Pathfinder RPG

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Pathfinder RPG
18.10.2013 21:51 #21

Joo, pitäisi varmaan vähän saada hajautettua noita maantieteellisesti, mutta Otaniemessä tuntuisi olevan helpoimmin pelitiloja ja suurin osa aktiivisista pelinjohtajista ovat teekkareita. Itse peluutan näppärästi Tampereen Kalevassa.

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: Pathfinder RPG
13.11.2013 12:01 #22

kiinnostaisi kyllä pelaaminen mutta peliporukoiden ja paikkojen löytäminen tuntuu olevan kiven alla.

otaniemi olisi mukavan lähelläkin, ongelmaksi koituu vaan löytää porukkaa sillä ei pahemmin tule käytyä kampuksella tai muissakaan yliopisto-ihmisten paikoissa kun ei itse opiskele mitään.

Viimeksi muokattu: 13.11.2013 12:22 : Warghast.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Pathfinder RPG
07.12.2013 18:39 #23

Tuolta huhuilemalla vois irrota: pelilauta.fi/index.php/board,9.0.html

16.03.2014 22:04 #24

Oma kampanja on jatkunut sutjakkaasti eteenpäin. Viimeksi tuli tehtyä sellainen veto, että otan kaikkien hahmolomakkeet itselleni (muutama tykkää pitää niitä itsellään) ja tarkistan ne läpi. Se oli erittäin hyvä idea, sillä useimmilla oli virheitä lomakkeissaan, erityisesti skillien osalta. Onneksi ei liikaa mainittavaa löytynyt paitsi yhdellä oli hieman enemmän korjattavaa (skill pointteja oli 10 liikaa ja hiparit oli melkein maksimissa, mistä syystä pyysin heittämään ne uudestaan).

Vein porukan syvälle vuoren uumeniin ja siellä joutuivat muutamiin sokkeloihin, joissa heitä oli hauska pyörittää ainakin tovin ennen kuin päästin jatkamaan matkaa kohti viimeistä taistoa. Koska muutamaan otteeseen ei palkkiona ollut paljon mitään, annoin jokaiselle jotain erityistä ja hyödyllistä, mikä tuli tarpeeseen.

16.03.2014 22:59 #25

Omakin kampanjani etenee ihan sutjakkaasti. Edellisellä pelikerralla tuli kyllä taas huomattua, että Challenge Ratingeilla on merkitystä, koska porukkani tunkeutui pääpahiksen hautaan levelia liian aikaisin ja joutuivat luikkimaan häntä koipien välissä karkuun, kun daemon tiputti ryhmän kovimman soturin yhdellä full-roundilla puolessa välissä luolastoa. Toki satuin heittämään criticalin, mutta siltikin.

Ei sikäli, D&D ja Pathfinder ovat siitä jänniä pelejä, että siinä seitsemännen tai kahdeksannen levelin kohdalla kuolemasta tulee lähinnä epämiellyttävä viivästys, kun porukalla alkaa olla varaa Raise Dead ja Restoration -spelleihin. Näinpä tämäkin kaveri sitten palasi takaisin yrittämään hautaa uudestaan.

Ja joo, itse tarkistan hahmolomakkeet aina levelaamisen yhteydessä ja ennen kampanjan alkua. Itselläni on tasan yksi pelaaja, johon uskallan luottaa, että hänen virheensä ovat korkeintaan typoja, mutta kaikilta muilta löydän järjestään korjailtavaa. Yleensä tosiaan skilleissa tai sitten spellien määrässä, ylipäätään missä tahansa, mikä vaatii yhteenlaskua sellaisissa asioissa, joihin vaikuttavat monet eri tekijät. Säännöt ovat monimutkaisia ja vaikka Spells per Dayn selittää kertaalleen pelaajille, ei se kyllä mene vielä ensimmäisellä kerralla jakeluun, on tullut huomattua.

17.03.2014 10:25 #26

Itse olen saanut aika huoletta laittaa CR 11 ja ylöspäin olevia monsuja heitä vastaan, mutta kuitenkin ainoastaan silloin kun pelaajia on paikalla se 6. Jos nyt oikein laskeskelin, niin tämän hetkinen average encounter olisi sen 9, challenging 10, hard 11 ja epic 12. Periaatteessa voisin laittaa vaikeampiakin taisteluita, koska pelaajista on aina varmuudella mukana druidi ja rangeri lemmikkiensä kanssa lisäten pelipöytään ne kaksi liikkuvaa hahmoa lisää.

Toisaalta välillä tuntuu siltä, että saatan tehdä hieman vaikeita taisteluita, tai ainakin ajattelen niin kunnes pelaajat tappavat kaiken hyvinkin nopeasti.

17.03.2014 22:27 #27

Se on oma taiteenlajinsa. Kymmenen vuotta olen vetänyt pelejä, ja siltikään ei osaa ennustaa, miten helposti tai vaikeasti taistelut tulevat menemään. Totta kai sen nyt useimmiten osaa sanoa jonkinlaisella tarkkuudella, mutta siltikin tulee taisteluita, joissa pelaajat eivät edes hikoile, kun taas joskus miehiä kaatuu yhtäkkiä kuin heinää. Erilaisia hahmoja on niin paljon, että jokainen ryhmä on uniikki ja toisinaan heidän vahvuuksiensa ympäri työskenteleminen on vaikeaa, mikä taas sitten johtaa ylilyönteihin.

29.09.2014 12:26 #28

On tullut huomattua, miten 10-tason aikaiset, ja varmasti sen jälkeisetkin, taistelut alkavat olla hirveätä säätämistä. Mathfinder alkaa tuntua hyvinkin osuvalta nimeltä, kun kaikenlaisia modifiereita yms. bonuksia tulee mistä sattuu.

Oma peliporukka on taas kasvanut, mutta olen sentään painottanut heille sitä, että pystyy sitä peliä pitämään, vaikka pelaajia olisi 3-4 paikalla (kokonaispelaajamäärä on 7+1). Hieman häiritsee, kun kaksi tai kolme kertoo olevansa estynyt, niin muut sitten ovat sitä mieltä ettei pelata.

Pelinjohtaminen tuntuu raskaalta. Pitää säätää niin paljon asioita siinä toivossa, että pelaajat pitävät pelikerroista. Lisätään siihen vielä muu väsymys, niin hyvin menee. Välillä on kuvailun kanssa ongelmia, kun mietin ennen peliä aika paljon sitä, miltä ympäristö näyttää jne. Itse pelitilanteessa taas pää lyö täysin tyhjää. Pitäisi oppia kirjoittamaan kuvailuja ylös auttamaan asiassa, mutta jaksanko? Harvemmin.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Pathfinder RPG
01.10.2014 15:19 #29

Ajattelin, että on minunkin aika lausua sananen tähän aiheeseen. Pathfinderin parissa olen tosiaan puuhaillut sen julkaisusta lähtien. Tosin pelinjohtajana en ole toiminut, mutta nyt voisin kokeilla muiden prokkiksieni toimintaa Pathfinderin kautta joten olisi sen aika. Olo vain on luokkaa "apua!", sillä en ole ollut PJ:nä sitten vuoden 2004 missään pelissä. Olen myös melko vaativa kirjottajana joten saa nähdä, mitä tästä tulee.

Mathfinder alkaa tuntua hyvinkin osuvalta nimeltä

Kyllä. Pelaajana minulla on hahmona Dwarf Ranger lvl 12 ja kun huomasin, että PJ:n kamppis pyörii usein jättien ympärillä, rankkasin moiset favorite enemyiksi. Tähän kun sotkee mukaan featit, racial bonukset yms. on minulla ja PJ:llä taulukkoa kuin Rune Questissa konsanaan, mistä vedellä osumia ja vahinkoja. Etenkin jos viholliskavalkaadi on sekarotuinen. Vielä kun Cleric tykkää puffailla...

Ars Longa Vita Brevis

02.10.2014 22:33 #30

Itsellä henkilökohtaisesti ensimmäinen kampanja, joka on edennyt aina levelilla kymmenen, ja siinä kahdeksannen levelin kohdalla alkaa kyllä huomata eroja. Itse onneksi pyöritän peliä netissä MapToolilla, johon olen pystynyt koodaamaan sen verran macroja, että kone tekee suurimman osan matikasta puolestani, mutta siltikin esim. spellien kesto tuottaa alati ongelmia, kun eri efekteja saattaa olla päällä kymmenkunta kerrallaan. Siinä sitten joko pidät tosi tarkkaa kirjaa tai kulutat taistelun loppuosan pohtimalla, että vieläkös tuo tappelun alussa castittu prayer vielä vaikuttikaan vai ei.

Toinen iso ongelma on se, että tässä kohtaa eri classien väliset voimaerot jo huomaa. Täysin optimoitu ja minmaxattu monk esim. on äärimmäisen ärsyttävä vedettävä edelleen, koska mikä tahansa siihen pystyvä vihollinen liiskaa kaikki muut yhdellä iskulla. Spellcasterit alkavat myös karata käsistä.

Hieman tietysti näkyy oma kokemuksen puutteeni, plus valmiskampanjat rajoittuneisuus, mutta siltikin taidan ainakin seuraavan kampanjan rajoittaa matalammille leveleille, kunhan tästä pääsen.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Pathfinder RPG
04.10.2014 13:11 #31

Mitä pelatessani olen huomannut, olisi hyvä jos kaikilla pelaajilla olisi suunnilleen samanlainen käsitys hahmojen kehityksistä. Feateilla ja skillien oikealla käytöllä kun jokaisesta hahmosta saa kovia Pathfinderissä. Mutta jos pelaajat joko kokemattomuuttaan tai halustaan kehittävät hahmoja kovin eri voimaisiksi - on pian heikommilla hahmoilla pelaavilla tylsää sen yhden Paladinin kiskoessa yli 100aa lämää kun muut pyörivät siinä 30-40 välissä. Silti örmyjen pitäisi olla haastavia, muttei aina tappavia kaikille. Lopultahan Pathfinder on hyvin D&D tyylinen taktiikkamättö.

Me seurataan puffien ja efectien kestoja perinteisellä ruutupaperilla. Useimmiten pelaajat huolehtivat puffeista, mitkä ovat itse heittäneet. Se on toiminut ihan hyvin eikä kukaan ole ylityöllistetty.

Lämän lasken niin, että olen laskenut jokaiselle iskulleni bonukset valmiiksi 3 taulukkoon (favorite-enemyille ja muille mätettäville on omat). Oma lista on myös sille, jos käytän power attackia, tms. Lasken vain nopanheiton kulloisenkin bonuksen päälle. Se on nopeahkoa ja suhteellisen jouhevaa.

Ars Longa Vita Brevis

16.10.2014 12:47 #32

Toinen pelaaja on ohjastanut toista juurikin tuollaisen taulukon tekemisessä, johon sitten laskee kaikki eri hyökkäykset ja mitkä asiat niihin vaikuttaa. Itselläni on välillä säätämistä eri vihollisten kanssa, kun muuttelen niiden feateja ja muutenkin laitan niihin niitä templateja. Vielä enemmän säätämistä tulee siitä, jos teen jonkun pomon alusta asti, hahmoluokkineen ja kaikkineen, päälle jotain templateja ja sitten pitää itsekin laskea joka ikinen juttu, että muistankin ne. Vaikka featien nimet on tiedossa ja hämärä muistikuva, miten ne vaikuttaa, en silti kaikkea aina muista.

Ehkä juurikin tästä syystä olen sanonut, että mietitään ajoissa sitä, koska minun peliäni pelataan. Se vaatii niin paljon vääntöä ennen sessiota, ettei parin päivän varoitusaika riitä seuraavan pelin tarkempaan syynäämiseen. Varsinkin nyt, kun opiskelen, tarvitsen huomattavasti enemmän aikaa valmistautumiseen.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen