Apua kustantajan etsinnässä

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu
06.09.2015 21:41 - 06.09.2015 21:46 #1 : Kultasuu
Moi Risinglaiset! Minä tarttisin nyt pahasti teidän apua, koska olen viime aikoina kirjoittanut aikamoisen nipun englanninkielisiä novelleja, jotka ovat omasta mielestäni yllättävän hyviä ja nyt tarvitsen tosiaan apua englnninkielisen kustantamon etsinnässä. En osaa tarkalleen sanoa millainen tuon kustantamon pitäisi olla tai mihin genreen novellini varsinaisesti kuuluvat/tippuvat, mutta ainakin aika ennakkoluulotonta kustantajaa etsin.Jotain ehkä suomalaisen Liken tyylistä asenntaa ja menoa. Toki, muunkinlaisia ja perinteisempiäkin kustantantajia saa ehdottaa. Ja, alan lehdetkään ei ole pois suljettuja.

Joten, näin lyhytkäisyydessään: toivon, että saisin teiltä apua ja neuvoja tässä asiassa, kiitos paljon!
Viimeksi muokattu: 06.09.2015 21:46 Kultasuu.

• Rinja
06.09.2015 22:02 #2 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Apua kustantajan etsinnässä

Jos (spefi?)lehtiin tekstejään haluaa, niin kannattaa muistaa, että niitä voi tarjota myös englanninkielisen maailman ulkopuolelle. Esimerkiksi meidän turkulaisten Spin-lehteen on tarjottu englanninkielisiä tekstejä mm. Kiinasta ja Hollannista, ja olemme sitten kääntäneet nämä tekstit suomeksi, jos ovat olleet tarpeeksi hyviä julkaistaviksi. Mitään rahaahan siitä ei toki todennäköisesti saa, jos jollekin pikkutekijälle tekstejään lähettää, mutta ansioluettelo voi kasvaa.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu
06.09.2015 22:27 - 06.09.2015 22:29 #3 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Apua kustantajan etsinnässä

Rinja kirjoitti: Kehottaisin kokeilemaan ensin lehtiä, koska niiltä voisi hyvässä lykyssä saada joskus vastauksiakin ja kenties jopa jotain palautteen tapaista. Tai no, ainakin oletan, ettei niissä ole niin kovaa kilpailua kuin englanninkielisen maailman kustannustoiminnassa tunnetusti on.

Okei, kiitoksia! Mutta, tuleeko sinulle mieleen mitään muutamia varsinaisia konkreettisia lehtiä joille voisin tarjota novellejani? Ulkomaiset lehdet ovat minulle aika tuntemattomia joten muutama vinkki tulisi tarpeeseen.
Viimeksi muokattu: 06.09.2015 22:29 Kultasuu.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
06.09.2015 22:49 - 06.09.2015 22:50 #4 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Apua kustantajan etsinnässä
Komppaan Rinjaa, lehdet voivat olla helpompi tapa aloittaa julkaiseminen. On kuitenkin syytä varautua odottamiseen, sillä lehdillä on suuret pinot ehdokkaita. Lisäksi julkaistuista novelleista harvoin saa muuta kuin mainetta ja hyvän mielen.

Tässä olisi hyvä teksti lukea koskien USA:n lehtiä. Huomaa myös kirjoituksen kakkososa, johon on linkki lopussa.
Viimeksi muokattu: 06.09.2015 22:50 Xariel.

• StaCa hahmo
  • StaCa
08.09.2015 22:13 #5 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Apua kustantajan etsinnässä
Kun seuraa menoa maailmalla spefipiireissä, löytää usein kirjoituskutsuja lehtiin ja antologioihin. Niihin kannattaa vastata jos vain sattuu olemaan sopiva teksti takataskussa.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

• Zisatto hahmo
  • Zisatto
    Epäkuollut
15.09.2015 14:51 #6 : Zisatto
Vastaus käyttäjältä Zisatto aiheessa Apua kustantajan etsinnässä
Suosittelen itsekin lehtiä ja antologioita aluksi.
Kustantamoiden suhteen pitää englanninkielisissä maissa muistaa, että siellä kirjoittajat keskimäärin eivät lähesty suoraan kustantamoita, vaan välissä on yksi porras, eli agentit. Jos tosissaan haluaa englanninkielisille markkinoille, pitäisi olla agentti ja sen saaminen voi olla työn takana. Agentti päättää ovatko tekstisi tarpeeksi hyviä ennen kuin ryhtyy edustamaan sinua kustantamoiden suuntaan.
Jos agenttitielle lähdet, Suomessakin toimii pari agentuuria, joita voi yrittää lähestyä. Voipi olla helpompaa kuin ulkomaille suoraan yrittäminen.

15.09.2015 16:34 #7 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Apua kustantajan etsinnässä
Agenteista, esim. www.ahlbackagency.com/ edustaa useita suomalaisia spefikirjoittajia maailmalla, tosin taitaa olla kaikilta näiltä on julkaistu ensin suomeksi jotain.

• StaCa hahmo
  • StaCa
15.09.2015 23:20 #8 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Apua kustantajan etsinnässä
Ahlbäckin listoille pääseminen ei käsittääkseni ole itsestäänselvyys, pitää olla jo jonkin verran nimeä tai suuri toivo ;)

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Valvojat: IivariDyn