NaNoWriMo

04.04.2015 22:05 #161

Minäkin nanoilen, TAAS! :cheesy: Niistä on selvästi tullut tapa.

Nyt kun useampi nanoilu takana, huomaa selvästi, kuinka tekstin kanssa rutinoituu. Joka kerta 50k on helpompi saavuttaa. Toisaalta kaipaan vähän ekan nanoni lumousta. Siinä oli sellainen irtiotto kaikkeen vanhaan, että se ravisutti kaikkea. Pitää jossain vaiheessa tehdä taas uusi irtiotto :)

Mites teillä muilla? Onko nanoista koskaan tullut muuta kuin pelkkiä nanoja? Oletteko työstäneet niitä pitemmälle? Kirjoitatteko samoja tekstejä vai joka kerta uusia?

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
04.04.2015 23:01 #162

Yleensä yrittänyt nanoilla kirjoittaa jotain uutta tai muokata aiempaa tekstiä. Useimmat tekstit kuitenkin jää unholaan. Nyt yritän kirjoittaa uudelleen ideaani, joka minulla oli viime nanoon, mutta jota minä en saanut silloin aikaiseksi.

Hieman kyllä harmittaa, ettei nanoissa ole tullut päästyä tavoitteeseen kovin usein. Vain kahdesti, ja molemmat olivat ensimmäisiä: toinen marraskuun nano ja toinen camp nanoilu.

07.04.2015 13:55 #163

Yhden kerran on tainnut olla sellainen tilanne, etten päässyt nanossa tavoitteeseen. Se johtui yksinkertaisesti siitä, että sain tekstin valmiiksi, enkä osannut aloittaa mitään uutta. Muuten olen campeissä välillä pitänyt tavoitteen hyvin matalana... :)

Nanoissa on se hyvä puoli, että on "pakko" pistää teksti etenemään. Tavallisesti jään junnaamaan ja saatan vuoden pyöritellä viittä ensimmäistä lukua ennen kuin jatkan. Joskus äkkiratkaisut ovat olleet huonoja, mutta olen kirjoittanut tekstit uudestaan, osan tällä hetkellä 2-3 kertaa, eivätkä ne vieläkään ole valmiita.

Nyt kirjoitan marraskuun nanoani uusiksi. Kirjoitin alun perin ilman kunnon suunnitelmaa (pääkohdat olivat selvät) ja nyt tekstiä pitäisi lihottaa. Karsiminen on helppoa, mutta lisäily onkin ihan toinen juttu. Varsinkin kun tiedän tässä jo ennen puoliväliä, että teksti pitää käydä vielä useamman kerran läpi.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
01.11.2015 10:27 #164

Tänään alkaa! Ketkä osallistuvat?

Itse pääsen vasta illalla koneen ääreen, kun aamu menee kavereiden kanssa. Rytmikin pitää hakea vielä uudestaan, toivotaan ettei putoa jo heti alkuun kyydistä.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
01.11.2015 14:10 #165

Juu, tarkoitus olisi yrittää päästä siihen 50,000 sanaan. Saa nähdä miten oikeasti käy. Suurin osa omasta ajasta tuntuu kuluvan koulutehtävien tekemiseen. :neutral:

SurrealPartisan
Mekaanikko
SurrealPartisan vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
01.11.2015 22:36 #166

Mukana taas. Ensimmäisen päivän saldo nousi yli kahdentuhannen, mutta jatkosta on paha mennä sanomaan. Opiskeluissa on kaikenlaista aikaavievää ja stressaavaa, enkä ole varma, rakastanko ideaani tarpeeksi kirjoittaakseni siitä kokonaisen romaanin. Noh, aika näyttää ja haaste kasvattaa tai jotain sinne päin.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
03.11.2015 15:16 #167

Ite ajattelin tänä vuonna ottaa osaa ensimmäistä kertaa. Saa nähdä kuinka pitkälle rahkeet riittävät!

Urakan kerkesin aloittamaan vasta tänään haettuani ensin vähän saikkua - en sentään tämän takia! - ja reilun tunnin rykäisylläkin irtosi jo 1500 sanaa. Seuraavan kerran mennään töihin vasta sunnuntaina ja tarkoitus oliskin tällä viikolla kiriä jotain varastoonkin, jotta voi normiarkena kirjoitella vähän löysemmin.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
15.10.2016 20:33 #168

Keitäs teistä lähtee mukaan nanoilemaan ensi kuussa? :)
Itse meinasin nyt ekaa kertaa osallistua, kun olen vihdoinkin päässyt taas kirjoittamisen makuun pitkän tauon jälkeen.

Onko Nano-konkareilla joitain viisaita neuvoja tällaiselle ensikertalaiselle?

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
15.10.2016 20:49 #169

*verryttelee sormiaa* Eli minä osallistun jälleen (aloitin vuonna 2011). Vähän mietityttää onnistuminen. Elämän tilanne sen verran kaaottinen ja campeissa en olisi päässyt likimainkaan 50k:hon. Mutta ehkä se siitä. Ehkä marraskuun henki potkii eteenpäin. Ehkä asiat on vähemmän solmussa kuin viime marraskuussa tai huhtikuussa.

Vinkkejä... Jokainen taitaa kirjoittaa tavallaan, mutta ehkä voin yrittää jotain yleispätevää sanoa. Niin joku voi sitten tulla sanomaan että mulla ei toimi tollai. :D Ensinnäkin älä välitä laadusta. Jos jäät jälkeen, älä välitä siitä sitäkään vähää. Ehdit editoida joulukuussa tai ensi vuonna. Tai sitten voit haudata mokoman tekstin tietokoneen pöytälaatikkoon ja todeta saaneesi kokemusta lisää vaikka teksti onkin kuraa.

Toisekseen, tee muistiinpanoja. Et halua miettiä ja lähteä selvittämään 45k sanan jälkeen oliko se aiemmin turhalta tuntunut ja nyt elintärkeä heppa ruskea vai musta ja onko sen nimi Nate vai Nata. Tai sitten et vain välitä asiasta ja valitset tutkimatta toisen vaihtoehdon ja korjaat jälleen sitten joskus.

Ei myöskään ole suositeltavaa päästää itseään harhailemaan pitkin nettiä ennen kuin päivän sanat on kasassa. Sinne on helppo unohtua ja jos harhailet siellä "samalla kun kirjoitat" teksti ei etene.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

15.10.2016 22:30 #170

Mietin vielä, pitäisikö osallistua. Tekisi mieli kirjoittaa välillä jotain täysin uutta.

Ainoa neuvoni Nanoon on, että kannattaa olla jonkinlainen suunnitelma. On älyttömän vaikeaa alkaa tyhjästä nyhjäistä tekstiä, jos ei tiedä, mitä on kirjoittamassa. Varsinkin minulle, joka olen enemmän laadullinen kuin määrällinen kirjoittaja, se on ihan katastroofi ja tappaa tekstin täysin. Menee ilo, jos teksti tuntuu huonolta :) Suurin osa kirjoituksesta joutuu joka tapauksessa raskaan editorin alle, mutta en vain pysty kirjoittamaan puutaheinää, josta tiedän jo kirjoittaessani, että joudun poistamaan sen.

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: NaNoWriMo
01.12.2016 23:01 #171

Jaha, sinne meni marraskuu. Miten muilla meni?

Itse kirjoitin omaksikin hämmästyksekseni tuplan. Lapsi alkoi menemään kiltisti nukkumaan illalla ja nukkumaan yönsä niin mikäs siinä kirjoittaessa... Se mitä kirjoitin taas... Mun piti kirjoittaa pääasiassa tarinaa x ja silloin kun se ei etene, tarinaa y. No, kirjoitin x:ää ~20k ja loput y:tä ja siinäkin taitaa olla aika iso osa parin hahmon suhdekiemuroita, joiden ei pitäisi suinkaan olla siinä tarinassa pääosassa.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat