• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 10 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 85 päivää sitten

Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

23.04.2016 19:16 #1 : Kultasuu

2. Oletko itse saanut useita hylkäyskirjeitä? Ja, jos olet niin kuinka olet toipunut niistä? Ja, oletko saanut toipumisesi jälkeen myös onnistumisia tarinoidesi kanssa?

23.04.2016 20:13 #2 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

Kultasuu kirjoitti: 1. Tiedättekö keitään kuuluisia ja menestyneitä kirjailjoita jotka olisivat saaneet paljon hylkäyskirjeitä ennen kuin he menestyivät? Ja, en kysy tätä siksi, että haluaisin jotenkin olla ja samaistua johonkin kuuluisaan kirjailijaan vaan sen takia, että saisin itselleni toivoa, että myös minä voin onnistua joskus tulevaisuudessa.

J.K Rowling sai kymmenittäin hylsyjä ensimmäisestä Harry Potterista. Stephen Kingin ensimmäiset kässärit hylättiin suoralta kädeltä. Molemmista tuli sittemmin ns. kuuluisia.

Kaikki kirjailijat saavat hylsyjä. Kaikki. Se, että kirja julkaistaan, vaatii monta asiaa, joista ensimmäinen on tietenkin hyvä kässäri. Toinen on oikea henkilö lukemaan tuon kässärin oikeassa mielentilassa ja näkemään sen potentiaalin. Kolmas on ajankohtaiset ilmiöt ja trendit - erotiikkakirjallisuus on nousussa Fifty Shadesin jälkeen jne. Näistä kolmesta kohdasta kirjailija voi vaikuttaa vain kässärin laatuun, ja loput riippuvat joko luovuuden surmaavasta laskelmoinnista tai tuurista.

Hylsyjä tulee, paljon. Niihin pitää tottua. Niin karulta kuin se saattaakin kuulostaa, siihen ei ole mitään toista tapaa suhtautua. Kenties, jos käsikirjoitusta lähettää vain tarkkaan valikoiduille pienkustantamoille, saattaa välttää hylsysateen, mutta toisaalta hylkäykset kasvattavat "mähän näytän niille" -mentaliteettiä.

Kun jatkat kirjoittamista, uusien tarinoiden luomista ja niiden työstämistä, joskus joku jossain näkee tuotoksesi potentiaalin - siinä voi mennä viikko, viisi vuotta tai vuosikymmen. Kun niin käy, fiilis on jokaisen hylsyn arvoinen.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kultasuu, Salmikki

01.05.2016 16:17 #3 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

Kultasuu kirjoitti: Koska olen saanut kirjoittajanurallani monia hylkäyskirjeitä ja vain muutamia hyväksyviä kirjeitä kustantamoilta ja lehdiltä, niin ajattelin kysyä teiltä kahta asiaa:

Kyllä ja kyllä.

Suomikin on täynnä kirjailijoita, enemmän ja vähemmän kuuluisia, jotka ovat saaneet laajalti hylsyjä. Monet saavat niitä vielä uransa aikanakin. Nykymaailmassa useampikaan kirjoitettu kirja ei takaa automaattisesti paikkaa kustantamossa.

Minähän olen onkinut hylsyjä oikealta ja vasemmalta. Välillä yhden rivin versioita, välillä kannustavia lausuntoja. Vielä nytkin, vaikka esikoinen on jo julkaistu. Jos ei pysy tiukasti samassa genressä, ei välttämättä mahdu suoraan saman kustantamon ohjelmaan... ja sitten taas aloitetaan jokseenkin alusta. Se nyt on kirjailijan elämää. Pakko sietää ja jatkaa yrittämistä.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

01.05.2016 17:42 #4 : Peuranpuolikas

StaCa kirjoitti: Vielä nytkin, vaikka esikoinen on jo julkaistu. Jos ei pysy tiukasti samassa genressä, ei välttämättä mahdu suoraan saman kustantamon ohjelmaan... ja sitten taas aloitetaan jokseenkin alusta. Se nyt on kirjailijan elämää. Pakko sietää ja jatkaa yrittämistä.

Tuttuja tuntoja, kolmenkin romaanin jälkeen. Toisaalta, olen itse tehnyt tietoisen päätöksen, että en kirjoita mitään genreä puhtaasti, joten kenties tilanne on muilla toinen. Lohdullista kuulla, että muillakin on sama tilanne, vaikka se ei olekaan kovin mukava tilanne.

01.05.2016 17:50 #5 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

01.05.2016 18:57 #6 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

punnort kirjoitti: Jos Likeltä ei ole kuulunut mitään käsiksen tiimoilta neljään ja puoleen kuukauteen, onko se hyvä vai huono merkki? Lähettääkö Like ylipäätänsä hylsyjä? Lähettäessäni käsiksen sain vain automaattivastauksen, jossa he sanoivat ottavansa yhteyttä, jos kiinnostuvat käsiksestä.

Moi punnort. Minä luulen, että se voi olla ihan hyvä merkki siitä, että ovat kiinnostuneet kirjastasi, koska itse sain Likeltä hylsyn hyvinkin nopeassa ajassa. Toivotaan parasta!

01.05.2016 21:05 #7 : Peuranpuolikas

01.05.2016 21:09 - 01.05.2016 21:10 #8 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Hylkäyskirjeiden saanti kustantamoilta

Peuranpuolikas kirjoitti:

punnort kirjoitti: Likeltä ei tule hylsyjä. Eli heiltä ei tule mitään automaattiviestiä, ja jos Likeltä saa vastauksen, on onnistunut herättämään mielenkiintoa sillä päässä. Jotakuin kaikista muista kustantamoista tulee automaattihylsy.

Okei, ilmeisesti minä muistan sitten väärin, jotenkin muistelen, että olisin saanut Likeltä pari vuotta sitten hylsyn.

Viimeksi muokattu: 01.05.2016 21:10 Kultasuu.

Valvojat: IivariDyn
punnort, LordStenhammar, Lyyskis