Oppia kirjoittamiseen?

12.07.2016 08:44 - 12.07.2016 08:45 #1 : Kvothe1982
Onko kenelläkään tietoa, kirjoitus kursseista? Lähinnä etsin etäopetus muodossa. Mistä etsiä, onko kokemuksia? Google näyttää pääasiassa vanhentuneita kursseja, pidetty vuonna nakki ja kivi, eikä hinnaltaan useamman tuhannen euron kurssi ole realistinen vaihtoehto. Lähinnä etsin keinoja parantaa kerrontaa ja erilaisia kirjoitus metodeja ihan käytännössä, eli kuinka hioa ja uudelleen kirjoittaa. Mihin vaan kysymykseen vinkkiä ja linkkiä saa antaa ja suotavaakin :).

tarinoitatuoltajostain.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 12.07.2016 08:45 Kvothe1982.

12.07.2016 14:57 - 12.07.2016 16:28 #2 : Nebu
Vastaus käyttäjältä Nebu aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Kunnon verkkokursseista ei minullakaan ole tietoa, mutta sellainen sivusto, jota olen itse paljon käyttänyt kielenkäyttöäni parantamaan, (lähinna oikeinkirjoitus) on Kirjoittajan ABC. Tähän linkki alla.

Kirjoittajan ABC

Voi olla, ettei tämä ole aivan sitä mitä etsit, mutta jos paikka ei ole ennestään tiedossa, voi se olla vilkaisun arvoinen. Sivusto on luotu jo kymmenisen vuotta sitten, mutta käypää tietoa siellä edelleen tuntuu olevan.

Toivottavasti tästä oli edes vähän apua.
Viimeksi muokattu: 12.07.2016 16:28 Nebu.

12.07.2016 17:55 #3 : Kvothe1982
Vastaus käyttäjältä Kvothe1982 aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Enpä ollut moiseen törmännytkään aikaisemmin. Asiallinen sivusto kaikin puolin, tosin jotkut linkeistä jo itse sivulla vanhentuneet. Itse tosin etsin enneminkin sivustoja mistä saisi kehitettyä kaunokirjallisia taitoja, eli tyyliin miten rakentaa käsikirjoitukselle käsikirjoitus. Tarkoitus ei ole antaa itselle vastausta, mutta olen lukenut että moni kirjoittaja kirjoittelee novelleja ensin josta laajentavat romaaneihin. Miten tämä käytännössä tapahtuu. Tekevätkö he synopsiksen siis ensin, vai? Miten toisella kierroksella tekstiä muokataan käytännössä ja tehokkaasti. Miten rytmittää oikea oppisesti kappaleita. Näihin uskon löytäväni vastauksen kokeneemmalta kirjoittajalta, mutta miten lähestyn, verkkokurssi? Ja mistä niitä verkkokursseja sitten löytää. Netin luulisi olevan tietoa pullollaan, mutta tieto tuntuu hajonneen niin pieniksi pirstaleiksi, että kokonaisuus on aivan tyystin hukassa.

12.07.2016 18:48 #4 : Nebu
Vastaus käyttäjältä Nebu aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Vaikka sanotaankin, että kaikki saatavilla oleva tieto löytyy nykyään verkosta, voi sitä olla kyllä tuskallisen vaikea hakea sieltä. Tiedän sen itse kokemuksesta.

Heillä on myös arvostelupalvelu, jonka kautta saa hyvää ja ulkopuolista palautetta teksteistä.
Ainakin itse olen parhaan oppini saanut juuri ammattilaiselta saamani palautteen kautta. Mitään valmista ei annettu, mutta työkaluja kyllä sitäkin enemmän.
Siksi tuo arvostelupalvelu on mielestäni hyvä, vaikkain se on maksullinen. Jäsenet saavat sen kuitenkin aika kohtuulliseen hintaan. Siinä omaa tekstiään pääsee kehittämään asiansa osaavan antaman palautteen kautta.

Taaskaan en onnistunut vastaamaan aivan suoraan kysymykseesi, mutta josko yhtään mitään hyödyllistä tästä löytäisit :smile:.

12.07.2016 21:40 #5 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Oppia kirjoittamiseen?

Nebu kirjoitti: Yksi paikka, joka tuli vielä mieleeni, eikä ole siten vanhentunut kuin tuo Kirjoittajan ABC, on Nuoren Voiman Liitto. Siellä on ainakin jonkinlaista koulutusta tarjolla (ei taida kuitenkaan olla sitä etäkurssipalvelua heillä):

Mulla on tosi huonoja kokemuksi Nuoren Voiman Liitosta, alkaen arvostelupalvelusta. Aloittelevana kirjoittajana lähetin romaanikässärin arvostelupalveluun, mistä tuli kaikkea muuta kuin ammatillista palautetta. Aluksi arvostelija repii rikki kaiken kässärin neljästä ensimmäisestä luvusta - kaikki on pielessä: kieli, hahmot, tarina... kaikki. Neljännen luvun tuhoamisen jälkeen seuraa pahin isku vyön alle: "Valitettavasti nämä luvut olivat tarinan paras osa. Tämän jälkeen kaikki menee alamäkeen."

Voi olla, että muilla on hyviä kokemuksia NVL:stä, mutta tuo ei ollut edes ainoa negatiivinen kohtelu heidän toimestaan, joten henkilökohtaisesti en suosittele. Vaskikirjoilla ainakin on jokin vastaava arvostelupalvelu, muistelisin.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

• StaCa hahmo
  • StaCa
12.07.2016 22:14 #6 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Oriveden opiston kurssit tai Jyväskylän avoimen yliopiston kirjoittamisen perusopinnot.

"Vaskikirjoilla ainakin on jokin vastaava arvostelupalvelu, muistelisin. "

Ei kai Vaskikirjoilla? Stk:lla kyllä.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

12.07.2016 23:21 #7 : Nebu
Vastaus käyttäjältä Nebu aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Onpa kurja kuulla, että NVL:stä on saanut noin huonoa kohtelua. Se saattaa pahimmillaan tyystin lopettaa palautteen saajan kirjoittamisen. Kannustavaahan sen tulisi olla.
Pakko tulla tähän vielä sanomaan, ettei minulla ole tuosta palvelusta omakohtaista kokemusta, jotten anna tyystin väärää kuvaa. Aikanaan minulle palvelua kehuttiin ja suositeltiin useammaltakin taholta, joten siksi uskalsin palvelusta tässä mainita, koska omat ammattilaisten kohtaamiseni ovat olleet positiivisia. Mutta tietenkin eri henkilöt silloin kyseessä.

12.07.2016 23:32 - 12.07.2016 23:47 #8 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Oppia kirjoittamiseen?

StaCa kirjoitti: Ei kai Vaskikirjoilla? Stk:lla kyllä.

Vaskikirjoilla tuskin, sehän on käytännössä yhden miehen yritys, mutta Stk:n arvostelupalvelu tosiaan on avoin jäsenille. Palvelu ei ota kokonaisia romaaneja, mutta nettisivuilla lupaavat auttaa etsimään arvostelijan. Tietysti muutaman luvun kirjasta voi lähettää tuonne suoraan.

Stk:n jäsenmaksu ei ole suurensuuri, kannattaa liittyä, sillä saa myös lehden ja alennuksia kirjoista. Stk on julkaissut myös kirjoitusoppaita erityisesti spefin kirjoittajille. Oppaiden takana on pitkän linjan kirjailijoita ja genren harrastajia, joten asiantuntemusta löytyy.

Yrityspuolella Morren maailma tarjoaa arvostelupalvelua, kustannustoimitusta ja kirjoittajareissuja. Morre on luotettava ja osaava ihminen, jolla on myös selkeä hinnasto , joten uskallan suositella.

edit// Kun googlaa luova kirjoittaminen ja avoin yliopisto, saa useamman avoimen yliopiston ja kesäyliopiston kursseja eri kaupungeista. En tosin osaa sanoa kuinka hyviä nämä ovat. Hinnat pyörivät joissain kympeissä per kurssi ja satasissa per opintokokonaisuus, joten kallis sijoitus tuollainen ei ole, jos haluaa kokeilla.

Viimeksi muokattu: 12.07.2016 23:47 Dyn.

13.07.2016 10:03 #9 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Joo, muistin väärin ton Vaskikirjat-jutun. Taisin ajatella Stk:ta tai jotain ihan muuta.

13.07.2016 16:00 #10 : Kvothe1982
Vastaus käyttäjältä Kvothe1982 aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
No nyt tuli sitten liityttyä tuohon STK:n. Saa nähdä miten käy, lähetin keskeneräisen käsikirjoituksen, noin 50k merkkiä. Saatteeksi laitoin, ettei koko kirjoitusta tarvitse arvostella, joitain kappaleita sieltä täältä, palautetta ja oman ilmaisun kehittämistä varten. Voi olla sitten ettei se toimi niin... Mutta kiitos tosiaan Dyn, ehkä tämä tästä. Tarkoitus ei ole löytää itselleni tosiaan uutta ammattia, mutta oppia ikä kaikki, eikä sitä koskaan tiedä, vai mitä? ;)

• Aderyn hahmo
  • Aderyn
    Kaartilainen
13.07.2016 16:53 #11 : Aderyn
Vastaus käyttäjältä Aderyn aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Kirjoitusoppaita on pilvin pimein, mm. Kirjoittamisen taide ja taito on hyvä kirja. Eri asia on, haluaako opetella kirjoittamaan oppaista vai lukeeko kirjoja niin kauan, että omaa tekstiä tulee luonnostaan. Heidi Elon nettisivuja ja sieltä löytyvää kirjotusopasta suosittelen myös, sen taisi joku linkata.

Avoin yliopisto on varmaan paras, jos kunnianhimoa löytyy. Kansanopistoihin en käyttäisi vaivaani, siellä kirjoittajat tuppaavat olemaan kovin kehittymättömiä ja opetus sen mukaista.

• Luinwen hahmo
  • Luinwen
16.12.2016 12:56 #12 : Luinwen
Vastaus käyttäjältä Luinwen aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Työväenopistot ja kansanopistot tulikin jo mainittua, plus avoimen yliopiston kurssit. Kaikki nämä ovat vaihtelevan hintaisia. En ole itse kursseilla käynyt, joten muut voivat kertoa enemmän kokemuksiaan niistä, ovatko ne hintansa väärtejä.

Yhtä ei ollut mainittu eli Kirjan talo -yhdistys. Kirjan talo järjestää erilaisia kursseja, myös niitä verkkokursseja, joita niin kovasti kaipailtiin. Näistäkään minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Onkohan joku muu mahdollisesti käynyt Kirjan talon järjestämillä kursseilla?

Blogini mainittiinkin jo (kiitos ja kumarrus). Sitä voin suositella vain aloitteleville kirjoittajille. Kokeneemmille kirjoittajille suosittelisin käymään lähimmässä kirjastossa. Kirjoittamisesta on laadittu monia oppaita, kuten vaikka Stephen Kingin Kirjoittamisesta.

16.12.2016 14:20 #13 : Kvothe1982
Vastaus käyttäjältä Kvothe1982 aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Nuo kirjantalon verkkokurssit kiinnostaa kovasti. Valitettavasti ne on tälle vuodelle jo buukattu täyteen ja uusista kursseista ei siellä vielä tietoa ole.

Syksyllä tuli käytyä kansanopiston järjestämä luovankirjoittamisen kurssi ja ne jotka jahkailevat; onko minulle siitä mitään hyötyä, niin vastaus on: ON!

Mielenkiintoista huudella täällä puolivuotta sitten kyselleelle itselleni, mistä oppia kirjoittamiseen?

Palautteesta, tule ulos pöytälaatikosta. Kirjoita, lue ja kuuntele. Osallistu kirjoituskilpailuihin. Ei ole pikamatka, aloita raapaleesta, (sata sanaa), siirry lyhyeen novelliin, tulevaisuudessa sitten pitempiä... Pääasia, että teet valmista. Kyllä opettele oikeinkirjoitus, rytmi, näe kaava. Kirjoittaminen on kurinalaista.

Hanki tehtäväkirja. Esim. Sata sivua -opas osoittautui erittäin hyödylliseksi.
Liity kirjoituspiiriin ---> palautteen antamisesta oppii joskus enemmän kuin sen vastaanottamisesta.
Kaiken tämän jälkeen, jatka sillä tiellä, jos yhä saat kiksejä. :)

Yksi juttu mitä sivusinkin jo aiemmin... Tutustukaa ihmeessä kaavanovelliin, opetelkaa sen jälkeen kaava jonkun tekstistä ja tee oma. Avaa silmiä melkoisesti jos onnistuu jotenkin edes sisäistämään.

Ja edelleen, laittakaa tietoa jos törmäätte suomalaisiin verkkokursseihin, tai vastaaviin, oppia on mukava imeä.

02.01.2017 15:01 #14 : Mika
Käskystä!

Kaverini pitää tänä keväänä Helsingin ja Espoon työväenopistolla kolme kirjoittamiseen liittyvää kurssia, joista ensimmäinen on fantasiakirjoittamisen verkkokurssi ja viimeinen scifin - erityisesti ekoscifin - kirjoittamiseen liittyvä. Välissä on vielä lyhytproosakurssi.

E171200 Fantasian maailmat -verkkokurssi (19.01.2017 - 18.05.2017)
H172069 Lyhytproosaa luovasti (16.01.2017 - 13.02.2017)
E171196 Muuttuva planeetta – Kirjoita scifiä! (03.05.2017 - 24.05.2017)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, Kvothe1982

05.01.2017 15:56 #15 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Tai päivämääriä seuraamallahan järjestys on hiukan eri, mutta kannattaa huomioida, että lyhytproosakurssin ilmoittautumisaika menee umpeen jo lähipäivinä. Sinne kuulemma kaivattaisiin vielä muutamaa osallistujaa, joten jos yhtään aihe (itsekritiikistä eroon pääsy luovasti kirjoittamalla) kiinnostaa niin hop hop ilmoittautumaan. :)

17.01.2017 12:59 #16 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Tuttu kirjailija mainosti Snellman-kesäyliopiston kirjoittajan perusopintoja Kuopiossa, ilmottautuminen 17.2. mennessä.

23.01.2017 01:09 #17 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Kansalaisfoorumi tarjoaa myös näemmä kirjoittamiseen liittyvää koulutusta, tosin tällä hetkellä auki oleva Kirjoita suomeksi vaikuttaisi olevan lähinnä suomea toisena kielenä puhuville - mutta jos suomi siis ei ole äidinkielesi tai muuten tunnet, että kurssi voisi sopia, vielä 27.1. asti aikaa ilmottautua. Hinnat eivät päätä huimaa ja palautetta luvataan.

24.02.2017 20:56 #18 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Tällaisia kirjahautomoita järjestetään eri puolella Suomea. Ihan ilmaista ei ole, mutta koska linkin jakoi tuttu kirjailija, kaipa tuon uskaltaa mainita. Palvelukuvaus löytyy sivuilta.

04.03.2017 20:56 #19 : Dyn
ArtHouse julkaisi helmikuussa tällaisen:

Luovan kirjoittajan työkirja on inspiroiva kirjoittamisen opas ja samalla löytöretki 20 merkittävän kirjailijan uraan, tuotantoon ja työskentelytapoihin. Oppaan 70 harjoitusta perustuvat näiden kirjailijoiden metodeihin.

Kirja sisältää harjoituksia luovan kirjoittamisen perusasioista, kuten erilaisista kerronnallisista tekniikoista sekä henkilöhahmojen, miljöön ja juonen kehittelystä. Sormiharjoitusten myötä kirjoittaminen rakentuu pala palalta kokonaisuudeksi, ja vähitellen alkaa kuulua kirjoittajan oma, yksilöllinen ääni.

04.04.2017 12:10 #20 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Oppia kirjoittamiseen?
Ystäväni pyynnöstä mainostan, että toukokuun ekoscifikurssilla on vielä muutama paikka vapaana

MUUTTUVA PLANEETTA – KIRJOITA SCIFIÄ!
03.05.2017 - 24.05.2017 (4 krt, ke 16.30-20.45)
Tutustumme science fictioniin eli tieteisfiktioon. Minkälaisia tulevaisuusvisioita ihmisen, luonnon ja koneiden suhteesta on kerrottu? Erityisesti keskitymme ekoscifiin eli ekologisia teemoja käsittelevään tieteisfiktioon. Kokeilemme scifin kirjoittamista irrottelevin harjoituksin. Minkälaisena sinä näet planeettamme tulevaisuuden? Retkeilemme myös luontoon kirjoittamaan. Kurssi sopii sekä aloittelijoille että scifiä harrastaville.
Opettaja: Henna Laininen
Opetuspaikka: Leppävaara, Adjutantinkatu 1