• Dyn hahmo Kirjoittaja

09.10.2013 20:54 #1 :: Dyn
Millä kirjoitat?
Tässä ihan parin päivän sisään Leirinuotiolla ja Tarinatehtaassa on mainittu, että teksti on kirjoitettu iPadilla tai kännykällä. Joten ihan pakko kysyä: millä kirjoitatte? Ei nimittäin olis mulle tullu mieleenkään, että kukaan ryhtyisi kirjoittamaan yhtään pidempää tekstiä muulla kuin laitteella, jossa on näppäimistö. :)

09.10.2013 21:05 #2 :: The Big Bad Wolf
Millä kirjoitat?
Kaiken nettiin liittyvän (esim tämänkim viestin...) kirjoitan hupelimella, mutta oikeisiin teksteihin tarvitsee todella näppäimistön. Ikioma kymmensormijärjestelmä on paljon nopeampi ja kitkattomampi kuin tämä luurin ennustava tekstisyöttö. (punainen -> puraiseva "Mikä se oli se puraiseva kasvi?" söpö -> poro... "Oi kuinka poro koira!") Voihan sen kytkeä pois päältä... Mutta mitä hauskaa on tekstarikeskustelussa, jossa ei ole ainuttakaan krjoitus- tai sanavirhettä?

Eli yritän tässä ylistää kannettavaa Aceriani, joka tottelee pientäkin käskyä. Sen kanssa on hyvä kirjoittaa ja toivon mukaan kestää vielä pikkuisen ikuisuuden. Nettiin sillä ei pääse ja saan käyttää sitä vain parisen tuntia päivässä, mutta paras kone, mitä meikäsudella on.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

09.10.2013 21:12 #3 :: Tapsa
Millä kirjoitat?
OpenOfficella. Tuntuu oudolta ajatus että yrittäisi pidempää tekstiä naputella kännykällä. Tosin minulla ei edes ole älypuhelinta.

• Bensku hahmo
  • Bensku
    Ritari

09.10.2013 21:27 #4 :: Bensku
Millä kirjoitat?
Kännykällää suurimmaksi osaksi. Tietokoneella on muutakin tekemistä (pelaamista :D)

Automaattisen tekstinsyötön olen laittanut pois, koska se ei tunne puoliakaan käyttämistäni sanoista...
Muokannut 09.10.2013 21:30 Bensku Syy: Kännykkä=kirjoitusvirheitä

10.10.2013 01:18 #5 :: Athilora
Millä kirjoitat?
Open officen writer-ohjelma vastaa tarpeitani aika hyvin. Jos kirjoitan lyhyempiä viestejä tai runoja, yleensä kirjoitan ne suoraan vastauslaatikkoon uhraamatta puolta tuntia enempää aikaan niille. Jos haluan hienosäätää joitain asioita teksteissäni, saatan tehdä sen koulun koneella käyttäen vuoden 2007 Wordia.

10.10.2013 19:13 #6 :: Kirjaneito
Millä kirjoitat?
Open office käytössä täälläkin. En voisi edes kuvitella käyttäväni kosketusnäytöllistä laitetta pidempiin teksteihin tai kouluhommiin, koska olen suoraan sanottuna surkea niiden käytössä. (En omista älypuhelinta.) Oikeastaan minua puistattaa ajatus siitä, millaista jälkeä oikein saisin aikaan älypuhelimella. Luultavasti jokseenkin tuollaista: Hjkhfdkei. En vain osu niihin näppäimiin! :lol:

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

10.10.2013 19:29 #7 :: Ansa
Millä kirjoitat?
Pidän siitä, että näppäimistö rämisee sormieni alla, kun kirjoitan. Varsinkin, kun saatan kirjoittaa todella nopeasti. Vaikka älypuhelin löytyy, en sillä mitään tekstiviestiä pitempää rupeaisi kirjoittamaan. Tekstarin kanssakin menee aikansa, että saan sen kirjoitetuksi, vaikka on tässä alkanut oppia senkin käytön.

Ohjelmistosta puhuttaessa käytän OpenOfficea, jos en ole omalla koneellani. Siltä kun löytyy Word 2007. Jos taas satun olemaan jollain muulla koneella ilman muistitikkua, käytän hyödykseni google drivea. Työharjoittelussa saatoin käyttää myös sähköpostia tarinoimiseen, jotka sitten lähetin omaani. Se oli myös hyvä apu silloin, kun sain ideoita Pathfinder kampanjaani ja ne piti saada nopeasti ylös. Drive ei toiminut työkoneilla, joten s-posti osoittautui erittäin hyödylliseksi "muistivihoksi".
Muokannut 10.10.2013 23:10 Ansa

10.10.2013 21:42 #8 :: Kuunliekki
Millä kirjoitat?
En kyllä voisi kuvitellakaan kirjoittavani mitään tekstiviestiä pidempää kännykällä. En tosin omista älypuhelinta, mutta tuskinpa sellaisellakaan sen enempää kirjottelisin. Läppärillä siis mennään. Tablettia(kaan) ei ole, mutta epäilen että en silläkään niin paljoa kirjottelisi vaikka olisi. Kymmensormijärjestelmä kärsisi, kun en tuntisi näppäimiä sormieni alla. Jos pitää kirjoittaa eikä ole konetta saatavilla (kuten marraskuussa kuitenkin taas jossain kohtaa käy) välineinä toimii perinteinen kynä ja paperi, joille syntyneen tekstin siirrän sitten tarvittaessa koneelle.

Jos taas ohjelmista puhutaan, ns. kaunokirjalliset tekstit tulee kirjoitettua wordilla. Ei se ehkä mikään paras mahdollinen ole, mutta kelpaa käyttötarkotukseeni. Tällaiset tavalliset foorumiviestit taas naputtelen suoraan viestikenttään.

• icecube hahmo
  • icecube
    Kaartilainen

10.10.2013 22:13 #9 :: icecube
Millä kirjoitat?
Huh, en voisi kuvitellakaan kirjoittavani millään muulla kuin tällä jääräpäisen temppuilevalla läppärinrämällä. Ei olisi hermoja alkaa näpytellä tekstiä käänykkään, ei ikuna.

Ohjelmana käytän vuoden 2010 Wordia. Pari vuotta olen OpenOfficea käyttänyt, mutta sitten yksinkertaisesti kyllästyin. Vaihtelu virkistää (mutta läppäriäni en uusi ennen kuin tilttaa).

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

10.10.2013 22:51 #10 :: Xariel
Millä kirjoitat?
Kyllä näppäimistöstä pitää lähteä ääntä. :wink:

Läppärillä tai muulla pöytäkoneella. Minulla on iPhone, mutta sillä en kirjoita pitkiä juttuja - no joskus outoja unia muistiin (pitkiäkin selityksiä), mutta se käy ennen pitkää rasittavaksi. Lukeminen tosin on minusta melkein kätevämpää puhelimella kuin koneella.

11.10.2013 09:57 #11 :: chocolate
Millä kirjoitat?
Juu, läppärillä minäkin. Wordilla. Olen kaavoihin kangistunut ja harvemmin kokeilen mitään uutta (Open office minulla oli kyllä joskus vuosia sitten, jonkin aikaa käytössä).

Kännykällä on kätevä laittaa joskus muistiin jotain juttuja kirjoittamiseen liittyen... Se siis korvaa perinteistä muistikirjaa, jollaista en ole oikein koskaan oppinut kuljettamaan mukana.

Tablettikin meiltä löytyy, ja vaikka ihan mielelläni luen sen näytöltä jo, niin kirjoittaminen, ei ei... Oikea näppis on ainoa joka tuntuu oikealta.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

11.10.2013 10:06 #12 :: Sapfo
Millä kirjoitat?
Pikku asuksella, jonka saa aina mukaan. Openilla O.lla ja samaa kun kirjoitan isolla koneella.
Muistivihko on aina mukana ja kynä, joka on miekkaakin väkevämpi, sillä voi tehdä historiaa ja sinetöidä kohtaloita.

11.10.2013 12:32 #13 :: Piru Naiseksi
Millä kirjoitat?
Kirjaston konein yleensä luon niin tekel...teokseni kuin asiatekstini. Täällä on tietysti rajoitettu ohjelmavalikoima mutta ainakaan ei tarvitse välittää päivityksistä ynnä muista hienosäädöistä. Apuakin on ongelmiin nopeasti saatavana, vieläpä ihku eläviä mukavia ihmisiä. Word-ohjelmahan täällä käytössä on; versiosta en tiedä tai en ainakaan tietoani muista.
Homma toimii niin kauan, kuin minun ei tarvitse kirjoittaa paljoa. Jos joutuisin tuottamaan tekstiä yli neljä tuntia päivässä, niin se ei ehkä käy. Yleensä täällä toki on koneita vapaana mutta joskus joukossamme asioi myös se tuttu Mr. Murphy: jos joskus täytyisi tehdä jotain äkkiseltään, niin eivätkös kaikki koneet ole varattu tai kumossa!

• Lupus hahmo
  • Lupus
    Pilotti

15.10.2013 19:18 #14 :: Lupus
Millä kirjoitat?
Minäkin hämmennyin kun huomasin että joku kertoi kirjoittaneensa padilla, mutten oikein tiedä hämmennyinkö siitä että joku kirjoitti muulla kuin tietokoneella vai siitä että asiasta erikseen mainittiin.

Minulla ei ole älypuhelinta tai muuta vastaavaa, joten kirjoitan tietokoneella (mikä kotioloissa tarkoittaa läppäriä). Open Officen writerilla yleensä.

Tosin muistikirja ja kynä kulkevat aina mukana. Muistikirjaan on kätevä kirjoittaa yllättäen mieleen tulevia asioita paitsi tien päällä myös silloin kun ei jaksa avata konetta. Kun silloin tällöin muistaa kirjoittaa päivämääriäkin ylös, jotain ylös kirjoittamaansa saattaa jopa löytää myöhemmin etsiessään. Se tosin tuntuu toimivan korkeintaan muutaman muistikirjan taaksepäin. Viimeksi eilen etsin kuumeisesti koneelta yhtä tekstiä kunnes lopulta piti luovuttaa ja todeta että se on nyt jossain muistikirjassa ja ne ovat äidin luona, millä ei ole mitään väliä koska en löydä sitä ikinä kumminkaan.

Eihän sitä nyt elämä liian helppoa saa olla.

16.10.2013 12:03 #15 :: Peuranpuolikas
Millä kirjoitat?
Tylsä vastaus on totuus: Open office writerilla, kotona, yksin.

Se, mikä omassa kirjoitustyylissäni on varmasti monille erikoista ja suorastaan kauhistuttavaa, on täydellinen muistiinpanojeni puute: en kulje kadulla taskussani muistiinpanovihko kynineen, vaan jos joku idea ei pysy päässäni riittävän pitkään, että saisin sen kirjoitettua ylös, se ei ole riittävän hyvä idea. Kallokoppa on paras ideoiden tislaamo, mitä tiedän - muistivihot ovat lähinnä häiriötekijä ja (huonojen sekä hyvien) ideoiden kaatopaikka.

16.10.2013 13:42 #16 :: tiarAnon
Millä kirjoitat?
Läppärillä, Open office tai suoraan Driveen. Aina välillä tosin koitan paeta koneella kirjoittamista kynän ja paperin maailmaan, ihan vaan siksi, että koneella ollessani tuppaa keskittyminen herpaantumaan kovin, kovin helposti, eikä kirjoittamisesta tahdo tulla mitään. Muistiinpanoja kirjoitan suoraan kännykkään, yleensä yksittäisiä sanoja tai lauseita, jotka syystä taikka toisesta ovat viehättäneet minua. Runontyngät usein pyörivät päässä pitkiäkin aikoja, ennen kuin kirjoitan ne ylös. Silloin yleensä kirjoitan suoraan koneelle melko valmista tavaraa.

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

16.10.2013 14:10 #17 :: Vehka
Millä kirjoitat?
Minä kirjoitan välillä keskustelupalstaviestejä, blogimerkintöjä ynnä muuta älypuhelimella, mutta kaunokirjallista tekstiä en kyllä rupeaisi sillä ähräämään. Tietokoneella minulla on käytössä Scrivener pidempiä projekteja varten (ehdottomasti paras tekstinkäsittelyohjelma, ah ♥ ) ja sitten Open Office, jolla tappelen kokoon kaikki kouluesseet ja muut sellaiset asiatekstit.

Nanoa varten ja muutenkin mukana kulkee kyllä myös muistikirja, joka hiljalleen täyttyy paitsi ideoista, myös koulumuistiinpanoista, arjen asioista, to do -listoista ja muusta sellaisesta.

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

16.10.2013 16:18 #18 :: Rinja
Millä kirjoitat?

tiarAnon kirjoitti: Aika jännä huomata, että monet käyttävät Open officea. Onko raikussa jotenkin erityisesti avoimeen lähdekoodiin orientoitunutta ihmisiä, vai mistä tämä keskittymä? Esimerkiksi koulussa saan jatkuvasti selitellä sitä, kun en tykkää käyttää Microsoftin ohjelmia.

Eivätköhän hinta ja helppo saatavuus ole olennaisia tekijöitä. Jokin tekstinkäsittelyohjelma oli koneelle saatava (niin nirso olen ettei WordPad kelvannut :P), mutta miksi maksaa Microsoftin ohjelmista kun Open Officen saa ladattua ilmaiseksi ja heti?

• Lupus hahmo
  • Lupus
    Pilotti

16.10.2013 20:11 #19 :: Lupus
Millä kirjoitat?

tiarAnon kirjoitti: Kiinnostavaa on myös se, että tässä keskustelussa (tosin ehkä keskustelunavauksesta johtuen) ihmiset lähinnä keskustelevat siitä, millä laitteella he kirjoittavat, eikä juuri ketään enää kiinnosta laitteella kirjoittamisen ja paperille kirjoittamisen välinen konflikti. Onko tää jo ihan passé keskustelu? :D

Minustakin tuntui vhän hassulta ettei kynää ja paperia mainita useammin, mutten toisaalta ymmärrä miksi niiden ja laitteen välillä olisi minkäänlaista konfliktia. Molemmat ovat hyviä, mutta eri käyttötarkoituksiin.

Olen pienestä pitäen tykännyt kirjoittaa koneella, koska olen aika hidas kirjoittamaan kynällä, mutta varsinainen syy siihen etten kirjoita "käsin" enemmän on se, että niveleni kenkkuilevat nykyään aika paljon ja olen huomannut, että pitkään jatkuva tai usein toistuva kirjoittaminen kipeyttää ranteen herkästi.

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

17.10.2013 12:00 #20 :: Ansa
Millä kirjoitat?
Kynää ja paperia tulee käytettyä lyhyisiin muistiinpanoihin. Varsinkin jos saan äkkiä jonkun idean, vaikka kaupungilla ollessani, niin etsin laukustani vihon ja kynän, istun alas ja kirjoitan. Useimmiten ei ole paperia löytynyt ja olen päätynyt ostamaan aina uuden vihon... sinänsä huono, koska sellaisia löytyy tällä hetkellä aika paljon.

Toisaalta taas, jos joudun ostamaan uuden vihon saattaa idea kadota samantien, joten siinä mielessä idea ei edes ollut vaivan arvoinen. Useimmiten saattaa ilmestyä uusia ideoita. Joskus saatan vain pitää idean mielessä niin kauan, että pääsen koneen ääreen kirjoittamaan ne ylös.

Roolipeleissä olen käyttänyt hyödyksi perinteistä kynä+paperi-tekniikkaa. Kirjoitan ylös aarteet, jotka pelaajat löytävät, ja kerran myös kolme erilaista Wanted-posteria tulin kirjoittaneeksi pienille papereille. Saivat lukea ne itse ja minun tarvitsi kertoa vain tarvittavat asiat siitä, jonka he valitsivat tehtäväkseen.

Valvojat: IivariDyn