Michael Cunningham

Michael Cunningham

Michael Cunningham (s. 1952) on yhdysvaltalainen kirjailija.

Cunningham kasvoi ei erityisen rikkaassa perheessä Pasadenassa Kaliforniassa. Hän luki kaiken minkä sai käsiinsä kirjastossa, mutta sen valikoima oli kovin rajallinen. ”Kirjakaupassa kirjoja taas oli, mutta rahaa niiden ostamiseen ei ollut. Varastin tarvitsemani kirjat kirjakaupasta. Siinä ympäristössä olin yksi niistä harvoista, joka oli ylipäätään kiinnostunut kirjoista.”

Valmistuttuaan collegesta Cunningham alkoi opiskella kirjoittamista tavoitteenaan julkaista ensimmäinen kirjansa 30. ikävuoteensa mennessä, ja kun hän oli 29-vuotias, ilmestyi hänen esikoiskirjansa Koti maailman laidalla (1990). Varsinaisen läpimurtonsa hän teki romaanillaan Tunnit (1998). Cunninghamin romaani voitti sekä Pulitzer- että PEN/Faulkner-kirjallisuuspalkinnot. Kirjasta tehtiin myös Oscar-palkittu elokuva.

Romaanin Säkenöivät päivät (2005) kolme tarinaa sijoittuvat 1850-luvulle, nykyaikaan ja tulevaisuuteen. Jokaisessa päähenkilöinä ovat mies, nainen ja nuori poika.

Michael Cunningham asuu New Yorkissa ja opettaa kirjoittamista Columbian yliopistossa. Suomessa hän vieraili vuonna 2000.

Linkkejä

Kaj Kalin: Säkenöivät päivät. Helsingin sanomat 10.12.2006.
Putte Wilhelmsson: Säkenöivät päivät. Turun sanomat 28.4.2007.
Jukka Petäjä: Säkenöivät päivät. Helsingin sanomat 8.10.2007.

Kuva: Gummerus.

Lisätietoa -  (Risingshadow.net)
Muokannut 10.12.2014 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (2 kpl)
2016  Villijoutsenet ja muita kertomuksia
/stars/4.png (fantasia, mainstream, novellikokoelma)
2006  Säkenöivät päivät
/stars/45.gif (scifi, mainstream)