Leikkinurkka

• Xariel
    Baronetti

16.10.2013 02:19 #1 :: Xariel
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Tämä voisi nyt olla tälläinen yleinen ketju, johon muutkin voisivat laittaa kirjatietokantaan liittyviä kommentteja, pohdintoja ja ehdotuksia keskitetysti, ettei tarvitse aina uutta ketjua perustaa.

Voisiko kirjasuositteluista poistaa kokoelma-kategoriaan kuuluvat kirjat? Minulle se nimittäin äsken ehdotti Susan Cooperin Pimeä nousee -sarjan yhteisnidettä 1-4 (siis tätä ). Sitä ei tosin ole muistettu merkitä kokoelma-kategoriaan, eli vika voi olla siinäkin. Joka tapauksessa, kun sarja on luettu yksitellen ja ne on kaikki arvosteltu ja lisätty omaan hyllyyn, niin minä ainakaan en ole tykännyt merkitä yhteisnidettä miksikään (ellei sitten omistetuksi), jolloin tietokanta ehdottaessaan kirjoja luulee, etten ole sitä lukenut, vaikka selvästi kiinnostusta samanlaisiin (samoihin) kirjoihin on ollut.
Muokannut 16.10.2013 08:55 Darkki

16.10.2013 08:57 #2 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Omista kirjasuosituksien asetuksista (oma kirjahylly) voi määrittää millaisista kirjatyyleistä kirjasuositukset tulevat. Oletuksena kaikki tyylilajit ovat valittuna päälle. Jos sieltä valitsee kokoelman pois, niin tällöin et saa kirjasuosituksia enää kokoelmista.

Tuossa mainitsemassasi kirjassa tosiaan puuttui luokituksesta kokoelma. Muokkasin kirjan tiedon kuntoon.

• Xariel hahmo Kirjoittaja

• Eija
    Varjoinen

09.11.2013 23:26 #4 :: Eija
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Olisiko mahdollista saada sellainen piilota toiminne myös muihin viimeaikaisiin tapahtumiin kuin kirjan arvosanan antamiseen, kuten merkitty omistetuksi tapahtumaan. Haluaisin pääasiassa, että omassa viimeisimmät tapahtumat kohdassa olisi vain luetut kirjat ja mieluiten niin, että merkinnästä tulisi päiväys eikä kuinka kauan sitten merkintä on tehty.

Huomasin enkkupuolella, että muutamia luetuksi merkittyjäni kirjoja puuttui recent actions kohdasta, vaikka niitä en ollut piilottanut. Poistin tietokantojen synkronoinnin nyt käytöstä, jos se jotenkin sekoittaa, kun arvosanan olin niihin kirjoihin antanut suomi puolella…

09.11.2013 23:59 #5 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Jos kirjahyllyjen synkronointi on päällä, niin antaessa arvosanaa suomipuolella muuttuu sen tila myös enkkupuolella vaikka kirjalle olisi siellä antanut jo aivan saman arvosanan aiemmin.

Mietin noita ehdotuksia tarkemmin myöhemmin.
Muokannut 10.11.2013 00:02 Darkki

10.11.2013 00:23 #6 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Tein testinä nyt kirjatietokantaan, että aikaleimana näytetään päivämäärää jos aikaa on kulunut tapahtumasta yli 10 päivää. Jos aikaa on kulunut alle 10 päivää, niin edelleen näytetään montako päivää, tuntia ja minuuttia on kulunut tapahtumasta.
Tykkännyt: Hiistu, Eija

15.11.2013 18:45 #7 :: Hiistu
Tietokantaan sopivia kirjoja? (spefiä vai ei)
Tietäisikö joku sanoa, onko jossain näistä kirjoista jotain spekulatiivisen fiktion piirteitä (esim. fantasiaa)? Eli sopisivatko lisättäviksi tänne tietokantaan. Kirjasto on antanut näille asiasanaksi "maaginen realismi", mutten tarkemmin tunne kirjojen sisältöä.

2013

Cristina López Barrio: Mahdottomien rakkauksien talo
Juha Ruusuvuori: Tarzanin hauta
José Saramago: Ricardo Reisin viimeinen vuosi
Antero Viinikainen: Pentti Saarikosken toinen tuleminen

Tässä ketjussa saa vinkata tai kysyä muitakin kirjoja, joiden epäilisi voivan sopia Risingin tietokantaan. (Kirjan pystyy nykyään lisäämään myös suoraan tietokantaan, jos tietää sen sinne sopivaksi. Ohjeet tuolla: Linkki .)
Muokannut 15.11.2013 18:46 Hiistu

17.11.2013 13:00 #8 :: Dynierax
Ehdotuksia Kirjaston tietokantaan
En löytänyt tätä ketjua uudelta foorumilta, ja ajattelin että tarvetta varmaan kuitenkin on... Jos jossain olisi ollut ketju jo valmiina, niin siirtäkää ihmeessä jatkoksi!

Alla oleva teos on edellinen osa tietokannassakin olevalle Käärmekiven arvoitujselle:

Kirjailija: Kari Vaijärvi
Kirja: Kivisen kehän arvoitus
Julkaistu: 2010
Kustantaja Kustannus Mäkelä
Linkki: www.kustannusmakela.fi/app/product/view/-/id/290/cat_id/14

Kuvauksen perusteella myös tämä on samaan sarjaan kuuluva (ja odottaa pinossa lukemistaan...):

Kirja: Rautakellojen arvoitus
Linkki: www.kustannusmakela.fi/app/product/view/-/id/462/cat_id/14

17.11.2013 13:38 #9 :: Dyn
Ehdotuksia Kirjaston tietokantaan
Kirjoja voi lisätä nykyään kantaan myös itse, kas tuolla ohjeet: www.risingshadow.fi/forum/saannot-ja-ohj...en-kirjatietokantaan

• Freyja hahmo
  • Freyja

07.12.2013 01:55 #10 :: Freyja

07.12.2013 11:37 #11 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja

Freyja kirjoitti: Michael Moorcockin Leviatan maan päällä -kirjan esittelytekstissä oleva linkki englanninkieliseen kirjaan on virheellinen ja arvosana synkronoituu siten väärälle kirjalle enkkukannassa. Olisi mukavaa, jos se tulisi korjatuksi.

Korjattu linkitys.

• 鬼 hahmo

• Peto

07.12.2013 19:43 #12 ::
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Mihin pystyy ilmoittamaan havaitsemiaan virheitä?
esim. [book_id=7047] Sillage - Vankila on sarjan 7. osa, eikä 5.

Lisäksi miten pystyy päivittämään kirjojen kansikuvia?
Muokannut 07.12.2013 23:27 Darkki

07.12.2013 23:26 #13 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Siirsin viestisi tähän oikeaan ketjuun, eli täällä voi ilmoittaa kirjatietokannan virheistä.

Korjasin tuon kirjan osanumeron kuntoon.

Uutta kirjaa lisätessä voi kaikki käyttäjät lisätä kirjoille kansikuvia. Myöhempää kun kirja löytyy jo kirjatietokannastamme, niin ainoastaan ylläpitomme voi muokata kirjan tietoja.
Muokannut 07.12.2013 23:30 Darkki

09.12.2013 07:47 #14 :: Huoleton
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Tuli eilen mieleen, että olisi hienoa jos saisin arvostelemani kirjat näkymään paremmuusjärjestyksessä kirjailijan mukaan. Helpottaisi kirjastossa uusien kirjojen etsintää. Eli siis arvostelut olisi niputettu niin, että vain kirjailijan nimi näkyy yhdessä sarakkeessa, toisessa lukemani kirjojen määrä, kolmannessa keskiarvo arvosanoille ja mahdollisesti olisi vielä sarake, jossa näkyisi montako kirjaa kirjailija on kirjoittanut.

16.01.2014 19:08 #15 :: The Big Bad Wolf
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Taas kerran kirjakauppa etuilee... Veronica Rothin Outolintu osui silmään jo tänään Suomalaisessa kirjakaupassa, vaikka ilmestymispäivä on vasta tammikuun lopulla.
Tykkännyt: Rinja

• Jussi hahmo
  • Jussi

16.01.2014 19:18 #16 :: Jussi
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Kiitos tiedosta! Merkitsin kirjan ilmestyneeksi.
Tykkännyt: The Big Bad Wolf

• VMN hahmo
  • VMN

23.01.2014 20:31 #17 :: VMN

23.01.2014 22:33 #18 :: Tohtori
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Täällä voikin varmaan sanoa, jos omissa kirjoissa on jotain fiksattavaa?

Tuomas Saloranta: Hopea-arkun metsästäjät -- Tämä on merkitty ilmestyväksi tammikuussa, ja ilmestyikin juuri tänään. :)

Murhamystiikkaa: Okkulttisia etsivätarinoita (Aavetaajuus #1) -- On laitettu ilmestyväksi 14.1.2014, mikä olikin tarkoitus, mutta julkaisu on viivästynyt. Lähti just painoon, eli jos ei ihmeitä tapahdu niin ilmestyy helmikuussa.

Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia (Aavetaajuus #2) -- On laitettu myös ilmestyväksi 14.1.2014, mutta siinä on varmaan tapahtunut virhe jossain kohtaa prosessia, koska tämän piti alkujaankin ilmestyä vasta helmikuussa. Nyt kun Murhamystiikkaa myöhästyi, tämä siirtyy maaliskuulle ettei tule ruuhkaa.
Muokannut 23.01.2014 22:34 Tohtori

23.01.2014 23:06 #19 :: Hiistu
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja

VMN kirjoitti: Mike Pohjola itse sanoi, että hänen kirjansa, 1827 - Inferno, ilmestynee ensi vuonna. Ei tänä elokuussa.

Merkkasin tuon nyt vuodelle 2015. Ehkä jostain kantautuu jälleen uutisia, jos kirja ilmestyykin jo aiemmin. :smile:

Tohtori kirjoitti: Täällä voikin varmaan sanoa, jos omissa kirjoissa on jotain fiksattavaa?

Kyllä, kiitos tiedoista! Päivitin nämä.
Muokannut 23.01.2014 23:06 Hiistu
Tykkännyt: VMN