Mittayksiköt spefissä

• Calla hahmo Kirjoittaja
  • Calla
    Paimen
30.07.2020 11:57 #1 : Calla
Hei! Olen lueskellut Turinatuvan keskustelut läpi ja päätin nyt rekisteröityä ja aloittaa uuden, sillä olisi tälläinen kysymys: jos tarinanne sijoittuu fantasia/scifimaailmaan, eli siis itse keksimäänne maailmaan, mitä mittayksikköjä yleensä käytätte esim matkaa kertomaan? Tai aikaa tai muitakin tälläisiä vakiintuneita määreitä? Itse olen yleensä pitänyt sekunnit, viikonpäivät ja tälläiset samana, kuukaudet joskus keksinyt itse, mutta erityisesti matkaa mittaavat yksiköt ovat hankalia. Tuntuu jotenkin typerältä käyttää kilometrejä, mutta esim peninkulmien tai tuumien tai tällaistenkaan ei tunnu luontevalta. Yhden kerran olen keksimyt kuvitteelliset "loikat" ja "sormenleveydet", mutta uusien keksiminen ja määritteleminen on aika työlästä ja pohdin, että ovatko ne lukijalle vaikeita.
Onko mielipiteitä siitä, miten on paras toimia? Mistä itse tykkäätte lukijana/kirjoittajana? Onko esimerkkejä kirjoista tms tarinoista, joissa toteutettu hyvin?
Yritän aina ajatella, että fantasiamaailman kieli ja yksiköt on "käännetty" meidän kielellemme ja vastaaviksi yksiköiksi, mutta silti ne kilometrit särähtävät silmään sieltä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

• Rinja
30.07.2020 14:35 - 30.07.2020 14:38 #2 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Mittayksiköt spefissä
Tervetuloa :smile: Ja erittäin hyvä kysymys, jota olen itsekin pohtinut paljon! Aiheesta oli muistaakseni keskustelua jollakin Risingin muinaisella versiolla, mutta sitä en muista, millaisia ajatuksia siinä esitettiin.

Itse olen keskiaikaistyyppiseen maailmaan sijoittuvassa (käännös)fantasiassa tottunut aika paljon näkemään mittayksiköinä virstaa, kämmenenleveyttä ja jalkaa, jonkin verran kyynärääkin. Erilaiset ruumiinmitoista tulevat yksiköt tuntuvat sellaisilta, että niitä voisi omassa tarinassa soveltaa - paitsi ehkä jalka, kun sen käyttäminen yhdistyy mielessäni turhan paljon jenkkeihin. Nuo mainitut "loikka" ja "sormenleveys" kuulostavat hyviltä! Sormenleveys on ollut ihan oikeastikin käytössä, mutta se ei minusta haittaa, kun se ei ole tainnut vakiintua tarkoittamaan tiettyä mittaa tai sitä ei ainakaan yhä aktiivisesti käytetä.

Pitempiä matkoja kuvaavia mittayksiköitä on minusta vaikeampi keksiä ja soveltaa. Mieleen tulee lähinnä "päivä(n)matka", joka sitten taas on liian pitkä, jos pitäisi kilometrin tai parin mittaista etäisyyttä kuvata. Voisin myös kuvitella käyttäväni sellaisia ajanmääreitä, kulkupelejä, siirtymisen raskautta ja maamerkkejä hyödyntäviä kuvauksia kuin "yhden aamun kestävä kärrymatka", "kolmen pellon päässä", "sinne pääsee hujauksessa hevosella" tms., tai verrata vaikka että jonnekin on "kolme kertaa pidempi matka kuin kaupalle". Yleensä kuitenkin on tarinan kannalta pääasia että selviää, kuinka vaikea ja aikaavievä jokin matka on.

Ajanmääreet ovat sitten kyllä toinen vaikea asia. Päivä, kuukausi ja vuosi ovat selkeitä melkein maailmassa kuin maailmassa (ellei niidenkin kanssa halua ruveta soveltamaan), mutta en halua itse käyttää keksityssä maailmassa sekuntia, minuuttia, tuntia, viikkoa tai viikonpäiviä. Vuorokaudenaikoja, kuunvaiheita ja vuodenaikoja voisin koettaa soveltaa, esim. jokin kestää "puolenaamua". Pienimmät ajanyksiköt yrittäisin tässäkin varmaan kiertää sillä, kuinka pitkiltä ne henkilöistä tuntuvat ja mitä he esimerkiksi ehtisivät siinä ajassa tehdä.

Siitä en sitten tiedä, miten olisi kannattavaa toimia, jos keksitty maailma olisi modernimpi ja siellä olisi loogista olla tarkkoja mittayksiköitä. Päätyisin varmaan vaan ottamaan meidän maailmamme mittayksiköt käyttöön.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 30.07.2020 14:38 Rinja.

• Calla hahmo Kirjoittaja
  • Calla
    Paimen
30.07.2020 19:08 #3 : Calla
Vastaus käyttäjältä Calla aiheessa Mittayksiköt spefissä
Kiitos vastauksesta! Hyviä pointteja, etenkin noista ajanmääreistä, en ollut itse keksinyt tapaa kiertää niitä, taidanpa palata taas editoimaan. Ja sekin tosiaan vaikuttaa, minkä "tasoinen" maailma on, onko se enemmän keskiaikaa vai nykyaikaa vai kenties tulevaisuutta. Tämän hetkisessa tarinassani kuvittelen maailman vastaavan suurinpiirtein 1900-luvun alkua, joten yksiköt voisivat olla modernimpia... Noh, ehkäpä ensimmäisessä versiossa asialla ei ole niin väliä, tuo on kuitenkin asia joka on helppo editoida.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
02.08.2020 20:29 #4 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Mittayksiköt spefissä
Scifissä varmaan itse käyttäisin varmaan tavallisia metrejä, sekunteja , valovuosia ym., ellei tarkoituksena ole nimenomaan luoda vierauden tunnetta keksityillä yksiköillä. Fantasiassa voisi käyttää edellä mainittujen lisäksi yksiköitä sydämenlyönti, vaaksa, syli, kivenheitto, nuolenkantama, päivämatka.. hankalimpia ovat varmaan paino- ja tilavuusyksiköt sekä tuntien ja minuuttien korvaaminen, mikäli haluaa lukijan ymmärtävän yksikön suuruuden, muttei halua käyttää olemassa olevia yksiköitä.

Mahdollisesti kiinnostavaa: fi.wikipedia.org/wiki/Vanhat_suomalaiset_mittayksik%C3%B6t

Valvojat: IivariDyn
Jossu89