Kari T. Leppänen

Kari T. Leppänen

Kari Tapio Leppänen (s. 1945) on suomalainen sarjakuvapiirtäjä. Leppänen on piirtänyt sarjakuvia Mustanaamioon 1970-luvun lopulta alkaen. Leppänen on piirtänyt myös klassisia kauhutarinoita (Demonia-kokoelma), scifi-aiheista nuorten seikkailusarjakuvaa Achilles Wiggen, tieteisfantasiaa Xellana sekä Edgar Rice Burroughsin Mars-sarjaa.

Nuorena Leppänen luki paljon seikkailusarjakuvia ja piirsi niiden innoittamana omia sarjoja itse tehtyihin lehtiin. Aiheet olivat etupäässä avaruusseikkailut ja villi länsi. Leppäsen sarjakuvasuosikkeja olivat muun muassa Carl Barksin Aku Ankka, Frank Robbinsin Johnny Hazard, Jose Luis Salinasin Cisco Kid, Harold Fosterin Prinssi Rohkea, Dan Barryn Flash Gordon ja Burne Hogarthin Tarzan. Realistisen piirrostyylin ajauduttua sarjakuvissa syrjempään Leppäsen lukuinto laantui. Myöhemmin hän on lukenut lähinnä Bill Wattersonin Lassia ja Leeviä.

Leppästä kiehtoivat tieteisseikkailut niin sarjakuvissa kuin elokuvissa. Varhainen vaikuttava elokuvakokemus oli scifiklassikko Kielletty planeetta. Leppänen peri isältään Edgar Rice Burroughsin ihailijuuden ja luki nuorempana paljon tieteiskirjallisuutta. Leppäsen suosikit olivat ”vanhan pulp-scientifictionin ... (lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 25.12.2014 (Thialfi)
Sarjakuvat ja antologiat (6 kpl)
1997  Kloonien sota (Achilles Wiggen, #1)
/stars/3.gif (scifi, sarjakuva, seikkailu)
1997  Aurinkoalus: Sarjis-lehden sarjakuvat vuosilta 1972–74 (Banaaniklassikot, #1)
/stars/3.gif (scifi, sarjakuva, kokoelma)
1996  Amok (Amok, #3)
/stars/3.gif (kauhu, antologia, sarjakuva)
1995  Demonia
/stars/35.gif (kauhu, sarjakuva, kokoelma)
1992  Amok (Amok, #1)
/stars/3.gif (kauhu, sarjakuva, kokoelma)
1992  Amok (Amok, #2)
/stars/3.gif (kauhu, sarjakuva, kokoelma)

Pisania, Darkki
Uusin jäsen: Minna Torvinen