa! Minua on kovasti askarruttanut kuopia-verbin taivutus. Pähkäilen sitä koiralenkillä joka päivä. Kohta ymmärrätte miksi. :grin:

Onko oikea muoto: Älä kuopi! Vai älä kuovi?

Mun kielikorva sanoo, että sen pitäisi olla tuo jälkimmäinen (vrt. repiä, älä revi), mutta toisaalta lintuharrastajana kuovi merkitsee mulle ensisijaisesti lintulajia, joten tuntuisi oudolta käyttää sitä. Älä kuopi taas tuntuu kököltä. (Olenkin kiertänyt ongelman karjumalla ei saa kuopia.)

Vastauksesta kiitollisin terkuin

06.04.2019 11:07 #48 : NoctilucA
Vastaus käyttäjältä NoctilucA aiheessa Kielioppi
Tämänhän voi kiertää nokkelasti toteamalla: älkäämme kuopiko!
Näin vältät myös töykeyden ja sormella osoittelun ja luot kuvaa yhteisestä hyvästä :).

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

• Rinja
06.04.2019 12:46 - 06.04.2019 12:47 #49 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Kielioppi
Kyllä se taipuu "kuovi", valitettavasti :grin: ( Wikisanakirja ) Mutta kiertoilmaisujen käyttäminen on ovelaa!

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 06.04.2019 12:47 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

Valvojat: IivariDyn