Kirjoitusohjelmistot ja työkalut

Morgan Blood
Morgan Blood loi aiheen: Kirjoitusohjelmistot ja työkalut
02.04.2017 15:03 #1

Kirjoittaahan voi vaikka lyijykynällä lehtiöön retkeilytauolla oravien kanssa pöheikössä istuen. Pidemmissä jutuissa se ei kuitenkaan liene se kätevin tapa. Wordkin osoittaa rajoitteita silloin kun on tarkoitus luoda haaroittuvia tarinoita, kuten vaikka monissa käsikirjoituksissa, laajoissa kirjoissa tai peleissä. Silloin pelkkä Word ja muut toimisto-ohjelmistot ovat aika ahtaita. Versioinnista voi tulla hankalaa ja monimutkaiset puut leviävät käsiin. Navigointi muuttuu ikäväksi ja hitaahkoksi vaikka kuinka luetteloisi.

Olen tottunut hallitsemaan projekteja erilaisin työkaluin, eikä kirjoittaminen - saati käsikirjoittaminen - ole minulle yhtään vähäisempi projektinhallintavaatimuksieni suhteen. Etenkin kun minulla on tapana tuottaa hirveästi tekstiä, joka ei pääty lopulliseen tarinaan tai juoneen millään tavalla, vaan toimii referenssinä työlleni.

Tällä hetkellä kokeilen työkalua nimeltä ScrivenerScrivener , joka vaikuttaa tarkoituksiini sopivalta. Kuukauden trialin jälkeen sen tietänen parhaiten. Open Source -softat, joita käyttelin aikaisemmin tähän tarkoitukseen, eivät aivan riittäneet tarpeisiini, vaikka tällaisten ohjelmistojen logiikan niillä hyvin oppikin. Ei tämäkään kallista ole. n. 40 € täysiversioon tuhlaantuisi.

Olemassa on myös spesifimpejä, pelikäsikirjoittamiseen tarkoitettuja työkaluja, jotka toimivat suoraa enginen kanssa, mutta en tiedä, haluanko moisiin käyttää rahaa. Etenkään kun kyse on vapaa-ajan projekteistani. En kirjoita ammatti mielessäni. Suuret sijoitukset aina pohdituttavat. Etenkin kun muutenkin tätä aikaa koneella tuhlaantuu.

Myös erilaiset kaaviosysteemit ovat kovassa käytössä kohdallani ja Exceliäkin käytän aika paljon sisällön tuottamiseen ja pohtimiseen. Pelikirjoittamisessa se toki on selvää, kun pitää hallita asset-listoja. Se ei liity pelkästään kirjoittamiseen enää.

Käyttävätkö Risingshadown muut kirjoittajat työkalukavalkadeja, vai ovatko yleiset kirjoitusohjelmat ja kynä-paperi -ratkaisut se juttu?

Ars Longa Vita Brevis

Valvojat: IivariDyn