• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

NaNoWriMo

13.10.2013 22:06 - 20.04.2015 15:45 #1 : Kuunliekki
NaNoWriMo kirjoittanut Kuunliekki
En ollut ihan varma kuuluisiko tämä tänne vai tarinatehtaaseen, mutta tämä tuntui luontevimmalta, joten tungen tänne. Siirtäkää jos mielipiteeni ei ole yleispätevä.

Niin, se tulee taas, marraskuu ja mukanaan Nanowrimo. Eli koska en oleta että kaikki tietää mistä on kyse: Kuukauden aikana on kirjoittaa 50 tuhatta sanaa kaunokirjallista tekstiä. Eli toisin sanottuna kirja. Kieli, genre ja muutenkin tyyli on vapaita. Ficcareitakaan ei katsota pahalla. Romaanin ei tarvitse valmistua marraskuussa, julkaisukelpoinen se ei järjestäen ole. Editoimisen voi tehdä sitten myöhemmin. Tässä ei kilpailla ketään muuta vastaan kuin omaa itseään. Tavoite on yksinkertaisesti ylittää 50k:n maaginen raja, minkä jälkeen nanon sivustolla (nanowrimo.org) on palkintona yhtä jos toistakin nannaa sen lisäksi että voi olla ylpeä itsestään. Turhia paineita asiasta ei kuitenkaan tarvitse ottaa - homman on ennen kaikkea tarkoitus olla hauskaa.

Kuten arvata saattaa, aion osallistua. Olen tehnyt sen jo kahdesti marraskuussa sekä kahdesti camp-nanossa (muulloin kuin marraskuussa pidettävä nanotapahtuma.) Ja jokaisella kerralla olen onnistunut kirjoittamaan yli 50k sanaa tarinaa (jonka laadusta voi olla montaa mieltä mutta siitä ei puhuta nyt.) Tänä vuonna (kuten tosin aiempinakin vuosina) aion kirjoittaa jonkinlaisen fantasiatarinan. Tänä vuonna se sisältää susia, taikuutta, jumalia ja ennustuksen. Sekä kaksi tyttöä joiden ikää en ihan tarkkaan tiedä ja jotka ovat pääosassa tässä sähellyksessä.

Kai täällä muitakin osallistujia on?

kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat
Viimeksi muokattu: 20.04.2015 15:45 Hiistu.

13.10.2013 22:12 #2 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa NaNoWriMo
Kyllä, tämä tyttö aikoo osallistua elämänsä ensimmäistä kertaa. Viime vuonna se ei kyllä olisi edes onnistunut, koska en vielä omistanut omaa läppäriä ja perhekoneella on muitakin innokkaita käyttäjiä. Nytkin marraskuulle osuu koeviikko ja muuta mukavaa... Mutta mehän emme anna sen häiritä, emmehän? :wink:

Omaa nanoani lähden virittämään pitkään mielessähautuneesta ja vähän aloitetustakin fantasiatarinasta. (Kuinkakohan moni täältä Risingista muuten aikoo kirjoittaa jotain muuta kuin fantasiaa tai scifiä? Just thinking :roll: ). Oikeastaan minun pitäisi tehdä vielä hiukan taustatyötä maailman ja sun muun kanssa, mutta ehkä sekin sieltä hoituu. Odotan innolla mitä marraskuussa sitten lopulta tapahtuukaan... :cool:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

14.10.2013 00:12 #3 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa NaNoWriMo
Itse olen suoriutunut urakasta kolme kertaa enkä näillä näkymin ole uusiin yrityksiin ryhtymässä. Ajatus romaaniprosessin typistämisestä kuukauten loukkaa jossain määrin nykyistä kirjallisuuskäsitystäni, joten kaipa ratkaisua olla nanottamatta voi pitää periaatteellisena.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

• Milu hahmo
  • Milu
14.10.2013 06:32 - 14.10.2013 06:37 #4 : Milu
Vastaus käyttäjältä Milu aiheessa NaNoWriMo
Osallistun! Puolikkaalla 25000 sanan tavoitteella. Olen sen verran hidas kirjoittaja (enkä tähän mennessä ole saanut nopeutettua kirjoitustahtia), että tämä on ehkä vielä realismin rajoissa... Mutta ihan riittävän kunniakas saavutus minulle.

Jos ehdin kirjoittaa etukäteen kunnollisen suunnitelman, niin uskon että lopputulos voi olla jopa ihan OK ja suht. hyvin editoitavissa. :)

Aijuu, genre. Minulla on parikin suunnitelmanalkua varastossa - on scifiä ja on fantasiaa.
Viimeksi muokattu: 14.10.2013 06:37 Milu.

• Skie hahmo
  • Skie
18.10.2013 01:21 #5 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa NaNoWriMo
Aattelin taas tänä vuonna yrittää. Taisin 2010 onnistua Nanon kirjoittamisessa, vuonna 2011 feilasin pahasti ja jäin johonkin kymppitonniin ja viime vuonna en edes jaksanut yrittää. Tänä vuonna kuvittelen taas järjestäneeni hommat sen verran näppärästi, ettei mulla pitäis olla mitään kovin isoja esseitä tai tenttejäkään samaan aikaan (mitä nyt vajaan viikon mittainen reissu, jolloin tiedän kirjoittamisen olevan mahdotonta...), joten ei sen ihan ylitsepääsemätön ajatus pitäisi olla.

Olen suhteellisen nopea kirjoittaja, ainakin jos antaa vain ajatuksenvirran kulkea ja tänä vuonna mulla on jopa jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä aion kirjoittaa. Ja toisin kuin ehkä suurin osa Rising-ihmisistä, en aio kirjottaa genrekirjallisuutta. Eka kerta näin, saa nähdä mitä tästäkin tulee... :smile:

Always follow your doubts.

• Ansa hahmo
  • Ansa
18.10.2013 10:43 #6 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Kiinnostuin sen verran, että voisinhan sitä yrittää ensimmäistä kertaa. Eiköhän se genre sun muu vahvistu kirjoittamisvaiheessa. Yleensä en hirveästi pohdi sitä etukäteen vaan annan tarinan viedä. Mutta joo, marraskuun ensimmäistä päivää odotellessä, että pääsee kirjoittamaan oikein urakalla. :D

18.10.2013 10:57 #7 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Ei millään malta jättää omia projekteja kesken. Hiukan tuskaista lukea keskustelua, jossa kaikki ovat niin innoissaan. :wink: Oma nopeuteni riittäisi ilman valtavaa yrittämistä kymppitonnia vajaaseen tekstiin. Huoh. Plus koulu. Onko reilua antaa kahdeksan vuoden ajan hyviä numeroita oppilaalle vaatimatta oikeastaan mitään, ja nyt ysillä sitten pitäisi muka osata jotain??? Täytyy taistella nrot takaisin. Höh. Mutta toista kertaa en anna äikännumeron tippua kirjoittamisen takia.

Pitää odottaa ensi vuoteen.

18.10.2013 11:32 #8 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa NaNoWriMo
Viisikymmentätuhatta sanaa näyttää valtavalta määrältä. Mutta miten paljon se todellisuudessa on? Miten monta sanaa mahtuu tavalliselle A4-kokoiselle (nykyään virtuaaliselle) arkille?
Jo sinänsä Mt Everest -sanavuorelle kapuaminen tuntuu aikavalta mutta eikös sanojen pitäisi suoltua semmoiseen järjestykseen, että ne ryhmittyvät virkkeiksi, jotka liittyvät kappaleiksi ... ja tarkoittavat jotain tajuttavaa? Jos kirjoittaja alkaa liikaa tuíjottaa suoltamiensa sanojen määrää ja miettiä, riittääkö se täyttämään kirjan pituusehdon, niin sisällön tuottaminen saattaa jäädä toissijaiseksi.
En muista, edellytetäänkö NaNoWriMo-kisan säännöissä sitä, ettei romaanin pituus saa ylittääkään maagista määrää - ainakaan paljon. Jos tarinan mittavuudella on sekä ylä- että alaraja, niin se vaikeuttaa puuhaa entisestään ja vie ainakin aloittelijoitten huomiota muotojen orjailuun sisällöntuoton sijaan.
Olen joskus kokeillut suoltaa lyhyttä juttua, johon on annettu tiukka ohjepituus. Hankalaa on! Siis onnea matkaan, NaNoWriMovistit!

• Ansa hahmo
  • Ansa
18.10.2013 11:49 #9 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Minut muuten löytää tuolta NaNoWriMon sivuilta Shathak -nimen alta. :)

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho
18.10.2013 12:07 #10 : Vehka
Vastaus käyttäjältä Vehka aiheessa NaNoWriMo
Piru Naiseksi, ylärajaa ei ole. :) Eli voi kirjoittaa reilusti pidemmänkin jos siltä tuntuu, eikä romaanin myöskään tarvitse olla valmis marraskuun aikana, kunhan tuo sanamäärä vain täyttyy.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

18.10.2013 23:52 #11 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa NaNoWriMo
Piru Naiseksi sivujen lukumäärä riippuu toki asettelusta (riviväli yms.) ja kirjoitustyylistä. Mitä enemmän käyttää enteriä, sitä vähemmän mahtuu sivulle tavaraa. Minulla taitaa olla n. 500 sanaa per sivu eli 50k on n. 100 sivua ja käsittääkseni monilla on aika samaa luokkaa.

Ainakin homma on mielekkäämpää jos kirjoittaa tajuttavaa tekstiä (vaikka päätöntäkin) kuin jos vain kirjoittaa satunnaisia sanoja peräkkäin. Ja onhan se vähän ajatuksenakin, että siitä syntyisi tarinaa. Ja kuten Vehka ehtikin vastata, ylärajaa ei ole. Jotkut vetelee jopa tuplananoja ja yksi omista nanoistakin on marraskuun jälkeen venynyt camp:ien myötä ja vähän välissäkin kirjoittaen varmaan ainakin nelinkertaiseksi. Ainoa sääntö on kirjoittaa marraskuun aikana vähintään 50 000 sanaa. Sillä ei ole sitten väliä mitä tarinalle sen jälkeen tapahtuu. Se voi jatkua ja jatkua ja jatkua tai korjautua kivaksi ja lähteä kustantajalle tai vain unohtua tietokoneen nurkkaan. Sen vielä voisin sanoa, että vaikka tuo tuntuu hirvittävän isolta sanamäärältä, ei se ole ihan niin kamala. Vain 1666,66... sanaa päivässä. :)

Apua, kaksi viikkoa aikaa ja paljon pitäisi tehdä asioita pois tieltä ennen marraskuuta. Viime hetken paniikki alkaa tehdä tuloa. Entä jos tällä kertaa tarina ei lähdekään kulkemaan. Entä jos kaikki vie aikaani ja energiaani niin paljon etten ehdi kirjoittaa. Mutta toisaalta odotan innolla että pääsen aloittamaan! En sano että hyvä siitä tulee, sillä en ole mikään kirjailija, mutta nano nyt ainakin. :)

19.10.2013 00:14 - 19.10.2013 00:16 #12 : Blackbird
Vastaus käyttäjältä Blackbird aiheessa NaNoWriMo
Feilasin viime vuoden nanotuksen täysin kun putosin aikataulustani jo ensimmäisinä päivinä. Ei se projekti silti turha ollut kun olin suunnitellut sitä varten hyvän juoni-idean jota kirjottelin sitten viime kesänä. Tänä vuonna jää nanowrimo valitettavasti kokonaan välistä kun pitäisi alkaa kirjoittamaan kandia ja lukemaan lopputentteihin. Voisin kuitenkin ottaa marraskuun missioksi kirjoittaa jonkin novellin ihan vain kun haluan koulutöiltä pakoon. Lisäksi olisi kiva käydä istumassa jossain nanowrimo-kirjoitustapaamisessa ja kirjoittaa jotain ihan diipadaapaa. Ehkä mietin itselleni jonkun pienen kirjoitusprojektin. :smile:

Blackbird fly / Into the light of the dark black night
Viimeksi muokattu: 19.10.2013 00:16 Blackbird.

• Rinja
19.10.2013 00:57 - 19.10.2013 00:58 #13 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa NaNoWriMo

The Big Bad Wolf kirjoitti: Pitää odottaa ensi vuoteen.

Voin kokemuksesta sanoa, että nyt yläasteella sinulla on paljon enemmän aikaa nanolle kuin tulee myöhemmin olemaan.

Itsehän siis kirjoitin yläasteella ekan ja ainoan onnistuneen nanoni. Sen jälkeen olen kerran päässyt muutaman tuhannen sanan päähän 50 000 sanasta ja loput yritykset ovat olleet toivottomia. Yksikään nanoyritykseni ei tosin ole varsinaisesti noudattanut ns. sääntöjä: ekalla kerralla päädyin kirjoittamaan täyttä tajunnanvirtaa vailla hajuakaan juonesta tai edes henkilöhahmoista, kun taas tuolla toisella melkein onnistuneella kerralla kirjoittelin ikivanhoihin romaanikässäreihini pohjautuvia pätkiä. Loppujen yritelmien sisältöä en edes muista.

Parastahan nanossa on se, että se tuo kirjoittamiseen rutiinia ja valmiutta. Muistan, että erään nanon jälkeen oli ihan sellainen fiilis että kirjoittelemista olisi voinut jatkaakin joulukuussa, vaikka yleensähän en saa aikaiseksi kirjoittaa mitään; tosin nanon jälkeen tuumasin että pakko on nyt vähän levätä, ja siinä levätessähän se kirjoitusinto sitten ehtikin laantua :P Tosin eri ihmisille nano varmaan voi antaa eri asioita. Jos kirjoittamisrutiini löytyy mutta ongelmana on vaikkapa kontrollifriikkiys kirjoittamisen suhteen (tosin tääkin ongelma multa löytyy), nano opettaa tuottamaan raakatekstiä kritiikittömämmin.

Minulla on jo monena viime vuonna ollut liian kiire, jotta olisin voinut harkitakaan nanoon osallistumista, mutta tänä vuonna saattaa itse asiassa olla tavallista vähemmän puuhaa marraskuussa. Syynä on lähinnä se, että kaikkien haikailemieni kurssien luennot ovat jostain pahuksen syystä tiistaina kello 12-14 tai torstaina tuohon samaan aikaan, joten ainakin kolme kurssia olen joutunut viivaamaan suunnitelmistani yli. Toisaalta haluaisin kyllä yhden kirjatentinkin tehdä tämän vuoden puolella enkä siis uhrata kaikkea vapautuvaa aikaa nanoiluun. Katellaan.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 19.10.2013 00:58 Rinja.

• VMN hahmo
  • VMN
19.10.2013 08:39 - 19.10.2013 08:52 #14 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa NaNoWriMo
Itse olen monesti huomioinut Nanon olemassa olon, mutta koskaan en ole uskaltanut osallistua. Jotenkin se rajoittaminen ahdistaa, että pitäisi saada tämä määrä tässä ajassa. Hui. Mitä jos ei saa? Sehän ei ole minun vikani, vaan muiden hommien, vaan koska tarina tarvitsee aikaa kasvaa, vaan koska...

Pitäisikö tänä vuonna? Ehkäpä. Silloin kyllä tekisin sen niin, että jatkan jo aloittamaani tarinaa. Eli se olisi enemmänkin ylipäätänsä 50k sanoja kuukaudessa. Tiedän, että Nanon yksi pääasia on juuri se että aloitat täysin uuden tarinan alusta, mutta minä juuri aloitin!

Olen kyllä miettinyt sitä, että jos haluan kirjailijaksi, pitää olla valmis kirjoittamaan hyvin paljon, ja ihan pakostakin lopulta. Tämähän olisi hiton hyvä testi, varsinkin kun muuta tekemistä ei tänä vuonna niin paljoa ole. Hitto. Katsotaan! Ehkä sitä on pakko!

EDIT. Joskin nyt on kysyttävä. Kävin katsomassa sivuja ja aika hienosti ovat muuttuneet viime kerrasta kun kävin (pari vuotta sitten?). Miten tuo trackin onnistuu? Pitääkö itse näpytellä ylös mitä on kirjoittanut vai onko siinä jokin ohjelma?

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 19.10.2013 08:52 VMN.

19.10.2013 20:35 #15 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa NaNoWriMo

Blackbird kirjoitti: Lisäksi olisi kiva käydä istumassa jossain nanowrimo-kirjoitustapaamisessa ja kirjoittaa jotain ihan diipadaapaa.

Turussa (ja muuallakin) järjestetään marraskuussa nanon merkeissä miittejä joissa kirjoitetaan, potkitaan toisia kirjoittamaan, annetaan vertaistukea ja höpötetään. :) Sinne saa tulla vapaasti. Lisätietoja löytyy nanosivustolta suomen alueelta. Tai vaikka minulta.

VMN, tuskin olet ainoa joka jatkaa jo aloitettua tarinaa eikä se paha "rikos" ole. Itsekin olen sitä tehnyt, tosin camp-nanojen aikaan. Kunhan ei laske jo kirjoitettuja sanoja siihen 50k:hon. Sanamääriä voi itse pitkin kuuta pistää sinne ylös tai (jos vanhat merkit pitää paikkansa) copy-pasteta tekstin sivuston laskuriin. Vielä sitä ei tosin näy, mutta pakko sen on ilmestyä kun ainakaan ennen ei ole voitto ollut virallinen jos ei ole sen mukaan yli vaaditun sanamäärän.

• Dragan hahmo
  • Dragan
19.10.2013 20:53 #16 : Dragan
Vastaus käyttäjältä Dragan aiheessa NaNoWriMo
Itse osallistun luultavasti kuten aina. Sanamäärätavoite on sen verran epäreilu tavoite suomenkieliselle, että itse katson omaksi tavoitteekseni kirjoittaa useista teksteistä se 50k täyteen. Kaikenkaikkiaan silloin se tavoite ei häiritse muita rutiinejani ja silti kannustaa kirjoittamaan.

20.10.2013 14:57 #17 : Knox Gargol

My blade to sate.

• Rinja
20.10.2013 15:24 #18 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa NaNoWriMo

Knox Gargol kirjoitti: Itse kirjoitin kaikki kolme onnistunutta nanoani lukion aikana. Yläasteen aikana epäonnistuin kahdesti. Tarkoitan tässä sanoa, että onnistuminen riippuu ihmisestä ja elämäntilanteestä huomattavasti enemmän kuin iästä ja kulloisestakin työpaikasta tai oppilaitoksesta.

Onnistuminen toki riippuu monesta asiasta, mutta ei se muuta kantaani siitä, että yläasteella oli enemmän aikaa (tai pikemminkin koulutehtävät veivät vähemmän aikaa) kuin lukiossa - missä ainakin mulla oli koeviikko marraskuussa - tai korkeakoulussa. Amislaisena lienee melko hyvin aikaa, mitä nyt päivät osaavat olla sielläkin pitkiä. Se on tietysti sitten eri asia sekin, kuinka paljon kouluun kulloinkin panostaa.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

20.10.2013 21:33 #19 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo

Rinja kirjoitti:

The Big Bad Wolf kirjoitti: Pitää odottaa ensi vuoteen.

Niin no joo varmaan, mut ei se lisää tän vuoden aikaa. :wink: Voishan tuon 50k kokeilla kirjottaa, mutta tuskin yhteen tekstiin...

Jou. Uskoisin samaa.

21.10.2013 11:49 #20 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa NaNoWriMo
Minä jätän nanottamatta, sillä en omista tietokonetta ja käytän siis kirjaston Piihemmoja. Niiden ääressä voin toki viettää tunnista neljään päivässä ja saan tarvittaessa opastusta sisällön tuottamisen tapaan. Tosi pitkää tarinaa en arvaa kuitenkaan ruveta naputtelemaan, ennen kuin saan lottovoiton ja oman koneen moninaisine ohjelmineen ja käyttöön opastuksineen!

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Virpi Larmila