Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja

10.04.2016 00:02 - 10.04.2016 10:00 #1 : Salmikki
Koitin kaivella turinatuvan arkistoja, mutta en löytänyt ko. aihetta käsittelevää viestiketjuja. Sinänsä iloinen asia, että jos vaikka tähän saisinkin vastauksia, niin saan taasen esittää kysymykseni tapauskohtaisine yksityiskohtineen... ^_^

Puntaroin siis parhaillaan kerrontaan liittyviä seikkoja, lähinnä minä- ja hän-kerrontojen väliltä valitsemista. Genre on fantasia, tarina monihenkilöinen niin, että kaikista henkilöistä on yhtälailla kerrottavaa, mutta koko roska kulminoituu "päähenkilöön" liittyvään juonenkäänteeseen (jonka näkökulmasta olen tähän mennessä kirjoittanut minä-muotoisena). En koe uudelleenkirjoittamista eri kertojan näkökulmasta vaivalloiseksi, edes mainittavanarvoiseksi tekijäksi.

Oikeastaan itse tarinani yksityiskohtiin ei tarvitse ottaa kantaa, jos ei siitä mietteitä ole - haluaisin vain kuulla erilaisten lukijoiden ja/tai kirjoittajien mietteitä ja mielipiteitä asiasta! Eikä kaikkiin tai välttämättä mihinkään alla lueteltuihin askarrutuksiin tarvitse kerralla vastata.. Esimerkiksi:

-Miksi minä-kerronta?
-Miksi hän-kerronta?
-Miksi jompaakumpaa on hauskempi lukea?
-Millaisia vaikutuksia jommankumman valitsemisella on lukukokemuksen kannalta?

Ja erityisesti:
-Onko minä-kerronta arkipäiväistä?
-Onko minä-kerronta mukaansatempaavampaa?
-Onko hän-kerronta taianomaisempaa?
-Antaako hän-kerronta vaikutelman mahtavammasta, maailmaamullistavammasta kertomuksesta [kuin minä-kerronta]?

EDIT: Otin tuon fokalisointi-kappaleen pois, sillä ymmärrän kyllä kerronnan käsitteet ym. Fokalisointi vain hämmentää, ehkä eniten vieruskäsitteenä näkökulmalle ja hyvin spesifeissä tilanteissa.

Kiitos ja anteeksi, toivottavasti saatte keskiyön aivoituksistani selvää. ^_^

Pouring spirits while I follow the Northern star
Viimeksi muokattu: 10.04.2016 10:00 Salmikki.

• punnort hahmo
  • punnort
10.04.2016 00:25 - 10.04.2016 00:40 #2 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Pääasiallinen ero minä-kertojan ja hän-kertojan välillä on se, että minä-kertoja kertoo tarinan omasta näkökulmastaan niin, että kertomus on hänen subjektiivinen näkemyksensä tarinan kulusta, ja jos kerronnassa on arvolatautuneisuutta, se kuvastaa minäkertojan arvoja. Hän-kertojalta puolestaan lukija odottaa objektiivisuutta, ja hän-kertoja voi mm. kertoa asioita, joita yksikään hahmo ei tiedä.

Esimerkiksi Suomies fiktio.wikidot.com/suomies olisi mahdoton minä-näkökulmasta, koska haluan kertoa Suomiehen syntyhistorian objektiivisena faktana.

Toisaalta Janet fiktio.wikidot.com/janet olisi mahdoton hän-näkökulmasta, koska päähenkilön suhtautuminen tilanteeseen on koko ajan keskiössä.

Itse myös koen minä-kerronnan siinä mielessä intiimimmäksi, että se kutsuu samaistumaan hahmoon vahvemmin. Jos tahdon lukijan symppaavan hahmoa, jota hän ei ehkä muuten symppaisi, kerron tarinan ko. hahmon minä-näkökulmasta. Intiimiyssyistä kirjoitan myös pornon minä-kertojalla.

EDIT: Jos haluaa kuvata jonkun konfliktin puolueettomasta näkökulmasta, hän-kertoja on luonteva vaihtoehto, koska sellainen voi kuvata konfliktin eri osapuolien mielenliikkeet objektiivisesti. Konfliktin osapuolen näkemys vihollisensa mielenmaailmasta on usein hyvin värittynyt, joten konfliktin osapuoli minä-kertojana saattaa helposti johtaa puolueelliseen kuvaukseen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 10.04.2016 00:40 punnort.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, sinidean, Salmikki

• Lupus hahmo
  • Lupus
11.04.2016 21:28 #3 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Minulla ei ole kauheasti mitään järkevää lisättävää punnortin pointteihin.

Sinänsä olen sitä mieltä, ettei kertojamuodon mukaansatempaavuudesta tai arkipäiväisyydestä voi tehdä kauheasti tulkintoja. Jos minä-muodossa tapahtuva kerronta olisikin jotenkin arkipäivästä, sillä voisi varmaan joissain suurissa mullistuksissa tai erityisen maagisisa olosuhteissa parhaimmillaan saada aikaan mielenkiintoisen ristiriidan.

Minä-kertojaan liittyy mielestäni joitain sudenkuoppia, mutta se voi johtua siitä että olen sattunut lukemaan kirjoja, joissa se ei sujunut ihan niin kuin piti.

Minä-kertojissa minua ärsyttää esimerkiksi, jos kertoja on selvästi lapsi, mutta kerrontatyyli on hyvin aikuismainen. Tämä on pieni hankaluus sikäli että se on helppo kiertää laittamalla minä-kertoja vaikka muistelemaan lapsuuttaan, jolloin hänellä voi myös olla asioista enemmän tietoa kuin tapahtumahetkellä.

Ehkä tällaisissa on kyse siitä, että kolmannessa persoonassa tapahtuva kerronta punnortin mainitsemista syistä tuntuu lähtökohtaisesti luotettavammalta. Jos minä-kertoja on koko ikänsä elänyt eristäytyneessä ympäristössä ja käyttää yhtäkkiä vertausta, joka ei kyseiseen ympäristöön sovi, se särähtää, mutta kolmannen persoonan kertoja voi hyvin tehdä niin, koska hänestä ei välttämättä tiedetä mitään.

Kuriositeettina: minä- ja hän-kerronta eivät ole ainoita mahdollisuuksia. Olin joskus kauan sitten ihan äimänä, kun luin Calvinon kirjan Jos talviyönä matkamies , koska kukaan ei ollut sanonut, että sinä-muodossa voisi kertoa.

13.04.2016 16:50 #4 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Ensimmäisen persoonan kertoja on vaarallinen valinta kokemattomalle kirjoittajalle.

Se valitaan usein ns. vääristä syistä, kuten esim. siksi, että kuvitellaan niin päästävän helpommin henkilön pään sisään. Ennemminkin voisi sanoa, että jotain on pielessä, jos ei kolmannellakin persoonalla pääse henkilön ajatuksiin.

Täytyy muistaa, että minä-kertoja on tiukasti näkökulmansa vanki. Hän ei voi tietää mitään, mitä ei tiedä. Hän ei voi kertoa mistään, mille ei osaa sanoja. Fantasiassa/scifissä tiukan näkökulman kerronta on hankalaa mm. siinä mielessä, että laji tyypillisesti sisältää paljon maailmanrakennusta. Kuinka yksittäinen henkilö voi tietää kaiken mitä lukijalle pitää kertoa?
Erilaiset "vanhus tarinoi tapahtumista kertojalle / kertoja lukee päiväkirjaa / tms." -ratkaisut taas menevät helposti infodumpiksi.

Sen sijaan minä-kertoja voi olla mielenkiintoinen, jos tavoitellaan hyvin epäluotettavaa kertojaa, tai hyvin persoonallista kertojanääntä.

stazzy.net/blogi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

13.04.2016 16:53 #5 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Ja lisäksi on tietysti tiettyjä genrejä, ensimmäisenä mieleen tulevana chick lit, joissa ensimmäisen persoonan kerronta nyt vain kuuluu lajityypin sanattomiin sopimuksiin.

13.04.2016 18:16 - 13.04.2016 18:17 #6 : Salmikki
Vastaus käyttäjältä Salmikki aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Huhhuh, olenpa mietiskellyt tosiaan tätä aihetta ketjun aloittamisesta ja vieläkin tuntuu, että kun lukee teidän muidenkin ajatuksia, niin yhdessä hetkessä on aivan minä-kertojan kannalla ja seuraavassa taas hän-kertoja vaikuttaa ylivertaiselta. Koko asian punnitseminen alkaa kuitenkin selkeästi jakautua päässäni kahteen: niiden sudenkuoppien välttämiseen sekä oikean fiiliksen tavoittelemiseen kerronnassa.

StaCa kirjoitti:

Tämä on pyörinyt itselläkin mielessä. En osaa yhtään sanoa, onko minusta itseasiassa hyvä, että mailmaa saa avata pikkuisen kerrallaan, vähä vähältä paljastaen, syrjäseudulta kotoisin olevan henkilön matkassa. (Infodumpit jäisivät pois, varsinkin jos keskittyy siihen, että kirjoittaessa pitääkin tietää enemmän kuin kertoo.) Vai olisiko parempi kuitenkin kertoa tapahtumat ja hahmojen kohtalo laajemmasta näkökulmasta, kuin he sen itse näkevät?

Hirvittävän turhauttavaa olla kaikesta kahta mieltä. Pitänee alkaa laatia plussat&miinukset-listoja.. :D

PS. Ehkä kaikki ratkeaa, kun inspiraatio iskee kuin salama taivaalta, yhtäkkiä näen potentiaalisen lukijan sieluni silmin, ja tiedän, haluanko minä-kertojaan liittyvän yleisfiiliksen vai hän-kertoja-viban. Huoh..

Pouring spirits while I follow the Northern star
Viimeksi muokattu: 13.04.2016 18:17 Salmikki.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
13.04.2016 19:16 - 13.04.2016 19:21 #7 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
StaCan juttuun vielä sellainen lisä, että - kuten hän asian suurinpiirtein ilmaisi - minä-kertojan kohdalla pitää aina päättää kenelle Minä kertoo tarinaansa. Fantasiatarinassa tuntuu todella oudolta, jos Minä selostaa tarinaansa kuin jollekin täysin toisesta maailmasta vedetylle, vaikka hän osaisikin selittää kaikki maailmansa asiat. Mistä tällainen kuulija on ilmestynyt? Miten Minä on tähän törmännyt?

Toisaalta jos Minä kertoo tarinaansa jollekin oman maailmansa tuntevalle, ei hän päädy kertomaan mitään maailmansa toiminnasta koska olettaa kuulijan jo tietävän asiat.

Hän-kerronta on siinä mielessä vapaampaa, kun voidaan aina käyttää kaikkitietävää tarinan maailman ulkopuolista kertojaa.

"Vanhus kertoo lukijalle elämäntarinaansa" on toki yksi tapa ratkaista ongelma. Sen synnyttämä infodumppi ei ole sinänsä minä-kerronnan ongelma, vaan ihan sama syntyy muunkin muotoisessa kerronnassa suht' samalla tavalla.

Sinä-muotoista kerrontaa muuten inhoan. En voi mitenkään samaistua sellaisissa kuvattuun käytökseen tai tilanteisiin ihan vain sen takia, että näen heti kuinka väärin moisessa kerronnassa oletetaan minun käyttäytyvän.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 13.04.2016 19:21 Rasimus.

• kyty
13.04.2016 20:10 #8 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja

Rasimus kirjoitti: StaCan juttuun vielä sellainen lisä, että - kuten hän asian suurinpiirtein ilmaisi - minä-kertojan kohdalla pitää aina päättää kenelle Minä kertoo tarinaansa.

Eikös minä-kertoja voi puhua tavallaan myös itselleen? Silloin asiat kerrotaan ikään kuin jollekulle toiselle, vaikka höpötetään itsekseen. En tosin tiedä miten tuo toimisi. Itseä joskus vähän häiritseekin jos minä-kertoja osoittaa sanansa selkeästi lukijalle rikkoen neljännen seinän. Tai no, se riippuu niin paljon tilanteesta, enkä osaa tässä lonkalta nimetä yhtäkään esimerkkiä missä näin olisi ollut.

Muuten minä- ja hän-kertoja ovat omassa asteikossa aika samanarvoisia, riippuu tilanteesta missä niitä kannattaa käyttää... muuten ei ole juuri lisättävää muiden kommentteihin.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salmikki

15.04.2016 17:52 #9 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Joitakin näkemyksiäni lukijan näkökulmasta (kirjoittajana olen vielä untuvikko). :smile:

Jestricide kirjoitti: Genre on fantasia, tarina monihenkilöinen niin, että kaikista henkilöistä on yhtälailla kerrottavaa, mutta koko roska kulminoituu "päähenkilöön" liittyvään juonenkäänteeseen (jonka näkökulmasta olen tähän mennessä kirjoittanut minä-muotoisena).

Tämä kuulostaa kovasti siltä, että toimisi kaikkitietävän hän-kerronnan kautta paremmin, kun on kerran paljon henkilöitä. Toisaalta joskushan nimenomaan tarkoituksella joku henkilö puhuu väliin minä-muodossa, mutta muu tarina on hän-muodossa (esim. tyypillinen esimerkki joku dekkari, jossa murhaaja väleissä puhuu minänä mutta murhan selvittely kulkee hän-muodossa).

Välillä tulee vastaan tarinoita, joissa kertojana on kaksi tai useampi eri minää. Lähes poikkeuksetta ne toimivat huonosti, koska harva kirjailija tuntuu osaavan kirjoittaa niin, että minät kuulostaisivat aidosti eri henkilöiltä (tai sitten olen lukenut liian vähän :tongue:). Itseäni kiinnostaisi joskus kokeilla tätä.

Miksi jompaakumpaa on hauskempi lukea? Millaisia vaikutuksia jommankumman valitsemisella on lukukokemuksen kannalta?

Punnort jo mainitsikin minä-kerronnan intiimiyden. Jos luen esim. palavaa rakkaustarinaa minä-muodossa, niin kyllä se vaan pääsääntöisesti tuntuu kehossa enemmän kuin hän-kerronnalla kerrottu ja samalla voi myös tempaista mukaansakin paremmin. Nuorten romantiikkaa tunnutaan paljon kerrottavan juuri minä-muodossa ja siihen kaikkeen (ensirakastumisiin ja tunnemyrskyihin) se jotenkin sopiikin. (Enorannan Nokkosvallankumous on muuten hieno esimerkki siitä, kuinka kaksi vuorottelevaa minä-kertojaa muodostavat huikean kokonaisuuden, joka tunkee lukijansa luihin ja ytimiin. :heart: )

Hän-kerronta taas voi tuntua etäännyttävältä, mutta loppupeleissä se on pitkälti kiinni kirjoittajan taitavuudesta. Toisaalta joskus etäännyttäminen on itse tarkoitus.

Onko minä-kerronta arkipäiväistä? Antaako hän-kerronta vaikutelman mahtavammasta, maailmaamullistavammasta kertomuksesta?

Haluaisin vastata molempiin kysymyksiin ei. Silti. Varsinkin jo edellä viittaamieni nuortenkirjojen takia (kenties?) olen yhdistänyt päässäni minä-kerronnan jonkinlaiseen yksinkertaisuuteen ja kepeisiin tarinoihin (kuten Stacan mainitsena chick lit) ja hän-muodossa kirjoitetaan sitten ne laatukirjat. ;) No eihän se näin tietenkään mene. Hyvä kirjailija on hyvä kirjailija kirjoitti hän sitten minä- tai hän-muodossa. Mutta sanoisin, että minä-muoto on ehdottomasti vaativampi, jos sen haluaa tehdä hyvin.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Salmikki

15.04.2016 18:54 #10 : Salmikki
Ihana kun osasit sanoa noin tarkasti tuntemuksia juuri noihin kysymyksiin! Tällainen ajatuskehittely on se tapa, jonka kautta pääsen, jos pääsen, päätökseen.. Kiitinkin jo... ^_^

16.04.2016 22:27 #11 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja

Itse taas koen kirjoittajana, että tarina valitsee kertojansa. Olen kirjoittanut tekstejä (romaani- ja novellimittaista) sekä ensimmäisen että kolmannen persoonan kertojalla. Yhdessä kässärissä jopa molempia. Se on niin kauhean riippuvaista siitä, mitä ja kuinka haluaa kertoa ja näyttää lukijalle, että valinnan vaikeutta ei yleensä tule.

Aikamuodon kanssa joudun usein arpomaan ja kokeilemaan paljon enemmän.

• Marski hahmo
  • Marski
18.04.2016 18:40 #12 : Marski
Vastaus käyttäjältä Marski aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Mä tykkään enemmän ulkopuolisesta kertojasta ja sitä osaan paremmin myös kayttää. Jollain tavalla ulkopuolisessa kertojassa on enemmän mahdollisuuksia kuin minä-kertojassa. Ja ulkopuolisa kertojia on vielä niin monen tyyppisiä, yleensä minä valitsen sellaisen, joka painottaa vahvasti yhden henkilön näkökulmaan, mutta ei tiedä kaikkea.
Minä valitsen hän-kertojan.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

18.01.2018 13:10 #13 : Ville Lintunen
Itse kirjoittaessani suosin hän-kertojaa. Se mahdollistaa eri hahmojen näkökulmien välillä hyppimisen ja sillä tavoin koen voivani antaa kattavamman - ja luotettavan - kuvan tapahtumista. Se sallii myös dramaattisen ironian käytön, kun lukija tietää esim. jostain vaarasta, josta päähenkilö ei. Yritän silti välttää näkökulman vaihtoa kesken "kohtauksen", eli jos vaihdan sitä, teen sen joko aikahypyn tai paikanvaihdon jälkeen tai uuden luvun alussa. Ihan niin mielivaltaiseen hahmon päästä toiseen pomppiseen en syyllisty kuin vaikkapa Dyynissä (mikä ei niin hyvää kirjaa suinkaan pilaa).

Minä-kertoja sallii toki läheiseltä tuntuvan suhteen lukijan ja kertojan välillä, mutta kolmannestakin persoonasta voi silti kurkistaa hahmon pään sisään. Jotenkin vain pidän siitä, että lukija on ikään kuin kaikkialla läsnä oleva tarkkailija, toisaalta etäinen mutta toisaalta vahvasti läsnä hahmojen elämässä ja tapahtumissa. Tällaiselle tarkkailijalle hahmot avautuvat objektiivisesti hyvine puolineen ja vikoineen ja muodostavat oman mikrokosmoksensa, joka kertoo jotain koko maailmasta, johon tarina sijoittuu.

26.02.2018 13:51 #14 : Adolfina Romanov
Henkilökohtaisesti hän-kertojaa on mielestäni mukavampi lukea, mutta kun kirjoitan omia juttuja, niin minä-kertoja on useimmiten luontevampi ja mukavampi, ainkain näin viime aikoina olen havainnut. Mutta käytän kyllä molemempia melko paljon. Minä-kertojassa vaikeinta on varmaan se, että kertoja alkaa helposti muistuttaa liikaa itseä... ja siten on vaikea salata mitään lukijalta.

Luulisin, että hän-kertojan etuja on se, että se kuulostaa usein vähän kypsemmältä ja vakavastiotettavammalta kuin minä-kertoja. Ja voihan siitäkin tehdä persoonallisen , käyttäen lauseita tyyliin: "Kuten huomaatte, hyvät lukijat, Minna rakastaa suuresti herkkusieniä."
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

20.03.2018 22:16 #15 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Tällä hetkellä pallottelen kolmea pidempää tekstiä, joista yhdessä on kaksi minäkertojaa, toisessa hänkertoja ja kolmannessa molemmat:grin: Minäkertoja on itselle kaikkein luonnollisin, huomaan lyhyempien tekstien kanssa sen kertojamuodon valikoituvan lähes automaattisesti. (Toisinaan laiskaa kirjoittajaa se myös helpottaa: lyhyissä teksteissä minäkertojan nimeä ei tarvitse välttämättä keksiä.) Minäkertojan vaikeutena on sitten se, että pitää yrittää muistaa olla kertomatta sellaisia asioita, joita hahmo ei itse tiedä...

Nuorempana kirjoitin paljon hänkertojalla, mikä lieneekään muutoksen syy. Lukijana ei niinkään ole väliä, kumpaa kertojaa käyttäen teksti on kirjoitettu.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

• punnort hahmo
  • punnort
21.03.2018 00:19 - 21.03.2018 00:25 #16 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Valitseminen: Minä-kertoja vs. hän-kertoja
Itse olen nyt miettinyt omaa kerrontaani. Minä-kertoja on helppo, koska samalla kun luo päähenkilön, hän auomaattisesti saa oman kertojanäänensä. Hän-kertojan kanssa on enemmän niin, että tarinaan joutuu luomaan ylimääräisen henkilöhahmon: Kertojanäänen. Hyvin usein huomaan kirjoittavani päähenkilön näkökulmasta silloinkin kun käytän hän-kertojaa, ja olen arka esim. käyttämään käsitteitä, joita päähenkilö ei käyttäisi. Kuvitteellisia scifimaailmoja kuvaillessa joutuu päättämän, onko hän-kertoja kuvitteellisen maailman asukas joka kertoo tarinaa kuvitteellisen maailman asukkaalle (jolloin hän ei selvennä ko. maailmassa itsestäänselvinä pidettyjä asioita), vai tunteko hän sekä kuvitteellisen että oikean maailman niin, että hän voi "tulkata" scifimaailmaa oikean maailman lukijalle. Itse olen aiemmin kannattanut ensimmistä vaihtoehtoa, ja minusta tuntuu, että minun pitäisi kokeilla jälkimmäistä.
Kirjoitin männäviikolla Pohjois-Korealaisista kertovan seksinovellin, jossa hän-kertoja tunsi sekä Pohjois-Korean että länsimaisen kulttuurin ja kertoi tarinaa ikään kuin länsimaiselle kuulijalle, ja olen tyytyväinen tuloksiin.

Tosi vanha scifi ratkaisee ongelman heittämällä kirjoittajan maanmiehen kuvitteelliseen maailmaan ja kertomalla tarinan minä-muodossa matkaraporttina.

Olen myös huomannut ongelmalliseksi kirjoittaa minä-kertojalla, joka on syystä tai toisesta vähemmän älykäs. Tällöin tekstistä tulee helposti köyhää ja latteaa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 21.03.2018 00:25 punnort.

Valvojat: IivariDyn
MARGO, NoctilucA