muukalaislajit ja kulttuurit

Riku
Teknikko
Riku loi aiheen: muukalaislajit ja kulttuurit
15.08.2018 19:46 #1

Olen viime aikoina hahmotellut ajatuksia uudelle scifi tarinalle ja yksi osa siitä on miettiä eri muukalaislajeja ja heidän muodostamiaan kulttuureita valtioita ym. Millaisia kokemuksia muilla on tällaisten lajien luomisesta. Kirjoitatteko vain ihmisen jolla on outoja viiruja otsassa ja yksi keskeinen ominaisuus joka hallitsee koko lajia vai jotain hieman vieraampaa? Itse ainakin yritän hieman jälkimmäisen suuntaan.

Esimerkiksi ensimmäinen hahmottelemani laji on tavallaan kuin hyönteisen tai hämähäkin ja liskon risteytys. Kehittynyt kävelemään neljällä takajallallaan kaikkien kahdeksan raajan sijaan. Kaksi eturaajaa on isot miekkamaiset terät joissa myrkkyä ja surkastuneemmat eturaajat on näppäriä käsiä.

Saa myös heittää ideoita millaisia muukalaisia voisi olla tai miten eri laji voisi erota ihmisistä esim käytöksensä ja yleisen luonteen ja kultuuristen piirteiden osalta.

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: muukalaislajit ja kulttuurit
16.08.2018 09:40 #2

Minullakin on kehiteltynä synopsis tieteisnovellille, jossa kohdataan muukalaislaji. Siihen se sitten toistaiseksi onkin tyssännyt. Minäkin haluaisin kehitellä mahdollisimman omaperäisiä otuksia, mutta se on helpommin ajateltu kuin kirjoitettu. Kirjojen ja elokuvien muukalaislajit ovat aina melko lailla maapallolla esiintyvien eliölajien jäljitelmiä ja yhdistelmiä. Se ei sinällään ole synti, koska kaikkein ihmeellisimmät jutut löytyvätkin ihan omasta luonnosta. Mutta jos kirjoitetaan tarinaa aivan eri aurinkokuntaan valovuosien päähän, mietittäväksi nousee pakostakin kysymyksiä sieltä löytyvien lajien rakenteesta ja alkuperästä, ja niiden toivoisi olevan jotain hyvin erikoista.

Minua inspiroivat karhukaiset, joten ehkäpä oman tarinani muukalaiset muistuttavat jollain tapaa niitä. Paitsi ovat ehkä isompia. Haluaisin niiden olevan ikivanhoja jollei ikuisia, elikkäs käytännössä kuolemattomuutta hipovia.

Arthur C. Clarken The City and The Stars- romaanissa on muuten hieno lammessa asuva muukalainen, joka kokonaisuutena koostuu isosta joukosta pieniä otuksia. Niillä on yhteinen tietoisuus, ja tasaisin väliajoin eliömassa hajoaa alkutekijöikseen ja alkaa uudestaan kokoontua yhteen.

Kieli ja kulttuuri aiheuttavat sitten aivan toisenlaista päänsärkyä. Jotain kommunikaatiota kun pitäisi tarinaan kirjoittaa ihmisen ja muukalaisten välille. Kehittelemäni tarinan kaari tosiaan olisi jo kutakuinkin selvillä, mutten vaan tiedä, miten ratkaisisin nämä muukalaisongelmat. Osuva keskustelunaihe siis :).

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

Viimeksi muokattu: 16.08.2018 09:41 : NoctilucA.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: muukalaislajit ja kulttuurit
16.08.2018 20:36 #3

Törmäsin netissä jokin aika sitten sivuun, josta voisi hakea inspiraatiota kuvitteellisen maailman rakentamiseen. canopy.uc.edu/bbcswebdav/users/gibsonic/Snaiad/snduterus.html
C. M. Kosemen oli kehitellyt Snaiad nimistä planeettaa, minkä elämänmuodot näyttävät tosi kiehtovilta.
Nähty tosi paljon vaivaa myös eri eläinlajien esityskuvien suhteen. canopy.uc.edu/bbcswebdav/users/gibsonic/...ladespescidonts.html

Myös täällä Risingshadowillakin oli oma maailmanrakennusprojekti joskus aikoinaan, mutta se hanke hiipui vähitellen kasaan jo vuosia sitten ja en tiedä onko siihen luotuja materiaaleja enää missään tallella. En ollut itse siinä kovin aktiivisesti mukana, mutta silloin projektin alkuvaiheessa 2007 oli vielä jonkinlainen innostus päällä ja jaksoin kehitellä ainakin muutamia eri eläin- ja kasvilajeja ja yhden örkkimäisen kansankin.
En muista kirjoittiko täällä kukaan sinne sijoittuvia tarinoita, mutta eri kansojen ja eläinlajien suunnittelu tuntui kiinnostavan monia ja joku laati myös karttojakin eri valtioista jne.

Valvojat: IivariDyn
LordStenhammar