NaNoWriMo

03.11.2014 12:32 #141 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Pari viime päivää on ollut huonoa aikaa kirjoittaa yhtään mitään. Lauantaina oli hieman tapahtumarikas päivä, sunnuntai täysin toivoton kirjoittamisen suhteen. Sentään sain pari koulutehtävää tehtyä, mutta varsinaiseen tarinankirjoittamiseen en päässyt käsiksi. Ehkä tänään jaksan jonkin verran työstää sitä tekstiä, johon on ollut idea jo pitkän aikaa.

• noreen hahmo
  • noreen
03.11.2014 17:35 #142 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa NaNoWriMo
Kirjoitin lauantaina vähän päälle tuhat sanaa, mutta muuta en ole saanut aikaiseksi. Suunnittelin innoissani ja vaikutti siltä, että saisin tänä vuonna kirjoitettua vähän enemmän kuin pari vuotta takaperin, mutta ei. En jostain syystä saa kiinni tarinan alusta. Yritän nyt pähkäillä sitä, ehkäpä saan aikaiseksi jonkin hyvän aloituksen, joka innoittaa kirjoittamaan. En minä nyt halua kirjoittaa mitään, mitä en itse haluaisi lainkaan lukea. Pläh.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: The Big Bad Wolf

• Skie hahmo
  • Skie
03.11.2014 19:31 #143 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa NaNoWriMo

noreen kirjoitti: En minä nyt halua kirjoittaa mitään, mitä en itse haluaisi lainkaan lukea. Pläh.

Puit sanoiksi omat ajatukseni. Mulla on visio, mutta yllättäen se ei tule ulos sellaisena kuin haluaisin.

Noh, kun pääsen keskiviikkona eroon noista opiskeluasioista niin otan itteäni niskasta kiinni ja alan kirjottaa alkukuun edestäkin. Vaihdan ehkä aihetta, koska oikeastaan mulle on tässä vaiheessa sama, mitä sitä kirjoittaa. Kunhan saa kokemusta ja rutiinia, en ole kirjoittanut aikoihin mitään. Viimeksi kunnolla varmaan 2010, kun edellisen kerran onnistuneesti Nanoon osallistuin. (Joko siitä on niin kauan??? :shock: )

Always follow your doubts.

03.11.2014 21:43 #144 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Sen kun vain jätti harkat väliin ja kirjoitti viitisen tuntia. Enää sata sanaa alle aikataulun. :cheesy:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

04.11.2014 18:56 #145 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Onko vika minun viallisessa nettiyhteydessäni, vai onko noilla nettisivuilla jokin valtavampi ongelma?

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
05.11.2014 14:42 #146 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa NaNoWriMo
Kolme vuotta olen NaNo-sivustolla roikuskellut ja nyt sitten ekaa kertaa oikeasti otan osaa. Sanoja nuorten dystopiaksi tarkoittamassani tekstissä on jo 7258. Eilen en saanut kirjoitettua kuin jotain päälle 700 sanaa. Onneksi ensimmäisenä päivänä meni 3000 rikki, niin on ollut vähän pelivaraa. Tällä hetkellä tarinassani on vaikea kohta, johon en tiedä tapaa ohittaa tai mennä lävitse. Pitää varmaan jatkaa vähän myöhemmästä kohdasta, kun tiedän kyllä mitä sitten tapahtuu.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Ageha

13.11.2014 00:20 - 13.11.2014 00:20 #148 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa NaNoWriMo
Olen tavallaan vähän:
1) luovuttanut voittamisen suhteen
2) ylpeä siitä että kirjoitan relevantteja sanamääriä toisinaan.

Sain 10 000 sanaa kasaan ja samalla ylitin määrän, jonka sain edellisen kerran osallistuessani. Edellinen oli myös ekani.

Näyn saavan aikaan spurtteja kun tiedän mitä haluan kirjoittaa. Kaverini ehdotti että pidän taukoa kun en tiedä mitä kirjoittaisin, miettiäkseni mitä se olisi. Tiedän siis tarinani yleislinjat. Kun vielä selailen siihenastista tekstiäni ja lisäilen kuvailua ja järkeistäviä selityksiä, olen pärjännyt pientä edellisnanoani paremmin.

Epäilen että pääsen 30 000 kieppeille, vaikka olisi kyllä siistiä saada voitto!

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."
Viimeksi muokattu: 13.11.2014 00:20 Aemilia.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Nunia hahmo

• Taso: 0
13.11.2014 09:55 #149 : Nunia
Vastaus käyttäjältä Nunia aiheessa NaNoWriMo

Ilkka kirjoitti: Olisi mielenkiintoista tietää, miten kuukauden NaNoWriMo-puristus on vaikuttanut sen tehneisiin. Oletteko saaneet luotua kirjoitusrutiinia, joka kantaisi myös seuraavan vuoden puolelle? Tai peräti toimivan tarinan?

Osallistuin viime vuonna ensimmäistä kertaa kunnolla (muutama vuosi aikaisemmin yritin, mutta taisin kirjoittaa päivän tai kaksi ja unohdin koko jutun). Sain sen verran luotua rutiinia, että vuoden sisään kirjoitin valmiiksi kolme käsikirjoitusta (n. 70-80k sanaa per käsikirjoitus). Rutiini ei ollut niin oleellista kuin valmiiksi saaminen. Ja se, että valmista tuli vauhdilla.

Toimiva tarina kiinnostaa itseänikin. En ole nanofoorumin keskusteluihin osallistunut, mutta siellä porukalla on järjetön määrä sanoja. Lisäksi tuntuu, ettei tarinalla ole väliä, vain sanoilla. Tämä sotii omaa kirjoitustyyliäni vastaan. En siis tajua :)

Oma viime vuoden nanoni on pyörähtänyt kustantajilla ja koelukijoilla ja saanut kumpaiseltakin positiivista palautetta, vaikka ei julki ole mennytkään. Kirjoitan aina tosissani. Minulla on aina suunnitelma ja idea, vaikka välillä se rönsyileekin. Siksi haluaisin hirveästi nähdä muiden nanoja, varsinkin niiden, jotka kirjoittavat järjettömät määrät (100k/kk). Onko se puutaheinää vai onko siellä kunnollinen idea takana. Miten kunnolliseen ideaan voi lisätä "pari juonenkäännettä, että saa lisää sanoja"? Haluaisin nähdä! :) Mutta nanofoorumilla tosiaan ei puhuta kirjoittamisesta, siellä puhutaan vain sanoista. Se tuntuu jotenkin luotaantyöntävältä.

Mutta täytyy sanoa, että viime vuoden nano oli oikea sielunpuhdistus. En ollut kirjoittanut aikoihin ja se 50k kuukaudessa tuntui hyvältä. Edelleen pidän kyseisestä tarinasta ja muokkailen sitä. Jos jotain kunnollista opin nanosta niin sen, että eteenpäin vain, ei jäädä jankkaamaan epäselviä tai huonoja kohtia, vain eteenpäin, kohti loppua. Yllätyin monta kertaa tarinan aikana, jo ensimmäinen versio oli sellainen, että tykästyin siihen itse. Editoin lopulta runsaalla kädellä, mutta perusjuoni on pysynyt samana. Alkuperäisessä versiossa oli 52k sanaa (en tosin muista, pääsinkö ihan loppuun vai jäikö pari viimeistä lukua tekemättä), tämänhetkisessä versiossa 72k. Kirjoitin rungon ja lisäsin myöhemmin siihen lihaa :)

14.11.2014 20:05 #150 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Huooookaus. Päähenkilö meni ja veti itsensä huumekoukkuun ilman lupaa. Siitä sitten muoksaamaan suunnitelmiin raitistuminen, henkilö ei ole kykeneväinen näyttelemään osaansa tässä kunnossa.

Parituhatta sanaa jäljessä, mutta kyllä tämä tästä. Uskoisin ainakin. Vapaapäiviä ja pitkiä tunteja tulevassa.

Ärsyttää, mutta en luovuta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Kirjaneito

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
19.11.2014 03:07 #151 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa NaNoWriMo
Tässä on teille NaNoWriMoajille mallia. Törmäsin englanninkielisellä puolella tuotteliaaseen kirjailijaan.. Christopher Nuttall joka oli julkaissut vuonna 2012 12 kirjaa ja vuonna 2013 14 kirjaa...

• Ilkka hahmo
  • Ilkka
    Paimen
28.11.2014 17:44 #152 : Ilkka
Vastaus käyttäjältä Ilkka aiheessa NaNoWriMo

Nunia kirjoitti: Siksi haluaisin hirveästi nähdä muiden nanoja, varsinkin niiden, jotka kirjoittavat järjettömät määrät (100k/kk). Onko se puutaheinää vai onko siellä kunnollinen idea takana. Miten kunnolliseen ideaan voi lisätä "pari juonenkäännettä, että saa lisää sanoja"? Haluaisin nähdä! :) Mutta nanofoorumilla tosiaan ei puhuta kirjoittamisesta, siellä puhutaan vain sanoista. Se tuntuu jotenkin luotaantyöntävältä.

Kun itse aloin kirjoittaa fiktiota, minulla oli tarkoituksena juosta läpi pari sopivan mittaista kertomusta ja palata sitten takaisin editoimaan, jos tarvetta on. Elämätilanne ei anna mahdollisuuksia nanoiluun, mutta mentaliteetti oli samantapainen. Huomasin kuitenkin, että metodi ei ollut minua varten.

Mielestäni rutiini on olennaista valmiiksi saamisessa. Itse kirjoitan arkiaamuisin puoli tuntia ennen muiden töiden aloittamista. Ensi maanantaista lähtien viikko alkaa maanantaina aiemmin kirjoitetun editoinnilla. Muina aamuina tarinan edistämistä.

Pidän kirjaa syntyneistä sanamääristä. Korkea lukema ei ole itsetarkoitus, vaan puolijulkinen exel tuo tekemiseen tiettyä painetta. En itse ole ainoa, joka tarinan edistymistä tiirailee.

28.11.2014 19:05 #153 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Päälle kymppitonnin vajaa. Noo... Kyllä tästä silti selviää.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

30.11.2014 21:25 #154 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Onnistui! :cheesy: Vähän jäi viime tinkaan, eilen ja tänään yhteensä tuli kirjoitettua melkein tuo kymppitonni, mutta kirjoitinpa kuitenkin.

Mites muut? :smile:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Kirjaneito

30.11.2014 22:20 #155 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Meni penkin alle ihan täysin. En ole jaksanut kirjoittaa niin yhtään koko kuukauden aikana. Ainoat ei-koulutyöhön liittyvät tekstit ovat olleet pelin suunnittelua tälle viikonlopulle, joita en jaksanut nanoa varten kirjoittaa puhtaaksi koneella (olin kirjoittanut niitä englannin kurssin tunneilla käsin). Muutenkin koulutyöt ovat vieneet suurimman osan aikaa, joten saa nähdä miten ensvuonna käy ehdinkö silloinkaan ottaa osaa nanoon.

30.11.2014 22:26 #156 : SurrealPartisan
Vastaus käyttäjältä SurrealPartisan aiheessa NaNoWriMo
Vaikka aluksi pelkäsinkin, ettei opiskeluilta jäisi aikaa Nanolle, voitin silti. Kirja valmistui tänään, sanoja 50026. Olen aika ylpeä itsestäni. Tätä ennen varmaan pisimmät fiktiiviset tekstini olivat sitä luokkaa, mitä nyt piti saada aikaan päivässä. Lisäksi minusta tuntuu, että Nano opetti minulle juuri sitä, mitä siltä halusinkin, eli kykyä kuvailla asioita pidemmästi, ettei tulisi aina niin kamalan tiivistä tekstiä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

16.03.2015 12:32 #157 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Huhtikuun campnanoilu lähestyy kovaa vauhtia. Tällä kertaa ajattelin yrittää kirjoittaa riittävästi erästä tarinaa, joka on hautunut monta kuukautta mielessä ja vain pätkiä sieltä täältä olen kirjoittanut ylös joko koneelle tai muistivihkoon. Pääsääntöisesti ajattelin, että pidän tähtäimen aluksi pienenä, siinä 10,000 sanassa. Sitä sitten kasvatan viiden tuhannen sanan pätkissä, jos saan kirjoitettu yli puolet edellisestä tähtäimestä.

Mitäs muut? Nanottaako?

01.04.2015 07:15 - 01.04.2015 07:16 #158 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa NaNoWriMo
Minä nanoilen! :cheesy: Oli aika koukuttava kokemus viime vuonna. Tavoitteena se 50 000, vaikka lukematon määrä harkkoja ja esitykset tulossa.

Koulun jälkeen aloitan suoraan. Pitäisi kirjoittaa myös runoanalyysi, katsotaan vähän mihin riittää aika.
Viimeksi muokattu: 01.04.2015 07:16 The Big Bad Wolf.

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto
01.04.2015 23:03 - 01.04.2015 23:04 #159 : Iikh
Vastaus käyttäjältä Iikh aiheessa NaNoWriMo
Täytyy kyllä osallistua NaNoWriMoon ensi syksynä. Uskon sen olevan paitsi opettavainen myös ehdottoman tarpeellinen kokemus kaltaiselleni äärimmäisen hitaalle kirjoittajalle. Muutoin en marraskuuta kaipaa (varsinkaan, kun nämä "kevätpäivät" ovat erehdyttävästi muistuttaneet loppusyksyn kelejä), mutta tästä kirjoituspinnistyksestä olen kyllä innoissani :smile:
Viimeksi muokattu: 01.04.2015 23:04 Iikh.

01.04.2015 23:12 - 01.04.2015 23:24 #160 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa NaNoWriMo
Itselläni tämä huhtikuun Camp Nano lähti aikaa hiljaa käyntiin. En saanut kirjoitettua kuin jotain 60 150 sanaa. Ehkä joku päivä saan kirjoitettua enemmänkin.

Viimeksi muokattu: 01.04.2015 23:24 Ansa.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Topi Kopakkala