NaNoWriMo

21.10.2013 13:51 #21 :: Peuranpuolikas
NaNoWriMo
En ole kertaakaan osallistunut ja taitaa jälleen jäädä välistä. Viimeistelen juuri ensimmäistä versiota romaanista, joten "kirjoittamisaikaa" tulee kulumaan tämän tekstin editoimiseen ja novelli(e)n rustailuun. Ajattelin järjestää itse itselleni "varjo-NaNoWriMon" tammikuussa, kun astelen Lapinjärvelle siviilipalvelukseen - katsotaan nyt taas, mitä käy näiden suunnitelmien kanssa.

Olen melko hidas kirjoittaja yleisesti, mutta parhaimmillaan olen pusertanut 50K sanaa kuukaudessa, kun flow on napsahtanut päälle. Mahdotonta se ei siis ole, mutta 50K ei ole vielä itselleni riittävän pitkä romaaniksi - tai ainakin seuraavaksi suuremmaksi projektikseni suunnittelema tarina tulee olemaan reilusti yli sen. Vaikka olen hidas kirjoittaja, kirjoitan jokainen päivä, joten siinä mielessä NaNoWriMo ei toisi omaan kirjoittamiseeni juurikaan uutta.

21.10.2013 20:02 #22 :: Sarantha
NaNoWriMo
Olen osallistunut vuosina 2005 ja 2006 muistaakseni. Molempina vuosina projekti on jäänyt pahasti kesken, jonnekin 10k - 15k sanan välille. Silti olen kokenut nuo NaNot opettavaisina kokemuksina, sillä olen niiden kautta esimerkiksi saanut kokemusta siitä, että jumivaiheista pääsee yli kun vain yksinkertaisesti kirjoittaa vaikka ei huvittaisikaan. Normaalisti kun minulla kirjoittaminen yksinkertaisesti loppuu siihen kun mielenkiinto menee, en osaa suhtautua siihen harrastuksena niin kunnianhimoisesti että jaksaisin potkia itseni jumien yli.

Tänä vuonna melkein houkuttaisi pitkästä aikaa osallistua. Tosin olen marraskuun ekan viikon reissussa, joten 50k olisi ehdottomasti liian kunnianhimoinen tavoite. Mutta ehkä joku 30k... Tarinantynkäkin olisi mielessä.

• Neanna hahmo
  • Neanna
    Vintiö
    Tasolla 6
    98.94
22.10.2013 21:28 #23 :: Neanna
NaNoWriMo
Osallistuin vuosina 2006, 2007 ja 2009, joista kahtena jälkimmäisenä jopa onnistuin tavoitteessa. Kaikki yritykset olivat yliopisto-opintojen aikaan.

Nyt harkitsen yrittämistä, vaikka luulen, että lähinnä yritykseksi jää. Olen kirjoittanut surkean vähän muutaman viimevuoden aikana (opiskelujuttuja lukuunottamatta), joten rutiinit ovat aika hukassa. Lisäksi minulla on nyt kaksi pikkulasta, joskin mies myös kotona. Minulla olisi kuitenkin kolme eri ideaa, joista haluaisin työstää edes jotakin eteenpäin, ja NaNo olisi hyvä kannuste laittaa näppäimistö sauhuamaan pitkästä aikaa. Pitäisi vain päättää, mitä lähden kirjoittamaan: laajennettua versiota vanhasta novellistani, joka hyödyntää viikinkikulttuuria ja kertoo noidasta, joka haluaa purkaa sukunsa vanhan kirouksen, vai nuoresta naisesta, jonka suku ainoana pystyy tekemään kirjontoja, jotka vahvistavat käyttäjiensä ominaisuuksia, vai lastenfantasiatarinoita pienestä prinsessa Adeliinasta (kaveri on puolilupautunut tekemään kuvituksen, jos saan tekstin aikaan). No, vielä ehtii miettiä reilun viikon...

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen
    Tasolla 35
    53.61

23.10.2013 22:20 #24 :: VMN
NaNoWriMo
Selfless selfpromotion:

Kirjoitin vähän aikaa sitten aloittamaani blogiin jutun Nanosta. Jos kiinnostaa, niin käykää toki katsomassa:

Kirjailijan kellarissa: NaNoWriMo

Ja tämän myötä itsekin virallisesti osallistun tähän touhuun, ensimmäistä kertaa!

31.10.2013 19:00 #25 :: Kirjaneito
NaNoWriMo
Se on sitten huomenna! Huijui... Täällä teen ahkeraa taustatyötä (Candy Crush :roll: ) ja mietin, josko vaihtaisin päähenkilöni nimen. Juuri näin. Ja kyllä, olen ajoissa, olisihan nuo voinut tehdä huomennakin... :lol:

Viime hetken fiiliksiä?

// edit: okei nyt oikeastin kirjoitan Nanoni taustoja valmiiksi. Ja löin lukkoon päähenkilön nimen. :wink:
Muokannut 31.10.2013 20:03 Kirjaneito

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho
    Tasolla 46
    60.50

31.10.2013 19:56 #26 :: Nafisan
NaNoWriMo
Meillä oululaisilla kirjallisuuden opiskelijoilla on tänäkin vuonna NaNo-piiri eli kokoonnutaan yhteen kirjoittamaan ja kekustelemaan kirjoittamisesta. Itse en tänä syksynä ehdi mukaan, kun on kirjoitettava gradua.

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen
    Tasolla 35
    53.61

31.10.2013 20:27 #27 :: VMN
NaNoWriMo
Siitä lähtien kun päätin, että osallistun tänä vuonna, olen alkanut jo laskea kirjoittamaani sanamäärää. Viime päivinä on tullut hieman epätasaisesti, muutamana päivänä reilusti yli, muutamana hieman alle. Toki nämä ovat olleet päiviä kun kirjoittaminen on viimeinen asia joka kiinnostaa ja juonen kanssa on saanut muutamaan kertaan painia oikein olan takaa. Jos vain saan itselleni päivittäin aikaa kirjoittaa, uskon selviäväni hyvin. Se 1667 on minulle hyvä päivätavoite muutamaan tuntiin. Ongelmia tulee siinä, jos jään siitä vajaaksi, koska että tuo luku saadaan nostettua ylös samassa ajassa vaatii jo aikamoista flowta.

Uskon silti, että hyvin tästä selvitään. Toisaalta tämä ei siis eroa tästä viikosta, kun olen jo harjoitellut tähän. Nyt on vain jokin virallinen haaste ! (;

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti
    Tasolla 43
    66.09

01.11.2013 12:14 #28 :: Ansa
NaNoWriMo
Rupesin kirjoittamaan heti herättyäni eli olen työstänyt omaa tekstiäni tuosta aamu seitsemästä lähtien ja tällä hetkellä sanoja on jotain 2260. Lisää tulee vielä tämän päivän aikana, joten tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Pitää vain varoa olla koskematta jo kirjoitettuun tarinaan ellen ole lisäämässä sinne mitään. Kunhan en vain poista mitään...

Nyt voisin kehittää brunchia, kun jäi aamupala syömättä..

Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
01.11.2013 20:05 #29 :: Nunia
NaNoWriMo
Olen osallistunut kerran, plörinäksi meni. Ei vain yksinkertaisesti ollut aikaa, eikä voimia kirjoitella yöllä.

Nyt kuitenkin kokeilen taas, kevyesti. Yritän pysyä tasaisessa päivävauhdissa (1667 sanaa/päivä), en aio mennä yli montaa sanaa, enkä mielellään alikaan. Tältä päivältä homma jo tehty.

Tajunnanvirtaharjoitus olisi ollut mielenkiintoinen ja ehkä hyväkin, mutta mielessä on pyörinyt romaanikässäri jo jonkin aikaa ja ajattelin kirjoittaa sen nyt ylös. Koska aikaa minulla ei ikinä ole, tai jos on, olen liian väsynyt tekemään mitään, nano on ihan hyvä pakkokeino pistää tämä tarina järjestykseen.

Olen aika innoissanikin, koska juoni on hyvä ja tarina todella erilainen kuin se, mitä olen aiemmin kirjoittanut. Taustatyötä olen hiljakseen tehnyt takaraivossa, mutta en muuten. Vaikka ehkä olisi pitänyt. Korjaan faktat sitten myöhemmin. Katsellaan miten käy :)

01.11.2013 20:59 #30 :: Kirjaneito
NaNoWriMo
Nano on käynnistynyt ihan mukavasti. Laskurissa pian 3300 sanaa ja lisää on tarkoitus vielä rykäistä. Tällä hetkellä nautin kirjoittamisen pakosta ja teksti alkaa pikku hiljaa kulkea.

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti
    Tasolla 43
    66.09

01.11.2013 21:04 #31 :: Ansa
NaNoWriMo
Nyt on jo 4800 sanaa kirjoitettuna. Saatan saada viiden tuhannen rajan rikki tämän päivän aikana... saa nähdä miten kirjoittaminen jatkuu seuraavina päivinä.

01.11.2013 21:17 #32 :: Kirjaneito
NaNoWriMo
Kuulostaa hienolta! Onnittelut hyvin alkaneesta Nanosta. :wink: Itse pidän juuri nyt "luovaa taukoa" eli pelaan Candy Crushia...

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti
    Tasolla 43
    66.09

01.11.2013 21:47 #33 :: Ansa
NaNoWriMo
Hieman vain häiritsee, että oma ohjelma näyttää sanamääräksi sen lähemmäs 5200 tällä hetkellä, on nanossa sen määrä noin 5160. Toisaalta itse käytän tällä hetkellä open officea kirjoittamiseen (parempaakaan ohjelmaa ei ole ja maksullisista en viitsi, no, maksaa). Lueskeltuani FAQ-osiota sain selville, että se saattaa heittää jopa 1000 sanalla... rasittavaa, mutta kai se on vain siihen luotettava. Toisin sanoen saattaa olla, että joudun kirjoittamaan sen päälle 50k sanaa, jos haluan olla voiton puolella. Tällä tahtia saatan onnistuakin ihan hyvin. :tongue:

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen
    Tasolla 35
    53.61

01.11.2013 23:08 #34 :: VMN
NaNoWriMo
Itse olen joutunut kirjoittamaan alun nyt neljännen kerran uudestaan, mutta ehkä tällä kertaa se lähtee liikkeelle ! Reilu 2,400 sanaa, mutta hitto vieköön kun tekin olette jaksaneet aloittaa tuollaisella rykäyksellä niin pitäisiköhän sitä itsekin jäädä vielä hetkeksi koneen ääreen? Hienointa olisi tällä hetkellä se, ettei tarvitsisi enää alkua muokkaa vaan tämä olisi se, josta saan sen mitä haluan! :tongue:

Rendering Error in layout User/Profile: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '0' for key 'user_preference_user_id'. Please enable debug mode for more information.
02.11.2013 21:08 #35 :: Nunia
NaNoWriMo
Mites muilla toinen päivä?

Itsellä lause loppui juuri sopivasti sanan 3333 kohdalla. Hidas tahti näyttää sopivan hyvin, saan revittyä sen runsaan tunnin kirjoittamiseen. Olen myös miettinyt juonta aika pitkälle eteenpäin, joten näillä lyhyillä pyrähdyksillä ehdin varmasti miettiä seuraavan pätkän tapahtumat ennen kuin istun kirjoittamaan niitä.

Päivä 2 ja olen yhä aikataulussa! Erittäin positiivisella mielellä :cheesy:

02.11.2013 21:51 #36 :: Kirjaneito
NaNoWriMo
Aikataulussa ja ylikin myös täällä. Sanamäärä raksuttaa tällä hetkellä siellä 6800:ssa, mutta seitsemän tonnia olisi vielä tämän päivän tavoitteena ja kymppitonni koko viikonlopulta. Sen verran kiirettä marraskuussa tulee kuitenkin olemaan, että koitan pysyä reilusti edellä aikataulusta. Hyvältä toistaiseksi vaikuttaa ja kirjoittaminen on ollut melkolailla hauskaa ja nautittavaa puuhaa. Silloinkin kun ei kirjoita, hahmot hääräävät koko ajan takaraivossa. (Ja ainahan nanoilu kemian lukemisen voittaa, vai mitä? :wink: Oikeastaan nano tuntuu olevan nyt kaikessa etusijalla, vaikka myös soittamiselle ja koeviikolle tulisi varmaan uhrata hiukan aikaa...)

• icecube hahmo
  • icecube
    Kaartilainen
    Tasolla 16
    17.13

02.11.2013 23:31 #37 :: icecube
NaNoWriMo
En ole koskaan osallistunut enkä nytkään osallistu. Jos kouluhommat eivät pukkaisi päälle, niin sitten olisi eri ääni kellossa. Toisaalta työn alla on myös novelli antologiaan (deadline tulee myöskin päälle) plus erittäin keskeneräinen käsis, jota tosin olisi kiva saada 50 000 sanalla eteenpäin.

Ehkä vielä jonain vuonna...

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen
    Tasolla 35
    53.61

03.11.2013 00:03 #38 :: VMN
NaNoWriMo
Itselle tulee hidas ja tekemätön olo nyt kun seuraa teitä kahta :D No, itse luotan siihen että tasasta vauhtia, 1667 tuli taas täyteen reilussa tunnissa.

Hitaasti, mutta tasaisesti ja varmasti?
Tykännyt: Rinja

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti
    Tasolla 43
    66.09

03.11.2013 06:59 #39 :: Ansa
NaNoWriMo
Toinen päivä meni täysin penkin alle. Sain kirjoitettua vain rapiat 1300 sanaa, mutta toisaalta niitä sanoja on yhteensä kertynyt noin 6730 tällä hetkellä. Toivottavasti tänä päivänä saan edes vähän enemmän kirjoitettua. Hieman ottaa päähän eilinen, kun ei vain jaksanut kirjoittaa niin yhtään. Nukuin 12 tunnin yöunet, sen jälkeen oli vain pari tuntia aikaa työstää tekstiä, joka oli tosi hidasta. Sen jälkeen tulikin istuttua ravintolassa syömässä ja jälkeenpäin naurettua itseni kipeäksi Hedbergin keikalla. Senkään jälkeen ei jaksanut paljoa kirjoitella, vaikka ideaa olikin.

Nytkin väsyttää reippaasti, mutta enköhän minä kahvin voimalla tämän aamun jaksa kirjoitella. Toivottavasti.

• Dragan hahmo
  • Dragan
    Riivaaja
    Tasolla 41
    55.89

03.11.2013 09:09 #40 :: Dragan
NaNoWriMo
Minulla meni juuri rikki 2000 sanaa. Paljon kaikkea on kirjoitettavaa. En ole kamalan huolissani sanamääristä, enemmänkin siitä että kirjoituksen laatu pysyisi "korkeana".

Voimia kaikille, kyllä se siitä. :smile:

Valvojat: IivariDyn