Miksi kirjoitat?

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Miksi kirjoitat?
15.02.2015 17:41 #21

kespa kirjoitti: Eli mikä saa/ajaa sinua kirjoittamaan? Onko kyseessä hauska harrastuksen muoto? Onko taustalla kenties jotain korkeampia tavoitteita? Haavetta toimeentulosta, tunnettavuudesta? Vai onko se tapa ilmaista itseään muille?

Uskaltaudun nyt vihdoinkin vastaamaan tähän, koska kirjoittamisestani on tullut koko ajan itselleni tärkeämpää ja merkityksellisempää. Näköjään omat ajatukseni kirjoittamisen syistä eivät kauheasti eroa teidän muiden vastauksista.

Alunperin aloitin kirjoittamisen, koska se tuntui minusta helpolta ja luontevalta, oikeastaan parhaalta mahdolliselta tavalta ilmaista itseäni. Kirjoittamista innosti suuresti lukioni ihana äidinkielenopettaja, joka oli kovasti kannustava. Tällöin alkoi hiipimään ajatus myös siitä kirjailijanurasta. Innostus kuitenkin lopahti pian lukion jälkeen ja jatkoin kirjoittamista lähinnä päiväkirjojen muodossa (+ kirjoitin satunnaisesti uniani ylös).

Nyt kun monen vuoden tauon jälkeen aloin taas kirjoittamaan tarinoita, motiivini ovat ehkä hieman muuttuneet. Kirjoittaminen merkitsee minulle ensinnäkin terapiaa ja eskapismia. Se tuottaa niin paljon iloa, että tunnetta on vaikea kuvailla. Valehtelisin, jos väittäisin, etteikö edelleenkin jossakin alitajuntani perimmäisessä nurkassa piileskelisi pieni haave vielä mahdollisuudesta tekstieni julkaisuun. Silti asenteeni on nykyään sellainen rennompi, että kirjoitan ensisijaisesti omaksi ilokseni ja jos siitä joskus jotain muuta poikii, niin se on sitten plussaa, mutta ei ensisijainen tavoite.

Minullekin on tullut tarinaideoita unista ja ne ovatkin yleensä kovin mielikuvituksellisia ja yllättäviä, siis erinomaisia tarinoiden lähteitä. Juuri nyt minua kiinnostaisi alkaa kirjoittamaan jotakin keinoölyyn liittyvää, esim. tutkia robottien tms. oikeuksia ja moraalia. Muutenkin tekstieni aiheet tuntuvat tulevan tällä hetkellä tiedemaailmasta (nuorempana ne olivat satuja ja fantasiaa). Tosin tässä yksi päivä kirjoitin synkän lyhyen tekstin parisuhdeväkivallasta, enkä osaa vieläkään sanoa mistä se oikein mieleeni tuli. (Ei siis ole onneksi kokemusta omasta elämästä.)

Joka tapauksessa, tuli julkaisua tai ei, niin haluan kirjoittaa hyviä, viihdyttäviä tarinoita. Jos/kun lisäksi onnistun ujuttamaan niihin myös jotain syvällistä sanomaa, niin koen tehtäväni tulleen täytetyksi. :)

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Miksi kirjoitat?
15.02.2015 18:35 #22

Olen aina kirjoittanut, melko liioittelematta. Kaipa se on tapa käsitellä mielessä liikkuvia ajatuksia. Herkistyn helposti ja vajoan inspiraation aallokkoon. En voi olla luomatta jotain, koko ajan kehittyy jotain uutta, vaikka harvemmin siitä on iloa kenellekään muulle kuin itselleni, sillä varsinainen sanamäärä paperilla voi olla kuukaudessakin pyöreä nolla. Sitten toisinaan tulee sellaisia vimmoja, että kirjoitan valtavat määrät tekstiä joka päivä muutaman viikon ajan. Tykkään kirjoittaa, siksi teen sitä.

Toislehto
Riiviö
Toislehto vastasi aiheeseen: Miksi kirjoitat?
16.02.2015 09:08 #23

Minulla on aina ollut voimakas luovan ajattelun vire elämässäni. Luulen, että kirjoittaminen on vain kehitynyt luontaisimmaksi tavaksi tämän luovuuden ilmaisemiseen. Olen kokeillut myös musiikkia, tanssia ja kuvataiteita, mutta kirjoittaminen on jotain, mikä on tavalla tai toiselle kestänyt siitä huolimatta, että tuottamani tektin määrä on aina ollut varsin pientä.

Olen pienestä pitäen tykännyt kirjoittaa kouluaineita - varsinkin silloin, kun ne vielä saivat olla tarinoita. Vaikka äidinkieli lopulta siirtyi tympeämpään suuntaan, kun lukio lähestyi, oli lukiosani varsin laajan luovan kirjoittamisen oppimäärä. En oikein koskaan tullut kunnolla toimeen opettajan kanssa, sillä ajattelumme aallonpituudet eivät kohdanneet, mutta nuo kurssit antoivat erittäin konkreettisen alkusysäyksen.

Aktiivisuuteni kirjoittajana on vaihdellut paljonkin, koska elämä ja motivaatiot muuttuvat, mutta verrattuna muihin taiteellisiin kokeiluihini, kirjoittaminen on jaksanut pysyä hengissä vuodesta toiseen.

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Miksi kirjoitat?
10.03.2016 12:16 #24

Kai kirjoittaminen on väistämätön vaihe ihmiselle, joka lukee paljon. Jos ei lasketa peruskoulun pakollisia ainekirjoitustehtäviä, aloin "kunnolla" kirjoittaa vasta viime kesänä. Kai siinä oli tarve saada päähän tulleet ajatukset ja inspiraatio johonkin kiinteään muotoon. Ja mitä enemmän sitä tekee, sitä suurempi tarve tulee. Portit auki ja niin edelleen :) Sama koskee piirtämistä ja maalaamista, mutta kirjoittaminen tuntuu antavan vielä enemmän mahdollisuuksia, koska piirtäessä suosin aika tarkkoja realistisia jäljennöksiä todellisista esineistä ja kuvista, erityisesti luontoaiheista. Kirjoittaessa voi tehdä mitä tahansa.

Kirjoitan ehdottomasti itseäni varten, en edes tiedä, näytänkö tekstiäni ikinä kenellekään lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Jonkinlaisena tavoitteena on, että saisi yhden kokonaisen kirjan kirjoitettua, että voisi sitten ajatella joskus että kirjoitinpa sentään kirjan. Lapsellisen, tylsän ja tarkoituksettoman luultavasti, mutta kirjan!

Kirjassani on päähenkilö, joka muistuttaa itseäni aika monella tavalla. Musta tuntuukin, että tarina on jonkinlainen päiväkirja, hauskemmissa puitteissa, mutta jossa on nimenomaan todellisia kokemuksia ja tunteita joita olen kohdannut. Se antaa paljon mutta rajoittaa kiusallisesti, koska nyt en halua kirjoittaa tiettyjä juttuja, joita mulle ei ole (vielä) tapahtunut. Ajauduin vahingossa vähän kuin umpikujaan.

Yksi iso syy kirjoittamiseen, hauskinta ehkä, on se, että saa ihan itse luoda paikat, tilanteet ja hahmot. Tuntuu, että voi keksiä mitä vaan, vaikka monesti joutuu tuskallisesti luovimaan ainoan uskottavan vaihtoehdon kautta. Joka tapauksessa tuntuu, että olen löytänyt uudestaan lapsuuden pehmolelu- ja legoleikit, missä "tää menee tänne ja sit tää sanoo sille tällee".

Hahmoihin kiintymisestä muutkin ovat kertoneet. Päähenkilön ohi mulla onkin noussut yksi hahmo, josta olen aika innoissani. Parasta on aina, kun keksii uuden kohtauksen, jolla saa jollain lailla mieluiten vähän riipaisevasti esille jonkun puolen hahmosta. Ja se hauska tunne, kun ottaa jonkun tuntemansa ihmisen ja siirtää enemmän tai vähemmän piirteitä omiin henkilöihinsä kirjaan.
Tykkäsin erityisesti siitä, mitä Jari Tervo sanoi jossain haastattelussa: "Kirjailija varastaa kaiken, mitä ei ole pultattu seinään." Sama kai koskee muitakin luomisprosesseja, mutta korostuu erityisen paljon kirjoittaessa.

/ Tulipas pitkä viesti, en raaskinut tiivistää. Sori siitä.

Viimeksi muokattu: 10.03.2016 12:19 : Vael.

Valvojat: IivariDyn
LordStenhammar