• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 12 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 84 päivää sitten)

Kartta vai ei?

04.11.2015 12:36 #1 : Nunia
Kartta vai ei? kirjoittanut Nunia
Mitäs mieltä olette, pitäisikö seikkailutarinassa olla kartta? Teettekö omaksi huviksi karttoja ja onko niitä tarkoitus liittää lopulliseen tarinaan?

Olen itse vähän kahden vaiheilla. Tarinassa ei liikuta kovinkaan monessa paikassa, mutta ainakin yksi alue on sellainen, josta olisi periaatteessa ihan kiva olla kartta (siis talot, rakennukset yms. ympäristö).

Olen aivan käsi karttojen piirtämisessä, mutta toisaalta voisi se ehkä olla hauskaakin :) Onko kuitenkaan järkeä piirtää pläntti, jossa on 5-10 kaupunkia ja yksi rannikko?

04.11.2015 13:42 #2 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Kartta vai ei?
Imho riippuu lähinnä siitä, onko tarinaa helppo seurata ilman karttaa vai ei. Jos liikutaan laajalti monissa paikoissa, jonkinlainen kartta voisi olla ihan kiva.

Voi myös miettiä, mihin sen kirjassa sijoittaa. Alkuun, perinteisesti? Tekstin sekaan olennaiselle kohdalle? Loppuun? Tosin jos laittaa loppuun, mä ainakin haluaisin alkuun jonkin vihjauksen siitä, että kirjassa on kartta. On tympeää kun lukiessa arvailee paikkoja (tai sanoja) ja sitten viimeisen sivun jälkeen huomaa, että "jaa, täällä olisikin ollut kartta (sanasto)".

Mulla ilmestyneessä kirjassa on alussa kartta. Aika yksinkertainen, itse piirtämäni, ja kyllä se siltä näyttääkin :cheesy: Nykyiseen kässäriin varmaan tulee myös kartta, mutta saa nähdä raapustanko itse, vai lahjonko jonkun osaavamman hommaan. Visioita olisi, käsi ei ihan seuraa aivoja.

04.11.2015 15:09 #3 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kartta vai ei?
Kartta kannattaa varmasti tehdä ainakin omaan käyttöön, jos siitä on apua alueen hahmottamisessa. Vaikka se olisi pienikin alue. Kartan liittäminen lopulliseen kirjaan riippuu kai enempi siitä miten massiivisesta maailmasta on kyse ja kuuluuko kartta siihen tyyliseikkana kartan liittäminen vai ei?

04.11.2015 15:15 - 04.11.2015 15:17 #4 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Kartta vai ei?
Ensimmäiseen versioon olin tehnyt pienen (vinon) kartan tekstin sekaan, päähenkilö oli ns. piirtänyt sen itse selittäessään ympäristöään. Tekstissä oli silloin ja on edelleen oleellisena asiana kartan piirtäminen. Yksi hahmoista piirtää kartan. Sen takia tätä asiaa mietinkin :)

Ja todennäköisesti sijoittaisin tällä kertaa kartan alkuun. Tarina jakautuu kolmeen osioon, joissa vain keskimmäisessä liikutaan. Ensimmäisessä ja kolmannessa ollaan samassa paikassa ja tuo paikka todennäköisesti kaipaa pohjapiirroksen (= olisi se kartta, jonka hahmo piirtää). Tai kun hahmot kartan äärellä käyvät ns. "sotasuunnitelmia" läpi, joten luulisin, että siinä mielessä se olisi hauska lisä.

Ei sillä, en tiedä, missä vaiheessa tässä ehtisi sellaista väsätä, kun se vaatii luultavasti tuhat harjoituskarttaa :)

Hei, ja jos jollain on kartta netissä, laittakaa linkkiä! :) Tai malliesimerkkiin hienoista kartoista. Voisin vähän opiskella niitä :)
Viimeksi muokattu: 04.11.2015 15:17 Nunia.

04.11.2015 15:32 - 04.11.2015 15:43 #5 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kartta vai ei?
Jos kartta on todella tärkeä osa kirjaa niin miksipä ei karttaa, ainakin kirjan alkuun? Osittainhan niitä voi lisätä tekstinkin joukkoon, mutta siinä saa epäilemättä varoa lastenkirjaefektiä, jos ei sitä nimenomaan tavoittele. Joskushan kirjoissa voi olla yksittäinen efekti tekstin joukossa, jos se tulee sillä tavalla paremmin esiin... kuin normitekstinä siis.

Ja kartanhan voi tehdä monella tavalla: joko ylhäältä päin peruskarttana, ylhäältä päin sivultapäin nähtyjen piirrosten kanssa vanhanaikaiseen tyyliin (kuten Tolkien teki), kolmiulotteisena, täynnä selventäviä kuvia... Nyt en äkkiseltään löytänyt mitään selkeää yhtä suositeltavaa sivustoa, mutta jos laittaa esimerkiksi hakusanan "maps", "old maps" tai "antique maps" niin kuvahaussa tulee esiin useita ihan hauskoja esimerkkejä jotka voivat antaa ideoita.

Muoks: Hakuun voi lisätä "medieval" ja "renaissance" sekä "sea monsters"... miksei kartoissa ole enää hassuja karttahirviöitä? :heart:
Viimeksi muokattu: 04.11.2015 15:43 kyty.

04.11.2015 16:18 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kartta vai ei?
Kartta voi olla koko maailman kartta tai sitten esimerkiksi kaupungin asemakaava tai talon pohjapiirros. Kaikki, mikä auttaa lukijaa hahmottamaan paikkoja, on minusta ihan jees. Itse tykkään, että painetuissa kirjoissa kartat ovat alussa, niin niihin voi palata tarpeen tullen ilman, että karttaa täytyy etsiä sivujen välistä.

Kirjoitusvaiheessa riittänee luonnoskin. Oleellisinta kirjoittajalle kuitenkin taitaa olla välimatkojen ja etäisyyksien hahmottaminen, oma maailma kun usein on selkeämmin mielessä kuin mitä se on lukijalle. Kartan avulla voi varmistaa, etteivät hahmot tunnu hyppivän paikasta toiseen kauhean epäloogisesti.

05.11.2015 09:29 #7 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Kartta vai ei?
En tiedä, onko se nyt NIIN tärkeä se kartta, kyllä ilman sitäkin pärjää :) Matkustelua on vähän. Tuon yhden alueen luonnos olisi päällimmäisenä mielessä, ehkä siten, että kuvassa olisi pohjapiirros ja sen alla toinen kuva, josta näkyisi vähän karttaa? Maailman karttaa ei tarvita, koska tarinassa pysytään tiukasti muutamassa kaupungissa. En ole rehellisesti edes miettinyt kuin yhden rajanaapurin. Ja sen paikan, jossa pippuri kasvaa.

Efektejä en tekstiin voi laittaa, siellä on jo erittäin vahva sellainen.

Luonnoksia on tehty, useampikin. Tarina on peruspiirteittäin valmis, muutama muokkaus tekemättä. Ja niin paljon kuin innostuisinkin piirtämään vuoria, keijuja, merihirviöitä, kompasseja, lohikäärmeitä ja menninkäisiä, valitettavasti tarinan maailma ei ole keskiaikainen vaan vastaa ehkä 1950-lukua tekniseltä kehitykseltään. Se tekee tästä vähän hankalampaa, koska tylsä tiekartta ei vain inspiroi.

Olisiko täysin katastroofi, jos tekisin kartan niin, että se olisi hahmon piirtämä? Jos tekisin siihen tämän muistiinpanoja sotasuunnitelmista? En kaikkia tietysti. Kuva ei tietysti saa olla liian lapsellinen, kohderyhmä taitaa olla nuoret aikuiset, genre kauhu/yliluonnollinen (ja mielestäni ehkä vähän fantasiakin).

05.11.2015 18:48 #8 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kartta vai ei?

Nunia kirjoitti: Ja niin paljon kuin innostuisinkin piirtämään vuoria, keijuja, merihirviöitä, kompasseja, lohikäärmeitä ja menninkäisiä, valitettavasti tarinan maailma ei ole keskiaikainen vaan vastaa ehkä 1950-lukua tekniseltä kehitykseltään. Se tekee tästä vähän hankalampaa, koska tylsä tiekartta ei vain inspiroi.

No mut eihän se toki estä tekemästä kartasta graafisempaa, vaikutteet voi ottaa 50-luvulta ja modata sen mukaan miten vakavasta jutusta on kyse. Siis jos ylimääräinen kuvitus ylipäätään sopii mukaan. Oikea termi tuollaisille moderneille "hauskemmille" kartoille lienee "souvenir map".

Jos kartta ei ole lapsellinen, niin mielestäni ihan mahdollinen ratkaisu.

06.11.2015 14:14 #9 : StaCa

Fantastic Maps on aika hyvä sivusto aiheesta: www.fantasticmaps.com/

06.11.2015 15:52 #10 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa Kartta vai ei?

StaCa kirjoitti: Joka tapauksessa, jos/kun kirja julkaistaan, niin sen kartan voi teettää osaavalla ihmisellä. Olennaista kirjoitusvaiheessa on luonnos.

Fantastic Maps on aika hyvä sivusto aiheesta: www.fantasticmaps.com/

Kiitos tuosta linkistä! Vaikutti erittäin mielenkiintoiselta.

• Lupus hahmo
  • Lupus
07.11.2015 12:37 #11 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Kartta vai ei?
Yksittäisen alueen kohdalla kartan tarpeellisuuteen vaikuttaa sekin, miten paljon aluetta muuten kuvaillaan ja kuinka tärkeitä yksityiskohdat ylipäänsä ovat.

Esimerkiksi murhamysteereitä lukiessa tapahtumapaikan (esim. talo tai tilukset) pohjapiirros tai vastaava on minusta aina loistava apu, koska yksityiskohtia on yleensä paljon ja mnun on usein hankala hahmottaa etäisyyksiä ym. ihan vain tekstin perusteella.

Vastaava yksityiskohtaisuus voisi monissa muissa yhteyksissä tuntua kummalliselta. Olen itse piirtänyt joitain scifikertomuksiani varten avaruusaluksen hyteistä pohjapiirrosluonnoksia, joista näkee millä pöydänkulmalla varapäällikkö pitää viherkasviaan, mutta ei se varmaankaan ole lukijan kannalta kaikkein oleellisinta tietoa.

Juuri murhamysteerien kohdalla minusta on erityisen mukavaa, jos kartta löytyy alusta, koska sen pariin mahdollisesti palaa useitakin kertoja. Vähemmän yksityiskohtainen ja ikään kuin vähemmän tarpeellinen kartta voi minusta olla myös muualla kuin alussa, etenkin jos siihen merkitään jotain, mitä ei vielä alussa kuuluisi tietää. (Murhamysteerin kohdalla "tästä ruumis löytyi" tuskin on kummakaan spoileri, kun muha ja sen ratkaiseminen on koo homman idea.)

08.11.2015 17:58 #12 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kartta vai ei?

Nunia kirjoitti: Sen verran perfektionisti olen, etten välttämättä halua toisen tekemää karttaa omaan tekstiini. Vaikka se kartta olisi jumalainen. Se itse asiassa pahentaisi vielä asiaa :) Haluan itse tehdä sen ja jos ei kelpaa, jättäkööt pois.

Minä ajattelen ihan päinvastoin, sillä omien töherrysteni sijaan olisi vain hienoa, jos joku tekisi kirjaan todella kauniin ja huolellisen kartan omien luonnosteni pohjalta. :smile: Ehkä eniten ärsyttävät kuitenkin huonosti painetut kartat, joissa resoluutio ei ihan riitä tai paikkojen nimiä on jonkin käsinkirjoitusfontin takia täysin mahdoton lukea. Informaatiosisältö kärsii vähän turhan paljon.

Erityisesti kirjoissa, jotka vilisevät paikkojen nimiä, kartta on minusta erityisen hyödyllinen. Olen huono muistamaan nimiä muutenkin, saati sitten, mikä sijaitsi missäkin. Jos tämä on oleellista tietoa (kirjassa matkustetaan, soditaan tai käydään kauppaa naapuripaikkojen kanssa), kartan vilkuilu lukiessa auttaa myös hahmottamaan, mitä tarinassa on meneillään. Joten sinällään informaatiosisältö on tärkeämpää kuin kartan ulkoasu, mutta toki kauniimpi kartta on aina parempi.

23.11.2015 23:32 #13 : StaCa

Dyn kirjoitti:

Joo, just tämä. Kun tosiaan omat taidot ovat lajia päiväkotisöherrykset, niin melkein hävetti liittää luonnos ihan vain kässäriin :D Jotenkin se ei oikein istu fiilikseen, jos kartan ulkoasu on ihan ristissä tekstin kanssa.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Ronnie Svartström