Vladimir Sorokin

Vladimir Sorokin

Vladimir Sorokin (s. 1955) on venäläinen kirjailija, jonka teoksia on käännetty lukuisille eurooppalaisille kielille. Hänen taiteellinen taustansa on 1980-luvun Neuvostoliiton undergroundissa. Sorokinilta on suomennettu romaanit Jono (1983), Marinan kolmaskymmenes rakkaus (1982–1984) ja Pyhän Venäjän palveluksessa (2006).

Vuonna 2002 Sorokinin julkaisema kirja joutui Vladimir Putinia tukevan nuorisojärjestön hampaisiin. Häntä uhkailtiin ja Sorokinin kirjoja poltettiin kaupunkien aukioille pystytetyissä nuotioissa. ”Erikoisinta oli nähdä uudelleen ja uudelleen kaikilta valtion omistamilta tv-kanavilta, kuinka kirjojani poltetaan kokoissa”, Sorokin muisteli vuonna 2008 City-lehden haastattelussa. ”Minua, vanhaa äijää, on myöhäistä pelotella ja vallanpitäjät tietävät sen. Viesti olikin suunnattu nuorille, tuoreen kriittisen proosan kirjoittajille: katsokaa, näin teille käy jollette pidä suutanne soukemmalla.” Sorokin sai runsaasti tukea ulkomaisilta sananvapauden puolustajilta ja lopulta jopa Venäjän johto tuomitsi kirjailijan vainon. Rovioiden ansiosta kirjan myynti kasvoi kymmenkertaiseksi ja entistä useammat ulkomaiset julkaisijat alkoivat kiinnostua ennen liian kokeellisena pidetystä kirjailijasta. Järjestö, joka oli halunnut osoittaa hyödyllisyytensä Putinille, hajosi.

Teoksia kirjailijalta Vladimir Sorokin
Pyhän Venäjän palveluksessa 7.14   7
Telluuria 1.50   2

Romaanit ja novellikokoelmat (2 kpl)

2015 | scifi

2008 | scifi > dystopia