Mitä kesken kirjoittamisessa?

Kuurosokea Pianisti
Kuurosokea Pianisti vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
08.03.2015 13:16 #61

Sain jotain vapaa-ajalla kirjoitettua fiktiivistä valmiiksi. Tällaista ei ole tapahtunut melkein kahteen vuoteen.

Kyseessä on Novanovellini, jonka sain juuri tiivistettyä merkkirajan alapuolelle. Nyt pitää vain luetuttaa se jollain, jos mahdollista, ja tehdä mahdollisia lisämuokkauksia. Mutta pääasia on, että se olisi valmis lähetettäväksi.

Ihan hyvältä tuntuu.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
13.09.2015 08:05 #62

NaNoWriMoa innokkaasti odotellen yritän saada tällä hetkellä työn alla odottavan kässärin raakaversion lokakuun loppuun mennessä valmiiksi. Vähän harkitsen myös, jos kokeilisin uutta ja kirjoittaisin näytelmän. Varmaan menee joulukuulle, pitää katsella.

Virallisesti tällä hetkellä mun ei pitäisi kirjoittaa mitään, kun en kipeänä tahdo rasittaa itseäni, mutta ei malta pysyä koneelta pois.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
13.09.2015 23:37 #63

Kässäri työn alla. Jos suunnitelmaa on uskominen, neljä lukua puuttuu. Reilut 10 000 sanaa siis, jos mennään suunnilleen samalla kuin tähän asti. Sitten ois eka versio plakkarissa ja kaikki jo nyt mieleen tulevat muutokset tehtävinä.

Novellikin pitäisi kirjoittaa, sitä en ole edes aloittanut. Ehkä sitten jokin kolmen päivän rykäisy, että saisi jotain aikaiseksi.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
18.09.2015 22:33 #64

Romaani on kesken. Teen tällä hetkellä taustatutkimusta työskentelemällä entisten vankien kanssa (romaanin päähenkilö istuu vankilassa), ja saan siitä vielä palkkaa! Olen haastatellut entisiä rikollisia tuntikausia: tappajia, pankkiryöstäjiä jne. Nyt uuteena on tullut, että tekisi mieli päästä kirjeenvaihtoon jonkun sekopää sarjamurhaajan kanssa (esim insuliinimurhaaja). Pitää vaa muistaa, että ei kirjoita omaa osoitetta lähettäjäksi kirjekuoreen. :)

Romaani on kesken. Mutta se saakin olla. Ei se mitään haittaa.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 18.09.2015 22:41 : poistettu.

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
19.09.2015 10:49 #65

Romaanikäsikirjoitus on kesken. Olen pakertanut sen kanssa helmikuusta asti, ja hitaasti mutta varmasti valmista alkaa tulla. Suunnitelmien mukaan pitäisi kirjoittaa vielä kolme lukua kokonaan, yksi loppuun ja epilogi. Sitten pistetään teksti hetkeksi jäähylle ja katsotaan editointia sit myöhemmin :smile: Harkitseen NaNoWriMoon osallistumista, mutta en tiedä ehdinkö. Intoa ja kiinnostusta olisi, mutta katsotaan nyt riittääkö aika koulukiireiltä.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

23.01.2016 13:37 #66

Romaanin raakateksti alkais olemaan pikku silpaisua vaille valmis. Aika intensiivinen urakka meikäläisen mittapuulla, nelisen kuukautta siinä kesti. Kirjoitin sen ihan entisaikaisella kynä-paperi - tyylillä, kun ei ole tietokonetta huushollissa tällä hetkellä. Huomasin sen melkein joutuisammaksi kuin tietokoneella jurnuttamisen.

Sittenhän se hauskuus vasta alkaa, kun pitää alkaa siirtämään sepustusta jossain vaiheessa näyttöpäätteelle. Veikkaisin kuukauden urakaksi. Lisäksi romaani on joidenkin lukujen suhteen epätasapainossa, ja myös erheitä ja epäloogisuuksia tekstissä varmaan löytyy vuosiluvuissa sun muissa.

Hieno nimi on kyllä romaanilla (mielestäni). Olisipa romaani myös sisällöltään yhtä hyvä. Sellainen uskonnollis-filosofinen tarina se päällimmäisenä on. Mukana myös vähän kauhua ja sukukronikkaa.

Peuranpuolikas
Peuranpuolikas vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
08.02.2016 14:38 #67

Kiireisin kirjoitusurakkani on tällä hetkellä gradu, mutta jotenkin ihmeen ilveellä sitä täytyi sitten alottaa myös uuden romaanikässärin kirjoittaminen. Aloitin samalla myös vlogin ylläpidon, missä seurailen kirjoitusurakkaa sekä käsittelen kirjoittamiseen liittyviä aiheita.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

Viimeksi muokattu: 08.02.2016 14:38 : Peuranpuolikas.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Teirka

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
19.02.2016 09:57 #68

Kiitokset sinulle Peuranpuolikas erityisesti vlogistasi – onpa hyvä keino ruoskia itsensä työntekoon! Olisi kiva nähdä teitä muitakin livenä kertomassa omasta luomistyöstänne (itse aion kyllä pysyä näkymättömänä).

Eka videon osalta on pakko myöntää, että odottelin, missä vaiheessa kissa ilmestyy leikkimään pompulapöydälle. Toinen asia, mihin kiinnitin huomiota, oli se miten tyyppi, joka puhuu itsevarmasti täysin sujuvaa englantia, valittelee outoa aksenttiaan ja kielioppivirheitä. Tässä on jotain niin perisuomalaista…

Toka videolla puhuit tosi kiinnostavasti järkyttävistä kohtauksista, joiden kuvaamistapa paljastaa kirjoittajan tason ja jotka antavat lukijalle elämyksiä, joita hän ei muuten kokisi elämässään. Tosiaan, jokuhan voisi tehdä tästä aiheesta vaikka gradun.

Odotan mielenkiinnolla jatkoa.

09.03.2016 17:05 #69

Nyt onkin sitten ensimmäistä kertaa 9 vuoteen takki pretty much tyhjä. Kaikki ensimmäisen psykoosin ja sen jälkeen tulleet (käyttökelpoiset) tarina- ja runoidikset on toteutettu. Jotkut moneen kertaan.

Mutta tulipa tänäänkin sen sivun verran, vaikkei mielessä ollut alkuun mitään. Historiallista maaseutua on tarinan työnimi, mutta se varmaan muuttuu vision kirkastuessa. Tätä ennen tuli kirjoitettua se tässä topikissa mainitsemani romaani ja kaksi huumoritarinaa. Oli pakko kirjoittaa jotain vähän kevyempää, kun romaanista tuli niin synkkä.

Hommat ilmeisesti jatkuu.

14.04.2016 19:57 #70

Tässä pari viikkoa sitten sain tietokoneen jälleen talouteen. Puolisen vuotta kerkesin olla ilman, ja arviolta semmoisen 300 sivua kerkesi sinä aikana ulostautua paperille. Nyt olen sen muutaman kymmentä sivua saanut siirrettyä. Puuduttavaa hommaa pohjimmiltaan, mutta tuleehan sitä samalla korjailtua ja paranneltua tekstiä. Kaippa sitäkin työksi voi kutsua...

Noita vanhoja tekstejä pöllytellessä on taas käynyt ilmi se vanha lainalaisuus, ettei kirjoitushetkellä täydelliseltä vaikuttava teksti ole usein vielä lähelläkään täydellistä. Jonkin verran materiaalista on lentänyt epäolennaisena suoraan sinne ö-mappiin. Toki suurin osa materiaalia - ja etenkin ne ideat - viehättää silmää ja mieltä edelleen.

Kyllähän tämä näyttöpääte hommia paljon helpottaa. Kynän käyttöön kerkesi kuitenkin jo aika hyvin tottua ja orientoitua. En varmaan ihan kokonaan jätä sitä vieläkään.

Viimeksi muokattu: 14.04.2016 19:59 : LordStenhammar. Syy: Viilailua

Pippuri
Paimen
Pippuri vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
12.06.2016 21:21 #71

Ällistyttävää kyllä yhtään novellia ei ole kesken. Yksi odottaa Novan tuloksia ja toiseen tein juuri viimeiset pyydetyt editoinnit Usvaa varten. Sen sijaan romaanikäsiksiä on tekeillä kaksi, toinen (nuorten/aikuisten fantasia) kaverin kanssa ja toinen (lastenfantasia) oma.

Jotain uutta novellia tekis kyllä vähän mieli aloittaa...

14.09.2016 08:50 #72

Edellistä stooria tehdessä tuntui, että eihän tämä nyt omassa tuotannossa mikään paras tarina ole. Olen nimenomaan pitänyt kriteerinä sitä, että sitä omaa parasta tarinaa aina kirjoitetaan; muuten ei ole mitään järkeä jatkaa. Ei tämäkään mikään maailman omaperäisin tarina aiheeltaan ole, sellainen Frankensteinin hirviö -tyyppinen juttu. Mutta ehkäpä käyttämäni paasilinnamais/huovis -tyyppinen huumori tuo siihen oman leimansa. Teksti soljuu muutenkin huomattavasti paremmin kuin edellisessä, eikä niitä "noloja" kohtiakaan löydy kovinkaan paljoa.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
14.09.2016 17:27 #73

Itsellä menossa arktiseen ympäristöön sijoittuva, scifia ja fantasiaa yhdistävä kertomus, joka lähti liikkeelle aika spontaanisti ja jota olen kirjoittanut puuskittain nyt vajaan viikon päivät. (Luettavissa Leirinuotiolla, vink vink.)

Lisäksi tekisi mieli piirtää/käsikirjoittaa jotain scifi-henkistä sarjakuvaa, mutta tyhjän paperin kammo on kova ;___;

MannhaiKotka kirjoitti: Parin laiskemman päivän jälkeen eilen oli taas vähän sitä kirjoittamisen meininkiä. Yleensä olen tyytyväinen, mikäli saan sen puoli sivua päivässä kokoon, nyt tuli jo puolitoista. Näköjään tuo lenkillä säännöllisesti käyminen saa mielikuvituksen laukkaamaan.

Vähäisempien Valojen Herra

Viimeksi muokattu: 14.09.2016 17:27 : Vumpalouska.

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
19.09.2016 21:25 #74

Komedisen zombietarinan taustatarina, joka siis kertoo kahden henkilön tutustumisesta ja vähän taustaa, miten he päätyivät itse päätarinan (tuo zombietarina) tilanteeseen. Suunnitteilla on myös toisen päähenkilökaksikon samanlainen taustatarina ja vielä yhden yksinäisen, oleellisen henkilön taustatarina. Jokaisessa kerrottaisiin vähän henkilöiden taustoja, päätarinan taustoja ja kaikkea, miten päätarinan tilanteisiin päädyttiin, koska tällä hetkellä päätarina on vähän hämärä ja irrallinen. Oikeastaan koko tarinan aloittaminen oli alkuun läppää, mutta sitten siitä tuli vakavampi juttu.

Erästä toista tekstiä en ole aihetta pidemmälle ideoinut. Ilmeisesti lupauduin kirjoittamaan sen tänään puolitosissani kaverilleni läpänheiton yhteydessä. Kuulemma hän haluaisi lukea sen ennen historian ylppäreitä, että voisi kuolla nauruun ja saada pätevän syyn olla poissa.
Idea tosiaan syntyi, kun juteltiin historian termistöstä, kuinka fennomaanit ja svekomaanit kuulostavat joltakin faniryhmittymältä, jotka keräävät Mannerheim figuureja ja kirjoittavat historian merkittävistä henkilöistä fanifiktiota. Lähdimme pohdiskelemaan näitä fanifiktio parituksia ja lupauduin tosiaan kirjoittamaan yhden niistä. Pyydän syvästi anteeksi koko maailmalta tätä kauheutta, jonka tuotan jossakin vaiheessa. Mannerheim x Hitler .

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

Viimeksi muokattu: 19.09.2016 21:28 : Marski.

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
19.10.2016 23:22 #75

Vähän kyllä hävettää, kun sama romaani on ollut kesken jo seitsemän vuotta. Tässä vaiheessa ajan tuoma perspektiivi ja kiireetön pohdiskelu eivät enää tuo projektiin mitään uutta. Toisaalta, koska aikaa ja työtunteja on jo takana valtavat määrät, en halua luovuttaakkaan, vaan koen, että sitä suuremmalla syyllä tarina on puskettava valmiiksi. Kyseessä ei edes ole mikään eeppinen tiiliskivi. Onneksi loppu häämöttää.

Sitä olen tässä miettinyt, kuinka voi saada minkäänlaista hajua siitä, pitääkö lukija kirjoittajan omasta mielestä oivallista tarinaa lainkaan mielenkiintoisena. Tekstin luojana olen tietenkin erittäin kiinnostunut omista hahmoistani ja heidän tekemisistään, mutta täydellinen objektiivisuuden puute takaa sen, että lukijan näkökulman ottaminen on äärimmäisen vaikeaa. Mitä, jos tarina onkin minun tietämättäni sietämättömän tylsä?

Viimeksi muokattu: 19.10.2016 23:23 : Iikh.

• Nunia hahmo
 vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
23.10.2016 21:12 #76

Miksi hävettää? Musta on hienoa, että jaksaa olla innostunut ja kiinnostunut samasta teoksesta vuosia. Toisaalta pitkässä ajassa on myös nuo huonot puolet, jotka listaat. Omalle tekstille sokeutuu helposti ja kun samoja lauseita tavaa vuodesta toiseen, ne alkavat pakostikin vaikuttaa huonoilta. Se johtuu suureksi osaksi siitä, että niihin on liian tottunut. En suosittele luovuttamaan, mutta ehdotan, että jätät tekstin muhimaan hyväksi aikaa, ehkä kuukaudeksi tai pariksi, ja otat siihen kunnolla etäisyyttä. Kirjoita välissä jotain muuta, jotain höpöhöpöä, kevyttä.

Lukijoiden mielipiteen saa helposti kysymällä. Kirjoita valmiiksi muutama kysymys, joihin haluat vastauksen. Toisaalta, jos olet itse jaksanut veivata edestakaisin samaa tekstiä vuosia, ei se voi olla huono :)

Olen itse asiassa tällä hetkellä vähän kateellinen. Oma tekstini lähti taas eteenpäin eikä oikeastaan ole mitään, mitä kirjoittaa ja sormet syyhyävät. Yksi teksti on vaiheessa ja se on se luonnollinen vaihtoehto, jota alan seuraavaksi tosissani työstää, mutta se vaatii ne tylsät vaiheet: juonen kartoitus ja rytmitys, hahmojen läpikäyminen (kenet poistetaan bittiavaruuteen), yleensä tekstin istuvuus ja se, että tapahtumat tapahtuvat oikeassa järjestyksessä. Tällä hetkellä se ontuu ja pahasti.

Tekisi mieli aloittaa jotain täysin uutta, vaikkapa Nanossa, mutta ne uudet jutut ovat vasta hataria haamuja ja Nanoon pitäisi olla edes vähän mietittynä, mitä rustaa.

24.10.2016 11:20 #77

Mulla hiukan samanlainen tilanne. Puoli vuotta meni, kun työstelin raakatekstin paperille. Sitten siirsin sen koneelle ja aloin korjailemaan - mikä on näennäisesti loputon suo. Kun viettää liikaa aikaa jonkin tekstin kanssa, sitä alkaa melkein vihaamaan. Taidankin kirjoitella tästä lähin vain niitä novelleja ja jättää romaanit niille, joilla on kärsivällisyyttä niin perinpohjaiseen työhön.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
24.10.2016 13:10 #78

Iikh kirjoitti: Tekstin luojana olen tietenkin erittäin kiinnostunut omista hahmoistani ja heidän tekemisistään, mutta täydellinen objektiivisuuden puute takaa sen, että lukijan näkökulman ottaminen on äärimmäisen vaikeaa. Mitä, jos tarina onkin minun tietämättäni sietämättömän tylsä?

Kirjoitan nykyään lähinnä eri tarkoituksiin meneviä käsikirjoitustekstejä, pääasiassa viihdetuotteille kuten peleille. Tässähän on tärkeää, että käsikirjoitus sitten puhuttelee aiottua kohderyhmää, vaikkapa niitä, joilla on ysäri-seikkailuista kultaisia muistoja, tai lapsia jotka saavat tuotteen sillä perusteella, pitääkö vanhemmat tuotetta rakentavana. Tällaisissa projekteissa eri tahoilla saattaa olla paljonkin rahaa kiinni tuotteessa. Tällöin pitää testata.

Eli ehdotankin, että hankit haamulukijoita, erilaisia sellaisia, mutta ennen kaikkea sellaisia, joita saattaisi romaanisi mielenmaisemat/teema kiinnostaa. Vaikka sinulla olisi täti, joka lukee hulluna Nora Robertsia ja tekstisi on seikkailufantasiaa, niin silloin se täti ei välttämättä ole se paras arvostelija, vaan se satunnaisesti seikkailufantasiaa lukeva vanha kaveri, tms.

Niin joo, ja palautteenantamista kannattaa pyytää. Kannattaa kertoa, että haluaa kuulla nimenomaan niitä juttuja, mitkä ei toimi, ja sitten niitä mitkä on lukijan mielestä hyvin onnistuneita asioita. Tämä siis ennen kuin lukija lukee käsiksen. Muuten hän ei välttämättä tajua lukea sitä arvostelu mielessään, vaan loppupalautteena on klassinen, "ihan kiva". ;)

Ars Longa Vita Brevis

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mitä kesken kirjoittamisessa?
24.10.2016 15:31 #79

Mulla on kaksikin novelli-ideaa mielessä, ja olen nyt toista viikkoa pyöritellyt mielessäni, pitäisikö ne toteuttaa. Alan kllistua ei:n puolelle.

Ensimmäinen idea käsittelee rasisti-suvakkikiistaa, ja mä olen monta kertaa luvannut itselleni, etten enää kirjoita siitä. Lisäksi idean toteuttamiseksi pitäisi tietää enemmän somalikulttuurista kuin tiedän nyt, enkä netistä löydä tarvittavia tiedonmurusia.

Toinen idea on seksuaalisen väkivallan ympärille rakentuva kauhunovelli. Mulla ei sinänsä ole mitään seksuaalisesta väkivallasta kirjoittamista vastaan, mutta tässä tapauksessa väkivallantekijä olisi mies ja rikollinen, mikä on kliseisin mahdollisin yhdistelmä.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 24.10.2016 15:32 : punnort.

08.11.2016 09:23 #80

Vumpalouska kirjoitti: Tämä on muuten niin totta, että ulkoliikunta auttaa inspiraatiossa. Etenkin näin syksyllä, kun illat alkavat jo olla aika pimeitä ja tähdet loistavat taivaalla. Selkeää yötaivasta katsellessa tulee aina sellainen jännä avaruusfiilis ja sitten tekee mieli kirjoittaa tarinoita maailmoista, joita tähtien takaa voisi ehkä löytyä.

Tsorry, kun en huomannut aikaisemmin vastata. Parhaat ideat tosiaan nappaa raittiissa ulkoilmassa. Eilenkin tuli yhden luvun verran tekstiä/ideoita päähän, ja koska Siperian tuulet puhalsivat sen verran häijysti, en viitsinyt sitä materiaalia kännykkään alkaa näpyttelemään. Äkkiä sitten tsumpilta ja kaupasta takaisin kotipuoleen ja tekstiä työstämään.

Tähtitaivas tosiaan on kiehtova miljöö. Välillä sitä ihmettelee, että loiko tämä (kuvitteellinen?) Luoja-Jumala kaiken ainoastaan tämmöistä pientä ihmiskansaa varten. Lääniä kun riittää niin perkeleesti.

Eräässä laitoksessa tapasin tosin sellaisen kekkulin, joka uskoi kiven kovaan siihen, että koko avaruus on valetta, pelkkä suuri taivaalle heijastettu diaesitys ihmisten eksytykseksi. Lieneekö syytä mainitakkaan, että näitä "hengen seuraajia" sekin mies oli. En arvannut kysyä, että kuinka vanha keksintö hän luuli diaprojektorin olevan. :blush:

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 08.11.2016 09:35 : LordStenhammar.

Valvojat: IivariDyn
Kuurankukka, Nokka10