Marko Leino

Marko Leino

Marko Leino (s. 1967) on espoolainen kirjailija ja käsikirjoittaja. Hän on kirjoittanut romaaneja, näytelmiä, runoja, lastenkirjoja ja elokuvakäsikirjoituksia. Vuonna 1999 Leino sai Kalevi Jäntin palkinnon. Leinon tuotantoa on käännetty ranskaksi, saksaksi, englanniksi ja unkariksi.

Koulutukseltaan Marko Leino on mittamies ja käsikirjoittaja. Leino on toiminut vuosien varrella erilaisissa ammateissa, joihin kuuluvat muun muassa kirvesmies, kirjastoapulainen, kauppa-apulainen, siivooja, lehdenjakaja, projektisihteeri ja aluepäällikkö. Leino pitää luonnossa liikkumisesta, taidenäyttelyissä kiertämisestä ja matkustelusta.

Joulutarina (2007) on Leinon mukaan ”lumisodanjulistus amerikkalaiselle joulupukkiperinteelle, jossa muovinen, yli-imelä ostoskeskuspukki tunkee joka paikkaan ja pilaa joulun.” Kertomuksen pohjalta ilmestyi samanniminen elokuva 2007.

”Ajatus Joulutarina-romaanista syntyi kirjoittaessani elokuvakäsikirjoitusta joulupukin elämästä. Huomasin melko nopeasti, että kaikkea sitä, mitä aiheesta haluan kertoa, ei millään saa mahdutettua elokuvaan. Joulutarinan maailma ja sen henkilöt veivät minut mukanaan”. Lopulta kävikin niin, että romaanin käsikirjoitus valmistui ennen elokuvan tuotantopäätöksen varmistumista.

”Toivon, että Joulutarina herättää lapset ja aikuiset tajuamaan, ettei mitään asioita maailmassa voi ottaa itsestäänselvyytenä. Meidän kannattaisi olla kiitollisia paljon vähemmästä kuin yleensä olemme – tästä on tarpeen muistuttaa aika ajoin itse kutakin. Toivon myös, että Joulutarina-romaani ja -elokuva antaisivat ihmisille myös lohtua. Älä anna periksi, vaikka olisi miten vaikeaa. Joulutarinan päähenkilön, Nikolaksen, kohtalo on kannustava esimerkki siitä”, Marko Leino kertoo.

Linkkejä

Nina Rintala: Joulutarina. Helsingin sanomat 22.11.2007.

Kuva: Ville Palonen.

Lisätietoa -
Muokannut Thialfi joulukuu 25, 2014
Teoksia kirjailijalta Marko Leino
Tommi Tähtinen ja avaruustauti N/A
Joulutarina 7.64   48
Unimaailman vangit 7.00   1

Romaanit ja novellikokoelmat (3 kpl)

2022 | maaginen realismi, seikkailu | Kirja julkaistaan syyskuu 12, 2022

2007 | fantasia, nuoret