Lukusali

• Kabal
    Aseenkantaja
04.02.2015 20:49 #41 :: Kabal
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Mikä tää juttu on, että on erikseen suomenkielinen ja enkunkielinen foorumi?
Jos arvostelen tai lisään kirjan enkkufoorumill nii se ei kumminkaan näy täällä.

No nyt mä jotenkin kekkasin ton kirjahylly jutu, mutta kun annoin kirjalle arvosanan nii sitä ei iumminkaan näy suomenpuolella?
Muokannut 04.02.2015 21:05 Kabal

04.02.2015 21:19 #42 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
^ kirjahyllyjen synkronoinnista löytyy ohjeita ja lisätietoja viestiketjussa:
www.risingshadow.fi/keskustelut/index.php?topic=7899

Suomenkielinen ja enkunkieliset sivut johtuvat ihan siitä syystä, että täällä suomenkielisellä puolella on kirjat, jotka julkaistu suomenkielellä. Enkkupuolella taas on hyvin paljon kattavampi listaus kirjoista, jotka julkaistu englanninkielellä. Myös enkkupuoli on tarkoitettu kansainväliseksi sivustoksi, johonka mistä maasta tahansa vierailijat voivat rekisteröityä käyttäjiksi, mutta suomipuolella kun kielenä on kuitenkin suomenkieli, niin harvemmin tänne ulkomaalaiset osaavat tulla saatikka rekisteröityä sivuston käyttäjäksi.
Muokannut 04.02.2015 21:29 Darkki

• Kabal hahmo
  • Kabal
    Aseenkantaja
04.02.2015 21:43 #43 :: Kabal
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Joo siis laitoin tuon syncin päälle ja sen sync all, mutta silti tuota enkunpuolen arvosteltua kirjaa ei näy suomenpuolella... Ne ei sitten vissiin näy ollenkaan jos niit ei ole tällä puolella?

04.02.2015 22:10 #44 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Juu eivät näy. Tulevat sitten näkymään myöhemmin jos kirjasta tulee suomennos ja kirja lisätään tälle puolelle.

• StaCa hahmo
  • StaCa

06.04.2015 23:47 #45 :: StaCa
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Jussi Katajalan Korpin silmät kaiken näkevät on muuten ilmestynyt, 1. huhtikuuta.

Siihen voisi laittaa esittelyksi seuraavaa, kiitos:

Maksan sielusta viisi euroa ja säilön sen tuollaiseen purkkiin. Yllättävän moni on valmis luopumaan sielustaan. Kiinnostaisiko sinua tehdä kaupat?

Aloitteleva kirjailija saa yllättävän kutsun. Enkelit ja demonit värväävät kuolevaisen asiamiehekseen. Helsinkiä riivaa verenjanoinen murhaaja. Arkeologi löytää jotain, minkä olisi pitänyt pysyä haudattuna. Metrotunneleissa liikkuu öisin junia, joiden kyytiin elävien ei tule nousta.

Palkitun kirjailijan novellikokoelma sisältää kolmetoista kauhunovellia, jotka vievät lukijansa hyytävälle matkalle kesäisestä Suomesta ympäri maailman Antarktikselle ja sieltä avaruuteen asti

• Sini hahmo
  • Sini

07.04.2015 18:51 #46 :: Sini
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Päivitin kirjan tiedot ja merkitsin ilmestyneeksi.

• Ansa hahmo
  • Ansa

28.04.2015 21:47 #47 :: Ansa

28.04.2015 21:53 #48 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja

Ansa kirjoitti: Kirjahaun rajauksissa olisi hyvä, jos hakua saisi rajattua useamman termin mukaan. Esimerkiksi yrittäessäni hakea kotimaista kirjallisuutta sain kaikki kotimaiset, mutta halutessani kotimaista kauhukirjallisuutta se näyttää vain kauhukirjallisuuden, jossa on myös käännöskirjallisuutta. Voisiko hakua jotenkin muuttaa niin, että saisi rajattua haettua kirjallisuutta paremmin?

Tuo onnistuu ihan meidän uudehkolla Kirjalistaushaulla . Laita vain ruksi kauhun kohdalle ja sen lisäksi avaa avainsana listaus ja laita ruksi kohtaan kotimainen. Tämän jälkeen pitäisi haun löytää sinulle kaikki kotimaiset kauhukirjat :)
Muokannut 28.04.2015 21:55 Darkki

• Ansa hahmo
  • Ansa

28.04.2015 22:10 #49 :: Ansa
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Miksi se on vain siellä käytössä eikä muissa hauissa? Menin uutuuskirjojen kohtaan ja siellä tuo ei onnistu.

29.04.2015 08:39 #50 :: Darkki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Uutuuskirjojen ja tulossa olevien kirjojen listaukset toimivat teknisesti erilailla kuin tuo kirjalistaushaku. Uutuuskirjoihin pääsee käsiksi suoraan linkkien kautta esimerkiksi Googlen kautta, josta hakukonetuloksissa saattaa löytyä uusimmat kauhukirjat linkki meidän sivuille. Siihen ei kuitenkaan saada rakennettua niin hyviä hakukriteereitä, jotka toimisivat järkevästi suoraan linkkien kautta.

Tämän johdosta tuota tarkempaa hakua varten meillä on käytössä tuo kirjalistaushaku. Sen avulla voivat käyttäjät hyvin tarkasti etsiä koko kirjatietokannasta kirjalistoja omien hakukriteereidensä perusteella.
Tykkännyt: Xariel, Ansa

22.06.2015 22:29 #51 :: TheHouseIBuilt1
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Hei, mistä kysyä kirjaehdotuksia? Tämmöistä topiikkia ajattelin luoda tännekin: www.demi.fi/keskustelut/runot-ja-kirjat/...lma-etc#.VYhh4fntmko

22.06.2015 23:35 #52 :: Hiistu
^ Hei!

Kirjaehdotuksia voi kysyä tuossa ketjussa, linkki: Etsi kirjaa, löydä luettavaa .

Eli kerro, millaista luettavaa etsit (ja mistä/millaisista kirjoista olet aiemmin tykännyt), niin muut voivat ehdottaa sinulle kirjoja. :smile:

Lukuvinkkejä kannattaa etsiä myös meidän Kirjasto-kirjatietokannasta. Esimerkiksi tietokannan tilastoissa on listattuina parhaat arvosanat saaneet kirjat, luetuimmat kirjat jne. Tilastosivut tuolla: Linkki tilastoihin.

Jos haluaa itse suositella muille hyväksi kokemaansa kirjaa, kannattaa kirjasta kirjoittaa kirjatietokantaan arvio (onnistuu kyseisen kirjan sivulla) tai/sekä suositella kirjaa foorumilla. Kirjasta voi kirjoittaa kyseisen kirjailijan teoksia käsittelevään ketjuun, mikäli sellainen on jo olemassa. Olemassa olevat ketjut voi tarkistaa tuosta listasta: Luettelo Lukusalin kirjailijakeskusteluista. Ja jollei kirjailijalle vielä ole omaa ketjua, voi sellaisen perustaa!

Parhaina pitämiään kirjoja voi kertoa myös esimerkiksi tuossa ketjussa: Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Muokannut 22.06.2015 23:35 Hiistu

23.06.2015 02:18 #53 :: TheHouseIBuilt1
Kiitos!

22.12.2015 18:40 #54 :: Luinwen
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Rämeen olennon neljännen osan voisi lisätä tietokantaan, kiitos.

17.02.2016 21:48 #55 :: Matti Karjalainen
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Sarjakuvat tietokannassa herättävät vähän kummastusta. Esimerkiksi Hergen Tintti-sarjasta ei käytännössä kovin moni kirja kuulu edes etäisesti scifiin, fantasiaan tai kauhuun, mutta se on siitä huolimatta ihan täysmittaisesti edustettuna, mutta sen sijaan moni genrekirjallisuuden puolelle menevä manga uupuu listasta kokonaan.

18.02.2016 17:05 #56 :: Hiistu
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
^ Ylläpito ei päivitä tietokantaa sarjakuvien osalta muutoin kuin siinä määrin, mitä ylläpitäjien oma mielenkiinto ja aika riittävät.

Mikäli huomaa, että tietokannasta puuttuu jokin spefi-genreen kuuluva sarjakuva, kannattaa olla itse aktiivinen ja lisätä teos tietokantaan! Jokainen rekisteröitynyt käyttäjä voi ehdottaa kirjan lisäämistä täyttämällä tämän lomakkeen: www.risingshadow.fi/library/add_new_book

Joistain manga-sarjoista on lisättynä tietokantaan pelkästään ensimmäinen osa. Esimerkiksi: Hopeanuoli . Etenkin mikäli sarjassa on useita niteitä, kannattaa lisätä aluksi vain ensimmäinen. (Myöhemmin, jos aikaa riittää, kerralla kaikki loput ja mahdollisimman täydellisin tiedoin, jottei tietojen täydentämisestä olisi ylläpidolle paljoa työtä.)

19.02.2016 14:35 #57 :: Matti Karjalainen
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Jesh. Mutta entäs tuo Tintti?

Lisäksi Mika Waltarin "Sinuhe" ei lievistä spefi-elementeistään huolimatta kuulu minusta tänne.

19.02.2016 17:16 #58 :: Dyn
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Kannassa on myös joitakin valikoituja mainstream-teoksia sellaisilta kirjoittajilta, jotka ovat julkaisseet spefiä. Syyt tälle saattavat olla esimerkiksi sarjan täydentäminen tai joidenkin tunnetuimpien kirjojen lisääminen silloin, kun kirjailijan spefituotanto ei ole se, josta hänet parhaiten tunnetaan. Nämäkin ovat tapauskohtaisia: jos jotain puuttuu, saa ehdottaa lisättäväksi!

06.03.2016 14:45 #59 :: Kuunliekki
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Vähän aiheen sivuun voisin kiittää siitä että Sinuhe on vihdoin (öh, näköjään jo jokin aika sitten) saatu tietokantaan. Minusta se on enemmän spefiä kuin jotkin muut kirjat jotka siellä on.

Ohimennen huikkaan myös, että sinne voisi harkita lisättäväksi muitakin Muumikirjoja kuin itsensä Janssonin kirjoittamia. Itse hain Muumperheen vuosi -kirjaa. Toisaalta Muumikirjoja erilaisista aihepiireistä on varmaan sata ja yksi niin että ymmärrän jos sinne ei sellaisia haluta.

• Freyja hahmo
  • Freyja

22.03.2016 00:50 #60 :: Freyja
Kirjailijatietokanta - ehdotuksia ja kommentteja
Minulla on muistikuva, että tästä olisi jo joskus keskusteltukin, mutta en vain löytänyt viestiä. Eli kirjatietokannasta Kirjastojen alta ei löydy pohjoisen kirjastoja, Lapin kirjastot ja Oulun seudun Outi-kirjastot . Onko mahdollista saada ne lisättyä?