Diana Wynne Jones

Diana Wynne Jones

Diana Wynne Jones (Britannia, 1934-2011) oli monipuolinen kirjailija, jonka tuotannossa sekoittuvat komediallinen fantasia ja tummasävyinen draama. Hänen kirjansa ovat löytäneet tiensä kaikenikäisten lukijoitten sydämiin. Vuonna 2007 Jones sai World Fantasy -palkinnon elämäntyöstään.

Diana Wynne Jones syntyi Lontoossa. Sodan vuoksi Diana ja hänen sisarensa olivat välillä sijaisperheessä Walesissa. Oudot maisemat ja kieli tekivät vaikutuksen. ”Luulen että kirjoitan sellaisia kirjoja kuin ne ovat siksi, että maailma muuttui oudoksi, kun olin viisivuotias.” He kokivat myös Lontoon pommitukset ja muut sodan pelot. Sittemmin perhe asettui Thaxtediin Essexiin.

Vanhemmat olivat saitoja ja jättivät Dianan ja hänen kaksi nuorempaa sisartaan pitkälti oman onnensa nojaan. Sisarukset saattoivat olla kylmissään ja nälissään, mutta he luulivat sellaisen olevan tavallista. Diana luki paljon, mutta kirjoista oli puute. Hän alkoi kehitellä fantasiatarinoita viihdykkeeksi itselleen, sisaruksilleen ja muille ystäville. Kahdeksanvuotiaana hän tiesi, että hänestä tulisi kirjailija.

Jones opiskeli kirjallisuutta St. Annen collegessa Oxfordissa ja kävi muun muassa J. R. R. Tolkienin luennoilla. Jones valmistui 1956 ja meni samana vuonna naimisiin keskiaikaisen kirjallisuuden tutkijan John Burrow'n kanssa. He saivat kolme poikaa. Perhe asui Oxfordissa kunnes muutti Bristoliin 1976.

Kirjailijaksi Jones alkoi vasta 1973. ... (lue lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 06.04.2017 (Hiistu)
Romaanit ja novellikokoelmat (12 kpl)
2012  Kohtalon koukkuja (Chrestomancin maailmat, #4)
(fantasia, nuoret)
2011  Taikuuden taakka (Chrestomancin maailmat, #3)
(fantasia, nuoret)
2010  Tietäjän lapsuus (Chrestomancin maailmat, #2)
(fantasia, nuoret)
2008  Rönsyilevä talo (Liikkuva linna, #3)
(fantasia, nuoret)
2006  Leijuva linna (Liikkuva linna, #2)
(fantasia, nuoret)
2005  Liikkuva linna (Liikkuva linna, #1)
/stars/45.gif
2004  Merlin-salaliitto
(fantasia, nuoret)
2002  Aarnikotkan vuosi (Derkinhovi, #2)
(fantasia, nuoret)
2001  Derkinhovin musta ruhtinas (Derkinhovi, #1)
1990  Kyylän kyydissä
1988  Tuli ja myrkkykatko
(fantasia, nuoret)
1980  Noidan veli (Chrestomancin maailmat, #1)

punnort, Iivari, NoctilucA, Astorethein, LordStenhammar, Eija
Uusin jäsen: Janita Ranta