Esilukijoita ja esiluettavaa

Dyn loi aiheen: Esilukijoita ja esiluettavaa
30.09.2013 22:27 #1

Onko sinulla teksti, josta haluaisit palautetta, mutta et halua syystä tai toisesta kuitenkaan julkaista sitä netissä? Ehkä teksti on menossa johonkin kilpailuun tai haluat muuten vain hioa sitä rauhassa.

Tässä topikissa voit huudella tekstillesi halukasta esilukijaa tai hovikriitikkoa. Mainitse 'hakuilmoituksessasi', millaisesta tekstistä on kyse, esimerkiksi miten pitkä se on, mitä genreä... On ehkä myös hyvä mainita, millaista palautetta siitä haluat, kuten kielenhuoltoa tai muuten ideoita vaikka juonen kanssa.

Samoin, jos olet kiinnostunut lukemaan muiden tekstejä iltojesi ratoksi, kerro, millaisia tekstejä voit ottaa luettavaksesi. Toivottavasti moni teksti löytää itselleen kriitikon!

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
02.10.2013 20:54 #2

Korkkaan tämä ketjun ja ilmoitan, että olisin halukas esilukemaan jonkun tekstin/tekstejä. Voit lukea myös minun tekstini halutessasi, mutta mitään vastavuoroisuutta en oleta. En ole aiemmin toiminut esilukijana, enkä siis voi väittää olevani mitenkään pätevä, mutta jostain pitää aloittaa.

Voin lukea mitä genreä vain, mutta eniten kokemusta minulla on historiallisista tarinoista ja fantasiasta sekä niiden yhdistelmästä. Teksti saa sisältää rajumpaakin toimintaa, mutta kohtuuden rajoissa. Laita yksityisviestiä, jos haluat tarjota omaa tarinaasi luettavakseni. :) Kerrothan myös, mihin haluaisit minun kiinnittävän huomiota.

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
04.10.2013 21:49 #3

Voin minäkin lukea tekstejä, jos kiinnostusta on. Luen lähes kaikkea, mutta en mielelläni kauhean rajua tekstiä, olen vasta 14. Voin viilata pilkkua tai antaa muuten vain palautetta teksteistä. Mut saa kiinni yksärillä :wink:

Tarvitsisin myös itse esilukijaa, jos joku on kiinnostunut, ota yhteyttä, kerron sitten lisää.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
18.10.2013 20:47 #4

En viitsinyt tehdä tälle erikseen omaa ketjua, joten laitetaan sitten tänne.
Päätin nyt viimein ottaa itseäni niskasta kiinni ja uskaltautua kirjoittamaan tästä tänne. Minä haluaisin liittyä johonkin kirjoittajapiiriin, mutten ole löytänyt mistään sellaista. Netticolousemia katselin, mutta foorumi vaikutti niin hiljaiselta, että uskoni rinkien elämiseen lopahti. Vaihtoehdoksi siis jää perustaa sellainen itse.

Olisiko täällä ketään kiinnostuneita? Luettaisiin siis vuorotellen kunkin teksti ja sen arvosteluun varattaisiin tietty aika. Lukupiirin ei olisi tarkoitus (ellei nyt sitten tänne haluta perustaa näitä piirejä) tapahtua risingillä, vaan vaikkapa IRCissä, sähköpostissa tai lukupiirille erikseen luodulla foorumilla. Hyvä lukumäärä piiriläisille olisi varmaan noin 5 henkilöä. Muista säännöistä voi varmaan sopia sitten, kun piiri on koossa. Laittakaa minulle yksityisviestiä, jos olette kiinnostuneita. :)

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
05.11.2013 21:15 #5

Etsisin esilukijaa. Tavallisesti käyttämäni kaverit eivät jostain syystä saa aikaiseksi oikein kunnolla mitään, joten haeskelen täältä apua.

Teksti on alku tällä uudelleenkirjoitettua esikoiskirjaani, aanelosina vajaat kolmekymmentä sivua. Tarina on puoliksi fantasiaa, puoliksi tavallista koululaisarkea. Juonesta ja muusta saa tarkemmin kysellä, mutta tähän en nyt ala pidemmälti luennoimaan. Toivoisin yleistä palautetta, mielipidettä ja mahdollisesti kirotuvireiden huomioimista. Yksityisviestillä tavoittaa :wink: Kiitusta valmiiksi.

(Olen kykenevä myös antamaan luokattoman huonoa palautetta ja korjaamaan ilmeisimpiä kirjoitusvirheitä, mutta... :cheesy: En koe olevani kovin tasokas. Pidemmästä tekstistä voin kokeilla osata vääntää kirjaston puolelle tyypillisiä arvosteluja.)

EDIT: Aloin julkaista tätä salaisessa blogissa. Jos on innokkuutta lukijaksi, meilaahan osoitteeseen sanokaavainsudeksi@gmail.com

Viimeksi muokattu: 24.12.2013 20:55 : The Big Bad Wolf.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
04.12.2013 18:50 #6

Tapiolan kirjasto Espoossa tarjoaa arvostelupalvelua. Palvelu on kuulemma ollut todella suosittu, joten hirvittävän nopeasti sieltä ei ehkä arvostelua kannata odottaa.

(Disclaimer: Itse en ole mukana.)

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
12.01.2014 11:53 #7

Heipä hei! JA EDIT: Tosin kuin aiemmin ilmoitin, ei ole niin suuri hoppu.

Nyt tarvitaan esilukijoita omalle tarinalleni. Tarina sijoittuu 1890-luvulle taikuuden maailmaan! Petosta ja jännitystä, epätoivoisia haaveita! Kaikkea ja paljon muuta!

Osallistun kilpailuun jossa teksti pitää olla lähetettynä tämän kuun viimeinen päivä. Kun teksti on 25. päivä maissa luettu, viimeistään ainakin, niin ehdin vielä editoida kisaa varten. Muutenkin saa toki lukea, jos kiinnostaa. Luettavaa on sen 46 liuskaa (sivua).

(Ja jos on oikein reipas ja tehokas, saa toisen samanlaisen, mutta ei siitä nyt enempää.)

Innokkaat saa laittaa viestiä täällä tai suoraan spostiin vm.nevalainen@hotmail.com

Siellä sitten lisäinfoa!

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Viimeksi muokattu: 13.01.2014 21:24 : VMN.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
26.02.2014 12:36 #8

Olisiko jollakin kiinnostusta harrastaa vastavuoroista esilukemista vielä keskeneräisille teksteille? Keskeneräisyydellä tarkoitan sitä, että koko tarinaa ei ole vielä kirjoitettu, mutta osia siitä on valmiina (ellei sitten tarinan myöhempi vaihe aiheuta tarvetta muuttaa aiempia osia). Pätee lähinnä pidempiin teksteihin siis, ja oikoluvun sijasta painopiste olisi enemmän siinä, toimivatko hahmot, toimiiko aloitus, annetaanko alussa riittävästi vai liikaa tietoa, herääkö tekstin alkupuolella jo jotain sellaisia fiiliksiä, mitkä saavat tarinan tuntumaan epäuskottavalta tms.

Kyselen siksi, että itse kokisin ainakin hyödyllisenä, että joku lukisi erityisesti tarinoiden aloituksen (esim. 5-25 sivua) siinä vaiheessa, kun muovaan lopputarinaa, ja antaisi siitä palautetta silloin, kun työ on vielä kesken. Tällöin, jos isommissa linjoissa on jotain pielessä, ehtii vielä helpommin muokata tarinan kulkua, henkilöitä jne.

Itse voin kyllä lukea valmistakin tekstiä, mutta arvelin kysellä, jos nyt joku olisi erityisesti tästä keskeneräisyyshommasta kiinnostunut. Lisäksi en tiedä, kuinka hyvin miulla riittää aika täysimittaisten romaanikässäreiden lukemiseen.

Edit. Kauhun ja zombijuttujen kommentoinnissa olen huono, kun en ole lukenut näitä oikeastaan ollenkaan (eikä ole kiinnostustakaan), omat tuotokseni ovat puolestaan aika pitkälti scifin, dystopioiden ja fantasian nuoriso-osastoa.

Viimeksi muokattu: 26.02.2014 12:38 : pihlajapuu.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
26.02.2014 15:41 #9

Mulla siis olisi kolmen novellin kokonaisuus, jonka ensimmäinen on tuo tännekin postattu "Pohjoisen jylhillä korpimailla", ja sen kaksi jatko-osaa, joista haluaisin palautetta. Kaksi viimeistä novellia ovat seksuaalisesti hyvin härskejä, joten en voi niitä tänne postata. Samasta syystä mahdollisten esilukijoiden on ehdottomasti oltava täysi-ikäisiä.

Ideaalitapauksessa saisin koelukijan kummastakin sukupuolesta niin, että näkisin, toimiiko teksti näille eri tavalla.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Quiswa
Otus
Quiswa vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
20.03.2014 19:07 #10

Etsin esilukijoita scifitarinalleni. Ei ole kauhean pitkä n. 34 000 sanaa. Ei ole myöskään mitenkään raaka, mutta puheet voivat joskus olla ronskeja, koska päähenkilöt ovat nuoria miehiä. Sanoisin että nuorten scifiä, ei ehkä ihan nuorimpien kuitenkaan. Jos kiinnostaa niin laita yksärillä sähköpostiosoite mihin voin lähettää tekstin, docina tai epubina.

PandoranLipas
Otus
PandoranLipas vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
07.06.2014 11:07 #11

Vähän hiljaisen oloinen ketju, mutta katsotaan saisko tähän vähän virettä. Olen kirjoittanut elämäni aikana neljä kässäriä ja nyt yhtä niistä haluasin hioa julkaisu kuntoon. En ole kiinnostunut rahasta ja menestyksestä, vaan toivon että se mitä olen kirjoittanut voisi kiinnostaa lukukokemuksena monia(ja kyllähän sekin on jotain että voi sanoa julkaisseensa kirjan). Epäilen kuitenkin että koska kukaan ei ole kunnolla lukenut sepustuksiani, niin jälki saattaa olla sen mukaista. Juoni on minusta kuitenkin kokeilemisen arvoinen ja sen takia haluankin nähdä onko siitä mihinkään. Sanoisin että kirja on nuorille aikuisille suunnattu, mutta ainahan se on parempi jos laajempikin repertuaari siitä kiinnostuu. Juoni on fantasiapohjainen rikosromaani, joka sijoittuu Suomen suuriruhtinaskuntaan. Ja siis otan ihan kaikkea vastaan: juonen muutoksia, tekstin uudelleen muotouttamista,lisäyksiä jne. En pelästy suuriakaan muutoksia. Olisin todella kiitollinen jos joku haluaa avustaa työni loppuun viemisessä.

Ps. minulla oli muutama vuosi sitten täällä nimimerkki, mutta koska olen unohtanut sen ja salasanan niin jouduin tekemään uuden.

Tänne saa vastata sekä s-postiin: hibari.kurosawa@gmail.com

Viimeksi muokattu: 07.06.2014 11:09 : PandoranLipas.

• Nunia hahmo
 vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
29.06.2014 12:14 #12

En tarvitse enää koelukijoita :)

Viimeksi muokattu: 21.10.2014 22:27 : Nunia.

Nauticius
Otus
Nauticius vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
06.10.2014 14:38 #13

Tällä hetkellä noin satasivuinen, fantasia romaanin alku kaipaisi esilukijaa.

Olen erittäin kriittinen omien kirjoituksieni suhteen, enkä julkaise mitään ennen kuin olen itse täysin tyytyväinen aikaansaannokseeni. Nyt minulla olisi iso kasa kohtauksia sekä pätkiä tarinasta, joihin olen täysin tyytyväinen ja niistä olisi kiva saada kritiikkiä ja palautetta.

Sana on aikalailla vapaa kritiikin suhteen, mutta olisi kiva, että esilukija kommentoisi esimerkiksi tekstin sujuvuutta, adjektiivien käyttöä, tekstissä esiintyvien hahmojen luonnehdintaa ja ennen kaikkea sitä, herättävätkö pätkät lukijan mielenkiinnon.

Yhteyttä voi ottaa yksityisviestillä, mikäli kaipailee luettavaa.

Viimeksi muokattu: 06.10.2014 14:38 : Nauticius.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
08.12.2014 00:36 #14

Kaipaisin koelukijaa tuolle allekirjoituksestani löytyvälle pdf-e-kirjalle. Palautetta en aio niinkään käyttää ko. tekstien muokkaamiseen, vaan ennemmin uusien tekstien kirjoittamiseen tulevaisuudessa. Vastavuoroisesti voin koelukea vastaavan määrän tekstiä.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
08.12.2014 15:23 #15

Kannattaa ihmisten liittyä noihin kirjoittajaryhmiin, mitä meillä täällä on. Siellä lueskellaan toisten tekstejä, myös noita tuollaisia aikaisemmin tehtyjä. Nyt meille tuli uusi ryhmä, eli tällä hetkellä niitä on kaksi. En tiedä miten niihin mahtuu (meidän ryhmä aika hyvin täynnä, mutta ehkä saattaisi mahtua. Toisesta en tiedä). Uusia varmasti voi perustaa. Ja mitä tulee tuohon; "en julkaise, ennen kuin on täydellinen", niin kannattaa ainakin mahdollisimman monelle se antaa luettavaksi. Ja noissa ryhmissähän sen näkee, sitten kaikki siellä olevat.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hyvin ainakin meidän ryhmässä saa palautetta, varmasti myös toisessa. Täällä yleisellä foorumilla palautteensaanti on vähän niin ja näin, kuin lumi Afrikassa.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 08.12.2014 15:43 : poistettu.

Fievre
Vesivelho
Fievre vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
09.12.2014 20:56 #16

Hei! Etsin esilukijoita kahdelle lyhyelle fantasianovellille, joita haluaisin hioa. Kaikenlainen palaute on tervetullutta! Luen mielelläni myös muiden tarinoita ja saamani palautteen perusteella tiedän osaavani antaa rakentavaa ja perusteltua palautetta – ja osaan laittaa pilkut paikoilleen! ;) Jos haluat esilukea novellejani, antaa omia novellejasi minulle luettavaksi tai muuten vain rupatella kirjoittamisen ihanuudesta ja kamaluudesta, laita ihmeessä yksityisviestiä.

Azrael
Otus
Azrael vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
17.12.2014 17:02 #17

Etsiskelen nuorta (10-17 v.) koelukijaa 100-sivuiselle fantasiaromaanin käsikselle. Koelukija kahlaisi tekstin lävitse ja kirjoittaisi lyhyen palautteen lukemiskokemuksestaan. Millainen lukukokemus oli? Miten tekstiä voisi nuoren lukijan vinkkelistä vielä kehittää? Jos homma kiinnostaa, laita yksityisviestiä, niin lähetän tarkempia ohjeita.

Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
12.02.2017 07:28 #18

demonhuntersofspectrum.blogspot.fi/

Kaverini etsii lukijoita taikatyttönovelleilleen. Novellit ovat englanninkielisiä.

Taikatytöt ovat teini-ikäisiä, kun he saavat mystisiä voimia, joiden avulla taistella maagisia hirviöitä vastaan.

Kevyen kuuloisesta aiheesta huolimatta tarinat käsittelevät rankkoja aiheita, ja sanoisinkin suositusikärajaksi 16 vuotta.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

Tuulentanssija
Kisälli
Tuulentanssija vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
01.10.2017 05:01 #19

Hiippailenpa tänne horrostavaan ketjuun nyt hieman poikkeavan toiveen kanssa.

Hakusessa olisi nimittäin lukija fantasiaromaanille, jota ei ole kirjoitettu vielä sanaakaan. Tarkoituksena on osallistua tällä NaNoWriMoon, joten kirjoitusurakka alkaa siis marraskuun ensimmäisenä. Pituudesta en osaa sanoa vielä tarkemmin muuta kuin että mistään ihan pienestä tapauksesta ei ole kyse, vaan odotan kirjoittamisen jatkuvan vielä pitkästi marraskuun jälkeenkin. Tarkoituksena on jonain päivänä saada teos ihan julkaistuksi - tällöin kyseessä olisi esikoisromaanini.

Tarina on jonkinlainen yhdistelmä melko perinteistä maagista fantasiaa ja steampunk-elementtejä. Kantavana teemana on ihmisen välinpitämätön suhtautuminen luontoon ja sen itsekäs hyväksikäyttö, jolla on kohtalokkaat seuraukset. Tarinassa seurataan usean eri hahmon näkökulmasta ihmiskunnan selviytymiskamppailua ja tietä joko tasapainon palauttamiseen tai varmaan tuhoon.

Kohderyhmänä toimii luultavasti nuoret aikuiset. Näkökulmahahmot ovat iältään viidestätoista reiluun kahteenkymmeneen, joten varmaan ihan nuorillekin olisi mieleen, mutta tarkempi kohderyhmä riippuu varmaankin siitä, kuinka graafista väkivaltaa ja missä määrin tarina tulee sisältämään - tästä ei vielä tässä vaiheessa ole täyttä varmuutta kun tarinaa ei tosiaan ole vielä lainkaan kirjoitettu.

Mitä siis tarkkaan ottaen haen? Lukijaa, joka olisi valmis lukemaan tätä tarinaa kun se on vielä kirjoitusvaiheessa ja antamaan kaikenlaista palautetta siihen liittyen, oli kyseessä sitten ihan kielenhuoltoa tai plot holejen bongaamista tai yleisesti ottaen mitä tahansa, kaikki rakentava palaute on hyvästä ja otetaan mielellään vastaan. En ole koskaan aikaisemmin antanut mitään kirjoittamaani muiden luettavaksi, vaikka koko ikäni kirjoittanut olenkin, ja siksi elän aika pimennossa omien kykyjeni suhteen ja koen tarvitsevani ulkopuolista apua tunnistaakseni, mitkä asiat kirjoittamisessani ovat hyvällä mallilla ja mitä tulisi petrata.

Paremmin ilmaistuna siis hakusessa on lukija, joka lukee tarinaa samalla kun sitä kirjoitan ja antaa palautetta matkan varrella ja sitä kautta auttaa minua eteenpäin tässä hurjassa urakassa, jota jo pitkään olen suunnitellut ja jonka toteuttamisen aika nyt viimein on.

Jos vastinetta kaivataan, voin tietysti itsekin jotain lukea - tosin varoitan, etten puolestaan itse ole kovinkaan kaksinen palautteen antaja, mutta voin yrittää parhaani. Pitemmissä (romaanimittaisissa) tapauksissa en voi kovin nopeaa aikataulua luvata, sillä lukulistallani on jo valmiiksi vino pino kirjoja.

Mutta viestiä saa siis heittää, mikäli kiinnostusta löytyy tästä hieman erikoisesta toiveesta huolimatta!

Riku
Teknikko
Riku vastasi aiheeseen: Esilukijoita ja esiluettavaa
09.04.2018 22:49 #20

Hei

Etsin lukijoita romaanikäsikirjoitukselleni. Kyseessä fantasia/urbaanifantasia tarina fiktiivisessä maailmassa (teknisesti verrattavissa 30-lukuun), jonka päähenkilön nuorehko ikä vetänee nuorten kirjaksi (YA sanoisin), joskaan ei mitenkään lapselliseksi. Siinä soditaan ja ehditään puukkohippasillekkin, mutta seksiä ei ole. Varmaankin kaikki 15+v olisi sopivaa lukijakuntaa.

Teksti on suhteellisen pitkälle kehittynyt (versio 3.1 omissa määritelmissäni) ja palautteen toiveena olisi A) todeta onko tarina nyt pääosin siinä vaiheessa, että voi omistautua enemmän yksityiskohtiin ja B) löytää oudot ja epäselvät kohdat, virheet ja hyödyntämättömät mahdollisuudet. Tarinan osia on kiertänyt jo pitkään kirjoittajaringissä, mutta enemmän kokonaisuutta huomioivaa palautetta kaipaisin.

Pituutta tarinalla on reilu 48 000 sanaa suomeksi, tämä on vajaa 209 sivua A4. Ei haittaa vaikka lukemiseen menisi kuukausi tai pari. Asetin tämän hautumaan siksi aikaa kun tekaisen uuden tarinan ensimmäisen luonnoksen ja siihen menee vielä hetki.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Marko Kinnunen