Dungeons & Dragons

02.10.2013 20:36 #1 : Ansa
Dungeons & Dragons kirjoittanut Ansa
Yleinen keskusteluketju kyseiselle pelille. Valaiskaa muita pelaajia, jakakaa kokemuksianne ja jos on jotain, mikä askarruttaa, niin kysykää. :)

Vuonna 1974 Gary Gygax ja Dave Arneson laittoivat viisaat päänsä yhteen ja julkaisivat TSR:n alla ensimmäisen D&D:n, josta tuli nopeasti aikamoinen hitti. Tähän mennessä siitä on julkaistu monia eri versioita ja viides on todennäköisesti pihalla ensivuoden puolella (sen viimeinen testiversio julkaistiin viime viikolla).

Itse olen pelannut D&D:tä hyvinkin harvakseltaan. 3.5 on tuttu, mutta pää kääntyi enemmän Pathfinderin suuntaan, kun neljättä edikkaa oltiin pelattu vähän aikaa. Siitä versiosta en tykännyt, mutta tätä viidettä on tullut testattua riittävästi ja se on ollut huomattavasti parempi.

Yleisesti ottaen hahmon luominen on ihan helppoa, mutta neljännen kanssa sitä sai pohtia pitkään ja hartaasti, mitä sillä hahmolla oikein tekee. Varsinkin tappeluissa, kun valinnanvaraa taikojen ja kykyjen suhteen on liikaakin. Viidettä testattaessa tykkään siitä, että hahmoista on saatu huomattavasti monipuolisempia, mutta silti yksinkertaisempia. Pienillä asioilla saa hahmostaan muokattua sellaisen kuin haluaa. Ei haittaa, vaikka koko ryhmä on clericejä, jos yksi on tankki, toinen healer ja muut mäiskii menemään.

02.10.2013 20:46 #2 : Li
Vastaus käyttäjältä Li aiheessa Dungeons & Dragons
Vaikuttaa hyvältä. Itsekin olen ollut kiinnostunut tuosta pelistä, mutta kielitaitoni eivät tietenkään riitä aluunkaan. Ja sitten se peli ryhmä. En tunne ketään jonka kanssa voisi pelata, tai tiedä ylipäätään ketään joka pelaisi. Niimpä joudun valitettavasti vain seuraamaan sivusta roolipelien kehitystä.

02.10.2013 21:07 #3 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Dungeons & Dragons
Ainoastaan sääntökirjojen osalta englanninkieltä olisi hyvä osata edes vähän. Useimmiten peliä pelattaessa puhutaan suomea ja aloittelijallekin löytyy varmasti paikka pelissä, jos porukan löytää. Uskoisin pääkaupunkiseudulla löytyvän porukoita, mutten tietenkään osaa sanoa, mistä etsiä, kun en itse siellä päin ole. Toinen vaihtoehto, jonka kautta voi peleihin tutustua, on tietenkin nämä conit, joita Suomessa järjestetään (mm. Ropecon Espoon Dipolissa, linkki tämänvuotiseen tapahtumaan).

• Jaragil hahmo
  • Jaragil
02.10.2013 21:10 - 02.10.2013 21:12 #4 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Dungeons & Dragons
Nykyään on myös täysin mahdollista pelata netin kautta, jos vaikka sattuisi tuntemaan pelihalukkaita kavereita, mutta elätte eri paikkakunnilla. Esimerkiksi MapTool on erinomainen ja helppo ohjelma, joka soveltuu erinomaisesti etenkin D&D:n ja Pathfinderin pelaamiseen. Skype hoitaa puheen välittämisen ja kunhan jollakulla on tarpeeksi hyvä nettiyhteys serverin hostaamiseen, jokaisella pelaajalla on mahdollisuus liikutella omia hahmojaan virtuaalisella pelilaudalla siten, että kaikki näkevät sen. Nopanheitto mahdollistuu erikoiskomennolla chatissa ja pelinjohtajalla on kokonainen arsenaali erilaisia keinoja esim. liittää taustakuvia pelilaudoiksi ja ohjata ja muokata erilaisia tokeneita vihollisina.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont
Viimeksi muokattu: 02.10.2013 21:12 Jaragil.

02.10.2013 21:12 #5 : Li
Vastaus käyttäjältä Li aiheessa Dungeons & Dragons
Kiitos. Täytyy ehkä taas yrittää panostaa ryhmän etsimiseen. Ja olet oikeassa siinä, että vain sääntökirjan lukemiseen tarvitaan englanninkielen taitoa. Jos nyt löytäisin itselleni ryhmän, josta joku vaivautuisi opettamaan minua pelaamaan. Näin välttyisin hirveältä sääntökirjan pläräilyltä ja pääsisin ehkä alkuunkin. :wink:

02.10.2013 23:11 - 02.10.2013 23:13 #6 : Vumpalouska
Vastaus käyttäjältä Vumpalouska aiheessa Dungeons & Dragons
En ole D&D:ta koskaan pelannut, mutta tunnen sen Internet-ilmiöksi kasvaneen alignment-järjestelmän (josta on käsittääkseni uusimmissa edikoissa luovuttu) kautta.

Itse olen True Neutral.

www.wizards.com/default.asp?x=dnd/dnd/20001222b

Vähäisempien Valojen Herra
Viimeksi muokattu: 02.10.2013 23:13 Vumpalouska.

03.10.2013 08:55 #7 : Li
Vastaus käyttäjältä Li aiheessa Dungeons & Dragons
Tietääkö muuten joku jotain sivustoa, jolta peliporukoita voisi etsiä? Kun netistä hakemalla tulee ties mitä ja hakua vastaavat ovat jo monia vuosia vanhoja.

03.10.2013 22:03 #8 : Propagandalf
Vastaus käyttäjältä Propagandalf aiheessa Dungeons & Dragons
Itse tutustuin D&D-peleihin muutama vuosi sitten ystävän avustuksella ja pelaan nykyisinkin parissa eri ryhmässä (toinen on kyseisen ystävän pelinjohtajoima).

Ensikertalaisille Ropeconin (tai muun vastaavan tapahtuman) järjestämät yhdenkerran pelit ovat tosiaankin erittäin hyvä tapa tutustua D&D:hen. Neljän/viiden hengen ryhmän kokoaminen kun voi olla muutoin työlästä, varsinkaan kun ei vielä tiedä pitääkö pelistä.

Ainakin Ropeconissa järjestetyt pelit on vielä jaettu aloittelijaystävällisesti eri kategorioihin (esim. Peli sopii ensikertalaisille /tai/ Pelaajan on hyvä jo tuntea D&D:n perussäännöt jne.)

Peliporukoiden löytämisestä en osaa juurikaan neuvoa antaa (itse löysin molemmat kaverien kautta puolivahingossa). Pääkaupunkiseudulla ja muissa isommissa kaupungeissa asiaa voi kai kysellä pelikaupoista (esim. Fantasiapelit). Netissä Giant in the Playgroundin foorumeilta (D&D:hen ja yleensäkin roolipelaamiseen keskittyvä sivusto) löytyy play-by-post ja player recruitment osiot (ikävä kyllä vain englanniksi).
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Li

04.10.2013 07:59 #9 : Li
Vastaus käyttäjältä Li aiheessa Dungeons & Dragons
Täytyy sitten odottaa ens kesään ja toivoa, että ei mee päällekkäin muiden ohjelmien kanssa. Kiitos kuitenkin.

04.10.2013 17:17 #10 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Dungeons & Dragons
Edelliset neljä vuotta olen DnD-porukkaa pelinjohtanut (eri porukka joka vuosi kylläkin). Minulle DnD:llä on korkea status arvo jo vanhojen tietokonepelien kuten Icewind Dale ja Baldur's Gate sarjojen takia ja siksi päädyin hamstraamaan mieluummin kyseistä sarjaa kuin vaihtoehdoksi harkitsemaani Dark Heresyä.

Jos satut asumaan Jyväskylä-Muurame-Korpilahti-Jämsä-akselilla ja haluat maanantaisin DnD-session, Korpilahdella vedän porukkaa, johon kaksi mahtuisi messiin. aa ottaa yhteyttä asian tiimoilta.

Your body and soul,

www.lohikaarmeenluola.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Knox Gargol

05.10.2013 14:12 #12 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Dungeons & Dragons

Seppo_ kirjoitti: Hei! Tiedoksi Lille ja muillekin, että Dungeons & Dragonsin kolmannen laitoksen suomennos on tarjolla netissä ilmaiseksi ja hyperlinkitettynä:

www.lohikaarmeenluola.fi/

Pitääpä tarkistaa. Olen kolmosta ja kolmepuolosta käyttänyt vain tietokonepeleissä, mutta voisi olla mielenkiintoista kokeilla myös pöytäroolipelatessa.

Your body and soul,

• Seppo_
    Vintiö
05.10.2013 16:24 #13 : Seppo_
Vastaus käyttäjältä Seppo_ aiheessa Dungeons & Dragons
Niin, ja Lille vielä vinkkinä, että peliseuraa voi hakea Risingshadowin lisäksi ainakin näiltä suomalaisilta roolipelipalstoilta:

Pelilauta
Roolipelit.net
Majatalo

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
21.10.2013 16:45 #14 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Dungeons & Dragons
Tässähän huomaa ihan tulleensa vanhaksi... Minun ensimmäinen kosketukseni siihen oli se punakantinen Dungeons & Dragons basic rules jonka ostin Lauri Tudeerin kautta 1985, ennenkuin hän sai Fantasiapelit kauppansa pystyyn. Johdin siinä lyhyen kampanjan yhdelle toiselle pelaajalle, ihan vain pari seikkailua, enkä sitten laiskuuttani jaksanut tehdä lisää.

Uudestaan harrastus pääsi vauhtiin sitten lukioaikoina, ehkä joskus 1987-88 jollon ostin Advanded Dungeons & Dragonsin toisen laitoksen sääntökirjat ja aloitin vetämään Forgotten Realmsiin sijoittuvaa kampanjaa. Sitä tulikin vedettyä muutaman vuoden, kunnes peliporukka hajaantui lukion jälkeen muualle opiskelemaan.

Valtaosa ensimmäisen laitoksen sääntökirjoistakin tuli ostettua, vaikka en niitä koskaan käyttänytkään. Taitavat nykyään olla jo keräilyharvinaisuuksia. Aivan ensimmäinen kosketukseni roolipeleihin oli muuten Mikrobitissä peliluolaansa kirjoittelevan suomalaisen Nordicin tekemä The Secret Dungeons of Raquoc in the Acirema Dungeons, jos nyt muistan nimen oikein. Ensimmäinen suomalainen roolipeli jota tehtiin kaiketi vain 50 kpl painos. Moonlord nikkinikin on kotoisin tuolta ajoilta, signeerasin Aciremaan tekemäni seikkailut sillä.

26.08.2014 14:11 #15 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Dungeons & Dragons
Uusi versio tästä pelistä on nyt julkaistu, tai ainakin Starter Set sekä PHB on saatavilla. Myöhemmin tänä vuonna julkaistaan Monster Manual ja Dungeon Master's Guide. Wizards on myös laittanut sivuilleen lyhkäiset säännöt, joita he päivittävät aina uuden kirjan ilmestyessä.

Basic Rules for D&D

Itse testipelasin tätä jonkun aikaa ja lopputulos on mielestäni ihan kohtalainen. Omistan tällä hetkellä kyseisen Starter Setin, jossa tuli mukana noppia, viisi valmishahmoa, Lost Mines of Phandelver -valmisseikkailu ja vihkonen, jossa oli perussääntöjä. Tuota valmisseikkailua tuli testattua viime viikonloppuna ja huomattiin, että se on todellakin tehty viidelle pelaajalle (pelaajia oli kolme, kaksi hahmoa kuoli goblineihin, itse olin PJ:nä). Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että kunhan saamme PHB käsiin, niin pelaamme seikkailun ihan kunnolla alusta loppuun. Mitä sitä itse lueskelin, niin se on ihan hyvä aloitus tutustuakseen uusiin sääntöihin. Muutenkin tämä versio vaikuttaa hyvältä ja monipuoliselta hienoisesta yksinkertaisuudestaan huolimatta.

• VMN hahmo
  • VMN
03.10.2014 15:26 #16 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Dungeons & Dragons
Itse olen ollut aiheesta todella kiinnostunut jo pitkän aikaa, mutta koskaan ei ole ollut sitä porukkaa (ja suoraan sanoen koskaan ei ole ollut intoa lähteä peliä osaamattomana tuntemattoman porukan seuraan).

No nyt kävi yllätys ja oudon keskustelun päätteeksi porukka totesi, että sehän voisi olla hauska peli. Itse olen ainakin ihan täpinöissäni ja mieluusti vetäisin hommaa.

Mutta. Mistä hel-etistä tämä pitäisi aloittaa? Olen käyttänyt tässä paremman puoliskon päivästä siihen, että löytäisin ohjeita edes siitä, mitä sinä todellakin alkuun tarvitset. Mitkä kirjat ovat pakollisia? Tarviiko kaikkien todella ostaa omat opukset (koska en usko, että heidän mielenkiintonsa sentään niin korkealla on)?

Pyydän! Kertokaa täysin vasta-alkajalle mistä lähteä liikkeelle. Mitä pitää ostaa jotta saa jotain aikaan ja pääsee kokeilemaan tätä? Kukaan ei siis ole pelannut peliä, ei ikinä. Itse olen mieluusti DM, joskaan siitäkään tiedä mitään. Ainoat kokemukseni on, kun katsoin yhden pelivideon netissä.

apuva.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

03.10.2014 20:42 #17 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Dungeons & Dragons
Riittää, että on vain yksi perussääntökirja jollain. Pelinjohtajan kannattaa hankkia myös DM guide-teos (viidennen edikan kirja on vasta tulossa). Uuden edikan perussäännöt löytyvät netistä ihan ilmaiseksi, johon annoin linkin jo aiemmin. Jos on kerran ensimmäinen peli ihan kokonaisuudessaan, kannattaa kokeilla jotain helpohkoa alkuseikkailua. Starter Set (maksaa 20 euroa Fantasiapeleissä) on tähän oivallinen väline, joskin se rajaa hahmoluokkia aika paljon. Valinnanvaraa saa, jos hakee sen player's handbookin esim. Fantasiapeleistä.

Tämän linkin takaa löytyy paljon lisää tietoa, josta saattaa olla hyötyä. :smile:

• zeta hahmo
  • zeta
    Paimen
05.01.2015 00:03 - 05.01.2015 00:04 #18 : zeta
Vastaus käyttäjältä zeta aiheessa Dungeons & Dragons
Ollaan pelattu 3.5e:tä viime keväästä asti lähes joka viikonloppu ja vieläkin hemmetin hauskaa. Löytyy siis Player's Handbook, DM's Guide ja Monster Manual. Nyt saatiin haltuun 5e ja kokeilaan sitä kun kaikki kuolee nykyisessä kampanjassa.
Viimeksi muokattu: 05.01.2015 00:04 zeta.

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto
02.06.2017 21:43 #19 : Iikh
Vastaus käyttäjältä Iikh aiheessa Dungeons & Dragons
Pääsin ulkomailla matkaillessa kokeilemaan peliä. En tiedä, mikä kaikista D&D:n varianteista oli kyseessä, mutta hyvänen aika että osasi olla koukuttava. Aluksi olin kovin skeptinen, kun sain täytettäväkseni kaksipuolisen lomakkeen ja luettavakseni paksun nipun tekstiä hahmoista ja luokista sekä varoituksen, että peli kestäisi valmisteluineen ainakin neljä tuntia. Aherrus kuitenkin palkittiin. Mielelläni pelaisin enemmänkin.

Truuners95
Uusin jäsen: Anders Vacklin