Lautapelit

Niddis
Niddis vastasi aiheeseen: Lautapelit
04.03.2014 22:13 #21

Settlers of Catan on kyllä parhautta, peli muuttuu joka kerta ja juuri muiden pelaajien kaupankäynti-innokkuus voi vaikuttaa siihen, tuleeko voitto vai tappio.

Space Alert on myös mainio peli. Pelaajat ovat "rauhanomaisen tutkimusaluksen" miehistöä, joiden täytyy yhteistyössä pelastaa alus vihamielisten avaruusalusten/-olioiden/-juttujen hyökkäyksiltä ja päästä palaamaan takaisin kotiin. Varsinainen peli kestää vain kymmenen minuuttia, ja sen jälkeen vasta kunnolla selviää, mitä oikein tuli tehtyä... Oman lisänsä tuo cd:ltä kuultava aluksen tietokoneen ääni, joka kertoo mitä milläkin hetkellä tapahtuu. Plussaa myös helposti säädeltävästä vaikeustasosta.

Jos haluaa pistää kunnon maratonin pystyyn, niin Through the Ages -sivilisaatiorakennuspelin saa kyllä kestämään vaikka kymmenen tuntia... Vähän kuin Civilization lautapelinä: rakennetaan rakennuksia ja wondereita, tuotetaan tiedettä ja kulttuuria, soditaan muita pelaajia vastaan... Suositellaan hevijuusereille :smile:

Muita hyviä, aikaisemmin jo mainittuja pelejä ovat ainakin Lords of Waterdeep, Menolippu ja Last Night on Earth. Sen sijaan Carcassone ja Dominion eivät oikeen iske meikäläiseen.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Lautapelit
04.03.2014 22:21 #22

Echramath kirjoitti: Eikö Munchkinissa ole vielä se ongelma, ettei ole mitään takuuta loppuuko se koskaan, kun muita voi tiputella alemmas...

Teoriassa peli voi kestää ikuisesti, jos pelaajat pudottavat toistensa tasoja niin, ettei kukaan yllä koskaan voittotasolle asti. Peleistä voisi muutenkin tulla melko pitkäkestoisia, jos kaikki keskittyisivät täysillä voittamiseen ja jokaista siirtoa mietittäisiin otsa rypyssä. Mutta se olisi Munchkinin perusideaa vastaan, kokemukseni perusteella kolmen hengen ottelu saadaan päätökseen noin puolessa tunnissa, usein lyhyemmässäkin ajassa.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 04.03.2014 22:22 : Astorethein.

Kuura
Kuura vastasi aiheeseen: Lautapelit
04.03.2014 22:57 #23

Oi vitsi, että haluaisin pitkästä aikaa pelata lautapelejä! Ei ole ainakaan pariin vuoteen tullut pelattua mitään muuta kuin peruskorttipelejä. Syynä tähän taitaa olla lähinnä se, etten löydä peliseuraa, avopuolisoni kun ei oikein lautapeleistä perusta. Ehkä joskus saisin hänet houkuteltua pelaamaan jotakin..

Pidän monenlaisista peleistä, mutta vaikeat säännöt ovat joissain peleissä kynnyksenä pelaamisen aloittamiselle. Klassikkopelit (kuten esim. Afrikan tähti, Monopoli, Muuttuva labyrintti) ovat kivoja pelejä, joita on aika usein tullut nuorempana pelattua. Tieto- ja sananselityspelit (Alias, Trivial Pursuit, Piirrä ja arvaa ym.) ovat hauskoja, kunhan peliporukka on hyvä. Pidän (tai ainakin aiemmin pidin, ei ole tosiaan tullut pitkiin aikoihin kokeiltua..) myös Kalmankuja 13, Kummitustalo (vaikka olikin aika yksinkertainen) ja Arvaa kuka - peleistä. Scrabble oli myös melko viihdyttävä peli.

Nyt tekisi mieli kaivaa lautapelit esiin, ja pelata niitä vaikka yksin.. :lol:

05.03.2014 10:04 #24

Kuura kirjoitti: Nyt tekisi mieli kaivaa lautapelit esiin, ja pelata niitä vaikka yksin.. :lol:

Joissain uusissa lautapeleissä on oikeat yksinpelisäännöt. :wink:

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Lautapelit
05.03.2014 14:28 #25

Salaisuuksien saari ei vakuuttanut. Yhteistyöpelien ongelma on se että toisin kuin politiikassa, niin paras mahdollinen ratkaisu on mahdollista toteuttaa aina. Battlestar galactica on virkistävä poikkeus mekaniikkojensa ansiosta ja yleensä joudutaan valitsemaan vähiten huonointa ratkaisua.

Settlersia olen pelannut lähes kyllästymiseen saakka. Neljän pelaajan peliin kyllä lähden mukaan jos porukalla on kokemusta mutta pystyn myös jättämään väliin. Saksa ylipäätään on lautapelien luvattu maa joten saksalaisten suunnittelijoiden pelejä on jonkin verran kertynyt.

4-5 hengen europelit ovat suosikkejani. Piilotettu informaatio, abstraktius ja "niin vähän aikaa, niin paljon tekemistä" ovat sellaisia asioita jolla pelin saa myytyä. Liiallinen tuuri tai noppien taas määrä saavat jättämään pelin väliin.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Lautapelit
05.03.2014 22:03 #26

Pidän suuresti lautapelailusta. Nykyään sitä tulee harrastettua useissa eri porukoissa: risinglaisten kanssa, muiden kavereiden ja tuttujen kanssa sekä satunnaisesti paikallisten lautapelikerhojen pelikokoontumisissa.

Ennen kaikkea yhteistyöpelit ja pelit vahvoilla teemoilla ovat minun mieleeni. Lisäksi peli kuin peli yleensä paranee, kun siinä on iso pinkka kortteja. :wink:

Suosikkipelieni joukkoon kuuluvat Arkham Horror ja Eldritch Horror, joissa koetetaan pelastaa porukalla maailmaa lovecraftilaisilta hirviöiltä. Yhteistyöpelien joukosta löytyy pitkä lista muitakin mainioita pelejä, kuten Battlestar Galactica, Betrayal at the house on the hill, Last night on earth: the zombie game, Mansions of Madness...

Vahvan teemansa ansiosta farmipeli Agricola on myös loistava. Samoin samojen tekijöiden julkaisema Caverna vaikuttaa yhden pelin perusteella erittäin mainiolta. Eläinten kasvatus ja peltojen viljely on todella hauskaa, kun pelimekaniikka toimii ja pelikomponentit ovat mainioita.

Myös esimerkiksi massiiviset galaksinvalloitukseen keskittyvät pelit kuten Eclipse ja Twilight Imperium ovat makuuni.

Yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä on mielestäni klassisen elegantti Riichi Mahjong, mutta sitä ei ole valitettavasti tullut pelattua pitkiin aikoihin. Peli vaatii tasan neljä pelaajaa ja omistautumista sääntöjen opetteluun. Riichi Mahjongissa on pelinappuloina tietokoneella pelattavasta pasianssi-Mahjongistakin tutut laatat, mutta peli itsessään on jotain aivan muuta. Pelissä on tavoitteena muodostaa neljästätoista laatasta sääntöjen mukainen käsi, jolla voi lopettaa pelin ja saada mahdollisimman hyvät pisteet. Peli on laattojensa ansiosta kaunis ja itse pelissä on syvyyttä ja haastetta.

Viimeksi muokattu: 05.03.2014 22:03 : Vanamo.

06.03.2014 07:29 #27

max kirjoitti: Omistan Dominionin ja jopa lisäosankin siihen, ja olen vieläpä pelannut niitä aika paljon, mutta nykyisin kammoksun ajatustakin. Jotenkin se on vaan paljastunut käsittämättömän tylsäksi peliksi alkuinnostuksen jälkeen. Pelin idea on kiinnostava mutta toteutus tosi kuiva, kerätään vaan jotain kolikoita ja läänejä, ilman mitään tunnetta valtakunnan johtamisesta, ja sitten niitä kortteja pitää sekottaa 100 vuotta pelin aikana... Saman tekijän uudempi peli, Kingdom Builder on sen sijaan yksi suosikeistani. Senkin aihe on yhtä päälleliimattu, mutta siinä se ei niin ärsytä.

Olen Dominionia pelannut muutaman kerran ja kerran katsellut vierestä kun Kingdom Builderia on pelattu, ja valitsisin ehdottomasti näistä kahdesta Dominionin. Totta kai, kun tarpeeksi kauan pelaa ihan mitä tahansa peliä, se alkaa tympiä. Mutta ainakin vielä pidän Dominionin pelitekniikasta.

Kingdom Builber tuntui minusta lähinnä tylsältä. Tietysti se, että olin juuri hiukan aiemmin pelannut Lords of the Waterdeepia, saattoi vaikuttaa. Waterdeep kun nyt oli kuutioineen paljon monitasoisempi ja kiinnostavampi.

Vanamo kirjoitti: Yhteistyöpelien joukosta löytyy pitkä lista muitakin mainioita pelejä, kuten Battlestar Galactica, Betrayal at the house on the hill, Last night on earth: the zombie game, Mansions of Madness...

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Lautapelit
07.03.2014 21:18 #28

max kirjoitti:

Dominionin pelaaminen ja katselu vierestä ei eroa mitenkään olennaisesti toisistaan...

Agricola on kyllä mahtava peli, varsinkin lisä-osien kanssa. Tulee enemmän "suo, kuokka ja Jussi"-henkeä. Saman suunnittelijan Le Havrea on tullut pelattua hitusen enemmän mutta Agricolassa kolahtaa enemmän palikoita kohdalleen vaikka paljon yhteistä peleillä onkin.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

11.03.2014 23:43 #29

Pakko suositella vielä kahta Top5 peliä* joita en aiemmin jaksanut eli Galaxy Trucker, jossa vähän ubongon tapaan rakennetaan yhtäaikaa alukset ja sitten teoriassa kuljetetaan niillä tavaraa eli käytännössä katsotaan kun ne romuttuu osa osalta.

Space Alertissa on sama tunnelma, mutta yhteistyönä. Mukana on CD, jossa on 10min 'soundtrackeja' eli tehtäviä. Pelaajat ohjastaa avaruusaluksen miehistöä vähän Roborallyn tapaan korteilla 'ohjelmoimalla' ja lopuksi katsotaan kuinka kaikki törmäilee toisiinsa ja alus räjähtää käsiin.

Escape on Space Alertin 10min cd-ideaa kopioinut uudempi peli, muta sen etuja on lähinnä suomennetut säännöt ja helppous. Jos hankkii vain toisen niin 100x parempi Space Alert!!!! Lisäksi suosittelen lautapelaajille Blizzardin netissä pelattavaa keräilykorttipeli Hearthstonea, joka on tosi koukuttava (ja periaatteessa ilmainen). Se julkaistiin eilen virallisesti Amerikassa eli huomenna Euroopassa.

*oma top5 olisi ehkä suunnilleen:
Ghost Stories, kaikki Menoliput, Galaxy Trucker, Space Albert, Small World

Viimeksi muokattu: 11.03.2014 23:43 : max.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lautapelit
14.03.2014 17:24 #30

Emelie kirjoitti: Elder Sign on mainio H.P. Lovecraftin maailmaan sijoittuva peli, se on kevennetty versio Arkham Horrorista.

"Mainio"? Käyttäisin mieluummin adjektiivia kauhea! :lol: Olen kokeillut peliä ja siinä voittaminen tuntui lähinnä mahdottomuudelta. Kiinnostaisi muuten tietää kuinka samanlainen Eldritch Horror on Arkham Horrorin kanssa. Toisin sanoen, onko ne tarpeeksi erilaiset, että olisi mielekästä hankkia myös ensimmäinen.

Tässä ketjussa on moni lemppareistani mainittukin. Salaroolipeleistä tuli mieleen Mayday, jota kokeilin kavereitten kanssa vähän aikaa sitten. Pidän Bangistä kuitenkin enemmän. Paljon on pelejä, joita olisi hauskaa kokeilla, esim. tuo Twilight Imperium.

Agricola on siitä erinomainen peli, että se toimii hyvin soolona. Erityisen mukavaa on, jos sattuu omistamaan sen iPadilla. ;)

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 14.03.2014 17:24 : Puolikuu.

15.03.2014 09:59 #31

Puolikuu kirjoitti: Kiinnostaisi muuten tietää kuinka samanlainen Eldritch Horror on Arkham Horrorin kanssa. Toisin sanoen, onko ne tarpeeksi erilaiset, että olisi mielekästä hankkia myös ensimmäinen.

Jos Pandemic/Pandemia on tuttu, niin Eldritch Horror on vähän kuin Arkham olisi risteytetty sen kanssa. Aika paljon kevyempi, mutta ei todellakaan niin paljoa kuin Elder Sign eli pari tuntia pitää silti varata. Eldritch Horrorissa on paljon potentiaalia, mutta ilman lisäosia se on kyllä lähinnä parin illan hupi - kortit on käytä aika nopeasti läpi. Lisäosia on onneksi tulossa.. Lopulta se on mielestäni kuitenkin turhahko väliinputoaja jota ei ole virtaviivaistettu niin paljoa että sen jaksaisi esim. perus arki-iltana pelata kuten vaikka Elder Signin, mutta se ei myöskään ole samanlainen elämys kuin Arkham Horror.

Viimeksi muokattu: 15.03.2014 10:01 : max.

stuwi
stuwi vastasi aiheeseen: Lautapelit
15.03.2014 14:45 #32

Suosittelen kaikille lautapelien ystäville Munchkin lautapeli sarjaa! Todella hauska yhteislautapeli kunhan ensin oppii kyseisen lautapelin säännöt. Munchkinissa on myös useita lisäosia, joita voi ostaa tekemään pelistä vieläkin jännemmän.
Peliä voi pelata kahdella eri tavalla, eli siinä on nopea versio ja hidas monta tuntia kestävä versio.
Itse olen kyseiseen peliin ihastunut aivan valtavasti ja kaikki tuttuni, jotka ovat sitä pelanneet ovat pitäneet siitä lähes yhtä paljon kuin minäkin :smile:

Things will work out!
Nantoka naru!

Viimeksi muokattu: 15.03.2014 14:45 : stuwi.

15.03.2014 23:04 #33

Pitää varmaan joskus kokeilla Munchkinin lyhyttä versiota.. Olen kerran Munchhkinia pelannut (toivottavasti pitkää versiota, jos ei, niin en halua tietää millainen pitkä on) ja se kesti niin kaaaaaaauan että vitsi ehti vanheta oikein kunnolla, mikä harmitti kovasti koska pelin idea oli aivan mahtava ja siihen on ilmeisesti kaikkia hauskoja lisäosiakin.

Viimeksi muokattu: 15.03.2014 23:05 : max.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Lautapelit
16.03.2014 14:45 #34

Emelie kirjoitti: Millainen peli tuo Mansions of Madness on? Olen muutaman kerran sitä katsellut kaupassa ja harkinnut ostamista, mutta en ole sitten kuitenkaan vielä uskaltanut.

Mansions of Madness on miellyttävä, tovin kestävä peli, jossa on paljon valinnanvaraa ja mahdollisuuksia. Ilman lisäosia peli sisältää viisi erilaista pelilautaa, jotka kasataan paloista. Yksi pelaaja toimii ns. pelinjohtajana, joka laittaa muiden pelaajien eteen esteitä ja vihjeitä, joiden avulla kyseinen kartta pelataan läpi. Pelinjohtaja on myös se, joka päättää, millaisen tarinan kyseinen peli kertoo, ja näitä on kolme erilaista vaihtoehtoa. Toisin sanoen peli kattaa 15 erilaista pelikertaa, joten pelattavaa riittää runsaasti.

Itse olen Fluxx-nimistä korttipeliä pelannut runsaasti ja monia eri versioita: perinteistä, Monty Python, Piraatti ja Cthulhu. Jokainen on periaatteeltaan samanlainen, mutta Piraatti ja Cthulhu tuo mukanaan lisää erilaisia kortteja. Monty Python-Fluxxissa voit joutua laulamaan ja Piraatti-versiossa puhumaan niin kuin piraatti, jotta saat lisäkortteja nostettua.

Anima-nimistä korttipeliä on myös tullut pelattua: jokainen pelaaja kerää itselleen ryhmän, jonka avulla selvitettään korteista saatu yksilökohtainen tehtävä. Ensimmäinen, joka tämän tehtävän saa tehtyä, avaa jokaiselle sen viimeisen tehtävän, jolla peli voitetaan. Kahdestaan tätä peliä on hankala pelata, mutta mitä enemmän sitä parempi (ja pitempi) peli on.

Bang! on jo täällä mainittu, samoin kuin muut vanhat luottopelit, joita on tullut pelattua aikoinaan. Imago on myös yksi, jota on tullut pelattua joskus kauan sitten. Itseltäni löytyy myös Kimble ja Guillotine-korttipeli.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

17.03.2014 08:29 #35

Puolikuu kirjoitti:

:lol: Olen tuota pelannut jonkun verran ja varmaan noin puolet peleistä on päättynyt ihmisten häviöön. Minulla on välillä aivan käsittämättömän huono noppatuuri, joten suurin osa mun pelaamisestani menee siihen, että yritän pitää hahmoni hengissä. Siltikin pidän tuosta pelistä paljon enemmän kuin Arkham Horrorista, Elder Signin pelaaminen on jotenkin niin paljon selkeämpää. Mutta myönnettäköön, välillä tulee paniikkiahdistus kuin vastustajaksi valikoitunut hirviö herää. :P

Ja kiitos Ansa Mansion of Madness pelin kuvauksesta. :) Nyt tekee enemmän ja enemmän mieli hankkia se.

Zyana
Mekaanikko
Zyana vastasi aiheeseen: Lautapelit
24.03.2014 20:05 #36

Lautapelejä tulee pelattua melkoisen paljon. Kouvolassa asuessani halu pelata lautapelejä oli suuri, mutta peliporukkaa ei tahtonut löytyä. Tutuistakin suurin osa halusi pelata lähinnä Aliasta, josta en itse pidä tippaakaan. Jyväskylässä ja Joensuussa tätä ongelmaa ei ole ollut.

Viimeisen vuoden aikana olen pelannut ylivoimaisest eniten Eclipseä. Loistava peli mielestäni, vaikka sääntöjä onkin melkoisesti ja peli vie aikaa. Tänne on parin vuoden sisällä muodostunut monia peliporukoita, joissa pelataan lähinnä vain Eclipseä. Tuon pelin suosion kasvu täällä hieman hämmästyttää itseäni, sillä moni siitä innostunut ei pelaa lautapelejä muuten ollenkaan. Mutta väittäisin että tämä on vaan tietämättömyyttä siitä, kuinka loistavia lautapelejä nykyisin on saatavissa. Kunha tietää mistä etsiä.

Itse kohtaan vieläkin raivostuttavan paljon ihmettelyä harrastustani kohtaan. Valitettavasti ainakin omat sukulaiseni mieltävät lautapelit lasten puuhasteluksi ja pelien olevan laatutasoa Afrikan tähti.

Yksi suosikkipeleistäni jo kymmenen vuoden ajan on ollut Tikal. Siinä pelaajat lähettävät tutkijoitaan viidakkoon kaivamaan esiin temppeleitä ja aarteita ja taistelemaan niiden herruudesta. Muita suosikkejani ovat Agricola, Puerto Rico, Catan ja 7 Wonders.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Lautapelit
27.03.2014 18:22 #37

Olen esitellyt muutamia lautapelejä blogissani. Linkit vievät esittelyihin.

Menolippu - Eurooppa

Last Night on Earth: The Zombie Game

Zombies!!! 4: The End (2004)

Minä tahtoisin pelata enemmän lautapelejä, mutta viimeaikoina peliporukkani on hajaantunut niin kovin suuresti eri suuntiin että on vaikea järjestää peli-iltoja. Erityisesti monimutkaisempia genrepelejä olisi kiva päästä pelaamaan.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Lautapelit
09.04.2014 12:44 #38

Viikonlopun peli-illassa tuli pitkästä aikaa pelattua Red Novemberia

Linkki vie blogipostaukseeni aiheesta. Kyseessä on riemuikas yhteistyöpeli, jossa pelaajat ohjastavat tonttuja varsin vahinkoalttiissa sukellusveneessä. Kiva välipeli, joka ei ota itseään turhan vakavasti.

14.03.2016 18:41 #39

Törmäsin Fantasiapeleissä Sherlock Holmes Consulting Detective nimiseen peliin ja hiukan heräteostoksena hankin sen. Nyt olen ihan koukussa. Peli on siis gamebook (pelikirja?) eli jokaisessa tarinassa annetaan alkutilanne ja sitten pelaaja itse päättää mitä johtolankaa seuraa. Käytännössä peli menee tapauskirjaa eli johtolankoja lukiessa ja pohtiessa, että minne seuraavaksi. Tässä tosiaan liikutaan Sherlock Holmesin maailmassa ja yhtenä tavoitteena onkin saada enemmän pisteitä kuin Holmes tapauksen saatettua päätökseen. Pelissä on erityisen hienoa se, että sitä pystyy pelaamaan yksin ja se nojaa vahvasti siihen, että osaa päätellä asioita. Holmesia on kyllä todella hankala päihittää, enkä ole edes ekan kerran jälkeen yrittänyt. Ennemmin teen perusteellista (amatööri-)salapoliisityötä ja tutkin johtolankoja kunnolla ja upottaudun maailmaan kuin yritän päästä mahdollisimman vähällä. Tässä peliversiossa on 10 tapausta ja ilmeisesti kesällä julkaistaan 10 lisää.

Ovatko muut törmänneet tähän tai tällaisiin peleihin? Osaako joku suositella jotain vastaavaa peliä? Törmäsin asiaa tutkiessa myös Arkham Investigator nimiseen vastaavan kaltaiseen peliin, joka voisi olla myös kiinnostava.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Lautapelit
14.03.2016 19:29 #40

Emelie kirjoitti: Törmäsin Fantasiapeleissä Sherlock Holmes Consulting Detective nimiseen peliin

Vaikuttaa heti mielenkiintoiselta! Täytynee tutkia peliä heti kun ensi viikolla on asiaa Fantasiapeleihin. Eri asia on, kestääkö budjetti kaikkien kirjaostojen jälkeen...

Kuurankukka, Nokka10
Uusin jäsen: Inex