Mitä kesken kirjoittamisessa?

• Dyn hahmo Kirjoittaja
30.09.2013 20:47 - 30.09.2013 22:12 #1 : Dyn
Jaa muillekin, mitä sinulla on tällä hetkellä kirjoittamisen saralla kesken - ehkä se motivoi jatkamaan...

Itselläni on viime aikoina ollut surullisen hiljaista, mutta toivottavasti tämän uuden foorumin myötä tulisi kirjoitettua teksti tai pari. Ajattelin myös ehdottaa syysprojektia, ehkä siitä saisi haettua inspiraatiota. Suurempi ongelma on kyllä ajan puute, kun duuniasiat vievät suurimman osan ajasta.

Runojakaan en ole kirjoitellut hetkeen, ihmeellistä lepsuilua!

P.s. Ensimmäinen julkaistu kirjani ei sitten ollutkaan romaani, vaan graduni... se on yliopiston E-Thesiksessä jossain välissä luettavana, voin linkata teille. Melkoista scifiä. ;)

Viimeksi muokattu: 30.09.2013 22:12 Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

02.10.2013 21:54 #2 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kesken parikin scifiaiheista tarinaa, joita en ole kuitenkaan kirjoittanut eteenpäin kesän jälkeen käytännössä lainkaan. Sen sijaan olen viime aikoina keskittynyt tekemään sarjakuvia, jotka ovat omalla tavallaan aivan yhtä monipuolinen ja syvällinen ilmaisumuoto kuin puhtaasti kirjoitettu teksti.

Vähäisempien Valojen Herra

• VMN hahmo
  • VMN
03.10.2013 21:06 #3 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Nyt kun pääsin armeijasta ja olen takaisin siviilielämän iloissa ja vapauksissa (jei!), niin on tullut hyvinkin paljon kirjoitettua. Usein se ei kyllä silti itsestä tunnu kun aina haluaisi tehdä enemmän, mutta kun parhaana päivänä saa useita tuhansia sanoja, niin kyllä sillä pärjää. Intin aikana kun kirjoittaminen jäi taka-alalle tuli enemmänkin suunniteltua moni projekteja ja kirjoitettua ideoita ylös. Nyt ongelmana on se, että haluan tehdä ne kaikki. Kerralla. Heti.

Hetken ehdin olla jo sellainen kirjoittaja joka ei saa mitään valmiiksi mutta aloittaa tuhat projektia. Muutos on kuitenkin havaittavaissa! Nyt oikein pakotan itseni kirjoittamaan yhden tarinan loppuun jotta voin sitten ilolla hypätä seuraavan matkaan.

Minun piti aloittaa ensin kahden kesken jääneen romaanin oikoluku ja viimeistely, sitten piti aloittaa uusi romaani ja nyt olen päätynyt kirjoittamaan useampaa novellia. Ehkä näillä novelleilla on hyvä lämmitellä, kohta sitten isompien projektien pariin !

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
04.10.2013 12:27 #4 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Opinnäytetyö... valitettavasti. Sekä yksi pidempi tarina, joka on jäähyllä nyt hetken aikaa, että saisin opparin valmiiksi marraskuun loppuun mennessä.

• Bensku hahmo
  • Bensku
04.10.2013 17:27 #5 : Bensku
Vastaus käyttäjältä Bensku aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Yhdeksän 2-10 A4 paperia pitkää tarinaa, joista suunnilleen viisi voisi sijaita samassa fantasiamaailmassa. Parissa tarinassa, jotka eivät voisi olla samoissa maailmoissa olen kierrättäny nimiä vanhoista teksteistäni :)

Olen suunnitellut jo parinkin tarinan lähettämistä tänne, mutta mikään ei ole ihan julkaisukelpoinen vielä. Esimerkiksi yhdessä tarinassa jätin kirjoittamatta noin 10 paperia välivaiheita, ja suunnittelen kirjoittavani ne joskus myöhemmin. En nyt viitsi puolentoista sivun tarinanpätkää tänne lähettää. Ja kaikki muutkin ovat tavalla tai toisella kesken.

04.10.2013 21:58 #6 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Ugh, kaikki kesken. Suuremman mittakaavan romaanikäsikset, fikki ja muut satunnaiset hölönpölöt. Myönnän, olen saamaton. Toivotaan, että NaNoWriMo korjaa! (Tosin marraskuisesta nanosta on luultavasti tulossa haastava, kun kyseiselle kuukaudelle ajoittuu koeviikko sun muuta mukavaa... Mutta saan sen nanon valmiiksi vaikka mikä tulisi! :smile:).

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

04.10.2013 22:08 #7 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Tällä hetkellä on työn alla runosaaga, jota epätoivoisesti yritän mahduttaa kalevalaiseen mittaan ilman sen suurempaa menestystä, koska en hallitse kyseistä runomittaa kunnolla. Se on sellainen pidemmän aikavälin projekti, jota työstän satunnaisesti.

Romaanikäsiksen neljäs versio alkaa olla paketissa ja siihen kaipaan esilukijoita ennemmin tai myöhemmin. Haluan kirjoittamiseni jaloilleen pitkästä aikaa ennen kuin kosken siihen käsikseeni.

Aktiivisimmin työn alla on novellisarja, jota luon sivustoa varten. Löysin esilukijan siihen ja ensimmäinen osa valmistunee jo tänä viikonloppuna.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

• icecube hahmo
  • icecube
    Kaartilainen
06.10.2013 13:36 #8 : icecube
Vastaus käyttäjältä icecube aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kirjani jatko-osahan se kesken on, mikäs muukaan. Vaikka neljäs käsis on kyseessä niin taitaa kyseessä olla silti se kakkoskirjan inhottava kirous. Saapa nähdä, mitä tästä tulee. Onneksi on deadlinet olemassa.

"Every story must grow old."

~ Ben Howard - Black Flies

• Wanda hahmo
  • Wanda
10.10.2013 18:32 #9 : Wanda
Vastaus käyttäjältä Wanda aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kauhian pitkän hiljaiselon kirjoittelun saralla olen katkaissut syysprojektin teko-yrityksellä. Aihe sai minut palaamaan vuosia sitten hylkäämääni hahmoon, jota olen salaa omassa pikku mielessäni kaivannut. Erityisen kiva tunne, kun on vihdoin saanut jonnin verran inspistä kehitettyy :)

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

10.10.2013 19:17 #10 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kursin runokokoelmakäsikirjoitustani ehjempään muotoon. Teos ei ole kovinkaan laaja, hieman alle 60 liuskaa, eikä se varmaankaan hirveästi laajene tai supistu. Nyt se on vain todella kohtalokas. Minulla on kevyempääkin matskua, mitä pitäisihe upottaa sekaan pätevästi. Muuten kokoelmaa ei ehkä jaksa lukea. Pitäisi enemmän testauttaa asiaa ihmisillä (:

Minulla on myös pienoisromaanikäsikirjoitus, mutta tällä hetkellä se on hyvin subjektiivinen teos ja ehkä enemmän itselleni vaikka olen sen rakentanut draamalliseen muotoon. Isoin ongelma lienee, että teoksessa on nykyisessä muodossaan aivan liikaa todella helposti tunnistettavia henkilöitä vuosieni varrelta :P Minulla on kuitenkin suunnitelma, miten peittelisin asioita mystiikan ja epätodellisuuden verhoon.

Ars Longa Vita Brevis

10.10.2013 22:04 #11 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kesken on ja tulee varmaan olemaankin vielä pitkään fantasiatarina, jonka aloitin viime vuoden marraskuussa Nanowrimon kanssa. Sanoja kertyikin reilu nanollinen ja toinen ja kolmaskin campnanojen muodossa. Ja vähän niiden välissäkin. Mutta Se Tarina Ei Halua Valmistua. Se vain jatkuu ja jatkuu ja uusia juonenkäänteitä putkahtaa kokoajan. Sen siitä saa kun lähtee kirjoittamaan ilman juonta. Marraskuun puolivälin paikkeilla keksin jotain mitä kutsuin silloin pääjuoneksi. Nyt pääsin toteuttamaan tätä viimeisimmän Campin aikaan.. Ja sain huomata, että se on vasta alkusoittoa todelliselle pääjuonelle. Jonka tarkkaa muotoa en tiedä vieläkään. Lisäksi kutkuttaisi kirjoittaa päähenkilöni jokaisesta kouluvuodesta. Opiskelu kestää yhteensä viisi vuotta ja hän on nyt toisella luokalla. Että näin. Nyt olisi taas marraskuussa hieno tilaisuus vetäistä sitä taas vähän eteenpäin, mitä en suinkaan ole tekemässä. Kaikella logiikalla aloitan uuden fantasiatarinan, joka on muhinut päässäni jo jonkin aikaa. Voin vain toivoa että se ei päätä ruveta venymään samalla tavalla.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

16.10.2013 12:00 #12 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Olen työstänyt aktiivisesti elokuun puolivälistä uutta fantasia-kässäriä. Wanhassa Risingissa mainostin fantasia-trilogiaani... mutta tämä on täysin erillinen projekti, vaikka samaan maailmaan sijoittuukin. Siinä missä trilogia-prokkis oli valtava kellokoneisto, jota kirjoittaessa oli osattava käännellä pyöriä juuri oikealla tavalla ja oikeaan aikaan, nyt työn alla oleva - projektinimi Balladi eksyneille - on pieni, suorastaan minimalistinen road trip -fantasia. Tekstiä on tällä hetkellä 67 000 sanaa, tasan 200 liuskaa. Tarkoitukseni olisi lähettää Balladi kustantamoihin hylättäväksi (kuten kakkoskirjakseni tarkoitetun Alfa-kässärin kanssa kävi) vuodenvaihteessa, jolloin esilukijoiden kommenttien pohjalta tehdyt muokkaukset pitäisi olla jo paketissa.

Balladin jälkeistä kirjoituselämää olen suunnitellut, myös: nyt saa hetkeksi fantasia riittää, minä kirjoitan kauhua! En olekaan koskaan tainnut kirjoittaa yhtä tyylipuhdasta genreteksiä, kuin suunnittelemani kauhukässäri on. Katsellaan, katsellaan, mitä syntyy...

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

• paanpa hahmo
  • paanpa
    Mekaanikko
16.10.2013 13:38 #13 : paanpa
Vastaus käyttäjältä paanpa aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Olen viimeisten 7 vuoden aikana aloittanut monesti kirjoittamaan erästä tarinakäsikirjoitusta. Nyt viime vuonna aloitin sen täysin puhtaalta pöydältä, ja hyvältä näyttää... tai näytti loppukesään asti.

Tarina kertoo tietyllä tasolla pseudo-omaelämäkerrallisesti pienen pojan tarinaa 1990-luvun alun ja puolenvälin Suomessa. Siihen nivoutuvat esim. koulukiusaamiskuvaukset (itse olin 12 vuoden ajan henkisen kouluväkivallan uhri tuolloin), tunnot laman jälkimainingeissa, sekä eräänlainen kehitystarina siinä mielessä, että tekstissä seurataan mahdollisen mielisairauden puhkeamista. Toiselta tasolta tarkasteltuna tekstini on scifiä, ja päähenkilön "mielisairaus" onkin "totta".

Nyt olen siinä vaiheessa, että teksti on auki kolmella eri aikatasolla niin, että minun pitäisi kirjoittaa eräänlaiset päätökset kullekin tasolle. Sitten luulisin tekstin olevan (kieliasun stilisointi tietenkin tässä välissä) valmis lähetettäväksi eteenpäin...

Mutta jostakin syystä en vain saa avattua tuota tiedostoa ja jatkettua kirjoittamista. Kai pelkään, että siitä saattaisi jokin oikea kirja muodostua tms., ja koska se on tietyllä tasolla hyvin henkilökohtainen tarina, niin... se jännittää jollakin tapaa.

Tätä kaikkea ehkä helpottaisi se, jos saisin jonkun ulkopuolisen, mutta sellaisen henkilön, johon voisin luottaa, lukemaan käsikirjoitustani. Kukaan tuttavistani ei ole voinut lupautua tällaiseen tehtävään - ainakaan toistaiseksi.

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

• Laine hahmo
  • Laine
20.10.2013 19:10 - 20.10.2013 19:12 #14 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kaikki vanhat kirjoitukseni pitäisi lukaista läpi ja mahdollisesti kirjoittaa suurimmaksi osaksi uudelleen. En ole edes aloittanut ja tiedä sitten milloin jaksan aloittaa.
Yhteen lyhyeen tarinaankin pitäisi kirjoittaa päätösosa, edellisen kirjoittamisesta taitaa olla lähemmäs vuosi aikaa..?
Viimeksi muokattu: 20.10.2013 19:12 Laine.

22.10.2013 10:23 - 22.10.2013 10:23 #15 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Aloitin tässä pari päivää sitten semmoisen romaanin, mikä kertoo juutalaisesta salaseurasta, joka pyrkii toteuttamaan Nostradamuksen ennustuksia. Neljä sivua tullut, jotain 90 jäljellä. Voipi olla, että kuolema tulee ennen kuin kerkeän saada sen valmiiksi. Noh, onpahan ainakin jotain tekemistä tällaisella eläkeläisellä.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 22.10.2013 10:23 LordStenhammar.

22.10.2013 13:34 #16 : Logikärmes
Vastaus käyttäjältä Logikärmes aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Kaikenlaista on kyllä työn alla. Tällä hetkellä polttavin lienee proseminaarissa vääntämäni opinnäytetyö... josta huolimatta aion muuten osallistua tämän vuoden Nanoon (liekö sitten hyvä idea, siitä en uskalla vielä sanoa juuta enkä jaata).

Pääromaanini (=romaani, josta kuvittelin tulevan esikoiseni), jota olen rustannut arviolta jo puoli vuosikymmentä, on edelleen joltiseenkin vaiheessa. Tarinan maailma on käynyt kirjoitusprosessin aikana jo niin monta muodonmuutosta, että koko homma uhkaa ikävästi muuttua ikuisuusprojektiksi (vaikka usko on silti yhä vankka, että saan sen vielä jonakin päivänä valmiiksi! :angry: ).

Lisäksi meneillään on alun perin pieneksi välityöksi tarkoittamani scifinovellisarja. Sanon "alun perin", koska täysiveriselle romaanikirjailille tyypillisesti ensimmäisen tekstin pituus venähti niin, ettei sitä enää oikein novelliksi voi kutsua. (Tällä hetkellä pituus on päälle 10 000 sanaa, mikä tekee siitä kai noveletten.) Kunhan ei tulisi kohta sarja pienoisromaaneja...

Mutta olen minä saanut jotakin valmiiksikin! :heart: Kahden ensimmäisen vuoden Nanot ovat jo käyneet pari muokkauskierrosta läpi, ja ne alkavat olla mielestäni siinä kunnossa, että voisin tarjota niitä kustantajille. Perfektionisti minussa haluaisi vain lukea ne vielä kerran läpi, mutta kirjoitusintoni on kokenut viime aikoina jonkinmoisen laskujohteen. Toivottavasti se tässä uuden Nanon kanssa sählätessä taas siitä heräilee.

Mutta onpas tämä sivu taas muuttunut sitten viime näkemän. :huh:

Draco dormiens nunquam titillandus.

• Warghast hahmo
  • Warghast
08.11.2013 12:59 #17 : Warghast
Vastaus käyttäjältä Warghast aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
tarinan alkuja taitaa täälä hetkellä olla ympäri konetta, nettiä ja asuntoa sijoitettuna likemmä toista sataa.

kiireellisimpien joukossa on mm. pelikäsikirjoitus fantasia rogue-likeen, pelikäsikirjoitus kauhuseikkailupeliin, Scifi tarina ja fantasia tarina.

kaikki poikivat eksponenttaalisen määrän uusia alkuja jokaista kirjoitettua kappaletta kohti... ja lisää vielä jos jään tarinan kerronnassa "jumiin"..

lisäksi mielessä pyörii pari sarjakuvan aihetta mutta niitä en saa paperille asti vaikka mikä olisi.

11.11.2013 21:23 #18 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Ensimmäisen kokopitkän romskukässärini uudelleenkirjoitus, muistaakseni versio kahdeksan tai yhdeksän. Eilen oli kasassa 31099 sanaa, lisääntyi muutamalla tänään. Tästä vain ei pysty päästämään irti, ei ennen kuin se on todella valmis. Ja hyvä, parempi kuin osaan kirjoittaa. Edistyminen näkyy projektissa todella hyvin. Vertaa vuosi sitten kirjoittamia tuherruksia pari viikkoa sitten kirjoittamiin... Eihän näin saisi sanoa, mutta hitto, osaan kirjoittaa toisinaan oikeasti hyvin.

Kässäri kävi jo mutkan kustantamoilla, yhtäläinen ei kiitos. (Sain palautetta WSOYltä... Palautetta!!!!) Ehkä toinen kierros olisi suotuisampi?

Kesken myös pitäisi olla terveystiedon lopputyö. Pitäisi, mutta eihän tuo kesken suvaitse olla ennen kuin edes aloitan... Noo, deadline on vasta toukokuussa.

• adira hahmo
  • adira
    Aseenkantaja
19.11.2013 08:10 #19 : adira
Vastaus käyttäjältä adira aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
taitaa olla kymmnes kerta kun väännän samaa tulevaisuustarinaa kasaan, ja samaan aikaan yritän kesyttää 1700 luvulle tipahtanutta "linnanneito-parodiaa" kasaan, ja kumpikin potkii vastaan. Eikä kolmannen jutun avaruusotukset ota asettuakseen kurssilleen, niitäkin on vatvottu vuoskausia. Ainoa valmis on Heräteostona Hevonen jossa scifiä ei ole pätkääkään, vaan kirjan julkistustilaisuus 3.4 Haapaveden kirjamessuilla :grin:

Adira

• VMN hahmo
  • VMN
19.11.2013 17:23 #20 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Mitä kesken kirjoittamisessa?
Big Badille:

Wau mahtava kuulla! Ihan vaan se, että olet päässyt kirjoittamisessa noin pitkälle että olet saanut sen lähetettyä ja vielä palautetta. Miten itsekin olen ymmärtänyt, sitä palautetta ei todellakaan kaikille anneta. Yksinkertaista mahtava kuulla miten sinulla on mennyt! Onnea tuon kanssa! Millaista palautetta onkaan tullut, ota siitä irti ja etsi muualta lisää palautetta ja hio vain. Jos vieläkään ei, niin sitten vain uutta, mutta ymmärrän, aivan varmasti haluaa kirjoittaa tämän ensin loppuun. Ja jos on mahdollista, niin sitten vain hiomaan se täydelliseksi (;

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/