Helen Dunmore

Helen Dunmore

Helen Dunmore (1952–2017) syntyi Yorkshiressä Englannissa. Hän opiskeli Yorkin yliopistossa englannin kieltä ja opetti sitä valmistuttuaan useissa yliopistoissa, parin vuoden ajan jopa Suomessa Turussa. Kirjailijanuransa ohessa Dunmore työskenteli toimittajana ja kirjallisuusarvostelijana. Hän asui perheineen Bristolissa. Hän kirjoitti jännityskirjoja, runoja sekä lasten- ja nuortenkirjoja. Hänen teoksiaan on julkaistu yli 15 maassa.

Ingo-sarja (2005–2012) sai alkunsa cornwallilaisesta tarusta, jossa merenneito rakastuu ihmiseen ja houkuttelee hänet asumaan veden kansan pariin. Dunmoren sarjassa isän katoaminen muihin maailmoihin on kuvaus siitä, miltä perheen hajoaminen näyttää lapsen silmin. Samalla se kertoo ihmisten kyvyttömyydestä vastustaa kiusauksia ja sukeltaa tuntemattomaan. Sarjan toinen osa, Vuorovetten vartija, voitti Nestlé-lastenkirjapalkinnon hopeamitalin vuonna 2006.

Kirjan tapahtumat sijoittuvat Atlantin rannikolle, joka on myös Dunmoren kotiseutua. ”Alueen vesiä uhkaa ylikalastus, joka tuhoaa herkkiä koralleja ja kalojen poikasia. Delfiinit menehtyvät kalastusverkkoihin, ja saastuminen vähentää hyljekantoja. Kirjoissani olen halunnut tuoda esiin rikkaan merenalaisen maailman, jossa ihmiset ja eläimet ovat tasaveroisia”, Dunmore totesi.

Kuva: Gummerus
Lisätietoa -
Muokannut: Thialfi toukokuu 05, 2021
Kirjojen kansikuvat
Ingo – Meren kansa (Ingo #1)7.14
Ingo – Vuorovetten vartija (Ingo #2)7.30
Ingo – Syvyyksien salaisuus (Ingo #3)7.38
Ingo – Aaltojen kutsu (Ingo #4)7.46

Romaanit ja novellikokoelmat (4 kpl)

(Ingo #4)
2009 | fantasia, nuoret
(Ingo #3)
2008 | fantasia, nuoret
(Ingo #2)
2006 | fantasia, nuoret
(Ingo #1)
2006 | fantasia, nuoret

Kääntämättömät teokset (3 kpl)

Stormswept
2012 | Ingo #5